Ukázka hudebního masteringu: špičkového i zpraseného
Ukázka vážné hudby
Z mé vlastní sbírky si vám dovolím nabídnout ukázku s ne úplně největším dynamickým rozsahem, ale takovou typickou, kde se ve skladbě střídají tiché pasáže s hlasitými a skladba pomalu a jistě spěje ke svému vrcholu, po němž následuje uklidnění. Typické pro vážnou hudbu, velmi náročné pro technika, který vytváří ono CD. Podívejme se tedy na nastudování Rimského-Korsakovovy Šeherezády, symfonické skladby složené v roce 1888, konkrétně první věty Moře a Sindibádova loď.
Technická poznámka. Ukazujeme vám jak měření dynamického rozsahu pomocí pluginu z foobaru2000 (který dává shodný výsledek se samostatnou aplikací z webu dynamicrange.de, tak průběh skladby v Audacity, kde je zapnuto zobrazování clippingu, tedy míst, kde je skladba přebuzená a vypadává z možností formátu Audio CD a tudíž je zde skladba ořezaná, zničená. Taková místa Audacity zvýrazní červeně, i kdyby clipping byl téměř nulový (tj. křivka jen "zespodu lízla" limitní hodnotu).
Zde je vše v pořádku. Co možná musí zaznít, je to, že ne všechny na pohled zcela tiché pasáže jsou skutečně tiché. Právě naopak, hrají zde často tiché až mírně hlasité smyčce. Celá skladba má obrovskou dynamiku, přičemž nástroje jsou velmi dobře rozlišitelné, snad jen v nejvypjatějších momentech se začínají trošičku utápět v sobě, ale i tak tohle CD považuji za jedno z nejlépe zmasterovaných, co tu mám. Rozhodně vyžaduje nadprůměrný zvukový řetězec, abyste si jej plně vychutnali.
Kabát - Banditi di Praga
A nyní už k první skladbě z posledního alba Kabátů. Musím dopředu upozornit, že zde nemáme nikdo v redakci k dispozici originální zvukové CD, takže jsme vzali zavděk ripem v podobě 320kbit/s MP3, který lze nalézt na internetu a tudíž legálně stáhnout. V tuto chvíli již tento rip nemáme, po pořízení podkladů pro tento článek jsme to zase hned smazali (zejména proto, že nás opravdu neoslovila ani tak hloubka textů na tomto albu).
Více asi netřeba dodávat, červená na vás ostatně svítí už od chvíle, kdy jste si v tomto článku trochu odscrollovali. Jediné, co lze na obhajobu tohoto mixu říci, je to, že nejde o souvislé "přetékající" úseky, ale převážně to vypadá spíše na případy, kdy vrcholek křivky opravdu jen "zespodu lízne" hranici "-0,0 dB" (ale i to je z hlediska masteringu prasárna). V tom případě se tedy nejedná o clipping nejhrubšího zrna, nicméně i tak je na skladbě vidět, že kompresor se zde mohl "ukompresovat k smrti" aby dostal co nejuřvanější výsledek na hranici clippingu (možná mírně za hranicí, ale nemůžeme to říci s jistotou). Veškerá dynamika je pochopitelně v tahu, 4 dB jsou výsměch a bohužel nejen na nějakých vypjatých bubnech a kytarách, ale i na samotném zpěvu Pepy Vojtka je slyšet, že se zde jimi prodávané zvukové CD trápí na hranici svých technických možností.
Zastánci by mohli argumentovat tím, že jsme použili MP3 a tudíž to skladbě mohlo ubrat na dynamickém rozsahu, nicméně z oněch 4,1 dB to asi 14,5 dB jako u Rimského-Korsakova neudělá. Však jsme také Sindibáda převedli do 320kbit/s MP3 a dynamický rozsah zůstal nezměněn, jen se mírně změnily špičkové hodnoty (z -2,03/-1,95 dB na -2,08/-1,91 dB). Co zcela jednoznačně převod CD do MP3 nevyrobil, nevyrábí a nikdy ani vyrábět nebude, je onen clipping. Námi pořízený screenshot odpovídá tomu, který vystavil blogger na root.cz a který jsme převzali pro náš včerejší článek. Navíc jsme pro jistotu provedli další dvě stažení Banditi di Praga od jiných uploaderů a výsledek byl totožný. Dovolíme si tedy na základě našich zjištění říci, že poslední album Kabátů je prasácky zmasterované a je typickou ukázkou loudness war.
Na závěr snad jen poznámka: my samozřejmě nečekáme, že Kabáti budou hrát s obrovskou dynamikou jako legendy vážné hudby v nastudováních vynikajících dirigentů řídících vynikající orchestry. Jsou hudební žánry, kde nižší dynamika je tak nějak dána "by design" a rock či metal mezi ně jistě lze s jistou mírou tolerance zařadit. Ale ten clipping je prostě objektivní technická vada, tedy jde v tomto smyslu o záležitost, na kterou se podle nás hodí sousloví vadný produkt. A bohužel vzhledem k povaze produktu jej na rozdíl od jiných běžných produktů (třeba chleba) nelze ani reklamovat. V podstatě tak kupujete, na rozdíl od toho chleba, zajíce v pytli a tak se nám přístup "stáhnout, poslechnout a pak buď smazat, nebo koupit" jeví jako zcela legitimní, nejen po zákonné, ale i morální stránce.
K tématu dále nabízíme: