Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Intel Iris Pro 580 se 72 EU prakticky neposouvá výkon

Platforma Intel Skull Canyon jako první představila GPU Iris Pro 580 se 72 EU, které mělo být upgradem Iris Pro 6200 se 48 EU z generace Broadwell. Očekávaný výkonnostní posun ale nepřišel…

Začátkem léta se dostala na řadu platforma Intel Skull Canyon, nástupce řady NUC, který upravil proporce a vzhled do podoby, která může připomínat designově zdařilejší set-top boxy. Motiv lebky ale naznačoval - a prezentace Intelu potvrzovaly - že má jít o herní platformu. Do té doby byl nejvýkonnějším herním produktem Intelu procesor generace Broadwell Core i7-5775C s integrovaným GPU Iris Pro Graphics 6200, To obsahuje 48 grafických bloků (EU), které mohou běžet v rozpětí 350-1150 MHz a kterým asistuje 128MB eDRAM, která se stará, aby výkon grafického jádra nebyl limitovaný datovou propustností relativně pomalých systémových pamětí.

Srdcem platformy Skull Canyon je i generaci novější procesor z řady Skylake, Core i7-6770HQ, jehož integrované GPU, Iris Pro Graphics 580, zvýšilo počet grafických bloků (EU) o polovinu, tedy na 72. Rozpětí taktovacích frekvencí se o něco zúžilo, nastavené je na 350-950 MHz. I kdybychom nebrali v potaz vylepšení architektury, dal by se očekávat alespoň čtvrtinový nárůst grafického výkonu oproti starší platformě.

Výsledky 3DMarku 11 podle Notebookcheck

Po více než dvou měsících na světě se ale neobjevily testy, které by očekávaný posun ve výkonu potvrdily. Databáze testu GFXBench ukazuje, že Iris Pro Graphics 580 posouvá oproti svému předchůdci (a to ještě v pomalejším provedení v rámci procesoru (Core i5-5675C) pouze o něco přes 10 % (50,6 -> 56 FPS, offscreen). Při srovnání s plně taktovanou Core i7-5770C vychází podle recenze webu notebookcheck jako o 3 % rychlejší ve 3DMarku 11 (1280×720, P, 2715 -> 2784 bodů).

V herních testech si nevede lépe, v BioShock Infinite (1080p, Ultra, DX11, DDOF) dosahuje 14,9 FPS, což je výrazně méně než nabízí 64bit GeForce 940M (20,8 FPS) jakožto nejpomalejší diskrétní mobilní grafika z minulé (28nm) generace grafických čipů.

Výkon Iris Pro Graphics 580 je evidentně něčím limitovaný a neodpovídá 72 blokům EU. Zda je spotřeba čipu vyšší než Intel předpokládal a v rámci zachování TDP běží jádro po většinu času na nižších taktech, nebo nestačí chladící výkon platformy Skull Canyon a takty jsou limitované teplotou (případně zda je zádrhel ještě jinde), nelze zatím s jistotou říct. Faktem je, že při výsledném výkonu se prezentace tohoto produktu jakožto herního zařízení poněkud míjí, alespoň v rámci high-endového segmentu, do nějž Intel Skull Canyon zařadil. Samotné šasí s deskou a procesorem totiž stojí 17 tisíc korun (paměť, úložiště a OS nejsou v rámci tohoto kitu přibaleny), což je cena, za kterou lze pořídit základ mini-ITX systému včetně grafické karty, která nabídne -násobně vyšší výkon.

Diskuse ke článku Intel Iris Pro 580 se 72 EU prakticky neposouvá výkon

Čtvrtek, 11 Srpen 2016 - 20:30 | Jirka1 | I na plnotučném intelu jsou občas problémy. Na...
Čtvrtek, 11 Srpen 2016 - 14:06 | ANDREW | jo jo , je to bohuzel tak rok Intelu trvalo(...
Čtvrtek, 11 Srpen 2016 - 13:18 | Libor Míšek | Trochu specifičtěji to nejde? :)
Čtvrtek, 11 Srpen 2016 - 13:18 | Libor Míšek | Zvláštní je že na plnotučných Intelech jsem s...
Středa, 10 Srpen 2016 - 23:07 | ROdNEY | DXVA pregravani videa je dnes zaklad.
Středa, 10 Srpen 2016 - 22:01 | Plnovous | To fakt ? :)
Středa, 10 Srpen 2016 - 18:47 | Zenith | Hmm, divný. Resp aby jí vůbec zrychlily. Současná...
Středa, 10 Srpen 2016 - 17:44 | Libor Míšek | fullscreen
Středa, 10 Srpen 2016 - 17:06 | del42sa | podle toho odkazu co postoval cyberreality to ale...
Středa, 10 Srpen 2016 - 16:28 | Zenith | To GPU je bržděné pamětí. Ačkoliv mnoho lidí...

Zobrazit diskusi