Xbox One může přejít na 20nm výrobu, SoC je připravený
Informace o 20nm variantě SoC měla sice poměrně těžkou cestu na svět, ale s ohledem na původ nemusíme o její věrohodnosti pochybovat. Zmínky si všiml uživatel mosen z webu Beyond3D, který upozornil na veřejně přístupný LinkedIn profil pracovníka AMD Dana W. McConnella. Kromě běžných biografických údajů v něm McConnell zveřejnil i fakt, že vedl implementaci konzolového SoC pro 28nm výrobní proces a také jeho „zmenšení“ pro 20nm výrobu.
Na základě mosenova upozornění tuto informaci vypustil do světa web Eurogamer, což mělo za následek rychlé stažení zmíněných detailů z profilu. Pojďme se podívat, co přesně zmizelo:
McConnell hovoří o použití 20nm procesu. Z jeho slov je zřejmé, že nejde pouze o plán, ale že existuje i konkrétní revize APU - tedy fyzický kus křemíku (zatím patrně v podobě vzorku). Není však zmíněn konkrétní název procesu, který by nás nasměroval k TSMC nebo GlobalFoundries. Teoreticky připadají v úvahu obě možnosti. TSMC má k dispozici pouze 20SOC, což je proces cílící na mobilní čipy. Z hlediska požadavků Xboxu by to ale nebyl problém, čip zakládá na mobilní x86 architektuře Jaguar, která není určená pro maximální takty (cílí na <2 GHz); proces 20SOC by ji tedy neměl nijak omezovat. GlobalFoundries také není ze hry, i když toho o její 20nm příliš nevíme.
Naskýtá se otázka, proč není již 20nm varianta Xboxu dostupná, když má podle výše citovaných slov snižovat výrobní náklady. V tomto ohledu si je třeba uvědomit, že k reálnému snížení výrobních nákladů dochází teprve v okamžiku, kdy se náklady na jeden použitelný 20nm čip dostanou na stejnou úroveň jako s 28nm výrobou. V tom okamžiku sice nedochází k úspoře nákladů na samotném SoC, ale snížení energetických nároků umožňuje zmenšit chlazení, případně dimenze celé konzole, což je zpravidla okamžik, kdy se přechod stane rentabilním (než je vše připraveno, vyrobeno, smontováno a prohnáno distribučními kanály, uteče samozřejmě ještě nějaký ten měsíc navíc). Pokud jsme zatím neviděli žádné uniklé obrázky předvýrobních vzorků 20nm Xboxu, je velmi pravděpodobné, že ještě cena (či výtěžnost) nedosáhla úrovně, při které by bylo rentabilní opustit 28nm výrobu. Pro úplnost je třeba připomenout, že si Microsoft nenechá čip vyrábět sám, ale odebírá je od AMD, takže záleží na vzájemné dohodě a ceně, kterou AMD nabídne a Microsoft odsouhlasí.
Krom výrobních nákladů s sebou novější proces ponese snížení energetických nároků. To sice bez nasazení technologie FinFET nebude patrně nijak extrémní; na druhé straně neočekáváme vyšší než symbolické zvýšení taktovacích frekvencí, takže se valná většina energetické efektivity 20nm procesu přetaví na úsporu. V tomto ohledu nemá Microsoft kam chvátat, minimálně z marketingového hlediska. Už současný 28nm Xbox One je v herní i neherní zátěži zhruba o 20 wattů úspornější než Playstation 4 od Sony, pouze ve stand-by konzumuje více, což je dáno Kinectem, který čeká na povel.
Očekáváme, že 20nm Xbox se na trhu objeví patrně v příštím roce; zatím se jako příhodný okamžik jeví jaro, ale to je pouze náš odhad.