Specifikace Ultra HD Blu-ray je hotova, odhaleno oficiální logo
To největší překvapení jsme si odbyli už v první větě. Ano, tisková zpráva skutečně hovoří o tom, že nové Ultra-HD Blu-ray filmy budou distribuovány na dvouvrstvých 66GB, nebo třívrstvých 100GB médiích. To de facto naznačuje použití BDXL ve tří- i dvou-vrstvé podobě, asociace patrně při testech shledala, že drtivá většina filmů nevyžaduje 128GB kapacitu největšího BDXL disku.
Standardizovaný formát samozřejmě využívá rozlišení 3840×2160 a kompresi H.265. Podporovány jsou i nové zvukové formáty (DTS: X / Dolby Atmos), vyšší barevné hloubky, HDR, Nové je oficiální logo.
Jelikož firmy sdružené kolem formátu potřebují na něm ještě něco vydělat (protože současný Blu-ray začíná být ohrožován všelijakými těmi 4k Netflixy a podobným službami, neměla by nás překvapit ani slova o tom, že asociace očekává, že UltraHD Blu-ray sehraje v domácí zábavě podobnou roli jako příchod standardního Blu-raye s FullHD rozlišením. Možná si můžeme sečíst 1 a 1 a říci si, že i tohle (tlak Blu-ray firem, které jsou mnohdy zainteresovány i ve filmech a TV) je faktor, který může za poměrně brzký výrazný pokles cen UltraHD televizorů, které dnes koupíme už i za 12 tisíc Kč.
Licencovací proces pro UltraHD Blu-ray se rozběhne již toto léto. Asociace úzce spolupracuje se všemi zájemci na authoringu, testování i replikačních procesech pro filmy ve 4k na optickém kotoučku. Ve druhé polovině roku bychom tak mohli začít potkávat 4k filmy na Blu-ray discích a možná se tak stane i České republice.
Rebel bez příčiny (1956) byl točen na 35mm negativ. Už na FullHD je vidět, že zde není moc prostoru pro zlepšení
(UltraHD může dát určitý prostor ke zlepšení, ale plných 3840×2160 film pravděpodobně nedokáže využít).
- převzato z blu-ray.com -
Pro praktické nasazení je ale také potřeba, aby se v plné míře na trhu objevily jak nové přehrávače, tak nové TV s HDMI 2.0a rozhraním. Také je nutné si ale se smutkem na duši uvědomit, že ve 4k rozlišení už některé starší filmy začínají narážet na svůj strop v dostupném rozlišení zdrojového materiálu: ať již jde o filmy s levnější produkcí točené na 16mm film (napadá mě třeba Lucas Moodyson či Darren Aronofsky), případně zrnitější pětatřicítky. Víceméně lze do budoucna, pro budoucí formáty typu 7680×4320, hovořit pouze o kvalitnějších 35mm negativech, či filmech točených na 65mm/70mm materiál, případně obskurnosti typu Cinerama.
Na 4k se začne lámat chléb.
Blu-ray Disc Association