Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Vulkan vydán, přinášíme přehled podpory studií, hardwaru i ovladačů

Zpoždění API Vulkan nakonec nebylo nijak dramatické a finální verze 1.0 dorazila jen s šestitýdenním skluzem, který z uživatelského hlediska nic neznamená…

API Vulkan přináší podobné výhody jako DirectX 12, není ovšem vázané na jednu verzi (10) jednoho operačního systému (Windows), takže má potenciál oslovit několik dalších skupin uživatelů i programátorů. Z pohledu řadového uživatele přináší především podobná zlepšení jako DirectX 12 nebo Mantle (efektivnější nakládání s hardwarovými prostředky, tzn. vyšší výkon a nižší latence) pro Windows 7 a Windows 8.1. Opomenout nelze ani Linux. Výhody se samozřejmě projeví až u podporovaných aplikací (her), přičemž podle starších prognóz bychom se prvních titulů mohli dočkat do konce roku.

Harmonogram her vám zatím nenabídneme, až na výjimky nebyla vyjádření studií příliš konkrétní, ale náznaky až výslovná potvrzení podpory přišla od následujících: Blizzard, Codeplay, Crytek, EA/DICE (Frostbite), Eidos, Epic (Unreal Engine), Croteam (Serious Engine), Godot (open-source engine), Lucasfilm, Oxide, Transgaming, Unity a Valve (Source 2). U tučně vyznačených studií lze podporu považovat za prakticky jistou. Zmínit lze v této souvislosti i vstup společnosti Nintendo do Khronos group (contributing member / přispívající člen), což může naznačit podporu Vulkanu v rámci nadcházející generace herních konzolí.

Pokud jde o současné operační systémy, počítá se s podporou v rámci Windows 7, Windows 8(.1), Windows 10, Linux a Android. Formálně lze zmínit i Windows XP (ano, Khronos je výslovně uvádí!), ovšem zatím jsme neregistrovali, že by některý z významných výrobců hardwaru přislíbil softwarovou podporu. Z klíčových výrobců hardwaru má ovladače pro Vulkan 1.0 k dispozici již AMD, Nvidia a Intel, do dnešního dne v této podobě:

AMD podporuje Vulkan na všech grafických kartách a APU, jejichž grafické jádro staví na architektuře GCN (všech tří dosavadních generací). Z retail grafických karet jsou to tedy Radeony HD 7000, R7/R9 200, R7/R9 300 a řada Fury. Z APU jde o řady Kaveri, Godavari, Carrizo, Kabini, Temash, Beema, Mullins a Carrizo-L (seznam konkrétních modelových řad je na stránce ovladače).
Nvidia podporuje grafické karty z generací Kepler a Maxwell. Jde o řady GeForce 600, 700 a 900 včetně adekvátních modelů Quadro (seznam modelových řad opět najdete v odkazu výše).
Intel podporuje grafická jádra integrovaná v procesorech generace Broadwell a Skylake.

AMD dodala, že podpora Linuxu (amdgpu driver) bude zahrnuta v nadcházející verzi ovladačů pro Linux a dále připomněla, že podobně jako DirectX 12 a Mantle i Vulkan obsahuje podporu pro asynchronní shadery, díky které je možné efektivněji nakládat nejen s procesorovým, ale také s grafickým výkonem.

Grafickému výkonu, či spíše stabilitě snímkové frekvence může prospět i technologie nazývaná multi-threaded command buffers, kdy grafické jádro mohou úkolovat všechna dostupná procesorová jádra a tím výrazně omezit situace, ve kterých je GPU nevytížené.

Khronos a AMD k této příležitosti vydaly prezentace - první najdete v odkazu ve zdrojích, druhou pod článkem v galerii. Krom toho nám v emailové schránce přistál odkaz na krátké video od AMD, po jehož shlédnutí společnosti upřímně přejeme lepší finanční výsledky, aby mohla marketingovému oddělení pořídit nový mikrofon ;-).

Tagy: 
Zdroje: 

Galerie ke článku

Diskuse ke článku Vulkan vydán, přinášíme přehled podpory studií, hardwaru i ovladačů

Čtvrtek, 18 Únor 2016 - 10:16 | Pety | O osmičkách nepíšu - ale je divné, kolik lidí...
Čtvrtek, 18 Únor 2016 - 07:36 | Gath G | Že referenční implementace jsou prubířský kámen...
Čtvrtek, 18 Únor 2016 - 07:25 | Gath G | Grassroots... Preferoval byste míste toho nějakou...
Čtvrtek, 18 Únor 2016 - 05:21 | Jakub P | A sa divis? Ked si zasa mudry a pritom tomu...
Čtvrtek, 18 Únor 2016 - 04:11 | tombomino | Pobavil ;-) ..bezni lidi byli stastni v 8kach,...
Středa, 17 Únor 2016 - 23:03 | danieel | V jakem smyslu s tim DP? Protoze u HDMI vidim...
Středa, 17 Únor 2016 - 22:40 | magnezar | Záleží na SW co dané API používá a ovladačích ke...
Středa, 17 Únor 2016 - 22:23 | Petr Kraus | Nějak jsem se to od včera nestihnul naučit :)
Středa, 17 Únor 2016 - 20:44 | Pety | Běžní lidé na desítkách i osmjedničkách běžně...
Středa, 17 Únor 2016 - 20:22 | HKMaly | SW implementace obvykle ani cely FPS nedaji, spis...

Zobrazit diskusi