Kdy stačí GeForce GTX 1060 3 GB paměti a kdy už ne?
Pokud bychom si měli zrekapitulovat rozdíly mezi 3GB a 6GB verzí GeForce GTX 1060, pak krom rozdílu v kapacitě paměti musíme zdůraznit i rozdíl v aritmetickém a texturovacím výkonu, který je daný vypnutím bloku 128 stream-procesorů a 8 texturovacích jednotek. V krátkosti lze říct, že 3GB model má v základu o 10 % nižší aritmetický i texturovací výkon. Protože ale zůstal zachován počet ROP, taktovací frekvence i šířka sběrnice a rychlost pamětí, dalo by se očekávat, že rozdíl ve výkonu bude nižší než oněch 10 %.
GeForce GTX 1060 | GeForce GTX 1070 | GeForce | Nvidia Titan X | ||
GPU | GP106 4,4 mld. tr. | GP104 7,2 mld. tr. | GP104 7,2 mld. tr. | GP102 | |
Plocha | 200 mm² | 314 mm² | 314 mm² | 471 mm² | |
Proces | 16 nm TSMC | 16 nm TSMC | 16 nm TSMC | 16 nm TSMC | |
Architekt. | Pascal | Pascal | Pascal | Pascal | |
Takt | 1506 MHz | 1506 MHz | 1607 MHz | 1417 MHz | |
Boost | 1708 MHz | 1683 MHz | 1733 MHz | 1531 MHz | |
SPs | 1152 | 1280 | 1920 | 2560 | 3584 |
TMUs | 72 | 80 | 120 | 160 | 224 |
ROPs | 48 | 64 | 64 | 96 | |
Výkon | 3,47 TFLOPS 3,94 TFLOPS | 3,86 TFLOPS 4,37 TFLOPS | 5,78 TFLOPS 6,46 TFLOPS | 8,23 TFLOPS 8,87 TFLOPS | 10,16 TFLOPS |
Výkon (DP) | 0,11 TFLOPS | 0,12 TFLOPS | 0,18 TFLOPS | 0,26 TFLOPS | 0,32 TFLOPS? |
Paměti | 3 GB | 6 GB 192bit GDDR5 | 8 GB 256bit | 8 GB | 12 GB |
Takt | 8 GHz | 8 GHz | 10 GHz | 10 GHz | |
Dat. prop. | 192 GB/s | 256 GB/s | 320 GB/s | 480 GB/s | |
spotř. 3D | 120 W | 150 W | 180 W | 250 W | |
Napájení | 6-pin | 8-pin | 8-pin | 6+8 pin | |
Výstupy | DVI 3× DP 1.2/1.4 | DVI 3× DP 1.2/1.4 HDMI 2.0b | DVI | DVI | |
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | |
API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | |
SLI | |||||
datum | 18. 8. 2016 | 7. 7. 2016 | 6. 5. 2016 | 6. 5. 2016 17. 5. 2016 27. 5. 2016 | 22. 7. 2016 |
cena | $199 | $299 | $449 $379 | $699 $599 | $1200 |
Jak tomu je v praxi, ověřila redakce německého webu ComputerBase, která v rozsáhlé recenzi (24 her + 3DMark) změřila výkon a de facto výkonnostní rozdíl mezi 3GB a 6GB modelem. Při sledování rozdílů je však třeba brát v potaz, že 6GB model byl referenční (Founders Edition), kdežto 3GB v referenční verzi dostupný není, takže byl použit Asus GeForce GTX 1060 3 GB Dual OC, který má oproti Founders Edition o 63-88 MHz vyšší taktovací frekvenci. Začněme u výkonnostního průměru:
I přes 4-5% přetaktování z výroby dosahuje 3GB model o 6 % nižšího výkonu než 6GB referenční karta, takže lze říct, že při stejné taktovací frekvenci by průměrný rozdíl ve výkonu dosahoval 10 %. Je zřejmé, že vliv má i kapacita paměti. To se potvrdí, pokud se podíváme na detailní výsledky. Níže jsou uvedeny čtyři hry (ze 24), ve kterých je výkonnostní rozdíl 3GB modelu oproti 6GB nejvyšší:
Nejmarkantnější rozdíl se týká Mirror's Edge Catalyst, kde se 3GB varianta rovná ztrátě 42 % výkonu. Druhým titulem v pořadí je F1 2015 se 24% výkonnostním poklesem, následuje Hitman s 15 % a Rainbow Six Siege s 12 %. V ostatních hrách byly rozdíly mezi 6GB a 3GB modelem nižší:
GeForce GTX 1060 6GB (Founders Edition), FPS | GeForce GTX 1060 3GB (ASUS OC), FPS | pokles u 3GB modelu | |
Anno 2205 | 44 | 43,5 | 1,1 % |
Ashes of the Singularity | 35,8 | 33,6 | 6,1 % |
Assassin's Creed: Syndicate | 51,5 | 51,7 | -0,4 % |
Call of Duty: Black Ops III | 83,7 | 82,1 | 1,9 % |
Dirt Rally | 90,2 | 89,6 | 0,7 % |
Doom | 98,8 | 94,5 | 4,4 % |
F1 2015 | 90,4 | 69 | 23,7 % |
Fallout 4 | 64,9 | 66 | -1,7 % |
Far Cry Primal | 53,6 | 52,7 | 1,7 % |
GTA V | 64,8 | 63,1 | 2,6 % |
Hitman | 57,4 | 48,7 | 15,2 % |
Just Cause 3 | 71,4 | 72,9 | -2,1 % |
Metal Gear Solid V | 86,1 | 86,9 | -0,9 % |
Might & Magic: Heroes VII | 77,3 | 81,5 | -5,4 % |
Mirror's Edge Catalyst | 61,5 | 35,4 | 42,4 % |
Rainbow Six Siege | 58,6 | 51,8 | 11,6 % |
Rise of the Tomb Raider | 52,2 | 51,9 | 0,6 % |
Star Wars: Battlefront | 89,2 | 88,7 | 0,6 % |
The Division | 52 | 51,4 | 1,2 % |
The Talos Principle | 62,2 | 61,4 | 1,3 % |
The Vanishing of Ethan Carter | 55 | 53,7 | 2,4 % |
The Witcher 3 | 44 | 40,8 | 7,3 % |
Total War: Warhammer | 44,7 | 41,5 | 7,2 % |
XCOM 2 | 53,3 | 53,1 | 0,4 % |
Tabulka rekapituluje výkon a rozdíly výkonu ve všech testovaných hrách. Tam, kde došlo při použití 3GB modelu k výraznějšímu poklesu, je výsledek podbarven červeně, kde naopak došlo k výraznějšímu nárůstu, je výsledek podbarven zeleně. Rozdíly pod 3 % lze považovat za zanedbatelné a zčásti dané chybou měření, takže barevně zvýrazněny nejsou.
Závěrem je třeba zdůraznit, že všechny testy proběhly v rozlišení 1920×1080 a s rostoucím rozlišením obvykle výkonnostní rozdíly mezi kartami s různou kapacitou pamětí rostou. I z výsledků ve FullHD rozlišení je ale zřejmé, že už v současných hrách se 3GB paměť podepisuje na výkonu, konkrétně na celé třetině ze 24 textovaných her přinesla nezanedbatelný pokles v FPS.