Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI Raider GE78HX 13VH - 24 CPU jader a RTX 4080 v notebooku

V dnešní recenzi se podíváme na řádný peklostroj se 135W CPU a 175W GPU pod kapotou.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

V DirecX 11 režimu si vede MSI Raider velmi dobře, vyjma nízkých 0,1% FPS, ale to je všeobecný problém Zaklínače 3 v DirectX 11 režimu.

graph-6

Ve 1440p rozlišení je hra o něco náročnější, ale MSI Raider si pořád vede celkem slušně.

graph-7

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je se situace mění, výkon je značně horší, než v DirectX 11 režimu, ale smutnější 0,1% Low FPS zůstávají.

graph-9

Ve 1440p rozlišení je hra opět náročnější, ale hra je pořád hratelná.

graph-10

DirectX 12 a raytracing bez/s DLSS/FSR

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

Jakmile si zapneme raytracing, výkon opět klesá. Technologie jako DLSS a FSR zde mohou pomoci, u GeForce tak zapínám DLSS v Balanced režimu a u Radeonů FSR v Balanced režimu.

graph-12

Při použití 1440p rozlišení dojde k masivnímu propadu ve výkonu.

graph-14

Zkouším výkon i se zapnutým DLSS, opět v režimu Balanced, hra je značně hratelnější, než když máme zapnutý raytracing bez DLSS.

graph-13

Při použití 1440p je hra o něco hratelnější.

graph-15

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI Raider GE78HX 13VH - 24 CPU jader a RTX 4080 v notebooku

Pondělí, 3 Červenec 2023 - 09:31 | x3m | Cim menej uspornych jadier, tym vyssie FPS :)
Pátek, 30 Červen 2023 - 18:16 | Karáš Svorka | To není moc dobrý nápad, protože se spodní část...
Pátek, 30 Červen 2023 - 18:15 | Karáš Svorka | Děje se něco vtipného s Diablo IV?
Pátek, 30 Červen 2023 - 10:44 | Karáš Svorka | Mám pocit, že ta podpora malých a velkých jader...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 21:11 | JFP | Ale zase tahle holka by byla pěkně nažhavená...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 12:37 | marder | Jeste dodam 300W odpadniho tepla, to bych chtel...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 12:34 | marder | Ono 24 jader zni krasne pro ty co se ridi heslem...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 11:17 | Karáš Svorka | Dost záleží na parametrech, v novější verzi se to...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 11:16 | Karáš Svorka | Otázka je, jak je to myšleno, jestli otevřít víko...
Čtvrtek, 29 Červen 2023 - 10:53 | melkor | ".. Dá se otevřít jedním prstem? .."...

Zobrazit diskusi