Polaris umí FreeSync až do 4k @120Hz a DisplayPort 1.3+
AMD ve středu pořádala konferenci pro své partnery, kterou zprvu některé zdroje považovaly za vydání nových produktů. To bylo ještě před jejím zahájením oficiálně dementováno se slovy, že na této akci nebudou zveřejňovány nové informace. Z valné části to sice byla pravda; u několika parametrů však došlo k upřesnění, u jiných k potvrzení.
Co dosud AMD výslovně nespojovala s touto architekturou, ale spekulace předpokládaly na základě parametrů nově podporovaného výstupu DisplayPort 1.3, je podpora vyšších obnovovacích frekvenci pro FreeSync. Datová propustnost stávajícího rozhraní DisplayPort 1.2 limitovala maximální obnovovací frekvenci ve 4k rozlišení na 60 Hz. S DisplayPort 1.3 nejen že stoupne na 120 Hz, ale i FreeSync bude schopný fungovat v celém jejím rozsahu (potřebu adekvátně vybaveného displeje asi není třeba zdůrazňovat).
Možnosti DisplayPort 1.3
Podpora DisplayPort 1.3 ale nemusí být konečná, AMD naznačila, že pracuje na určitém vylepšení, což by bylo možné chápat jako doplnění podpory pro DisplayPort 1.4. Tyto verze se neliší fyzickou datovou propustností, která zůstává na 32,4 Gbit/s (někdy označováno jako HBR3), ale přidává podporu pro několik technologií:
- Display Stream Compression (DSC) ve verzi 1.2
- Forward Error Correction
- HDR rozšíření podle CTA-861.3
- barevný prostor Rec. 2020
- zvyšuje počet zvukových kanálů na 32
Nejpodstatnější je DSC, komprese v poměru 3:1, která je koncipována tak, aby byla vizuálně bezztrátová. To znamená, že datově po dekompresi sice není zcela identická, ale nezpůsobuje obrazové artefakty, které by byly pozorovatelné lidským okem. Díky tomu je možné přes DisplayPort 1.4 protlačit 8k (7680×4320) při 60 Hz s 10bit barvami a HDR. Případně 4k při 120 Hz s 10bit barvami a HDR. Režim 4k při 60 Hz s 10bit barvami a HDR zvládá DisplayPort 1.4 stejně jako DisplayPort 1.3 bez použití komprese.
Nakonec došlo k potvrzení dalších aspektů, které buďto již byly známé jako oficiální, nebo alespoň na úrovni spekulací vycházejících z věrohodných zdrojů: HDMI 2.0, podpora HDR, DirectX12 a Vulkan, VR (na vydání Polaris se chystá odhalení dalších novinek pro LiquidVR), 14nm FinFET proces, plně hardwarové 4K60 H.265/HEVC encode / decode, 4k streaming s nízkými latencemi (převážně herní záležitost), AMD TrueAudio.