Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Opuštěný projekt augmentované reality castAR od Valve ožívá přes Kickstarter

castAR
Virtuální realita není jenom Oculus Rift. Zařídit ji chce také projekt castAR dvou bývalých zaměstnanců Valve, Jeri Ellsworth a Ricka Johnsona. Jejich brýle sice patří primárně do oblasti augmentované reality, tu ale vytváří velmi přesvědčivě. Po drobné úpravě navíc umí i kompletní virtuální realitu.

Jeri Ellsworth a Rick Johnson jsou dva bývalí zaměstnanci Valve, kteří již od února tohoto roku soukromě a na své náklady dotahují projekt castAR, který rozpracovali ještě pod hlavičkou legendárního herního giganta. Ten jim práva k projektu udělil poté, co je ze společnosti vyhostil kvůli kritice interní pracovní kultury.

Pracovní spory stranou, castAR jsou speciální brýle, které umožňují hned tři varianty virtuální reality: projektovanou augmentovanou realitu (dále AR), plnou AR a nebo plnou virtuální realitu. Zatímco k první možnosti slouží speciální plátno, na které se promítá, druhou a třetí možnost zajišťuje připínací nástavec. Ten v druhém případě nahrazuje plátno tak, aby uživatel viděl i svět kolem sebe a tím vytváří klasickou AR, doplňující uživatelovo běžné vnímání okolí. V případě kompletní virtuální reality pak svět kolem zcela zneviditelní, a systém všechno, co uživatel vidí, sám vytváří.

castAR_valve

Brýle jsou velmi lehké, váží jen lehce přes 100 gramů bez nástavce, a to i přesto, že nad každým okem obsahují projektor, s jehož pomocí je AR vytvářena. Díky speciálnímu plátnu, které obsahuje i infračervené identifikační značky, dokáže systém reagovat na pohyb uživatele a přiměřeně měnit obraz, který na plátno promítá.

Díky tomu, že plátno je reflexní, se naprostá většina promítaného světla odráží zpátky do uživatelových brýlí. To umožňuje, aby plátno používalo i několik lidí současně, například při hraní hry pro více hráčů. Každý z nich přitom uvidí svoji vlastní verzi hracího pole s jen jemu dostupnými informacemi, skrytými pro ostatní hráče.

Projekt se nyní uchází na Kickstarteru o podporu veřejnosti, a je více než pravděpodobné, že bude ve svém snažení úspěšný. Kampaň začala teprve v pondělí a v době psaní tohoto článku (úterý večer) již vybrala přes 310 tisíc dolarů z cíle stanoveného na 400 tisíc dolarů.

Projekt nabízí zdarma základní podporu pro developery, SDK, skripty i dema, na kterých tvůrci zatím sami nový systém testovali.

Zajímavostí je, že největší inspirací se pro castAR stala 36 let stará čtvrtá epizoda Hvězdných válek Nová naděje. Jedná se o scénu, ve které Chewbacca a R2-D2 ve virtuální realitě hrají prazvláštní galaktickou hru vzdáleně podobnou pozemským šachům.

Diskuse ke článku Opuštěný projekt augmentované reality castAR od Valve ožívá přes Kickstarter

Čtvrtek, 17 Říjen 2013 - 20:56 | JAMes | Prosím přidejte do článku víc informací včetně...

Zobrazit diskusi