DirectX 12 budou, jen není jasné kdy
Microsoft už řadu let vyvíjí DirectX (Direct3D) poněkud minimalistickým způsobem - většina změn jsou spíše kosmetické úpravy. Od vydání DirectX 10 před sedmi lety nedošlo k žádné skutečně podstatné inovaci - není obtížné si tuto dobu spojit s érou herní konzole Xbox 360 a nyní Xbox One a vyvodit si, kde je zakopaný pes. Prvotním zájmem Microsoftu jsou konzole. Ty společnost sama prodává a prodeje konzolových her generují slušné zisky. Podstatné tedy je, aby ve srovnání s PC běhaly hry na konzolích co nejlépe. Microsoft nemůže ovlivnit, jak výkonný hardware bude dostupný v desktopu, ale svým softwarem může nastavit, jak efektivně hardware v desktopu poběží (aneb jak moc sešlápne brzdu).
S trochou nadsázky můžeme říct, že tentokrát sešlápl brzdu příliš - tolik, že se našla firma - v tomto případě AMD - která usoudila, že se jí vyplatí vyvinout nezabržděné desktopové API a způsobit tím určitý halo efekt. Microsoft si včas uvědomil, že by mohl přijít o monopolní postavení na herním desktopovém trhu, čímž by v budoucnu ztratil možnost tento trh regulovat. Nezbylo mu, než oficiálně uznat, že je zapotřebí na DirectX zapracovat a přinejmenším jej přiblížit situaci ve světě konzolí. Vývoj zřejmě nezačne na zelené louce, ale spíš bude využité API, které vzniklo pro Xbox One. Musíme však mít na paměti, že to bylo určeno pro jednu konkrétní hardwarovou platformu, takže jeho rozšíření pro ostatní platformy, kde se může vyskytnout hafopět grafických i procesorových architektur, bude nějaký ten pátek trvat.
V našem předchozím článku jsme hovořili o DirectX 12; zároveň jsme ale uvedli, že tento název používáme jako pracovní označení pro directy nové generace, protože Microsoft žádné označení nezveřejnil. To se nyní mění, pozvánka na GDC zveřejněná na firemním blogu už hovoří explicitně o DirectX 12 a mimo Microsoft uvádí loga AMD, Intelu, Nvidie a Qualcommu. Poslední logo může na první pohled oproti ostatním působit trochu nepatřičně, Qualcomm je zástupce světa ARM SoC, který s herní grafikou nemá až tolik společného - realita může být jiná. Před dvěma lety do Qualcommu nastoupil Eric Demers, který se za své éry grafického šéfinženýra ATI/AMD na vývoji DirectX také podílel. Jde o osobu, která má poměrně konkrétní představu o výhodách, respektive nutnosti spolupráce na nových standardech od počátku jejich vývoje, aby pro ně byl hardware včas připraven a v době vydání nepůsobil zastarale.