Vega je zhruba stejně velká jako velký herní Pascal, GP102: 484 mm²
Snahy o zjištění plochy GPU Vega (10) se táhnout od počátku letošního ledna, kdy Raja Koduri poprvé veřejně ukázal toto GPU. Již tehdy se objevilo několik snímků ruky s čipem, ze kterých se účastníci diskusí i různé redakce snažily dopočítat plochu. Problémem bylo nízké rozlišení těchto snímků. Protože je jádro tmavší než zbytek pouzdra, vzniká i drobným rozostřením snímku dojem, že je větší než ve skutečnosti. To mělo za následek prvotní odhade kolem 600 mm².
To se ale již tehdy jevilo jako nadnesené. Nabídli jsme vám proto vlastní výsledek, který nevycházel z jednoho snímku, ale ze všech tehdy dostupných snímků - dobrali jsme se závěru, že jádro nebude větší než 525 mm². O několik měsíců později zveřejnila AMD snímek jádra o vyšším rozlišení, který byl doplněn schématickou grafikou ilustrující funkční jednotky. Analýzou tohoto snímku ve srovnání se známými rozměry pamětí HBM2 jsme dospěli k závěru, že reálné rozměry nemohou přesahovat 500 mm² a s největší pravděpodobností se pohybují kolem 490 mm².
Redakce webu PCPerspective, která se (zatím jako jediná) pustila do testování poloprofesionálního Radeonu Vega Frontier Edition v herní grafice, využitla situace, sundala chladič karty a jala se jádro změřit. Následně odpublikovala překvapivý výsledek 565 mm². Později, v reakci na kritiku uživatelů, podle kterých taková hodnota není možná (i podle fotografie, kterou PCPer zveřejnil, je jádro zřetelně menší), se redakce jala GPU přeměřit a s vysvětlení, že při prvním pokusu nechávala mezi čipem a posuvkou velké vůle, aby nedošlo k poškození, opravila původní hodnotu na 513 mm².
I to se ale jevilo jako nadsazené, a tak se někteří uživatelé obrátili přímo na vedoucího Radeon Technology Group, Raju Koduriho. Šéf grafické divize usoudil, že nastal čas údaj zveřejnit a jednoduchou matematickou hádankou potvrdil hodnotu 484 mm².
| GPU | karta | rozměry | sběrnice |
|---|---|---|---|
| GV 100 | Tesla V100 | 815 mm² | 4096 bit HBM |
| GP100 | Tesla P100 | 610 mm² | 4096 bit HBM |
| GM200 | GeForce GTX Titan X GeForce GTX 980 Ti | 601 mm² | 384bit |
| Fiji | Radeon Fury X | 596 mm² | 4096bit HBM |
| GT200 | GeForce GTX 280 | 576 mm² | 512bit |
| GK110 | GeForce GTX Titan GeForce GTX 780 Ti | 551/561 mm² | 384bit |
| GF100 GF110 | GeForce GTX 480 GeForce GTX 580 | 529 mm² | 384bit |
| G80 | GeForce 8800 GTX | 484 mm² | 384bit |
| Vega 10 | Radeon RX Vega / Vega FE | 484 mm² | 2048bit HBM |
| GP102 | Nvidia Titan X / Xp GeForce GTX 1080 Ti | 471 mm² | 384bit |
| GT200b | GeForce GTX 285 | 470 mm² | 512bit |
| Hawaii Grenada | Radeon R9 290X Radeon R9 390X | 438 mm² | 512bit |
| R600 | Radeon HD 2900 XT | 420 mm² | 512bit |
| GM204 | GeForce GTX 980 | 398 mm² | 256bit |
| Cayman | Radeon HD 6970 | 389 mm² | 256bit |
| Tahiti | Radeon HD 7970 Radeon R9 280X | 365 mm² | 384bit |
| Tonga Antigua | Radeon R9 285 Radeon R9 380X | 359/366 mm² | 384bit |
| GF114 | GeForce GTX 560 Ti | 360 mm² | 256bit |
| R580 | Radeon X1900 XTX | 342 mm² | 256bit |
| Cypress | Radeon HD 5870 | 336 mm² | 256bit |
| G92 | GeForce 8800 GT GeForce 9800 GTX | 334 mm² | 256bit |
| G70 | GeForce 7800 GTX | 334 mm² | 256bit |
| GP104 | GeForce GTX 1080 | 314 mm² | 256bit |
| GK104 | GeForce GTX 680 | 294 mm² | 256bit |
| R520 | Radeon X1800 XT | 288 mm² | 256bit |
| NV40 | GeForce 6800 Ultra | 287 mm² | 256bit |
| RV790 | Radeon HD 4890 | 282 mm² | 256bit |
| R420 | Radeon X800 XT | 281 mm² | 256bit |
| G92b | GeForce GTS 250 | 264 mm² | 256bit |
| RV770 | Radeon HD 4870 | 256 mm² | 256bit |
| R430 | Radeon X800 XL | 240 mm² | 256bit |
| Polaris 10 | Radeon RX 480 | 232 mm² | 256bit |
| RV570 | Radeon X1950 PRO | 230 mm² | 256bit |
| GM206 | GeForce GTX 960 | 227 mm² | 128bit |
| G94 | GeForce 9600 GT | 225 mm² | 256bit |
| R300 | Radeon 9700 PRO | 218 mm² | 256bit |
| GK106 | GeForce GTX 660 | 214 mm² | 192bit |
| NV42 | GeForce 6800 GS | 213 mm² | 256bit |
| Pitcairn Curacao | Radeon HD 7870 Radeon R9 270X | 212 mm² | 256bit |
| GP106 | GeForce GTX 1060 | 200 mm² | 192bit |
| NV30 | GeForce FX 5800 Ultra | 200 mm² | 128bit |
| G71 | GeForce 7900 GTX | 196 mm² | 256bit |
| RV670 | Radeon HD 3870 | 192 mm² | 256bit |
Redakci PCPer si přesto zaslouží uznání alespoň za zveřejnění snímků karty. Jak vidíte výše, velká část je nevyužitá a mimo uchycení chladiče neplní žádný účel. Neměl by být problém připravit i modely s kratším PCB, takže realizaci nástupce Radeonu Nano v principu nic nebrání. Oficiálně ale zatím potvrzený není - v současnosti očekáváme z herní nabídky Radeon RX Vega, který podle AMD nabídne vyšší herní výkon než poloprofesionální Radeon Vega Frontier Edition.
S vydáním řady RX AMD do ovladačů doplní jednak herní profily a pravděpodobně také aktivuje nové architektonické prvky Vegy. Podle některých zdrojů jsou stávající ovladače pouze základem, který využívá pouze funkcionality již dostupné na Fiji a několika prvků, které u GPU Vega nelze deaktivovat, protože jsou pevně dány návrhem čipu (např. ROP jako klienti L2 cache). Ostatní prvky mají být deaktivované z důvodu preference stability pro model určený především profesionálům. Jedním z klíčových neaktivních prvků je tzv. Draw-Stream Binning Rasterizer (druh tile-base rasterizéru), od něhož se očekává snížení nároků architektury na paměťovou propustnost a zvýšení poměru výkon na watt (eliminuje některé energeticky náročné datové přenosy mimo jádro). Zatím není jasné, zda bude Draw-Stream Binning Rasterizer zpětně aktivován i pro Radeon Vega Frontier Edition - oficiální specifikace této karty jej totiž neuvádějí.




















