Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

16GB Radeon Vega Frontier Edition odhalen

K příležitosti finanční konference připravila AMD pro analytiky, akcionáře a investory poměrně obsáhlé prezentace chystaných produktů, z nichž nejočekávanější odhalil první Radeon Vega…

K pochopení situace je třeba vést v patrnosti, že šlo o Financial Analyst Day, tedy akci zaměřenou na finančníky. Z toho důvodu se AMD soustředila především na prezentace produktů pro high-endovou, profesionální a high-endovou profesionální sféru, ve které sice nedochází k nejvyšším objemům prodejů, ale která je známa nejvyššími maržemi. Což je právě to, co většinu přítomných zajímalo nejvíce.

Deep Learning

Z produktových prezentací to bylo právě vystoupení Raji Koduriho, které bylo nejočekávanější; předpokládalo se, že dojde na nějakou novinku ohledně GPU Vega. S ohledem na aktuální situaci na profesionálních trzích zaměřených na umělou inteligenci a strojové učení promítl Koduri graf, který ukazuje výkonnostní pozice dostupných produktů pro tuto sféru. Výsledky jsou uvedené jako čas potřebný ke zpracování úloh, takže čím méně, tím lépe:

Bez ohledu na pozici jednotlivých produktů chtěl Koduriho grafem nastínit, že v současnou chvíli nemá AMD v tomto segmentu žádný produkt a cílem Vegy je v první řadě pomoci společnosti vstoupit na trh high-endových akcelerátorů pro strojové učení. Vkladem Vegy pro tuto sféru je krom nové architektury jako takové i rychlá podpora pro formáty FP16 a Int8 a v neposlední (možná i první) řadě podpora vyšších objemů onboard paměti, než nabízelo GPU Fiji. Podle Koduriho byla již Fiji schopná dosahovat velmi zajímavých výkonnostních výsledků, ovšem vstup na tyto trhy znemožnilo omezení kapacity paměti na 4 GB.

Velké objemy dat

Toto odvětví je ale pouze jedním z oborů,  na které se AMD chce zaměřit. Mezi další patří zpracování velkých objemů dat, profesionální grafika, tvorba obsahu (včetně třeba designu herního obsahu). Tyto oblasti mají jedno společné - pracují s daty obrovských objemů, takže faktorem limitujícím výkon není ani tak samotný výpočetní potenciál grafického čipu, jako přenosy dat.

Pro tento problém nabídla AMD řešení již s minulou generací produktů; je jím Radeon SSG, řada karet vybavená velkokapacitní onboard flash pamětí. Vega jde v tomto směru dále, protože umožňuje výhody SSG kombinovat s výhodami nového řadiče (high-bandwidth memory controller) a toto úzké hrdlo eliminovat. Součástí prezentace byla ukázka zaměřená na raytracing a dále ukázka zaměřená na zpracování 8k videa. V obou případech znamenalo použití SSG v kombinaci s Vegou přesun od slide-show k plynulému obrazu.

High-bandwidth cache controller a herní grafika

Jedna z hardwarových novinek Vegy spočívá v inteligentním paměťovém řadiči, který je sám schopný spravovat obsah paměti a přesouvat do ní ta data, která je třeba. O obsahu paměti dosud rozhodovala převážně aplikace (s určitým podílem ovladače), která ale nemohla „vědět“, jaká data přesně bude GPU v daný okamžik potřebovat, ani jaký objem se obsadí během vykreslování následujícího snímku. V důsledku toho u dosavadních grafických karet docházelo k efektivnímu využití 50 %, v některých případech i jen 25 % grafické paměti.

V situaci, kdy karta nese HBM paměti, by takový přístup byl plýtváním, které by navyšovalo cenu karty bez reálného přínosu. Proto došlo na implementaci inteligentního řadiče, který dokáže využití paměti řídit sám a o polovinu až tři čtvrtiny snížit požadavky na její kapacitu. Koduri připravil novou prezentaci této schopnosti. Aby ukázal plný potenciál této technologie, omezil kapacitu paměti Vegy na pouhé 2 GB.

Fad 2017 Hbcc Demo 01Fad 2017 Hbcc Demo 02

Srovnání s vypnutým a zapnutým inteligentním řadičem (HBCC) tentokrát krom průměrných FPS obsahovalo i srovnání minimálních FPS. Zatímco průměrné FPS byly s použitím HBCC o čtvrtinu až třetinu vyšší, minima byla 3-5× vyšší. Jinými slovy i s omezením na 2 GB dokázala Vega díky HBCC udržet zcela plynulé FPS.

Radeon Vega Frontier Edition

Závěrem své prezentace odhalil Raja Koduri novinku, která vpravdě očekávaná nebyla. Její název je Radeon Vega Frontier Edition a byť se ohlášení nějakého toho produktu s GPU Vega očekávalo, s takto pojatou kartou nikdo nepočítal. Jak si můžete všimnout, v názvu není ani „RX“, které by poukazovalo na kartu pro hráče, ale ani „PRO“, které by poukazovalo na kartu pro profesionály. Chybí i „WX“, „Instinct“, zkrátka cokoli, co by určovalo segment či sféru cílových uživatelů, pro které je určen.

Radeon Vega Frontier Edition zepředu a zezadu

Karta obsahuje GPU Vega s aktivními 4096 stream-procesory (což je podle všech předpokladů plný počet), běží na až ~1600 MHz a disponuje 16 GB HBM paměti druhé generace. Dosahují propustnosti 480 GB/s, což znamená, že pracují zhruba na taktu 1,9 GHz. Patrně jde o nejrychlejší 2,0 GHz čipy, které jsou nastaveny mírně pod své maximum. V podstatě jde o kartu, o níž jsme si pověděli včera:

Radeon Vega Frontier Edition bude dostupný ve druhé polovině června a jde v rámci všech variant Vegy a segmentů o úplný top model. Lze očekávat, že tomu bude odpovídat i cena - zvlášť pokud vezmeme v potaz, že došlo na osazení 16GB nejrychlejších existujících HBM. S ohledem na 2048bit sběrnici je tato kapacita patrně realizována osmivrstvými čipy, což je rovněž novinka a vůbec nejdražší konfigurace, které mohou HBM druhé generace dosahovat.

Karta má velmi široké pole určení, které není snadné definovat. Pro ilustraci bychom mohli zmínit produkty jako původní Radeon Pro Duo nebo původní produkty řady Titan od Nvidie. Radeon Vega Frontier Edition má zkrátka osazenu nejvyšší možnou kapacitu paměti v podobě nejrychlejších dostupných modulů a je určena každému, kdo to potřebuje. Od produktových designerů, přes tvůrce obsahu, přes vědce specializované na zpracování velkoobjemových dat až po grafiky a VR grafiku. Vyloučit nelze ani hráče, nicméně Koduri připomněl, že speciálně pro ně budou určeny jiné, cenově příznivější produkty, které budou ohlášené později. Radeon Vega Frontier Edition není nikterak omezený co do výkonu v FP16 a Int8 a v balení by měl být přítomný software pro různé sféry profesionálního trhu. To patrně AMD upřesní v červnu.

Radeon Vega Frontier Edition bude existovat ve dvou provedeních - se vzduchovým chladičem (modrý) a s vodním chladičem (zlatožlutý).

Výkon

Vrátíme-li se k prvnímu grafu, který předkládá výkonnostní pozice konkurenčních produktů v segmentu strojového učení, můžeme na něj přímo navázat příčkou, na kterou se v daném testu umístí Vega:

V testu DeepBench je Vega o polovinu rychlejší (test provede v čase kratším o třetinu) než Nvidia Tesla P100 s velkým výpočetním jádrem Pascal GP100. Srovnání s Voltou k dispozici není, ten bude dostupný až ve třetím kvartálu. V návaznosti na původní graf srovnávající pozice produktů Nvidie a Intelu Koduri konstatoval, že sice nemůže slíbit, zda Vega ve srovnání s nadcházejícími produkty vyhraje nebo prohraje, ale může slíbit, se hry bude účastnit a AMD se díky ní do srovnání produktů pro tento segment vůbec dostane (doslova: „AMD is on the chart“).

Výkon

V průběhu prezentace padlo několik zmínek o různých výkonnostních aspektech. Koduri například prohlásil, že s Vegou je možné zpracovávat geometrii při výkonu, který dosud žádný produkt neumožňoval. Srovnání v DeepBench s konkurencí a srovnání hrubého výpočetního výkonu s Radeonem Fury X (Fiji) jsme se už věnovali.

Kromě toho ale existuje i graf výkonu ve SpecViewperf 12.1, který porovnává Radeon Vega Frontier Edition a Nvidia Titan Xp, nejvýkonnější grafický produkt Nvidie. Samotný koncept srovnání je ale obtížné hodnotit. Je na první pohled zřejmé, že Radeon nabízí vyšší výkon. Jenže lze namítat, že Nvidia má pro tento segment určenou řadu Quadro vybavenou optimalizovanými ovladači, díky nimž může dosáhnout lepších výsledků. Pak ale můžeme opět vzít v potaz, že Radeon Vega Frontier Edition není specializované řešení, ale univerzální produkt, konceptem bližší Titanu než Quadru. Zhodnocení těchto aspektů už bude na každém jednotlivci, který o koupi uvažuje, obecný verdikt v této situaci vyřknout nelze.

Nesrovnalosti

Během prezentace bylo možné narazit na pár nesrovnalostí - zmíním alespoň dvě z nich. Rendery (obrázky) Radeonu Vega Frontier Edition ukazují dva osmipinové napájecí konektory, zatímco vzorek, který měl Raja Koduri v rukou, byl vybaven kombinací jednoho šestipinového a jednoho osmipinového konektoru. Takže očekávané rozpětí TDP 225-300 wattů stále zůstává poměrně široké, podoba karty příliš nenapověděla.

Oficiální specifikace uvedeného Radeonu uvádějí výpočetní výkon 13 TFLOPS pro FP32 a 26 TFLOPS pro FP16 (což je nepatrně více než začátkem roku uváděly specifikace Radeon Instinct MI25: 12,5 a 25 TFLOPS). Tato čísla odpovídají maximálnímu taktu kolem 1600 MHz. Padl i údaj o fillrate, 90 GPix/s, což však při očekávaných 64 ROP indikuje takt kolem 1400 MHz. Jak 200MHz rozdíl vysvětlit? Nabízejí se 4 scénáře:

  • na až 1600 MHz karta běží jen při výpočetním nasazení, v grafice dosahuje ~1400 MHz
  • ROP běží na nižším taktu než výpočetní část
  • údaj pro fillrate se týká základního taktu (1400 MHz) nikoli boostu (1600 MHz)
  • v hodnotě fillrate je prostě chyba

Nebudeme rozebírat, která z možností je pravděpodobnější nebo za jakých okolností by mohla být pravdivá - nejdéle v řádu týdnů bude jasno.

Cena

Cena zatím nebyla potvrzena. Koduri pouze konstatoval, že herní karty budou levnější. Z kontextu lze vyvodit, že nezanedbatelně. Nabízí-li Radeon Vega Frontier Edition výkon vyšší než Tesla P100, není (ani s ohledem na konfiguraci pamětí) pravděpodobné, že oficiální cenovka v dolarech bude trojmístná. S ohledem na to, že o kvartál později nabídne Nvidia novou Teslu V100, jejíž cena je plus mínus pětimístná (v rámci sestavy vychází na cca $15000) a která patrně bude o něco rychlejší, lze v případě Radeonu očekávat částku v řádu tisíců dolarů.

Vezmeme-li v potaz, že Radeon Pro Duo stál $1499 a Radeon Vega Frontier Edition je proti němu výrazně univerzálnější produkt a díky 16GB paměti s širšími možnostmi využití, nebyla by převapující ani cena přes $2000. Na druhou stranu srovnání s Titan Xp může indikovat částku v relaci $1xxx.

Financování a vývoj Radeon Technology Group

Koduri rovněž vyjádřil politování nad rozhodnutím nejmenovaných osob z předchozího vedení, které se domnívaly, že grafické čipy jsou přežitkem a před pěti lety seškrtaly financování grafické divize společnosti s tím, že novým cílem budou integrovaná řešení. Kodurimu se podařilo prosadit nápravu a znovu rozšířit hardwarový i softwarový tým, takže v Radeon Technology Group pracuje přes 3000 osob. Rozdíl ilustroval mimo jiné situací s ovladači, kdy za poslední rok mělo podporu v den vydání zajištěno přes třicet her, zatímco o rok dříve to bylo jen osm.

Zdroje: 

AMD FAD 2017

Diskuse ke článku 16GB Radeon Vega Frontier Edition odhalen

Čtvrtek, 29 Červen 2017 - 16:32 | steny | Hm, tak kdo měl pravdu?
Sobota, 20 Květen 2017 - 14:23 | Tom M | Ty vole 16 GB video RAM a hry vypadají jak před...
Pátek, 19 Květen 2017 - 11:18 | tomo | Takže Vega skutečně v červnu vyjde jak bylo...
Pátek, 19 Květen 2017 - 11:04 | tomo | Proč v AMD řešili 4 roky starou hru, ve které...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 08:35 | steny | Ne, není. Jednak Vega bude mít rozhodně výrazně...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 08:16 | rathanuviel | Tak jsem právě myslel analogii s motory na závěr...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 02:39 | Hrdina | Je to určitě zajímavá myšlenka a komentář a taky...
Středa, 17 Květen 2017 - 16:26 | no-X | „například když se herní engine místo povětšinou...
Středa, 17 Květen 2017 - 16:05 | Tomáš Černák | žádný. Ty CC jsou totiž úplně stejný. Vega je...
Středa, 17 Květen 2017 - 16:02 | Peter Fodrek | V AMD rozmýšľajú, SSG aj Frontier boli vydané...

Zobrazit diskusi