Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Dodací lhůty

Sousloví „dodací lhůta“ označuje značně nepříjemný fenomén. Spojeno jej máte typicky s tím, že na něco čekáme, čekáme, čekáme, stále čekáme a pak se třeba taky, pokud jsou elementálové nakloněni, dočkáme.
blog

Mými oblíbenými superstar na poli dodacích lhůt jsou přepravní společnosti. Počínaje Českou poštou a konče mnoha soukromými, vždy je slušná šance narazit na problém. Musím to zaklepat, ale po 10+ letech intenzivnějšího využívání služeb přepravců mě nikdy nezklamalo třeba UPS či DHL. Přitom jsem se mezitím celkem dvakrát stěhoval, takže nemohu říci, že by to bylo o konkrétních lidech (nicméně na tomto místě bych rád pozdravil pana kolegu z DHL, který mi doručoval grafiky Sapphire na test v Plzni i v Praze, neboť jsme se oba stěhovali ve stejné době :-). Určité zklamání umí generovat PPL, ale tam je to o lidech. Někteří volají předem, někteří nevolají a jaksi očekávají, že budete sedět doma na m. gluteu maximu od 8:00 do 20:00. Ale stále v tomto ohledu nemají na Českou poštu.

Historky známe všichni a plný je jich celý internet. Zásilky doručené s velkým zpožděním, zásilky doručené ve značně poškozeném stavu nebo i zásilky nedoručené vůbec. Opět ale platí, že Česká pošta je o lidech. Měl jsem tu čest potkávat poštovní doručovatelky, které trpělivě čekaly za dveřmi bytu, než se vyhrabu z postele, stejně jako tu „čest“ poznat doručování doporučených zásilek stylem „pohozeno před dveřmi od bytu“. Měl jsem tu čest poznat „balíkáře“, kteří komunikovali a snažili se přizpůsobit, stejně jako lenochy, kteří místo balíků doručovali oznámení o nezastižení adresáta do schránky (což je pikantní ve chvíli, kdy celý den sedíte doma na zadku).

Bizarnějších rozměrů nabraly zkušenosti s Českou poštou ve chvíli, kdy balíky začaly doručovat nejdříve centrální balíková depa. Když vás balíkář nezastihne, uloží balík na vaši doručovací poštu, kde si jej poté můžete vyzvednout. Ale když sedíte celý den doma na zadku, na balíku je vaše telefonní číslo, zvonek od bytu funguje a vy v pravidelných intervalech refreshujete sledování zásilky, aby se v něm v 18:02 objevilo „adresát nezastižen“ a zásilka jest uložena na pobočce, která zavírá v 18:00, pak nabudete přesvědčení, že to není náhoda. A zejména to potěší u objemných balíků s hmotností 20+ kg, zejména když máte dlouhodobou empirickou zkušenost, že telefony na té pobočce prakticky nezvedají, takže šance domluvit si další doručení je malá. A jelikož za nedoručení balíku nese vinu nějaký lenoch z depa, nikoli paní na pobočce, nemá smysl řvát na tu paní.

To vše je ale pouze aspekt přepravní, dodací lhůty jsou veselé i když jde o e-shopy. Jistě všichni dobře známe z vlastní zkušenosti nejméně pár e-shopů, pro něž je slovo „skladem“ pouze synonymem pro „někde v Číně to teď možná vyrábějí“. Provázanost e-shopů a jejich dodavatelů pak přináší i fenomény typu toho, že si objednáte něco, co je „skladem u dodavatele, dodání do 3 dnů“ a pak nevěřícně 1-2 týdny koukáte v e-shopu na tutéž informaci, která nemá s realitou nic společného. Moje letitá zkušenost je taková, že když byl nějaký rozpor tohoto typu a já „měl tu drzost“ se po týdnu+ slušně optat, kde je moje zboží, odpověď byla rázná a buď ze mě dělala blbce, nebo téměř urážela. Inu, pár e-shopů mám na černé listině.

Vše se ale dá odpustit ve chvílích nejvyššího vypětí, kdy je dodavatel či přepravce značně přetížen. Tak kupříkladu já mám „dodací lhůty“ (na rodinné fotografie i jiné věci) obvykle tak 6 měsíců až rok. Prostě „není čas, lidí je málo“ a jsou věci s vyšší prioritou. Takže poslouchám občasné, stále se stupňující, postěžování, že fotografie z jarní záležitosti ještě nejsou, ač už je konec roku. Ale ono na ně jednou dojde a jsem rád, že já jakožto „dodavatel“ jsem jen občas konfrontován s citlivým dotazem na „dodání zboží“, ne seřván 20 lidmi každý den za něco, za co třeba ani nemůžu.

Takže buďte na svého doručovatele v předvánočním shonu trochu trpělivější. Pryč je doba, kdy kvůli vánočním dárku člověk běhal po svém městě mezi X obchody (a všude stál fronty na těch pár kousků zboží), většinu toho dnes kupujeme online, k nevýsostné radosti doručovatelů přepravních služeb i České pošty. Snažte se méně řvát na svého prodejce, protože on informaci „skladem u dodavatele“ sdílí možná s desítkami dalších e-shopů a vaše objednávka prostě přišla 0,5 sekundy poté, co poslední kus u dodavatele „vyfoukl“ někdo jiný. Vánoce jsou pro mnohé spíše svátky konzumu, kde prim hraje předražený přeslazený černý nápoj, podivný importovaný stařec v červených hadrech a frontální megaútok na nákupní centra, ať již fyzická či internetová. Nemyslím si, že by to bylo nějak výrazně horší či lepší oproti době před rokem 1990, stále ještě ve mě budí při pohledu na videa z „Black Friday in USA“ naději to, že se většinou chováme jako lidé (byť ve velkém shonu), nikoli jako neurvalá zvířata.

Ale zkrátka užijte si své Vánoce tak jak sami uznáte za vhodné, bez ohledu na to, že skladová dostupnost přívětivosti či obyčejné mezilidské slušnosti poslední roky poněkud kolísá, bez ohledu třeba také na to, že TSMC má dodací lhůty na 16nm FinFET GPU drasticky zpožděné, bez ohledu na libovolné jiné vnější okolnosti a prodloužené dodací lhůty. Ostatně i my v redakci zase v úplném závěru roku mezi svátky trošičku prodloužíme dodací lhůty a místo obvyklého novinkového obsahu (neb se stejně vesměs nic nebude dít) pro vás chystáme již tradiční nášup článků shrnujících letošní rok. Na kompletaci téhle dodávky se již začalo pracovat…

Tagy: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Dodací lhůty

Pondělí, 11 Září 2023 - 10:13 | acvilettugel | Hottentotův sklon nechat se „chytit“ při...
Úterý, 15 Prosinec 2015 - 11:14 | Grovik | Skutečným bermudským mnohouhelníkem se ČP stane...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 22:10 | AK | Letos jsem posílal Českou poštou notebook. Chtěl...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 18:14 | Fotobob | Nevím nevím jestli to souvisí s nájmy. Pošta...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 18:07 | Fotobob | Tak je fakt, že ideální je být v Praze a být...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 17:25 | sakraforte | Kontaktovať sa dajú, len cez reklamačný formulár...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 16:27 | Psycho Mantis | Nemyslím si, že si můžou dovolit blokovat...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 16:16 | Noxik | Tusim zasilkovna mi funguje bezvadne. Ovsem...
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 16:15 | JirkaK | DPD má ale spoustu úložných míst, ne jen depa....
Pondělí, 14 Prosinec 2015 - 16:11 | JirkaK | Taktéž dobré zkušenosti, moc jsem toho...

Zobrazit diskusi