Neelie Kroes chce reálné rychlosti neutrálního internetu a přenositelnost čísla do jednoho dne
Neelie Kroes k tomu uvedla:
„Chci zajistit, aby občané a podniky v EU mohli využívat výhod otevřeného a neutrálního internetu bez skrytých omezení a s rychlostmi, které jejich poskytovatelé služeb slibují. Pevně věřím v zásady hospodářské soutěže, které jsou jádrem nových a vylepšených telekomunikačních předpisů týkajících se transparentnosti, kvality služeb a možnosti snadno změnit operátora.“
K poslední větě snad jen, že Neelie má skutečně v úmyslu zavést možnost změnit operátora včetně přenosu telefonního čísla, a to do jednoho pracovního dne. Je přesvědčena, že to ze strany koncových uživatelů vyvolá větší tlak na zvýšení kvality služeb operátorů, což dnes funguje v podstatě jen ve firemním sektoru (věděli jste, že firmy, které si umí „dupnout“, platí operátorům za hovory jen zlomky toho, co jim dávají koncoví uživatelé?).
„Během příštích několika měsíců budu v úzké spolupráci s regulačními orgány členských států dodržování těchto nových předpisů EU pozorně sledovat, abych se ujistila, že zajistí otevřený internet. Výsledky včetně případů blokování nebo omezování některých druhů internetového provozu zveřejním koncem roku 2011. Nebudu-li s nimi spokojena, nebudu váhat se zavedením přísnějších opatření, která mohou mít podobu pokynů, nebo dokonce obecných legislativních opatření, jejichž cílem bude zajistit občanům takovou konkurenci a výběr, jaké si zasluhují. Pokud to nebude stačit, jsem připravena blokování zákonných služeb a aplikací zakázat.“
Přestože neexistuje pevně stanovená definice „neutrality sítě“, bude právo EU obsahovat od 25. května 2011 právní požadavek, aby regulátoři telekomunikací členských států podporovali ve prospěch uživatelů internetu „přístup k informacím a možnost šířit informace a používat aplikace a služby podle svého výběru“. Další předpisy, které se k neutralitě sítě přímo vztahují a které 25. května vstoupí v platnost v rámci nových telekomunikačních předpisů EU, zahrnují požadavky na transparentnost (informování uživatele např. o omezení přístupu ke službám nebo aplikacím, rychlosti připojení), kvalitu služeb (regulační orgány mohou stanovit minimální úrovně kvality) a možnost změnit operátora (do zmíněného jednoho pracovního dne).
Transparentnost služeb
Spotřebitelé mají právo vybrat si svého poskytovatele internetových služeb na základě dostatečných informací o možných omezeních přístupu ke konkrétním službám, skutečných rychlostech připojení a možných omezeních rychlosti internetu. Poskytovatelé telekomunikačních služeb budou mít podle nových telekomunikačních předpisů EU, které začnou platit 25. května 2011, povinnost spotřebitele před podepsáním smlouvy přesně informovat o povaze služby, kterou si objednávají, a to včetně postupů pro řízení internetového provozu a jejich vlivu na kvalitu služeb a také o případných dalších omezeních (například o omezení šířky pásma nebo o dostupné rychlosti připojení). Sdružení BEREC uvedlo, že regulační orgány většiny členských států obdržely stížnosti na rozdíly mezi rychlostí internetového připojení slíbenou v reklamě a rychlostí reálnou.
Blokování nebo omezování zákonného internetového provozu
Blokováním může být ztěžování nebo omezování přístupu k některým službám nebo webovým stránkám na internetu. Například někteří internetoví operátoři blokují protokol služeb internetového volání (VoIP). Omezování toku dat, které slouží k řízení internetového provozu a minimalizaci přetížení, lze zase využít ke zpomalení některých druhů provozu, a ovlivnit tak kvalitu obsahu, např. přehrávání videa, které spotřebitelům nabízí konkurence. Dnešní zpráva ukazuje, že v některých případech operátoři data zpracovávali různým způsobem. Přestože mnohé z těchto případů byly vyřešeny dobrovolně, byť často až po zásahu vnitrostátních regulačních orgánů členských států, je zapotřebí přesnějších informací, které umožní rozlišit případy smluvního nebo faktického blokování od případů, kdy je přístup k některým internetovým službám zvlášť zpoplatněn, a o míře zjištěných praktik blokování (jednotlivých nebo obecných).
Řízení internetového provozu
Většina uživatelů internetu je smířena s tím, že doručení emailu příslušnému příjemci trvá několik vteřin. Obdobná prodleva při hlasovém chatu nebo videochatu je však na závadu. Dnešní zpráva zdůrazňuje obecně přijímaný názor, že k zajištění hladkého toku internetového provozu, a tím i k zaručení souvislé a kvalitní služby je nezbytné řízení tohoto provozu, zejména v situacích, kdy je síť přetížená. Panuje široká shoda v tom, že operátoři by měli mít možnost určit si svůj obchodní model a obchodní dohody. Některé strany se však obávají možného zneužití řízení internetového provozu, například pro účely zvýhodnění jedné služby před druhou. Komise a sdružení BEREC situaci sledují.
Změna poskytovatelů internetových služeb
Zpráva Komise potvrdila, že je naprosto nezbytné, aby spotřebitelé mohli snadno měnit operátory. V tomto ohledu by měly pomoci nové telekomunikační předpisy o přenositelnosti čísel, které stanoví, že spotřebitelé musí mít možnost změnit do jednoho pracovního dne operátora a ponechat si své číslo. Nové předpisy rovněž zajišťují, aby podmínky ukončení smlouvy od změny operátora neodrazovaly. Komise a sdružení BEREC budou zkoumat, jak změna operátorů probíhá v praxi.