GeForce RTX 2060 trápí microstuttering
Redakce webu ComputerBase poukázala na zvláštní chování GeForce RTX 2060, které není známé ani na GeForce RTX 2070 (postavené na tomtéž jádru) ani na GeForce GTX 1070 (Ti). V některých hrách totiž dochází ke krátkodobým propadům FPS, zkrátka velmi krátkým zastavením v pravidelnosti toku snímkové frekvence.
Tyto krátké záseky se obvykle v praxi vizuálně projevují tak, že pozorovaná plynulost obrazu je horší, než by odpovídalo reálné snímkové frekvenci. Pro tento jev se používá termín microstuttering.
Grafy ComputerBase zachycují microstuttering ve Final Fantasy, kde se projevuje především ve 1440p, a také Call of Duty, kde se projevuje již v 1080p. Pozn.: Kolikrát je peak vyšší než průměrný průběh, tolik snímků v řadě bylo jakoby vynecháno. Pokud se v případě Final Fantasy v průměru vykreslí snímek každých 17 milisekund (to odpovídá cca 60 FPS), tak peak dosahující cca 76 milisekund odpovídá tomu, že se v daný okamžik nevykreslily více než čtyři následující snímky, které by těmto 60 FPS odpovídaly.
Čím může být způsobem: Dobrá zpráva je, že srovnání s GeForce RTX 2070 dokazuje, že to nebude ani architekturou Turing jako takovou, ani konkrétním GPU (TU106, pro obě karty stejné). Tedy dobrá v tom směru, že majitelé GeForce RTX 2070 si mohou oddychnout. Co se GeForce RTX 2060 týče, je pravděpodobnější možností kapacita paměti. Kartě zkrátka při výkonu, který nabízí a tudíž při nastaveních kvality obrazu, která tomuto výkonu odpovídají, nemusí stačit jejích 6 GB paměti.
Přihlédněme k tomu, že u předchozích karet této výkonnostní relace (GeForce GTX 1070 / Ti, Radeon RX Vega 56) bylp běžně osazováno 8 GB. Dokonce si vybavuju z našich diskusí dobové názory, že těmto kartám nebude 8 GB stačit. Stačilo. Zdá se však, že 6 GB nestačí. Navíc od doby vydání GeForce GTX 1070 a dalších utekla určitá doba, během které požadavky na kapacitu paměti stouply. GeForce RTX 2060 šla proti tomuto trendu a nedostatečná kapacita paměti se tak jeví jako pravděpodobná příčina zhoršené plynulosti obrazu.
Když je řeč o pravděpodobnější příčině, existuje i nějaká další, méně pravděpodobná. Tou by mohl být nějaký problém (ať již softwarový nebo hardwarový), k němuž došlo deaktivací části funkčních jednotek. Zkrátka nějaká cache či synchronizace nemusí fungovat optimálně. Za předpokladu, že by šlo o softwarově řešitelnou záležitost, by to byla pro uživatele lepší varianta, protože by existovala naděje na opravu v ovladačích.
Od jara 2016, kdy byla vydaná 8GB GeForce GTX 1070 / 1080 zkrátka uplynuly téměř tři roky. A skladby her se změnila. S tehdejšími hrami a nároky by možná i 4 GB kartám tohoto výkonu stačily lépe, než v roce 2019 6 GB.
GeForce RTX 2060 | GeForce RTX 2070 | GeForce RTX 2080 | GeForce RTX 2080 Ti | |
---|---|---|---|---|
GPU | TU106 | TU106 10,6 mld. tr. | TU104 13,6 mld. tr. | TU102 18,6 mld. tr. |
Plocha | 445 mm² | 445 mm² | 545 mm² | 754 mm² |
Proces | 12 nm TSMC | |||
Zákl. takt | 1365 MHz | 1410 MHz | 1515 MHz | 1350 MHz |
Boost | 1680 MHz | 1620 / 1710 MHz | 1710 / 1800 MHz | 1545 / 1635 MHz |
SPs | 1920 | 2304 | 2944 | 4352 |
Tensor | 240 | 288 | 368 | 544 |
RT Cores | 30 | 36 | 46 | 68 |
TMUs | 120 | 144 | 184 | 272 |
ROPs | 48 | 64 | 64 | 88 |
tens. Int4 | ? | ? | ? | 420 / 445(?) |
tens. FP16 | ? | ? | ? | 105 / 111 |
FP16 | ? | ? | ? | ? |
FP32 | 6,5 | 7,5 / 7,9 | 10,1 / 10,6 | 13,4 / 14,2 |
FP64 | 0,20 | 0,23 / 0,25 | 0,32 / 0,33 | 0,42 / 0,44 |
RT | 5 GR/s | 6 GR/s | 8 GR/s | 10 GR/s |
RTX-OPS | 37 T | 45 T | 60 T | 78 T |
paměti | 6 GB 192bit GDDR6 | 8 GB 256bit GDDR6 | 8 GB 256bit GDDR6 | 11 GB 352bit GDDR6 |
takt | 14 GHz | 14 GHz | 14 GHz | 14 GHz |
dat. prop. | 336 GB/s | 448 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s |
napájení | 8pin | 8pin | 8+6pin | 8+8pin |
TDP | 160 W | 175 / 185 W | 215 / 225 W | 250 / 260 W |
vydání | 15. 1. 2019 | 16. 10. 2018 | 20. 9. 2018 | 20. 9. 2018 |
dob. cena | $349 | $499 / $599 | $699 / $799 | $999 / $1199 |
Na situaci je však nejpřekvapivější, že Nvidia měla jiné možnosti. 192bit sběrnice, ze které kapacita paměti vyplývá, není v případě jádra TU106 maximu. To je nativně 256bitové. Prakticky by nebyl problém použít 224bit konfiguraci se 7 GB + 56 ROP a stávající výkonnostní úrovně (pokud byla cílem) dosáhnout výraznějším snížením počtu stream-procesorů. Například 1792 namísto stávajících 1920. Gigabyte navíc by pomohl předejít přinejmenším tomu, že to již při vydání vypadá, že kartě nestačí paměť.