Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Fyzika přes GPU je mrtvá, alespoň prozatím, říká AMD

Ageia "PhysX 2"
Počítání fyziky pomocí GPU je věc, o které se mluví již opravdu hodně dlouho a mělo se jednat o hřebíček do rakve firmě Ageia. Ale jak všichni víme, Ageia sama je na tom z heldiska zájmu zákazníků celkem bídně a právě fyzika přes GPU ještě hůře, nikdo z obyčejných hráčů to pořádně ještě neviděl. Nyní přichází firma AMD ústy svého Developer Relations Chief s prohlášením, že fyzika přes GPU mizí dřív než vůbec začala…

Ale shrňme si nejdříve fakta. AMD i nVidia mají vypracovány potřebné frameworky pro fyzikální rozhraní a poslední roky na tomto problému spolupracovaly s lídrem trhu, evropskou společností Havok. Jenže tu si před dvěma měsíci koupil Intel a nebudeme si nic nalhávat, Intel moc dobře ví, jak inteligentně nakupovat.

Spornou otázkou tak do budoucna zůstává, jak bude s technologiemi Havoku v Intelu naloženo. Intel je v současné době vůdcem v počtu přidávání procesorových jader, takže mu třeba hypoteticky nic nebrání počítat Havokovskou fyziku nadále pomocí procesoru, jako tomu bylo třeba v dobách Half-Life 2. Stejně tak může jít „GPU cestou“, která nás nasměruje k jejich projektu Larrabee. Logicky si však dovolme předpokládat, že GPU jsou tímto minimálně z jisté části odstavena od koryta (otázkou je, jaké mají z minula smlouvy s Havokem, do toho ale asi vidí jen málokdo). AMD odhaduje, že v dohledné době nepřijde na trh nijak významné množství herních titulů s podporou počítání fyziky přes GPU, něco takového označují za velmi nepravděpodobné i přes fakt, že potřebné vývojářské nástroje již existují. Stejně to vidí i nVidia, dle které koupě Havoku firmou Intel trhu s GPU fyzikou značně ublížila.

Nicméně nVidia nevidí budoucnost tak černě, Havok ostatně není jediné řešení, realizovatelných cest ke kvalitnímu fyzikálnímu engine ve hrách je spousta a některé (byť méně propracované) jsou k dispozici i jako open-source. Ale v oblasti GPU počítání je Havok prostě na špici, navíc však vývojáři nemají rádi neuniverzální řešení, chtějí pokud možno standardizovanou cestu, na kterou jsou zvyklí a která by mohla situaci zachránit.

Tou cestou je samozřejmě rozhraní DirectX, o kterém se v souvislosti s implementací fyzikální vrstvy (nazvěme si ji DirectPhysics) také hovoří již delší dobu. Nicméně podle posledních informací se ničeho takového nedočkáme dříve než v DirectX 11. Do té doby jistě budeme i nadále potkávat ve hrách i proprietární řešení vzniklá v jednotlivých herních studiích, pro které je vytvoření vlastního fyzikálního engine nejschůdnější cestou za současného stavu trhu.

Z této situace by potenciálně mohla trochu těžit právě společnost Ageia. Její PhysX karta momentálně za velkou louží zlevnila na 99 USD, což dělá v přepočtu již snad relativně přijatelných zhruba 1 800 Kč (samozřejmě se bavíme o cenách na severoamerickém kontinentu). Her s podporou PhysX také pomalu přibývá, byť se čekal daleko větší pokrok. Zkrátka a dobře, nevýhodou fyziky je, že, narozdíl od 3D grafiky, „není vidět“ na screenshotech ze hry. Zajímavě v tomto kontextu vypadá třeba podpora pro Unreal Tournament 3, která má dle slov Ageia z jejich PhysX karty ždímat výkon do poslední kapky.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Fyzika přes GPU je mrtvá, alespoň prozatím, říká AMD

Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 14:38 | Anonym | >fotoba: No, to beru, koupi Ageiu, v...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 14:32 | WIFT | >> n: Mohl bys nám dát odkaz na...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 12:31 | Anonym | jo to jsem viděl jak jsou zde lidi slušní, jak si...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 12:22 | WIFT | >> n: Právě že píšeš "...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 12:18 | David Ježek | n: to, že každému občas či častěji nějaká sprostá...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 12:04 | Anonym | WIFT: Jak nepřečte ? já vím že to smazal člověk,...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 11:53 | Peter Fodreknickfotob | ljelinek> >Procpak si AMD ted tak...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 11:50 | WIFT | >> n: Máš nějaký důvod dokazovat si...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 11:45 | Anonym | To vykládej Hulánovi. Nadruhou stranu Ageia je...
Čtvrtek, 22 Listopad 2007 - 11:35 | Anonym | No, GPU na fyziku je vzkutku pitomost, ostatne...

Zobrazit diskusi