Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Carmack: Nvidia by měla se Samsungem bojovat produkty, ne patenty

John Carmack vyjádřil rozčarování ze způsobu konkurenčního boje, jaký Nvidia zvolila při střetu se Samsungem a Qualcommem. Soudní spor považuje za nešťastné řešení situace.

Nvidia roku 2013 přišla s licenční politikou - začala nabízet grafickou architekturu Kepler (později též Maxwell) k licencování dalším firmám. Předpokládala zájem především mezi výrobci ARM SoC. Opakovaně nabízela své technologie Samsungu, ten ovšem neměl zájem. Oznámila mu, že současnými grafickými čipy integrovanými v telefonech a tabletech porušuje její patenty a oficiální licencování jejího grafického jádra by tyto nesrovnalosti vyřešilo. Samsung přesto neměl zájem a ve věci údajných nesrovnalostí odkázal Nvidii na firmy, u nichž si grafická jádra licencovala: ARM a PowerVR.

Nvidia reagovala podáním žaloby na Samsung (a též Qualcomm) s odůvodněním, že jejich mobily a tablety obsahují grafické čipy nelegálně využívající její duševní vlastnictví:

Tyto [porušené] patenty zahrnují náš základní vynález - GPU - který zahrnuje do jediného čipu veškerou funkcionalitu pro zpracování grafiky, náš objev programovatelných shaderů, který umožňuje i neodborníkům vytvářet sofistikovanou grafiku, náš vynález unifikovaných shaderů, který umožňuje využít každou výpočetní jednotku GPU pro různé účely a náš vynález vícevláknového paralelního fungování GPU, které umožňuje zpracovávat kód nezávisle v oddělených vláknech […]

Samsungu se již zastal CEO společnosti ARM, který prohlásil, že plně stojí za technologiemi své společnosti (které má Samsung licencované) a to do té míry, že poskytne partnerským firmám, které od něj IP nakupují, spolupráci. Nyní se k postupu Nvidie vymezil i John Carmack, nynější šéfinženýr Oculu.

„Je znepokojující, že Nvidia o svých patentových sporech informuje způsobem, jakoby očekávala, že jí budeme aplaudovat. […] Ať mobilní trh dobudou schopnostmi svých inženýrů, ne právníků.“

Způsob, jakým marketingové oddělení Nvidie patentový spor prezentuje, je skutečně nevšední. Nvidia například ve výše uvedené citaci popisuje historii, jaká se nikdy nestala. Z vynálezu GPU, kterým označovala čipy podporující TnL, lze Nvidii přiřknout pouze autorství zkratky „GPU“ (nejen v profesionální sféře existovala řešení podporující TnL ještě před vydáním první GeForce), programovatelné shadery rovněž existovaly dříve než je začala hardwarově podporovat Nvidia a patent na implementaci unifikovaných shaderů podala o rok dříve než Nvidia - ještě samostatná - ATi (2005). John Carmack, který tuto éru nejen pamatuje, ale zažil jí z pohledu OpenGL programátora, který měl přístup k nejnovějšímu hardwaru i dokumentaci prakticky všech výrobců 3D akcelerátorů, má dost jasnou představu o tom, kde končí realita a začínají pohádky „ukřivděného průkopníka“.

Diskuse ke článku Carmack: Nvidia by měla se Samsungem bojovat produkty, ne patenty

Pátek, 4 Září 2015 - 13:18 | Gath G | "náš objev programovatelných shaderů"...
Pondělí, 20 Duben 2015 - 16:11 | Tomáš Mrkvoň | Patentový troll se bohužel rozmohl převážně v IT...
Pondělí, 20 Duben 2015 - 11:48 | Wendak | Osobně nemám rád patentové spory, obzvlášť ty,...
Pondělí, 20 Duben 2015 - 11:33 | Nest | Doufam, ze stejne cestne konkurencni pristup...

Zobrazit diskusi