Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k SpaceX si pronajme od NASA startovací rampu Apollo 11

????
"SpaceX označuje tuto raketu za nejvýkonnější, překonávající dokonce Saturn V,..."

...proboha to není pravda? ...na LEO vynese (vynesl) Satrun V více než 2násobek toho co plánovaný Falcon Heavy, přes 120 tun??? ...a na TLI Saturn 5 vynese skoro 3x více (Saturn 45 t a a Falcon Heavy jen kolem 16t) !

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne ne, SpaceX píše: "Only the Saturn V moon rocket, last flown in 1973, delivered more payload to orbit than Falcon Heavy."

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Nemusíte tak vyšilovat, nevidím žádné náznaky toho, že by SpaceX skutečně něco takového tvrdil, na rozdíl od místního autora, který ten komentář ani neosourcoval (v odkazovaném článku takové tvrzení samozřejmě není).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

SpaceX tvrdí že je to nejvýkonnější nosič OD DOBY Saturnu V a ne že ho překonává. Autor článku tam má chybu.

Ale Space X opravdu plánuje výkonnější nosič než je Saturn V i nově budovaný SLS od NASA, ale to je ještě velmi dlouho, než bude létat.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Dobry napad s tym prenajmom. Takze NASA zaplati sukromnikovi za dopravu nakladu na ISS a nasladne sukromnik vrati peniaze formou platby za prenajom odpalovacej rampy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle toho, jak je to napsaný, tak název (označení) rampy i té posádky je Apollo 11. Ale domnívám se, že v obou případech měl být použitý 2. pád. Takže "rampu Apolla 11" a "posádka Apolla 11". Neověřoval jsem si to, takže možná pletu...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Zájemci o vesmírnou techníku můžou zítra na Nasa Tv (http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#.U1A6afl_vhk) sledovat zítřejší třetí zásobovací let rakety Falcon 9 od SpaceX k vesmírné stanici ISS. Let by měl proběhnout ve 21:25 našeho času. Během letu bude SpaceX testovat návratovou funkci prvního stupně nosiče, který by měl vést k extrémnímu poklesu ceny letů do vesmíru, jakmile budou schopni používat rakety opakovaně. Očekávaná pravděpodobnost úspěchu testu je asi 40 procent. Budou testovat opětovný zážeh motorů nutný k brzdění a manévrování nosiče a funkčnost přistávacích nohou, ale přistávat bude ještě do moře. Pokud se SpaceX povede vyvinout opakovaně použitelné nosiče, tak cena jednoho letu klesne asi 10-20x k už tak nejnižším cenám na trhu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To asi nejdřív budou muset pořádně předělat design té rakety. Třístupňová raketa se znovupoužitelným prvním stupněm (resp. její jednotlivé stupně) se bude optimalizovat (hmotnostně, výkonnostně, cenově) jinak, než třístupňová raketa se všemi třemi stupni použitelnými jednorázově. Jinak to snížení ceny mi přijde podezřele velké - to už u raketoplánu měli děsně velké oči.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Design je v pořádku. Raketa byla od začátku navrhována jako znovu použitelná. Nejdražší na raketě jsou motory. Palivo jako takové stojí zanedbatelnou částku v porovnání s cenou celého letu (200.000 dolarů za palivo z 60 miliónů za celý let). A samozřejmě nejdražší je první stupeň a pomocné rakety. SpaceX navrhnul raketu co možná nejjednodušeji. Celá raketa používá jenom jeden typ motoru,byť je pro druhý stupeň upravený. Pomocné rakety a první stupeň jsou totožné, největší, obsahují nejvíce motorů a je to zdaleka ta nejdražší položka na celé raketě. Pokud se tyhle části rakety naučí samostatně přistávat na odpalovací plochu, kde jenom budou zkontrolovány a doplněny palivem, tak cena dramaticky klesne. Motory jsou navržené tak, že vydrží 20 letů. CO se týče dodatečného paliva, které je zapotřebí k přistání modulu zpět, tak se jedná asi o 30 procent nosnosti rakety, o které vynese do vesmíru méně. SpaceX nabízí dodavatelům už nyní nosnost o těch 30 procent nižší, než kolik reálně raketa dokáže vynést, takže celková nosnost pro zákazníky se již měnit nebude - nebudou o nic ochuzeni. A i přesto mají nejnižší ceny za kilo nákladu ze všech dopravců.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Mně šlo hlavně o letový profil. Normálně se raketa optimalizuje bez ohledu na to, co se stane s prvním stupněm. Jedním z důsledků toho je, že když se odhazuje první stupeň, má již značnou horizontální rychlost i vodorovnou vzdálenost od rampy. Pokud ale se má první stupeň vrátit na místo startu, pak zřejmě bude zapotřebí o něco "svislejší" počáteční letový profil. Ani jsem takové optimalizační kritérium jsem zatím v žádné monografii o optimalizaci raket nenašel - celkem pochopitelně. To může trošku překopat návrh zbytku, pokud ho chcete mít optimální. Kvantitativně si to asi budu muset spočítat.

To samozřejmě neznamená, že by se neupravený vršek na oběžnou dráhu nedostal, ale počítám, že by stejně časem druhý stupeň mírně předělaný, aby lépe vyhovoval. Koneckonců ho stejně chtějí taky předělat na znovupoužitelný, nebo ne?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Raketoplán byl sice znovupoužitelný. Bohužel ten stroj byl tak extrémně složitý, že ta cena za znovupoužitelnost byla vyšší než kolik stálo prostě ji zahodit. Falcony od SpaceX jsou ve srovnání s raketoplánem extrémně jednoduché stroje, navržené tak, aby se daly využívat opakovaně, byly spolehlivé a levné. Je to vlastně jenom tubus s pohonným systémem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.