Z Google se stala korporace, přirozeně končí privilegium zaměstnanců věnovat 20% času vlastním aktivitám (aktualizováno)
Byly doby, kdy Google jel jako neřízená střela, silou startupu. Benefitoval z toho, že pro něj chtěli pracovat ty nejtalentovanější mozky, často hračičkové. Během práce si mohli dělat na doktorátu, nebo se věnovat projektům, z nichž možná jednoho dne něco v Googlu vznikne (jako třeba GMail nebo Adsense). Údajně ale tato poslední věc je na útlumu.
V Googlu se totiž později začal používat systém stack rankingu, v podstatě exaktního hodnocení zaměstnanců podle řady kritérií. A mnozí zaměstnanci najednou zjistili, že aby splnili dostatečně kritéria, musí se více věnovat normální práci. Více, než by odpovídalo 80 % času. Navíc i u oněch 20% aktivit stráví zaměstnanec - volně řečeno - dalších 20 % času tím, že vysvětluje každému na potkání, co že to vlastně ve svých 20 % dělal/dělá/chce dělat. V legraci se těmto 20 % nyní v Googlu přezdívá 120 % - prostě na to už nebývá v běžné pracovní době čas a lidé se tomu věnují nad její rámec. I tak ale zůstává zachována určitá motivace, jelikož i v rámci těchto „přesčasů“ mohou zaměstnanci využívat silnou IT infrastrukturu Googlu.
Nicméně je vidět, že Google již ztratil sílu startupu a je z něj více a více klasická korporace. Je to logické. Zatímco před 10 lety si Google hledal svoji cestu, co vše vlastně dělat, a nové nápady přicházely dnes a denně a většinou se chytly, nyní je velkou firmou s velkými závazky a potřebou udržet v chodu právě ony rutinní běžící systémy. A to polyká většinu času zaměstnanců. Google již v mnoha ohledech není v některých věcech jedničkou, ale válcují jej ještě se startupově chovající společnosti, zářným příkladem budiž třeba facebook. Google tak v podstatě ani neupravil své chování, jen se evolučně vyvinul do toho, co bylo nejlogičtějším vyústěním.

On i Microsoft byl v 70. letech či na počátku 80. let v podstatě startupem. Google nakonec jednoho dne také skončí v kolejích, v nichž sice bude moci jet dalších několik desetiletí, ale na trhu se budou stále objevovat noví a noví silní hráči, kteří se lépe chytí v měnícím se IT světě. Tam, kde je kostnatý Microsoft dnes, může být Google tak za 15 až 25 let. A kde bude za 25 let facebook? Uvidíme.
Stanovisko společnosti Google:
(tak, jak bylo zasláno 22.8.2013)
Google zjistil, že zaměstnanci jsou produktivnější, když pracují na projektech, které je opravdu zajímají. Proto jsme našim inženýrům dali flexibilitu v rozhodování, ke kterému projektu se připojí. Kromě toho, že se věnují své hlavní činnosti v Googlu, doporučujeme jim také (nikoliv vyžadujeme), aby sledovali další související projekty Googlu (které jsou často nazývány 20 % projekty). Přestože tyto projekty nejsou zahrnovány do stanoveného počtu hodin pracovního týdne, možnost pro zaměstnance Googlu pracovat na svých nápadech a přispět tak významným způsobem na různé projekty napříč celou společností, je jádrem naší firemní kultury. Zjistili jsme, že je to důležitý faktor pro rozvoj inovačních myšlenek a služeb Googlu.