Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Far Cry Primal má zajímavé nároky: nejlépe sedí GPU Hawaii

První testy Far Cry Primal představily nezvyklé nároky na grafiku. Některý hardware podává očekávatelné výsledky, jiný exceluje, další hrubě propadá. Sedí nejrychlejším Maxwellům a starší GCN…
2947630 Farcryprimal Announce Screen 003 Embargo Oct 6 9 Am Pst

V posledních dnech se objevují první výkonnostní testy nových a nadcházejících her. Navíc nejde o ledajaké hry, ale velmi zajímavé případy: měli jsme tu Ashes of the Singularity s DirectX12 asynchronními shadery, podívali jsme se na neoptimalizovanou PC verzi Doomu (IV), připomenout mohu třeba i první test API Vulkan v rámci rané implementace do The Talos Principle.

Nyní se podíváme na Far Cry Primal. Pokud by vás zajímala hra jako taková, mrkněte na recenzi ke kolegům - zde se budeme věnovat jen hardwarovým nárokům. Ty jsou, vpravdě, zvláštní. Německá redakce ComputerBase otestovala různá rozlišení a široké spektrum hardwaru, takže její grafy nabízejí velmi názorný přehled. Začněme u FullHD:

Far Cry Primal 1920 X 1080 Cb

Úvodem grafu zaujme odskok přetaktovaného modelu GeForce GTX 980 Ti, což vlastně potvrzuje, že ani v tomto rozlišení není počet FPS limitován výkonem procesoru (to ostatně potvrdily i další dílčí testy). Pozice nepřetaktované GeForce GTX 980 Ti a Radeonu Fury X už je velmi blízká, v podstatě podle očekávání. O to více překvapí, jak si stojí GeForce GTX 970/980 ve srovnání s Radeony R9 390/390X. Ani přetaktovaný model GeForce GTX 980 nezvládá předehnat referenčně taktovaný Radeon R9 390 bez X. Podobně tak ani přetaktovaná GeForce GTX 960 nestačí držet krok s Radeony R9 380 a 380X, které jsou o 16-19 % rychlejší (oproti nepřetaktovanému modelu o čtvrtinu). Nejinak dopadá srovnání starší generace high-endu, kterou zde reprezentuje GeForce GTX 770 ve srovnání s o 20 % rychlejším Radeonem R9 280X a GeForce GTX 780 Ti ve srovnání s o 27 % rychlejším Radeonem R9 290X.

Far Cry Primal 2560 X 1440 Cb

S rostoucím rozlišením, v 2560×1440, mírně poklesl odstup přetaktované GeForce GTX 980 Ti, která si ale stále s přehledem drží primát. Nepřetaktovaný model poklesl na úroveň levnějšího Radeonu Fury (bez X). Všechny Radeony s čipem Hawaii a jeho novými revizemi začínají excelovat, i obstarožní Radeon R9 290X překonává přetaktovaný model GeForce GTX 980. GeForce GTX 970, která v době svého vydání posloužila k sesazení Radeonu R9 290X, se v Primal výkonnostně blíží spíš o generaci staršímu GPU Tahiti v podání Radeonu R9 280X.

Far Cry Primal 3840 X 2560 Cb

Ve 4k se na první místo s mírným předstihem dostává Radeon Fury X, což opět odpovídá očekávání - překvapením snad může být opět jen to, jak vysoko se vyšplhaly grafické karty s GPU Hawaii: Radeon R9 390X šlape na paty výrazně dražší GeForce GTX 980 Ti. Výkon modelů, které výrazněji nepřekonávají ani 30 FPS, nemá smysl rozebírat, slušnou hratelnost by nenabídly ani v kombinaci s G-Sync / FreeSync monitory, které v současné generaci při FPS pod 30 nenabízejí adaptivní synchronizaci, aby mohly zvýšit plynulost.

Proč jsou výsledky, jaké jsou? Těžko odhadovat. Vyvážení aritmetických, texturovacích a rasterizačních požadavků hry zřejmě velmi dobře sedí vyvážení GPU Hawaii, jehož různé verze najdeme na Radeonech R9 290(X)/390(X). Špatně se ale nevede ani ostatním Radeonům, a tak si můžeme klást spíše řečnické otázky, zda Nvidia situaci trochu pomůže v nadcházejících ovladačích, nebo se již naplno soustředí na optimalizace pro generaci Pascal(?). Nezbývá než doufat, že brzy přijdou ovladače, které alespoň pro modely GeForce GTX 960/970/980 dokážou vytáhnout nějaké to výkonnostní procento nahoru. Setrváním ve stávající situaci Nvidia riskuje, že se ve světle výkonnostních testů posledních her začne hovořit o tom, že si relativně nové Maxwelly druhé generace nechala převálcovat „vykopávkami“ jako Tahiti (2011) a Hawaii (2013). Ale kdo ví, možná již spoléhá spíš na mediální obraz nového 16nm Pascalu.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Far Cry Primal má zajímavé nároky: nejlépe sedí GPU Hawaii

Středa, 2 Březen 2016 - 13:27 | Marek Moravčík | "TressFX také využívá teselaci a využívalo...
Středa, 2 Březen 2016 - 13:08 | no-X | No, TressFX také využívá teselaci a využívalo jí...
Středa, 2 Březen 2016 - 11:04 | Marek Moravčík | Svoj komentár si ale dal na Toma Buriho a aj v...
Středa, 2 Březen 2016 - 11:03 | Marek Moravčík | Pokročilé grafické efekty si berú značnú časť...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:59 | Jaroslav Crha | Ale já nereaguju přímo na tebe! Neber to osobně...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:52 | Marek Moravčík | Ak hra nefunguje, je to problém vývojárov danej...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:42 | Marek Moravčík | Obe tieto technológie zlepšujú grafickú stránku...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:41 | TyNyT | No, co na to říct... zkusím ti dát hypotetický (...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:37 | Marek Moravčík | AMD nijak pre NVIDIu neoptimalizuje. A je to...
Středa, 2 Březen 2016 - 10:32 | Tom Buri | ''Píšete že jsou výkony jak přes...

Zobrazit diskusi