Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Transparency antialiasing

Gigabyte GeFroce 7800 GTX
Na trhu s grafickými kartami se neustále přetlačují dva giganti, které ani netřeba jmenovat. Zatímco nVidia neustále předvádí, že promyšlená architektura procesorů a vybavenost karet širokou řadou funkcí je její silná stránka, ATI si vždycky najde cestu, jak vymáčknout ze svých výrobků alespoň o malinký kousíček víc než její úhlavní konkurent. Poslední dobou získala nVidia pohotovým uvedením SLI trošku náskok, ale na to, aby jasně ukázala své prvenství, to ještě nestačí. Proto mám teď na svém stole GeForce 7800 GTX, který nemá nechat nikoho na pochybách...

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - Transparency antialiasing

U AA se často mluví o dvou základních typech: supersamplingu a multisamplingu. Velice zjednodušeně řečeno, u supersamplingu se obrázek vyrenderuje v n-násobně větším rozlišení a pak se zmenší na rozlišení cílové. Toto je samozřejmě výpočetně i paměťově drahé, a tudíž u her v této formě nepoužitelné. Multisampling se, opět velice zjednodušeně řečeno, aplikuje pouze na hrany v obraze. Na ně se aplikuje maska, která určitým způsobem „smíchá“ barvy pozadí a hrany objektu, aby byl výsledek co nejhladší. Nvidia používá různě kombinované metody multisamplingu a supersamplingu (písmenka za některými módy AA značí typ masky).

Z výše napsaného plyne několik podstatných věcí. Pokud se použije multisampling na objekt jako je drátěný plot či lístek, odporné aliasované hrany nám zůstanou. Je to způsobeno tím, že takový objekt je většinou jediný polygon s částečně průsvitnou texturou. Proto nVidia představila novinku, transparentní antialiasing, který umožňuje operovat i s průsvitnými pixely a příslušné informace, potřebné pro vyhlazení, se berou z alpha kanálu textury. Další důležitou věcí, která z prvního odstavce plyne, je, že u AA 2× a 4× bude fungovat transparentní AA plně, zatímco u ostatních kombinovaných módů bude mít efekt jen tam, kde se použil multisampling.

Výkon a kvalita transparentního AA

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - rychlost transparency AA - Far Cry

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - rychlost transparency AA - 3D Mark

Jak je vidět, na výkon oba módy transparentního antialiasingu nemají příliš velký vliv. Supersampling by měl být kvalitnější a náročnější, což testy potvrzují. U multisamplingu by se k výpočtu měl používat pouze jediný texel „vzorek“ (sample), zatímco u supersamplingu čtyři.

Bez AA AA 4× bez transparent AA

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - bez AA

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x bez transparent AA

AA 4× + multisampling AA 4× + supersampling

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x + multisampling transparent

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x + supersampling transparent AA

Bez AA AA 4× bez transparent AA

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - bez AA (HL2)

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x bez transparent AA

AA 4× + multisampling AA 4× + supersampling

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x + multisampling transparent

Gigabyte GeFroce 7800 GTX - AA 4x + supersampling transparent AA

Diskuse ke článku GigaByte GeForce 7800 GTX

Středa, 21 Září 2005 - 13:49 | Anonym | To petman: Dnes už se dá poctivě vydělat, ale...
Sobota, 17 Září 2005 - 00:04 | Anonym | snad se budu mít taky někdy tak dobře abych mohl...
Neděle, 4 Září 2005 - 22:55 | Anonym | MikOS: Jak se v článku píše: "Bohužel se...
Neděle, 4 Září 2005 - 17:06 | QueenCze | treba neco zajimaveho http://forum.pcvsconsole....
Neděle, 4 Září 2005 - 12:08 | Harvester | 2Skeptik to je holt pravda,od doby Voodoo 3 si...
Neděle, 4 Září 2005 - 12:07 | Harvester | 2Skeptik
Neděle, 4 Září 2005 - 09:47 | Anonym | @Eso Rimmer: To fakt netusim, kdy poradna grafika...
Sobota, 3 Září 2005 - 15:35 | Anonym | ESO : ta cena muze byt ale ne ked dolar je o 10...
Sobota, 3 Září 2005 - 11:51 | Kert | Ja bych v recenzi ocenil oblíbenou závěrečnou...
Sobota, 3 Září 2005 - 09:31 | Anonym | Karta za 15000Kč? No lol, tak to ať se jdou...

Zobrazit diskusi