Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Je Steam objektivním ukazatelem rozšíření grafických karet?

Statistiky Steamu jsou dlouhodobě využívané jako zdroj pro podložení argumentu o rozšíření určitého hardwaru. V poslední době se ale čím dál častěji objevují názory, že zde cosi skřípe…

Hardwarové statistiky provozované společností Valve jsou permanentně otevřeným diskusním tématem, nyní však došlo ke zvýšení pozornosti a poukázáno bylo hned na několik nesrovnalostí. Co vyšší pozornost způsobilo, není úplně jasné, ale většinou diskuse navazovaly na nedávno zveřejněné statistiky obsazení trhu s grafickým hardwarem za druhý kvartál letošního roku. Zatímco statistiky předložené oběma významnými analytickými firmami (Mercury i JPR) předkládají jeden trend, výsledky Steamu jsou opačného názoru.

Toto bych osobně nepovažoval za nějaký jednoznačný důkaz toho, že je se statistikami Steamu něco špatně. Mají totiž svá specifika a je třeba neustále zdůrazňovat, že reflektují pouze část trhu a to de facto se zpožděním. Zatímco Mercury a JPR hodnotí hardware, který AMD, Intel a Nvidia „prodaly“, statistiky Steamu hodnotí, co uživatelé (respektive určitá skupina uživatelů) koupila. Mezi oběma ukazateli figuruje jakási propast v podobě výrobců grafických karet a jejich distributorů. Modelovým příkladem může být právě vydání Radeonu RX 480 29. června letošního roku. Zatímco do červnových statistik Steamu se mohly promítnout jen ty karty, které si 29.-30. června někdo koupil, nainstaloval a v rámci Steamu použil, analýzy Mercury a JPR podchycují čipy, které AMD a Nvidia prodaly výrobcům grafických karet již týdny až měsíce před vydáním. Statistiky Steamu by logicky měla mít určitou prodlevu oproti statistikám tržního podílu.

Steam ale již zveřejnil i statistiky za červenec a dá se říct, že se nic nezměnilo. Trend, který nastínily statistiky JPR a Mercury za druhý kvartál, se v rámci Steamu neprojevily ani s měsíčním odstupem. I když by bylo možné usuzovat, že „se Steamem není něco v pořádku“, opět toto mnoho nedokazuje. Lze totiž najít i jiné možné vysvětlení: Přestože se zprvu zdálo, že Radeony RX 480 nebudou mezi těžaři virtuálních měn oblíbenější než Radeony Nano, jejich výrazně nižší cena v kombinaci s určitými úpravami architektury způsobila nárůst těžební efektivity, a tak opět řada karet mizí v těžebních strojích namísto v sestavách hráčů, které jsou podkladem pro statistiky Steamu.

Přes to všechno vychází při podrobnějším zkoumání výsledků najevo, že něco nehraje. Pokud se zaměříme na grafické karty separované podle podpory DirectX, zjistíme, že zatímco DirectX8-kompatibilní systémy (a starší) se dlouhodobě držely na 0,48% podílu, v létě podíl vyskočil na 3,34 %, což je sedminásobek. Těžko předpokládat, že by hráči začali hromadně skupovat Radeony 8500 nebo GeForce 3 a 4. Zatímco by dávalo smysl rostoucí zastoupení sestav s vyšší verzí DirectX (jak v důsledku upgradů hardwaru, tak v důsledku šíření Windows 10, které z hlediska statistiky dokážou proměňovat mnohé DirectX11 sestavy na DirectX12 sestavy), popsaný downgrade a nárůst na sedminásobek zkrátka standardním děním na trhu vysvětlit nelze. I když by bylo možné namítat, že z pohledu aktuálních statistik prodejů je zcela jedno, co se děje v chlívečku 10 let+ starého hardwaru, ukazuje tato nesrovnalost přinejmenším to, že Steam buďto až do letošního léta (nebo od jeho počátku) - ukazuje zastoupení určitého produktu 7× vyšší (nebo 7× nižší) oproti skutečnosti. Tedy za předpokladu, že obě varianty nejsou zcela chybné.

Další kapitolou jsou nesrovnalosti ve vzájemném zastoupení Radeonů. Ty jsou poměrně snadno vysvětlitelné; v diskusích se dlouhodobě objevují stížnosti majitelů těchto karet na problematickou detekci Radeonů. Steam buďto kartu nerozpozná (jak se toto promítne do statistik?) nebo indikuje pouze Intel grafiku integrovanou v procesoru. Tím lze vysvětlit podivnosti, jako například podílem OEM Radeonů řady HD 8800 (které byly v prodeji jen krátce a pouze v rámci sestav několika výrobců), který je vyšší než podíl Radeonů HD 7800, které se prodávaly přes dva roky na retail i OEM trzích. Stejně tak lze těžko uvěřit tomu, že OEM Radeon HD 8500, který se rovněž jen nakrátko objevil v několika smontovaných sestavách by být rozšířený srovnatelně se všemi modely Radeonů řady R9 200 (tzn. R9 270, R9 270X, R9 280, R9 280X, R9 285, R9 290, R9 290X a R9 295 X2). Možné to není už proto, že zastoupení těchto 8 modelů grafických karet by podle Steamu mělo být nižší, než zastoupení řady Fury nebo než zastoupení Radeonu R9 390 nebo R9 380 (jakožto samostatných produktů). Celá generace Radeonů 200 se zkrátka kamsi ztratila.

I když jsou důvody, pro které se o nesrovnalostech ve statistikách začalo mluvit, možná neopodstatněné, ukázaly následné diskuse, že se těmito výsledky není cosi v pořádku a bude vhodnější brát je s rezervou.

Zdroje: 

Steam, ilustrace: simplemost

Diskuse ke článku Je Steam objektivním ukazatelem rozšíření grafických karet?

Pátek, 9 Září 2016 - 13:30 | reader | Tak, a je po Internetu :-( https://www.novinky.cz...
Úterý, 6 Září 2016 - 23:53 | tombomino | Jak jste dosel k tomuto zaveru mistre statistiku...
Úterý, 6 Září 2016 - 23:50 | tombomino | Ano nemusi, ale od toho je tam ten "klic...
Úterý, 6 Září 2016 - 07:13 | shipo | Nechápu proč má někdo neustále tendenci...
Sobota, 3 Září 2016 - 11:43 | Plnovous | Je nejaky dovod, preco aj ti ostatni ignorujuci...
Sobota, 3 Září 2016 - 11:33 | Plnovous | Vyborny priklad s tym W10.
Sobota, 3 Září 2016 - 11:26 | Plnovous | 1. Ok, kolko ludi to takto robi a vobec o tomto...
Sobota, 3 Září 2016 - 11:05 | Plnovous | A nie je to jedno ?
Čtvrtek, 1 Září 2016 - 22:53 | ROdNEY | No podle meho skromneho nazoru je Vam uplne putna...
Čtvrtek, 1 Září 2016 - 22:47 | ROdNEY | Tak zastoupeni radeonu je skutecne uplne mimo,...

Zobrazit diskusi