Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

FP16 u Pascalu nemá pro desktop význam

Mixed precision alias podpora FP16 architektury Pascal bude podle všeho záležitostí profesionálního segmentu. Na využití ve hrách to zatím nevypadá…
Nvidia Pascal Gp 100 Tesla P 100

Před vydáním architektury Pascal bylo hodně slyšet o technologii zvané Mixed Precision, což označuje podporu pro výpočty s různou přesností - v nejširším spektru konkrétně FP64 (=double-precision), FP32, FP16 (=half precision) a Int8. Z desktopového (herního) hlediska není podpora FP64 podstatná (takto vysokou přesnost hry nevyužívají, nepotřebují ji) a podobně je na tom i Int8, která je naopak pro herní nasazení nedostatečně přesná a specifická pro algoritmy strojového učení.

FP16, kterou zvládá architektura Pascal nativně ve dvojnásobné rychlosti než standardní FP32, by ale využití najít mohla. Pamětníci ji mají možná spojenou s nechvalně proslulou generací GeForce FX, která nižší přesnost používala pro kompenzaci nízkého výkonu v DirectX9 (které vyžadovaly min. FP24), ale existuje řada situací, pro něž je přesnost FP16 dostačující, kvalita obrazu nijak neutrpí.

Geforce Gtx 1080 Style 02

Protože architektura Pascal podporuje výpočty v FP16 2× rychleji než standardní FP32, objevovaly se názory, že by Nvidia mohla této výhody využít právě v herní grafice. Vydání GeForce GTX 1080 proběhlo, ale Nvidia o tomto aspektu nehovořila. Vyšlo najevo, že pro herní karty (GeForce) je v rámci CUDA podpora FP16 cíleně omezena na 1/64 výkonu v FP32. Je pochopitelné, že pro výpočetní nasazení Nvidia tento aspekt nějakým způsobem pro desktopové karty omezí, aby byli zákazníci motivováni kupovat dražší profesionální modely. Nenapadá mě ale rozumné vysvětlení, proč je výkon v FP16 omezen pod úroveň výkonu v FP32 - znamená to totiž, že pokud je využita vyšší přesnost (FP32 namísto FP16), je výkon až 64× vyšší,

Podle Ryana Smithe (Anandtech) je podpora FP16 v rámci herních karet zachována jen z důvodu kompatibility a omezení je záměrně takto razantní, aby se praktická využitelnost blížila nule. Omezení je ale patrně spíše softwarového charakteru (což zatím není potvrzené - uvidíme, co nabídnou Tesly postavené na GPU GP104). Prozatím je však prakticky jisté, že podporou FP16 alespoň v krátkodobém časovém horizontu cílí Nvidia výhradně na výpočty, nikoli na herní grafiku.

Diskuse ke článku FP16 u Pascalu nemá pro desktop význam

Pátek, 3 Červen 2016 - 03:41 | Gath G | Namátkou člověka napadají: některé operace s...
Středa, 1 Červen 2016 - 06:54 | Marek Moravčík | A ktoré sú to tie aplikácie kde budeš mať...
Středa, 1 Červen 2016 - 00:13 | JoHnY3 | Jasne, takze nemuzou z FP32 jednotky udelat...
Úterý, 31 Květen 2016 - 22:56 | Gath G | Pro všechny strany to lepší není. Není to...
Úterý, 31 Květen 2016 - 22:54 | Gath G | "Toto sa ale nestalo. Používať sa samozrejme...
Úterý, 31 Květen 2016 - 22:50 | Gath G | "Radeony od GCN 3. generace mají podporu pro...
Úterý, 31 Květen 2016 - 17:53 | danieel | Tak ono treba u Tegry X1 je udavanych 1TFlops...
Úterý, 31 Květen 2016 - 15:59 | s3icc0 | Prostě bušej v podstatě pořád ten stejnej chip a...
Úterý, 31 Květen 2016 - 13:49 | no-X | Ad otázka - nevím. Předpokládám, že Nvidia FP16...
Úterý, 31 Květen 2016 - 12:49 | Anonym | a vyuziva to AMD tak aby k tomu nestacilo totez u...

Zobrazit diskusi