Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Radeon X800 PRO vs. GeForce 6800 GT (recenze)

diit.cz logo na CD-R serveru 1. dubna 2009
Malý nebo velký, tlustý nebo hubený, každý pařan touží po větším rozlišení a rychlejší hře. A čím jiným začít upgrade než pořádnou grafikou? Kdo si pohrává s prasátkem a přemýšlí, do čeho své penízky investovat, možná nalezne odpověď v této recenzi... Doufejme, že Vaše prasátko je opravdu velké a hodně plné, protože nebudeme mluvit o ničem jiném než ATI Radeon X800 PRO a Nvidia GeForce 6800 GT, momentálně s cenami 12 013 a 10 752 Kč (bez DPH), které na tuto recenzi zapůjčila firma AGEN computer.

Původní idea udělat pár stejných testů a porovnat je se velice brzo rozplynula a to z několika důvodů. Ač obě karty podporují (v podstatě) stejné funkce, každá je nabízí ve zcela jiném nastavení. U některých her, které budou v recenzi použity je známo, že pod stejným nastavením se pro každou kartu skrývá nastavení zcela jiné, což většinou není nijak podrobně dokumentováno. Díky tomu dostal článek formu jakési „multirecenze“, kde Vás postupně seznámím s vlastnostmi obou karet a na závěr uvedu srovnávací testy, které (alespoň doufám) neporovnávají „jablka s hruškami“.

Technická specifikace

Jak již bylo řečeno nedočtete se o ničem jiném než o ATI Radeon X800 PRO a Nvidia GeForce 6800 GT, konkrétně ATI od firmy HIS a Nvidia od firmy Inno3D. Jde o druhé nejvýkonnější varianty karet založených na těchto čipech.

Radeon
X800 Pro
Radeon
X800 XT „PE“
GeForce
6800 GT
GeForce
6800 Ultra
Jádro R420 R420 NV40 NV40
Tranzistorů 160 mil. 160 mil. cca. 222 mil. cca. 222 mil.
Technologie 130 nm
lowK Copper
130 nm
lowK Copper
130 nm 130 nm
Frekvence chipu 475 MHz 520 MHz 350 MHz 400 MHz
RenderPipes 12 16 16 16
PixelFillRate 5 700 MPix/s 8 320 MPix/s 5 600 MPix/s 6 400 MPix/s
TexelFillRate 5 700 MTex/s 8 320 MTex/s 5 600 MTex/s 6 400 MTex/s
VertexShader DX9 VS 2.0 DX9 VS 2.0 DX9 VS 3.0 DX9 VS 3.0
VertexPipes 6 6 6 6
Výpočet vertexů cca. 712 MV/s cca. 780 MV/s cca. 525 MV/s cca. 600 MV/s
Textur na průchod 8 (16) 8 (16) 8 (16) 8 (16)
PixelShader PS 2.0+ PS 2.0+ PS 3.0 PS 3.0
FP jednotky 3+1 ALU
3+1 Mini ALU 1 TexOp
3+1 ALU
3+1 Mini ALU 1 TexOp
2
(Shader Unit 1 & 2)**
2
(Shader Unit 1 & 2)**
Paměť (MB) 256 GDDR3
256bit GDDR3
256 GDDR3
256bit GDDR3
256 GDDR3
256bit GDDR3
256+ GDDR3
256bit GDDR3
Takt pamětí (×2) 450 MHz 560 MHz 500 MHz 550 MHz
Přenosová
rychlost z paměti
28 800 MB/s 35 840 MB/s 32 000 MB/s 35 200 MB/s
Single Pass
Texturop
16 (D3D) / 8
(oGL)
16 (D3D) / 8
(oGL)
16 (D3D) / 8
(oGL)
RAMDAC 2×400 MHz 2×400 MHz 2×400 MHz 2×400 MHz
Přesnost na kanál 24bit (FP24) 24bit (FP24) 32bit (FP32) 32bit (FP32)

Karty jsou na první pohled téměř vyrovnanými konkurenty, v čem ATI zaostává za Nvidií, dohání podstatně vyšším taktem procesoru.

Testované grafiky jsou ve verzi AGP vybaveny DVI a klasickým konektorem. Obě nabízí TVout a ATI je verze VIVO s TVin a MPEG4 encodérem, což jistě mnozí ocení (samozřejmě Nvidia nezůstává pozadu a nabízí od své karty také tuto variantu).

Obě karty mají přídavný konektor na 12 V. Kdo si plánujete některou z těchto karet zakoupit, měli byste se připravit, že doopravdy nemají malou spotřebu. Výrobci uvádějí jako minimální požadavek zdroj 300 W, ale pokud máte za procesor nějakého žrouta typu Prescott, rozhodně by byl vhodnější 400 W zdroj. Podle neoficiálních zdrojů se spotřeba obou karet pohybuje kolem 70 W.

Když už je zmínka o minimálních požadavcích, není asi od věci zmínit procesor. Ač výrobci shodně uvádějí Pentium III a AMD Athlon jako minimální, myslím si, že pokud nemáte alespoň Pentium 4 2.8 GHz na 800 FSB nebo AMD Sempron 2800+ či něco obdobného, nemá cenu o koupi této karty uvažovat. Nvidia věnuje celý dokument tomu, jak kartu otestovat nezávisle na procesoru, ovšem většina her je na procesoru závislá a kdo by si tohle kupoval jen na paření piškvorek.

Testovací platforma

Obě karty byly testovány počítači s konfigurací:

  • CPU: AMD 64 3500+
  • Board: MSI VIA K8T800 PRO
  • RAM: 1GB DDR 400MHz

Software:

  • Windows XP Professional se SP1
  • DirectX 9.0c

Testy:

  • Unreal Tournament 2004
  • HardwareOC UTBench 2004
  • HardwareOC FarCry benchmarking utility
  • Half Life2
  • Doom3
  • 3DMark 2003
  • 3DMark 2005
  • Aquamark3
  • FRAPS
  • Benchemmall

Diskuse ke článku Radeon X800 PRO vs. GeForce 6800 GT (recenze)

Středa, 10 Srpen 2005 - 15:58 | Anonym | Proč není v testu Radeon X800 XL, který je...
Středa, 1 Prosinec 2004 - 15:18 | Anonym | Recenze se mi vcelku libila, ale zarazila me...
Pondělí, 29 Listopad 2004 - 15:58 | Anonym | Pekna recenzia. Dobre citave aj pekna znalost...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 22:48 | Anonym | Helena: ku tym pametiam, konkretny vyrobca vela...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 20:43 | LiX | Jasne to beru, jak vim z valstni zkusenost tak...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 18:52 | Anonym | Vsem chytrolinum : jdete nekam. Recenze je sice...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 17:16 | Helena1 | Lopo: to mas jiste pravdu, ze konkretni pameti na...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 14:08 | Anonym | Helena: ja som tu uvodnu tabulku pochopil tak ze...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 09:53 | Martin Bartoň | LiX: Pak to bude velmi prosté. Plextor (ale mám...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 02:31 | Anonym | Martin: myslim ze LiX ma pravdu v tom, ze najaky...

Zobrazit diskusi