AMD povýšila GPU-architekta Intelu, otce Infinity Fabric i opteronového strýčka
Pozici či titul „Corporate Fellow“ (otrocky přeloženo „člen firmy“ nebo „firemní kolega“) uděluje AMD dlouholetým zaměstnancům nebo veteránům z oboru, jejichž přínos pro značku nebo obor chce vyzdvihnout. Tito šťastlivci si pak (krom nové visačky na dveřích) mohou užít i vyššího platu, jehož základ se podle webu glassdoor pohybuje mezi $228-245 tisíci ročně. V roce 2018, kdy tento post obdržel architektu Zen (1) Mike T. Clark, uváděl tentýž zdroj rozsah $45-240 tisíc, takže podstatně stouplo minimum rozsahu, ale minimálně maximum.
Letos AMD jmenovala pět pracovníků a nutno dodat, že jde o poměrně zajímavý výběr:
Ben Sander
zdroj: InsideHPC
Pokud WIFT v roce 2012 nazval Pata Patlu „Opteronovým taťkou“, pak by Ben Sander musel být přinejmenším Opteronovým strýčkem. Do AMD nastoupil již 8 let před Patlou, v roce 1995 a přes x86 architekturu stolních procesorů se dostal k serverovým procesorům (v roce 2006 vysvětloval novinky v architektuře pracovně nazývané K8L, která nakonec dostala jméno 10h / K10). Později své pole působnosti rozšířil o profesionální akcelerátory. Je jednou z klíčových osob, které stály za ROCm (jeho prezentace na toto téma z roku 2016 je k vidění na YouTube) a v poslední době se zaměřil na svět umělé inteligence.
Nathan Kalyanasundharam
V AMD pracuje přes 20 let a stojí za návrhem a týmem, který realizoval sběrnici Infinity Fabric, na které dnes stojí všechny produkty AMD počínaje čipletovými procesory, přes APU a grafickými čipy konče. Rovněž působí jako člen představenstva konzorcií CXL i UCIe.
David Blythe
Poměrně nečekaným jménem je David Blythe (úvodní snímek), který u AMD působí teprve od listopadu. Jeho kariéra začala u SGI, nějakou část profesní dráhy strávil také u Microsoftu. Má proto blízko nejen k hardwaru, ale také k API a svůj podíl vložil do vzniku DirectX 10, DirectX 11 a OpenGL ES. Od roku 2010 pracoval u Intelu, kde měl zprvu na starosti vedení softwarového týmu a následně řídil grafické oddělení.
Můžeme připomenout události z roku 2015, kdy (poté co AMD vydala FreeSync) se redakce webu TechReport dotázala Blythea (jakožto nejvyšší instance Intelu přes grafiku), jak adaptivní synchronizaci vidí. Blythe nadšeně odpověděl, že je nakloněn podpoře nového průmyslového standardu a že ji můžeme u grafik Intelu (tehdy výhradně integrovaných) očekávat. Dlouho se nic nedělo a s odstupem času Blythe přiznal, že jeho oddělení dostává od Intelu prostředky, které nestačí ani na tým, jež by mohl zajišťovat smysluplnou podporu nových her. Musí tedy pečlivě vybírat ty nejpalčivější problémy k řešení a na jakoukoli nadstavbu už nejsou lidé. To velmi výrazně kontrastovalo s prezentacemi Intelu, který se při každé příležitosti chlubil, jak jeho GPU mají suverénně nejvyšší zastoupení na trhu. Dále to působí úsměvně v kontextu loňského konstatování CEO Pata Gelsingera, který byl přesvědčený, že když samostatné grafické karty podědí ovladače integrovaných grafik, bude to stačit.
Blythe tedy za mizerného financování dlouhodobě pro prezentace hlavounů Intelu vyráběl Potěmkinovu vesnici v podobě „jedničky na grafickém trhu“. Když k tomu přičteme, že v okamžiku, kdy se Intel rozhodl založit samostatnou grafickou divizi, nalít do ní velké množství peněz a rozjet vývoj samostatných GPU, pozici šéfa této divize nesvěřil Blythemu, ale nováčkovi Kodurimu, který k ní přišel doslova jako slepý k houslím, není divu, že Blythe z Intelu odchází a dává přednost AMD. Připomeňme, že Blythe, jakožto spoluautor DirectX 10, již za svého působení v Microsoftu (2003-2010) musel úzce spolupracovat s ATi/AMD, která právě pro Microsoft vyvíjela první unifikované (DX10) GPU vůbec (Xbox 360).
Suresh Ramalingam
Poslední dva pánové se do AMD dostali jakožto dlouholetí pracovníci společnosti Xilinx. Jejich pracovní historie s AMD a ATi, na rozdíl od předešlých, protnula poprvé. Ramalingam začal svoji kariéru v 90. letech u Intelu, kde měl na starosti technologie pouzdření čipů. Po roce 2000 pracoval kratší dobu v několika menších firmách, až (2004) nastoupil do Xilinxu, kde bezmála 18 let působil na různých (čím dál vyšších) pozicích, obvykle souvisejících s pouzdřením čipů. Tomu se bude věnovat i pod křídly AMD, kde má na starost 2,5D i 3D integraci a vrstvení nadcházejících produktů.
Ralph Wittig
Oproti všem ostatním pánům je Wittig specifický tím, že jeho profesní kariéra (zahájená v roce 1995) probíhala výhradně u Xilinxu, kde se od počátku věnoval fenoménu FPGA. Pravda, na dva roky přehodil výhybku od FPGA k DSP (připomeňme, že právě v období po roce 1995 byl DSP věnována značná pozornost a zdálo se, že by DSP mohly převzít otěže i v PC segmentu - grafické akcelerátory na bázi DSP vyvíjela například společnost Chromatic a její Mpact! dokázal zpracovávat vše od 2D grafiky, 3D grafiky, videa, audia…), ale poté se vrátil opět k FPGA a počínaje rokem 2006 měl na starost prosazení FPGA v HPC (výpočetním) segmentu.
AMD