Skylake i7-6700K odhalen, TDP je nižší - 91W, herní výkon pod Haswellem
Vzhledem k tomu, že informace o generaci Skylake unikaly průběžně, nepřináší oficiální prezentace žádné velké překvapení - spíše upřesňuje doposud známé informace. Vezměme to od základních parametrů:
Oproti doposud známým parametrům se liší dva: TDP, které z avizovaných 95 wattů kleslo o symbolické 4 watty na 91 wattů a dále cena. Původní zprávy patrně uváděly cenu při velkoobjemových odběrech, tentokrát jde ale skutečně o MSRP, tedy doporučenou cenu pro koncové uživatele. Core i7-6700K namísto původně avizovaných $316 vyjde na $350 a Core i5-6600K místo $225 bude stát $243.
Skylake-K Core i7-6700K s čipsetem Z170 jako první nabízí podporu DDR4 pamětí pro platformu s mainstream socketem a navíc lepší podporu při taktování přes BCLK. Násobič i další možnosti taktování jsou samozřejmě odemčené, procesor nese 8 MB cache, 16 PCIe 3.0 linek a integrované GPU řady HD Graphics (speciálně pro BTJ: ne Iris Pro ;-).
V dalších slajdech Intel informuje o vývoji OC možností a výkonu v posledních letech. Alespoň podle těchto informací znamená Skylake 10 % výkonu navíc oproti loňským produktům (Haswell-Refresh), 20 % výkonu navíc oproti předloňským (Haswell) a 30 % výkonu navíc oproti před-předloňským (Ivy Bridge). Dobré je, že se můžeme rovnou podívat, jak tato čísla korespondují s realitou.
První rozsáhlejší testy se objevily na korejském webu iyd.kr / PowerHz, záhy ale byly staženy - pravděpodobně z důvodu vydání před koncem NDA. Většinu grafů ale stihla zazálohovat redakce webu WCCFTech, a tak se ně můžeme podívat. Začněme tím optimističtějším, syntetickými a výpočetními testy:
Haswell Core i7-4790K je stanoven jako základ - 100 %. Skylake Core i7-6700K pak dosahuje v průměru všech 17 testů dohromady o 9 % vyššího výkonu, takže avizovaných 10 % navíc oproti loňskému top-modelu sedí. Jiná věc je ale herní výkon:
Původní Haswell Core i7-4790K je zkrátka ve hrách (zde celkové FPS ve 12 titulech) rychlejší. Při akumulovaných FPS dělá rozdíl přes 6 %, při procentuelním přepočtu, kdy má každá hra stejnou váhu, je rozdíl o něco nižší, přesto zůstává Skylake pomalejší - ztrácí 4 %. Níže jsou dílčí výsledky z jednotlivých her (názvy her najdete vpravo od korejských popisů).
Skylake si docela dobře vede ve výpočetních testech, ve hrách ale nedokáže nová architektura plně vykompenzovat ztrátu taktovací frekvence, která je v případě jednojádrového boostu o téměř 5 % nižší. Nižší výkon ve hrách ale z dlouhodobého hlediska nebude taková tragédie, nástup DirectX 12 (a následně API Vulkan) tyto rozdíly smaže a bude jedno, zda uživatel zvolí ten či onen procesor. Přesto se alespoň z hlediska herního nasazení nedá Skylake v současné chvíli chápat jako upgrade z 22nm předchůdců - alespoň dokud vzájemně srovnáváme top-modely.
Doplněno: Podobné výsledky ve hrách naměřil i Anandtech, který ovšem namísto s Core i7-4790K srovnával s pomalejší (o rok starší) Core i7-4770K, takže výsledky v grafu vypadají na pohled o něco lépe. Herním testům se věnoval i ComputerBase. Jeho souhrnné grafy v 1080p působí o něco optimističtěji (Core i7-6700K vychází o 1 % rychlejší než Core i7-4790K), ale dílčí herní testy ukazují spíše náskok Core i7-4790K. Core i7-6700K zde vychází jako rychlejší pouze v kombinaci Total War: Attila + GeForce GTX 980 Ti:
DGLee via WCCFTech (1, 2), ComputerBase