PS4 a Xbox One prý letos dostanou podporu 4k videa
Hraje se samozřejmě primárně o podporu streamovacích služeb, protože na 4k placky snímané modrým laserem si ještě počkáme. Obě konzole pak používají takřka shodné APU od AMD, které je stejné generace (Jaguar CPU, GCN GPU) a je schopné posílat 4k výstup - aktuálně kupříkladu u PS4 jen pro fotografie / video (to uvádí Wikipedia, ale zatím nelze s jistotou říci, že překlopení HDMI 1.4 na HDMI 2.0 pro obě konzole bude přidáno pomocí nových firmwarů).
Výstup ale v případě videa neznamená dekódování 4k videa, nýbrž schopnost upscalovat. Pro streamované 4k video je zapotřebí doplnit obě konzole o dekodér formátu H.265. A tady vyvstává ta kardinální otázka: je to schopno použité GPU, resp. video dekodér v APU, nebo půjde o podporu „softwarovou“, tedy dekódování H.265 na osmijádrovém Jaguar CPU? Uvidíme.
Je možné (ale považuji to za daleko méně pravděpodobné), že celá zpráva je o tom, že podporou 4k/H.265 budou obdařeny až budoucí revize konzolí, očekávané „slim“ verze, které od 28nm APU přejdou na menší. Minimálně v souvislosti s Xbox One se už od konce loňského roku hovoří o die-shrinku hlavního APU, které by toto umožnilo a nepochybujeme, že u PS4 se též něco podobného chystá.
PS4 i Xbox One samozřejmě představují obrovskou uživatelskou základnu, které též lze 4k video vnutit. Samozřejmě za předpokladu, že si dotyční nekoupí 4k/UltraHD TV, která typicky letos bude streamované 4k/H.265 video podporovat sama. To nás logicky přivádí k otázce, proč by vlastně člověka měla podpora 4k videa u aktuálních herních konzolí zajímat. Vždyť přece pro tyto účely potřebuje UltraHD / 4k TV a s ní už obvykle podpora streamovaného 4k videa přijde. A ani Xbox One, ani PS4 nemají dost výkonu, aby utáhly hry v 3840×2160 (ony to většinou nezvládají ani v 1920×1080), takže pro ně je 4k / UltraHD nepotřebné. Leda by byla řeč o Ultra HD Blu-rayi, ale tam je zase potřeba BDXL mechanika a podpora větších rozsahů barev apod.
Celé mi to tak nějak nedává moc smysl.