Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Co dělají Canon a Nikon špatně?

Zajímavá úvaha. Zkusil jste ale opravdu fotit (ne jen cvakat) bezrcátkem? Já ano. Manuální ostření je zbytečné, na display není vidět jemná neostrost a na slunci nejsou vidět detaily vůbec. Jen tuším, co fotím. Koupil jsem si Sony Alpha 7 s objektivem 18-105 mm + seťák (ani jsem ho nerozbalil) nafotil něco přes 1500 fotek, a v rámci 14 dnů vrátil s přesvědčením, že tyto přístroje můžou dělat kvalitní fotky, ale jen v automatickém režimu. A to má Sony OLED display. Když jsem si přinesl domů nový Nikon D7200, měl jsem zase pocit, že opravdu fotím a že mám obrázky pod kontrolou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Silně nesouhlasím s tvou zkušeností z A7, jsi si jistý, že si neměl vadný EVF nebo posunuté dioptrické nastavení? Taky mám A7 a momentálně i třeba Panasonic GX80, GM1 a Canon D40. Při dnešních bazarových cenách si už více amatérů může dovolit vlastnit více systémů. Mám hromadu relativně levných vintage full frame objektivů mezi kterými si nejvíce vážím Canonu nFD 50mm 1.4, 100mm 2.8, 28mm f2.8, 35mm F2.8, ultraširokoúhlé Cosiny 19-35 apod. A7 jsem měl minulý rok na Svaté Lucii a nikdy sem neměl nejmenší problém přesně manuálně ostřit při použití EVF + případné funkce zvětšení, s tady tou kombinací totiž člověk manuálně zaostří přesněji než s OVF když třeba fotí skupinu lidí z 3-4 metrů. A jemná neostrost při magnifikaci přímo bije do očí v EVF na A7. Takže tady ty přístroje umí určitě dělat kvalitní fotky, ne jen v automatickém režimu, jen asi potřebují toho správného operátora. Navíc jsem ty FDčka a tu Cosinu seřídil tak ať mi ostří přesně na nekonečno na pevné stopce, takže focení krajinek je pohodka, jen pootočím prstencem na infinity stopku a mám jistotu že všecko mám maximálně možně ostré už od nejmenšího clonového čísla - největší díry. Mimochodem, dal jsem tu A7 + Canon FD 50mm F1.4 do ruky bráchovy mojí manželky, kterému je asi 10, vysvětlil během dvou minut jak zvětšit obraz v hledáčku a manuálně ostřit a vyfotil nám krásně ostrou skupinovou fotku.

Pár fotek, připouštím že trošku kýčovitých HDR a podobně, z mojí návštěvy na Svaté Luci pořízené Sony A7 a vintage skly - Canon nFD 50mm F1.4, 28mm F2.8, 70-210mm F4, Cosina 19-35. -

https://goo.gl/photos/B459KzJM8LgtRqmY7

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

*Canon 40D :D + Některé fotky v té galerce jsou focené i FE kiťákem 28-70 - tam kde je v exifu (infu) uvedená i fokální vzdálenost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na Vveejemnem OLED EVF s obrazem pocitove velkem jak v kine nemas obrazky pod konrolou? :-() Ani s Peakingem a MF nemas ostrost s EVF pod kontrolou??? :-() A co expozice!? Tu mas v OVF na DSLR pod kontrolou ;-) :-))...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Fotím bezzrcátkem už více než dva roky pravidelně ...
http://diit.cz/clanek/nikon-1-s2-preview
http://diit.cz/clanek/test-14mpix-bezzrcadlovky-nikon-1-s2
Fotím s tím i za použití starého manuálního objektivu (rokkor 50/1.7) v plně manuálním režimu. je to asi ta nejhorší bezrcadlova (dospej jen 460k bodů, ŽÁDNÁ podpora pro MF, žádný focus peaking, žádné přizoomování pro ostření). přesto mám valnou většinu kvalitních a zaostřených fotek i s tím starým objektivem, který je zde efektivně 135mm f/1.7. o to prostě ani tak nejde, naučíš se fotit nakonec s čímkoli i přes obstrukce.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Davide, jako analog máš asi nastudovaný pěkně, já nevím, ale zdá se mi, že s tvými vědomostmi o digitalním foto světě fakt zaostáváš a produkuješ nepřesné nebo zavádějící informace. Mohl bych tam vybrat a zmínit více věci, ale zmíním jen pár. Kvalitní 4K není u Panasonicu výsadou jen prémiové řady GH ale i dostupnějších strojů jako G7, G8, GX80, GX8. Nesčetněkrát bylo vysvětleno, že stabilizace posuvem senzoru je tím méně účinnější čím je delší fokální vzdálenost kde optická přebírá prvenství, protože dokáže kompenzovat větší posuvy, a že vůbec nejlepší je dobře implementovaná kombinace obou systémů, jak to v poslední době ukazuje Dual IS od Panasonicu, Sony, ale hlavně nejnovějšího Olympusu E-M1 MK2, kde se kombinovaně může docílit až 6.5 stopek účinnosti, pokud si tu hodnotu správně pamatuji. Takže nejlepší systém je kombinace obou! Potom trošku dramatizuješ, postrádáš logiku píšeš, že Canon má nový seťák, který začína na F4 místo F3.5 - fakt asi big deal pro lidi na které je to mířené a už vůbec nezmiňuješ, jak hodně Canon ten objektiv dokázal zmenšit a zlehčit což asi cílové skupině bude připadat jako vetší plus, než pro ně prakticky zanedbatelný úbytek světelnosti. Už tam vidíš tu logiku? Tohle je fakt hodně účelové a neobjektivní psaní, vím je to blog, ale tak snad člověk má psát vyváženě a ne jen to co se mu hodí do krámu k jeho úvaze. Jsou tam další věci, které jakoby záměrně opomíjíš, jako třeba Canonův Dual Pixel AF a jeho implementace je fakt obrovský skok v možnostech trackingu nejen u mirrorless, nebo že udělal velký skok v dynamickém rozsahu díky lepší implementaci elektroniky na senzoru a dalších ovlivňujících faktorů. Fakt mě přijde, že se v tom digitálním světě neorientuješ tak, jak se nás snažíš přesvědčit a produkuješ spíše jakési vykonstruované domněnky než fakta, o která by si měl v tvojí pozici hlavně usilovat. Ja jsem jenom blbý amatér, v životě jsem se nesnažil prodat, nebo prodal fotku. Ale jelikož je to můj koníček, zajímám se o to, testuji to na "vlastní kůži" v reálném světě, a pravidelně na to téma čtu, mi ty tvoje zavádějící úvahy, které prezentuješ jako fakta bijou "do očí", a jelikož si v pozici autority tak můžeš zavádět i jiné. :(

Na druhou stranu, abych jenom nekritizoval, tvoje texty a úvahy o analogu, který je ti očividně daleko bližší, jsou špičkové, zábavné a obohacující čtení.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Abych tě nekritizoval a sám potom uváděl zavádějící informace, které se mi "hodí do krámu", tak ten nový kiťák, který zmiňuješ je v pravdě menší, ale o 10g těžší.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Můj problém je, že AF nemám zrovna v lásce, ani ty tvoje vychvalovaný Canony se ntrefí vždy dobře. Když člověk na daném přístroji ovládne MF mistrovsky, je na tom lépe. Takže mě třeba tyhle inovace Canonu nechávají chladným, byť chápu jejich význam. Opravdu si nemysli, že digitálům nerozumím. To, že něco v textu konkrétně nezmiňuji je proto, aby to nebyl obrovský žvanec a že předpokládám, že čtenář si umí tyhle drobnosti jako omezenější 4k u nižších Panasoniců oproti řadě GH domyslet sám. Vím i o tom, jak se nyní kombinuje OIS a sensor-shift.

Možná bych to shrnul tak, že ty tady píšeš o dualpixel AF, o benefitech OIS pro dlouhá skla. Ale to jsou vše věci, které "běžný smrtelník" moc nevyužije. Samozřejmě kdo fotí sport, ptáky apod, tak tam se bavíme o něčem zcela jiném. Nicméně i to jsou disciplíny často spíše pro stativ.

Tenhle zápisek si neklade za cíl být historicky dohledatelným textem od slavného proroka, který Canonu a Nikonu prorokoval úpadek dávno před ostatními. PS: já jsem taky jenom "blbý amatér". Já bych ani nemohl fotit za peníze, mě by to do měsíce ubilo. PPS: poslední Canon, co jsem měl v ruce, byl 700D.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, byl sem zbytecne moc ostry. Az bych chtel pripustit, ze jsem mel potrebu na nekom se vyradit a ty si byl snadny cil. Pritom vim, ze si dobry clovek a chovas se v online prostredi dospele a korektne. Stydim se :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Není důvod se stydět, vedeme celkem standardní kultivovanou debatu, která holt postrádá všechnu tu neverbální havěť, která by bývala dávno vyjasnila naše vzájemné neporozumění. Snadný cíl jsem, to ano. Ale ono i na to si člověk zvykne :-)..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejvetsi rozdil mezi "spotrebnim" produktem a "profi" produktem je rozsah situaci, kdy jde dany produkt provozovat.
Pro mne osobne - strop je max. 2 fotoaparaty, pres to vlak nejede. 1 zrcadlovka (Canon) a jeden kapesni pristroj (Olympus XZ-1 je max. velikost).

Proto nejsem priznivcem "jednoucelovek" typu sigma DP, drahych, i kdyz velmi povedenych "skorokapesnich" pristroju typu. Verim, ze 95+% lidi muze fotit vpodstate cimkoliv s minimalnim rozdilem ve vysledku. Trh je rizen tim co lide chteji, potrebuji, nebo si mysli ze potrebuji.

EVF
Zkuste ale provozovat cely den nekde v dzungli, s protisvetlem, v horku.
- kolik spotrebujete baterek ?
- kdyz bezi (v tom lepsim pripade !) generator 2-3 hodiny denne - jak nabijete 5-10 baterek do fotaku ? (+ 3 sady baterek do blesku, telefon, kamerku, powerbank, ...)
- co to udela s teplotou a sumem na senzoru desitky minut provozu s prstem na spousti kdy clovek ceka na ten "spravny okamzik" ?

Canon zasadne zlepsil AF a mereni expozice od 5Dm3 vyse. Je potreba podstatne mene (a mensich) korekci expozice. AF funguje za tak spatnych svetelnych podminek, kdy uz je MF jen velmi tezko proveditelne.
Mk-II profi zoomy jsou excelentni. S takovym systemem v ruce, pokud neco nevyjde, muzu si za to z 90+% sam.

Kazde imperium ma svuj zacatek a konec - tak to bylo, je a bude.
Ze by ale delali u Canonu nebo Nikonu vsechno spatne - ja to zas tak cerne nevidim. Zijeme ve zlate dobe fotografie - jeste nikdy neslo fotit tak kvalitne, s minimem prekazek kreativite, za tak malo penez jako dnes.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pěkné zamyšlení.

Málo platné, pravá zrcadlovka je stále králem fotoaparátů, dělá se s tím zásadně nejlépe. Nic jiného není tak rychlé, ergonomické, pohotové a z hlediska výběru motivu, ostření, fotografického vidění, protisvětla, tvůrčího využití chyb objektivů (kómy, odrazů, ...), bokehu, ... tak dobré a přesné. Žádný elektronický hledáček to nenahradí, ještě dlouho ne - z mnoha důvodů - ani při 120 fps nemá nulové zpoždění, má omezené rozlišení, "výměna matnic" není možná, nelze na něm bleskově ručně ostřit, nemá potřebný dynamický rozsah a věrnost barev, "nevidí světlo".

Takže pokud někdo říká, včetně mě, že zrcadlovka je dnes pasé, není to úplně pravda. Na profesionální použití nebude asi nahraditelná zrcadlovka nikdy, alespoň ne v dohledné době. Na amatérské použití - záleží samozřejmě, co se tím myslí - je zrcadlovka zastaralá již pár let. Protože má zároveň hrozně moc nevýhod, největší je velikost a "profesionálnost" - což "vyděsí" fotografované (což je třeba u pouliční nebo cestovní fotografie dost problém), dále vzdálenost zadní čočky objektivů od čidla kvůli prostoru pro pohyb zrcátka a tím nemožnost používat menší objektivy nebo objektivy z jiného systému přes adaptér.

Před časem jsem prodal celý "Canon gear" s mnoha objektivy, měl jsem FF i APS-C těla, a celé to nahradil jediným foťákem Sony RX1RII. Je to skvělé, proti zrcadlovce malé, rychlé, fotky to dělá vynikající a proto, co nyní převážně fotím, je to vyhovující (ačkoliv se zrcadlovkou by to pochopitelně šlo lépe). Báječně se s tím cestuje, tahám to skoro všude. Zvykl jsem si.

Ale nemám z toho to potěšení z fotografování. Neužiju si to. Zdaleka mě to tolik nebaví, není to prostě ono.
Spousta věcí mi s tím unikne, protože přes displej nebo EVF není správně "fotograficky vidět". Objektiv je příliš perfektní a i když mám ohnisko 35 mm nejraději a vždy jsem preferoval focení s pevnými skly, někdy lituji, že nemám jiné nebo zoom.

Na druhé straně, mít jediný pevný objektiv je také fotograficky užitečné, nutí to člověka jinak koukat, "zoomovat nohama" a plno dalších věcí. Je to nostalgická vzpomínka na kinofilmové hledáčkové foťáky s pevným "širokáčem", které jsem kdysi měl.

Z bezzrcadlovek se mi nejvíce líbí věci od Fuji, ačkoliv jsem zkoušel také Samsung a Panasonic - především kvůli vydařeným "palačinkám", které rád používám (měl jsem svého času také malou Pentax zrcadlovku s celou sadou Limited objektivů - s tím se dělalo výborně). Ale "nepřirostlo mi to k srdci", abych tak řekl.

Co bych časem ocenil, by byl bezzrcadlový středoformát, protože focení na středoformát je "úplně o něčem jiném". Kdysi jsem měl filmový Asahi Pentax II 67 a to bylo něco - sice strašně velké a těžké, ale bylo to "fotografování" s velkým F. Fotky z velkých objektivů s menší hloubkou ostrosti vypadají prostě jinak. 60 mm širokáč na 6x7 formátu, to je něco. Nebo portréty, krajiny, ...

Proč Canon a Nikon neumí udělat pěknou bezzrcadlovku, to netuším. Ale je to tak - ty jejich pokusy bych si nikdy nekoupil, přijdou mi značně nepovedené. Ani ryba ani rak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kde začít, třeba tím, že si úplně opomenul jednu zásadní výhodu EVF potažmo liveview a to je, že ti poskytuje přesný náhled na aktuální expozici, díky čemu např. nepřepálíš nebo nepodexponuješ objekt který chceš mít ve focené scéně dobře definovaný. S manuálním ostřením je to taky závislé na tom co fotíš, protože u OVF si to samozřejmě 10x ne-li více přiblížit nemůžeš aby si mohl opravdu ultimátně přesně zaostřit. Mě osobně baví fotit s oběma systémy, ale má preference není nějak zásadně vyhraněná. Nicméně bych souhlasil, že s OVF jaksi cítím větší tvůrčí zapojení/involvement a kombinace phase autofokusu s OVF je pořád lepší volba na sport a akci, ale podle mě už né o tolik, kolik se běžně traduje. Panasonicův DOF s jeho nativními objektivy je už velice schopný sledovat objekt tím pádem pořizovat ostré snímky v sekvenčním focení, ještě lépe jsou na tom Sony A6300 a A6500 kdy i předchůdkyně A6000 už byla vyhlášená tím, že propast AF na akci/sport mezi zrcadlovkama a bezzrcadlovkama výrazně zúžila a A6300 - A6500 už skoro eliminovala, ale je tu zase Nikon D500, který myslím drží v oblasti AF na akci/sport momentálně prvenství a to je zrcadlovka. Canonová první opravdu vydařená mirrorless v podobě M5, a M6 když chce člověk něco menšího, už taky konkuruje zrcadlovkám díky dual pixel technologii. Fuji dělá super bezzrcadlovky a má podle mnohých nejlepší/nejlíbivější JPEG výstup. Co se týče např. přesnosti AF, tak tam samozřéjmě mají bezzrcadlovky taky výhodu, protože jejich ostřicí body jsou na senzoru, takže jsou v rovině se snímací plochou. Co se týče svižnosti nejen AF - jeho akvizice nebo low-light schopností, ale i svižnosti celého systému, shutter lagu apod. tak tam už jsou ty rozdíly nějaký ten pátek smazané. Co se potom týče ergonomie a ovladatelnosti tak to může být víceméně otázka jen individuální preference s tím, že mnoho mirrorless nabízí např. velice užitečný dedikovaný ovládač kompenzace expozice, focus režimů, drive režimů a někdy i tři další programovatelné kruhové voliče jako má A7 kde mám jeden nastavený na čas, druhý na clonu a třetí na ISO. EVF ti potom dále nabízí velice příhodnou funkci "elektronické vodováhy" pro rovné horizonty i vertikály, potencionálně více informací jako např live histogram, potencionálně větší náhled adpo. Podle mě a při dnešních bazarových cenách může člověk vlastnit a užívat si obojí a střídat to podle nálady, potřeby a jednotlivých předností. Jinak tvá Sony RXRII je samozřejmě parádní mašinka, ale nechtěl bych to jako svůj jediný foťák. Před pár týdny jsem byl na "city break" v Barceloně a měl jsem sebou jenom miniaturní Panasonic GM1 což je vůbec nejmenší tělo s micro 4/3 senzorem. Venku jsem fotil většinou se seťákem 14-42 MK II a 45-150 a uvnitř většinou s palačinkou 14mm F2.5 nebo 25mm 1.7 a jsem velice spokojený s výsledky a "nositelností" celého systému, GM1 se mi vleze pohodlně do kapsy u bundy i s 45-150mm (efektivně 90-300) a zbytek na zádech je hmotnostně zanedbatelný. Ještě pro tento systém postrádám nějaký ultraširokáč zoom jako olympus 9-18, ale na to mám zatím A7 + Cosina 19-35 a Tokina RMC 17mm.

Pár fotek z miniaturního GM1 v Barceloně zde - https://goo.gl/photos/pHbjzi4Sc4MqHUXt9

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však ano, bezzrcadla se na zrcadlovky v mnoha směrech dotahují, ale přímý pohled přes objektiv bez jakékoliv elektroniky, to má něco do sebe. Je vidět přesně jak to vypadá, včetně všech reflexů, koma, barevných odlesků, ... kontrastu... Kdo má dobré oči, vidí v OVF mnohem více než v EVF, nehledě na možnost různých matnic - třeba mikrorastr s šikmým klínem ve středu a matnicí okolo je pro bleskové manuální zaostřování vynikající. Jsou případy, kdy AF je nepoužitelné (třeba když objektiv nemá AF, no to byl vtip), např. při určitých sportovních fotkách (do záběru vbíhají v jiných vzdálenostech další lidé a díky tomu objektiv v AF pořád přeostřuje), fotkách zvířat (zvíře je třeba daleko za větví stromu, na kterou se AF vytrvale chytá), ... takových situací je ve skutečnosti tisíce. Přes OVF je prostě "fotograficky vidět" a dá se rychle a přesně manuálně zaostřovat/doostřovat. Koncekonců, proto mají lepší AF objektivy pro DSLR stálý plný manuál, nemusí se nic přepínat.

Poslední vývoj v bezzrcadlech již asi rok nesleduji - od té doby, co jsem pořídil RX1RII - ale když jsem to naposledy více zkoušel, tak jsem nenašel ani jeden foťák, kterým by šlo např. v režimu sledovacího prediktivního zaostřování slušně fotit např. plavecké závody, kdy plavec plave k fotografujícímu, vynořuje se a zanořuje a kolem stříká voda (na stříkance se falešně chytá AFko), přitom s telákem ekv. 200-300 mm. Což každý lepší APS-C Canon s Canon 70-200/2.8L IS II umí bez potíží - a ostrost se dá ručně dotahovat, velmi rychle a přesně.

Dost pochybuji, že to dnešní bezzrcadla umí podobně, už jen proto, že taková věc bez manuálu nejde. A manuál na EVF vyžaduje zvětšení, čímž zase utíká kompozice atd. Jsou situace, kdy je pravá zrcadlovka nenahraditelná. Jistě se schopnosti AF bezzrcadel zvětšují, ještě nedávno to nebylo schopné kontinuálně ostřit ani na přibíhající dítě, což dnes už není problém. Tato "AF/MF mezera" mezi DSLR a non-SLR se bude pomalu uzavírat, ale ještě to potrvá, dosud v tom rozdíl je a to pro některé situace propastný.

Expozice v EVF/liveview je nejmenší problém, protože každý skutečný fotograf umí používat selektivní měření expozice, namáčknutí/zamknutí expozice na motivu, expoziční kompenzace atd. - prostě všechny techniky ručně a úplně automaticky bez přemýšlení, jako se to muselo dělat v době filmu, kdy např. diapozitivy neměly skoro žádnou expoziční pružnost a když se netrefila expozice o 1EV, mohlo se políčko filmu zahodit. Kromě toho se fotí do RAWu, tak se s tím dá pár EV pohnout v postprocesingu téměř bez ztráty kvality, pokud není fotka moc kontrastní, na hranici dynamického rozsahu.

Ergonomie bezzrcadel se zlepšuje, např. Fuji mají klasické ovládání, A7 také (3 programovatelné kruhové voliče). Jiné "trpí" (tedy podle mě, ale to je individuální preference) tím, že se neovládají jako foťák, ale tlačítky, menu, klikáním na displej. Možná to někomu nevadí, ale když se fotí třeba za špatného světla nebo se něco má nastavit rychle jen hmatem, tak to u těchto "displejových/tlačítkových" mašinek nejde vůbec nebo ne tak pohodlně. DSLR jsou také velké, dobře se drží, ovládací prvky jsou dobře rozmístěné i pro velké ruce, vše v hmatovém dosahu, i v rukavicích.

Ano, dnes jsou ceny nízké a tak není problém mít více systémů, to je pravda. S RX1RII bazmekem jsem jinak úplně spokojený, je to malé, přenosné, rychlé, kvalita je excelentní. Pevná 35-ka nevadí, protože díky rozlišení mohu udělat výřez - a protože většinou fotky stejně jen ukazuji přes web nebo dávám na papír 13x18, tak velké rozlišení nepotřebuji, tím pádem mohu udělat dost malý výřez - chci říci, že rozlišení částečně nahrazuje teleobjektiv. Větší širokáč tak často nepotřebuji, ale jsou samozřejmě situace, kdy by se zatraceně hodil. Všechno má svoje pro a proti.

Panasonic GM1 s palačinkami, to je moc krásná mašinka, už jsem to jednou okukoval, čekám až udělají další verzi, pak to skoro určitě koupím - a doufám, že už k tomu bude nějaký ultraširoký objektiv, ani to nemusí být zoom. "Palačinkářův sen".
:-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Dekuji za pekne dovysvetleni nekterych fenomenu a rozsireni mych obzoru. Na mirrorless taky funguje okamzity overdrive i bez magnifikace, tam potom asi zavisi na velikosti EVF, jeho rozliseni, lagu, celkove sviznosti systemu a celkove EVF implementace, ale je jasne, ze na tebou popsanou OVF + Profi zoom dynamiku a rafinovanost doostrovani na zrcadlovce + skill profi fotografa, EVF jeste nema. Moc akce jsem zatim v zivote nenafotil. S Canon 40D s 85mm 1.8 USM jsem nedavno fotil low light tennis, na to jsem si to hlavne poridil, na amaterske urovni samozrejmne, ale tesim se na lepsi test v lepsim svetle a potom porovnani s Panasonic G6 + Sigma 60mm DN F2.8 coz je paradni kousek micro 4/3 objektivu za cca 4 tis kc. a mel jsem s timto kombem pekne vysledky. Ale ja jsem spis takovy hracickar nez nejaky talentovany fotograf. Me jako byvaleho PC technika zajimaji ty technologicke moznosti a jejich testovani v prakci, co s tim jako ja amater dokazu. Micro 4/3 je super cestovni system. Na ptaky uz jsem ostril skrz vetve apod na mirrorless a tam mas moznost vetsi flexibility ostriciho bodu co se preciznejsiho polohovani tyka a treba na GX80 s okem na hledacku a prstem na display pro ovladani polohy ostriciho bodu "touchpad focus" funkci jen tak ten autofokus nejakou vetvi nezmates. No dalo by se o tom povidat s tebou jeste urcite dlouho a krasne, kdyz tak pozdeji nebo priste.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

DSLR a rychla??? :-() ... Asi jsi nemel v ruce SLT s novymi firmwary!? Start a 1. fotka do 1!!!s az 12fps pri 24Mpx s preostrenim na kazdy!!! snimek! Skoronemeritelny cas zaostreni bez namacknuti a nemeritelny s namacknutim spouste , prubezne! fazove!!! ostreni i ve videorezimu a obraz velky jak v kine v suprjemnem OLED EVF , kde se paradne nejen presne expojuje, ale i ostri i manualne a presne i diky nastavitelnemu! Peakingu, atd atd ;-)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Start a fotka za 1s je jako - rychlost? Kdyz vytahnu ze skrine stary D90 Nikon, ktery nevypinam ( ! - neni duvod !), namacknu-cvak. A neresim jakekoliv vypinani, spotrebu - neni potreba. Nic tam tu elektrinu nezere, po chvili se vypne mereni expozice - staci namacknout. Nic "nestartuje", jdes treba cely den prirodou a mas celou dobu - trvale "pripraveno". Vis ze nafotis kolem 700 fotek (s rezervou, spis o stovku vic), a jedno jestli za jeden den nebo za mesic - kdykoliv v te dobe se muzes spolehnout na "namacku-cvak" - je to tam.

- nezpochybnuju pokrok u bezzrcadovek, ale nemenil bych. A nevsiml jsem si ze by fotografove (jako-ti u kterych jde o profesi nebo nejaky ten skill a uroven) nejak houfne prechazeli na mirrorles hracky a DSLR se zbavovali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

proc srovnavas hruzkyzjapkama??? Ja nepsal o probuzeni z rezimu spanku, ale z vypnuteho! stavu, kdy povest pokazil puvodni firmware s nekolikasekundovym... nabehem. :-( To (vyfotit po namacknuti ze spanku) samo umi moje A77 a A65 taky velerychle a taky moc nezere :-)

Jeste poznaka - po vymene aku pri 1. zapnuti vaha asi 3-4s asi jak si osahava stav aku pro dosti presny odhad vydrze :-) I to mizna testeri nevedeli a poplivali SLT i v tomto ohledu v mnohyvh testech jako hodne pomale... Ale dal pri dalsich startech nebo ze spanku s novym FW uz startuje do(!) 1s :-) Na to ze to je SLT a ma plno elektroniky a vykony procesor myslim dost dobryyyy ne?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ale jako jo no, ale na druhou stranu tady cítím, co chce kvolaa vyjádřit když používá docela krásně popisné vyjádření jako "nevidí světlo" a navíc když dále zmiňuje věci jako:

"Kdysi jsem měl filmový Asahi Pentax II 67 a to bylo něco - sice strašně velké a těžké, ale bylo to "fotografování" s velkým F. Fotky z velkých objektivů s menší hloubkou ostrosti vypadají prostě jinak. 60 mm širokáč na 6x7 formátu, to je něco. Nebo portréty, krajiny, ..."

tak mi přijde, že kvolaa je se svýma fotografickýma zkušenostmi, cítěním a zaměřením někde trošku jinde, řekl bych dálem, než mi, řekl bych tak nějak více živočišně jinde, zatím co my to vnímáme jako trošku více sterilněji, jako že EVF ti nabízí asi trošku jakoby sterilnější zkušenost než OVF. Otázka u digi fotografie je, který obraz je věrnější výsledku. Co se týče správné expozice tak to je ten obraz v EVF, ale co se týče jakéhosi hlubšího porozumění scény a hry světel a stínů, více umělecké než dokumentární fotky tak tam může asi OVF nabídnout pořád více, ale je to jen spíše moje takové tušení a intuice, že to takhle je, protože dobře technicky provedená fotka se dá udělat asi s obojím, ne-li jenom s displayem. Kvolaa myslím chce vystihnou to co já bych popsal jako že EVF ti tu zkušenost focení asi trošku jaksi více sterilizuje, s tím bych mohl asi souhlasit. No nic, jdu se mrknou skrz OVF na mém Canonu 40D, koupil jsem ho nedávno v jako novém stavu, bazarový za 5000 kč v přepočtu a má to hodně do sebe. To semi-profi tělo má trošku větší OVF než ty entry level canikony.

Sem teď před pár dny koukal na fotky jednoho komentátora tady, Luďka Horáčka na jeho googlu účtu, focené Canon 5d MKII a "wide open" 50mm F1.2L USM a tam jaksi z toho hnedka taky cítíš určitý nejen Luďkův talent, ale jakou si i líbivou živočišnost těch fotek, kterou myslím moje fotky postrádají. Moje fotky jsou víceméně dokumentární výcvaky a kýče, snažím se aspoň o co nejlepší technické provedení, a v postprocessingu jsem už taky zmírnil, fotím teď víceméně jenom JPEG a postprocesuji v Google NIK Color Efex Pro - docela powerful nástroj, který nedávno google uvolnil zdarma.

By mě zajímalo, co si Luděk Horáček myslí o EVF vs OVF, by bylo zajímavé tu 50mm F1.2 prdnou přes adaptér na A7 a vedle ho mít na Canonu 5D a jen tak střídat, chvilku se dívat skrz OVF a chvilku srkz EVF přes stejný objektiv....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, přesně tak jsem to myslel. Možná je to k smíchu, ale když se nad tím zamyslím, mě nejde jenom o ty samotné fotky, to jest o konečný výsledek, ale baví mě i ten proces - když se ještě fotilo na film, bylo to tak trochu mystérium, protože člověk do vyvolání filmu nevěděl jistě, zda to "tam bude" nebo nebude. Mělo to také něco do sebe, u digitální fotografie to vůbec není.

Ale jenom o to nejde, fotky z velkých formátů - jako byl ten obří bazmek Asahi Pentax 67 - mají prostě "svou náladu", je to odlišné. Není to jen menší hloubkou ostrosti, což je přirozeněji podobné lidskému vidění. Objektivy mají vady, fotka zdaleka není tak technicky perfektní jako z moderního digitálu s desítkami megapixelů...

Přesně, digitální focení, kór s EVF, je o hodně "sterilnější". A 50/1.2 "na plnou díru" je super způsob focení. Na FF je to záklaďák, tj. má to ten "přirozený úhel záběru" a hloubka ostrosti je minimální, na okrajích to je trochu neostré vždy, má to krásný bokeh, ...

Dát 50/1.2L USM (a neclonit) na A7 a Canon 5D a porovnat na tom EVF/OVF, to bude zajímavý pokus. A jelikož jde u takových fotek o přesné zaostření a náladu, tipoval bych, že na celé čáře vyhraje OVF a 5D. Možná že to nebude vždy ostré úplně přesně (oko-ruka vše nestihne), ale budou to Fotky, bude to mít "duši".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja sem ted poslednich par dni, hlavne po shlednuti tech Ludkovych fotek, fotil s A7 + Canon FD 50mm zamerne na F1.4 a ostril bez magnifikace, jen abych si navodil pocit jakehosi semi-analogoveho foceni a vychutnaval jsi tu malou hloubku ostrosti a pak treba jednu z tech fotek "projel" přes google NIK Analog effect pro a vysledek je takovy - ISO 5000

https://goo.gl/photos/t7dPJZB6tJ6zsJou5

A třeba Canon 40D + 50mm F1.8 MKII je taky jaksi více soulful než moje micro 4/3 fotky bych řek.

https://goo.gl/photos/JvS25aW2m8L33TDu5

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

k te presnosti ostreni jeste: to neni jen nepresnost oko ruka, zapominas take na bekfokus! To ze to vidis v OVF ostre jeste nezarucuje stejne zaostreni na snimac podobne jako na film kdys, o kompozici nemluve u neserizeneho zrcadla kor po padu na zem vidis nevo jineho dosti... To u EVF nehrozi :-) Co vidis to bude presne zaznamenano! 100% pokryti :-)

Navic v EVF hledaku nachvilku uvidis nahled jak to dopadlo! :-) a nemusi se odhlizet neustale na LCD a my starsi furt nasazovat a sundavat brejle :-(... Navic na LCD jsou male objekty drobne na kontrolu zaostreni ale v OVF opakuji je to jak velke! platno v kine. (detaily velikeeee!) Asi jsi jeste do teho Sonyho OLED hledaku nikdy nenakouk? :-(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jsem si v létě pořídil kompakt od Nikonu - Coolpix S3700, za 3 tisíce včetně pouzdra. Jsem člověk, co odmítá vlastnit telefon s foťákem, protože fotím jen občas a cíleně, a taky odmítám, když jdu náhodou něco fotit, nosit cokoliv většího a těžšího než kompakt do kapsy. Samozřejmě od kompaktu nelze čekat nic jiného, než mobilní fotky, nicméně právě tento Nikon je perfektně vyladěný z hlediska rychlosti a efektivity obsluhy. Zmáčknu tlačítko, za sekundu fotím, zmáčknu tlačítko, ihned schovávám do kapsy. Vůbec se to nedá srovnat s focením třebas na Nokii se Symbianem. To byl přímo porod se vším všudy. Za mě má Nikon plus.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Abych se nepřidával k nekončícím diskusím jestli je fotograficky lepší používat bezzrcadlo nebo zrcadlovku (já jsem zrcadlář od začátku a třeba to vydrží do smrti :-) tak je spíše zajímavé sledovat, že svět technologií prostě nemůže udělat lidi (resp. vždy určité skupiny) spokojené.

- Na mobilech je problém, že letí kupředu, na staré způsoby a podoby zapomínají, furt něco inovují.

- U zrcadlovek je problém, že zůstávají zamrzlé ve své podobě a nikam neinovují

Co to? Aha. First world problems. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S článkem souhlas. Canon ani Nikon si bezzrcadlovkami zjevně nechtěly kanibalizovat prodeje zrcadlovek. Proto Nikon vymyslel bezzrcadlovky Nikon 1 s nejhoršími čipy, jaké dokázal sehnat, a Canon mu sekundoval řadou M, navrženou schválně tak, aby se nedala použít, a pro jistotu to zazdil špatnými objektivy. Obě firmy navíc daly do placu jen nutné minimum skel.

V současné době to vypadá, že Canon zvolil výchozí pozici v bezzrcadlovkách lépe - stačilo vylepšit tělo (dvě verze, M5 a M6 - s hledáčkem a bez) a má něco použitelného, k čemu může začít vyrábět i lepší skla. Nikon se spíš dostal do slepé uličky a neví, co dál - viz jeho zrušení řady profikompaktů s 1" čipem.

Podle mě v Nikonu taky pracují na bezzrcadlovkách s většími čipy, ale začínají na zelené louce. Bude to ještě trvat.

V zrcadlovkách v podstatě nejde udělat nějaký skokový pokrok. Drobná vylepšení samozřejmě ano - například zrušit antialiasing filtr. Ale kvůli tomu si nikdo na zadek nesedne a nevyhodí dalších 40 nebo 80 tisíc. Oni dnes už i někteří profíci radši vezmou 2 kg výbavy do brašny, než 6 kg na záda...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

problem je ze Canon ma celkovo dost zle objektivy. Zlepsuje sa to az pri vyssich triedach a pri vacsom cipe je to viac vidiet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty seťáky STM ke canonům M mají naopak velmi dobrou reputaci, právě i ten pancake 20mm STM je prý dobrý. A to je do začátku vše co běžný amatér kolikrát chce/potřebuje. Majitelé EF skel si pak jen mužou dokoupit origoš canon elektornický adaptér. Canon M začíná byt docela vitální, no určitě je si z čeho vybírat :) Sem si teď nedávno pořádně osahal M3 a je to solidní mašinka. Perfektně dílensky zpracovaná, dobře se drží, má pro mě více než přijatelný senzor a ostatní featury a hlavně implementaci auto isa v manual režimu tak jak to mám nejradši kdy dedikovaným ovladačem na kompenzaci expozice hýbeš ISO hodnotou na změnu světlosti scény.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bych nesouhlasil, že Nikon tam použil v Nikon 1 serii nejhorší čipy, kámoš pořád fotí s J1 Nikonem což má 10mpx a podle DXO je na podobne urovni jako 6mpx senzor u semi-legendárniho Nikonu D40, ktery dělal a spoutě lidem ještě dělá pěkné fotky, mě je taky dělal. A Nikon měl s profi-kompakty DL smůlu kvůli zemětřesení v Japonsku, které odstavilo výrobu potřebných čipů snad na několik měsíců. Oni byly ready, lidé předobědnávali, ale matička příroda nechtěla :) Přitom ten jeden z těch DL byl docela inovativní v tom, že byl hodně širokoúhlý ekv. 18-50 což některé hodně lákalo, mě taky. Poslední J5 se teď prodávají za hubičku a když se koukneš na to jaký už to má rafinovaný user interface a autofocus, tak pominuli trošku neslavné 4K 15fps video, právě kvůli toho malého frameratu, tak je to slušná a stylová mašinka schopná velmi dobrých výsledků.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sám fotím se stejným čipem, jako měl D40, dodnes. Kvalitním bych jej tedy určitě nenazval - nebo ano, ale do ISO 200. 400 už je šumák, 800 už je bída i přes RAW. DO nejmíň o 2-3 EV horší, než je běžné dnes. Máš pravdu, že tak nějak stejně se chovají i čipy Nikon 1.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no problem je ze som si s malymi fotakmi moc nesadol, vyrastal som na Praktike a nejako mi to ostalo vo vztahu k fotakom, zrkadlo a manual.
Co sa tyka APS-C snimacov moc skusenosti nemam, kedze mam len Nikon D700, D800 a v praci D810.
V 2008/9 som ako prezent dostal Fujifilm FinePix S100FS, ale priznam sa za tych par rokov som na tom nacvakal asi 1500-2000 snimok. Zdalo sa mi ze moc skresluje, vadilo mi fotenie na "obrazovku, a tak. Na druhej strane je lahky a s 28-400mm objektivom az privelmi, inak ale na dovolenkove foto v dobrej kvalite super.
Co by som vytkol vyrobcom je prave tlacenie lifeView a videa do zrkadloviek, a padanie kvality znaciek ako Pentax ci Olympus za cenu "cool vychytavok"
U nas kolega, zaryty Pentaxak prave pre taketo "nezmysly" presiel na Canon a Sigmu (kombinacia, ktora sa mu osvedcila).
Davide, niektori z nas maju radsej odladenu a starsiu technologiu :-) proste su veci, ktore su super cool pre hipsterov a mladasov, co chcu mat vsetko aj s telefonom.
A sme mi, ktorym Canon a Nikon vo svojom kenzervativizme plne vyhovuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Nikon se měl zapojit do smartfoun mánie"

A jak? Snímače nevyrábí a objektivy v ceně korun se nevyplácí. A nějak extra lépe, než HuaLeica to ani dělat nejde.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bezzrcadlo fotím 3 roky kvůli hmotnosti. Když po třech dnech pochodu ve 4000 máte vyřízený záda z 8kil navíc (FF+4objektivy) oceníte to samé v poloviční hmotnosti.
Ale mám problém s použitím filtrů, kdy přeci jen v zrcátku jsem něco viděl. Tragédie je pak užití polarizáku - nevidím obvykle nic (spíš málo) - na tohle by měli udělat nějakou fičůru...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja treba polarizak vidim pekne v evf na A7 i GX80, problem mam na gm1 kdyz je hodne slunecno, ale konkretne treba na A7 vidim jeho efekt na odrazy, pruhlednost skla, oblohu velice zretelne kdyz jim rotuji.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pane Ježku, pěkně prosím, běžte Canonu a Nikonu poradit, ať to konečně začnou dělat dobře.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A proč asi myslíš, že napsal ten článek? Teď eště aby si to někdo kompletentní přečetl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neviem povedať, čo robia Canon a Nikon zle v dnešnej dobe, ale môžem povedať, prečo nevlastním aparát ani jednej z týchto značiek. Vážnejšie som sa fotografii začal venovať tak pred 8 rokmi. Pokiaľ si dobre pamätám, spomedzi low-end zrkadlovkami som sa vtedy rozhodoval medzi Canonon, Sony a Pentaxom. Canon môže byť značka aká len chce a mať na výber rôzne špeciálne a kvalitné objektívy a profi telá, avšak ak v kite nie je aj slnečná clona na ten základný zoom, tak si asi robí zo zákazníka srandu. Nakoniec som sa rozhodol pre Pentax K200, ktorý slúži dodnes ako záloha.

Momentálne používam Fuji X-E2, pričom veľmi dôležité boli relatívne malé rozmery bez falošného zrkadlovkového hrbu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak dáko, když půjdou kupředu s technologií, aby tyhle čípky byly dostupny "téměř pro BFU":
https://www.dpreview.com/articles/7964414898/canonlargestsensor
to by bylo..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli problém výrobců fotoaparátů nebude spíš v tom, že doba kdy se kupovali ve velkém je pryč. Většině lidí stačí mobil a těm co nestačí, tak koupený fotoaparát vydrží x let a nepotřebují ho kupovat každý rok znovu no a ten zbytek nadšenců tu masu kupců z dob rozvoje digitalu prostě nenahradí...
Mně samotnému stačí dodnes nikon v1a v nejbližší době neplánuji nic nového...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DSLR su dinosauri. teraz frcia drony

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nečetl jsem celou diskusi, takže to tam možná už zaznělo co chcic napsat, ale s Ježkem souhlasím jen částečně.
Známý má Olympus 4/3 fromát a fotí s ním (amatérsky) plavání a opravdu dobře. Takže z toho co s ním dokáže a v jaké kvalitě mi z toho plyne, že 4/3 přístroje jsou zabijákem APS-C zrcadlovek. Po technické stránce (velikost, dostupné objektivy, šum snímače apod. ) jsou tyto přístroje porovnatelné a často i lepší než běžné APS-C zrcadlovky. Ale pokud začnu porovnávat s dnes běžnými FF zrcadlovkami, tak tam rozhodně mají co dohánět. Už jenom úroveň šumu je z principu snímače menší, takže použitelné fotky při ISO 6400 a někdy i víc není pro FF až takový problém. U 4/3 určitě neeeeee .
A co se týká objektvů dlouho na tyto přístroje (4/3) nebyly dostupné opravdu dobré objektivy. Situace se už dost zlepšila a člověk si i na takovýto přístroj může koupit kvalitní objektiv, ale jeho cena opravdu není lidová (co se většinou snaží marketing zdůraznit, že objektivy jsou pro 4/3 systém výrazně levnější než pro APS-C). A z vlastní zkušenosti vím, že low-end objektivy/seťáky jsou jen start-up abych si mohl vyzkoušet, že to fotí. Ale pro opravdu kvalitní fotky se vyplatí koupi si dražší ale o mnoho kvalitnější objektiv. A je jedno jestli FF, APS-C nebo 4/3 systém. Jen mezi cenou pro APS-C a 4/3 systémy dnes není prakticky rozdíl.
Sám zvažuji si k mému (FF) C6D pořídit nějaký ten 4/3 systém právě pro jeho rozměry a pohotovost namísto kompaktu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když jsem si večer cestou vlakem četl, tak sem si říkal, nejen ISO 6400 a víc, ale použitelny je dobře i ISO 12800 a někdy i víc:
http://12in.cz/temp/IMG_7408.jpg
(jen sem na nádraží něco cvakl, že to s tím ISO 12800 je opravdu tak)

Aneb taky ukázka jak ujíždí C/N vlak.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

5D Mark IV s nějakým pevným 135mm sklem na F2? Parádní kvalita na ISO 12800. Však taky na DPR zmiňují v závěru mimo jiné - Excellent high ISO quality. Sis pořídil místo MK2?

https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iv/15

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, 2jka už měla osm let, tak šla do světa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ISO 6400 z miniaturniho GM1 - https://goo.gl/photos/1ZDiDoYhdHNp8RFU9

Navic s polarizakem, ktery jeste dale trosku snizuje kvalitu. Fotil jsem v Barcelone v akvarku. Sem fotil s polarizakem, protoze jsem chtel zrusit odlesky skla a tim zlepsit jeho pruhlednost + vytahnout barvy. Ale asi sem udelal chybu. Na 46mm filtr zavit mam jenom consumer-grade polarizak od Hoya. Jestli chces jit do micro 4/3 tak podle velikosti nych ti vrele doporucil tady tyhle tela od panasonicu, ktere netrpi diky jinym mechanismum zaverky jejim otresem - shutter-shockem - Panaspnic GM1, GM5, GF7, GF8, GX800, GX80, G80 - hlavne G80 se setakem 12-60 je ultra-vetsatilni cestovni weather-sealed kombo. Ja mam GM1 a GX80 a spokojenost. Vytalni jsou jeste i starsi G6 (taky sem vlastnil) a GX7, ktere umi plne elektronickou zaverlu bez snizeni bitove hloubky a tim taky eliminuji shuttershock a zachovavaji maximalni moznou kvalitu vystupu tam, kde nehrozi rolling shutter effect. Ja vetsinou kupujj vsecko secondhand az na par vyjimek jako GX80, Sigma 60mm F2.8 DN, Panasonic 25mm F1.7 - tyhle dva skla jsou tak levna a hlavne Sigma tak spickova, ze nema vyznam kupovat secondhand. Micro 4/3 je paradni cestovni system. Sem dneska objednal 14-140 MKII V2 superzoom, ktery je povazovan za slusne ostry objektiv, nahradim jim kombo 14-42 a 45-150 kit zoomy a jelikoz ma 14-140 Power IOS, ktera spolupracuje z Panasonicovym Dual IS na GX8, GX80, G8 a GH5, tak budu moc porizovat ostre fotky na 140mm konci (ekv. 280mm FF) s casem okolo 1/15 sec handheld. Sem ten objektiv zase vychytal na MPB.com, coz je paradni online bazar, ktery zasila i do Ceska a ktery denne sleduji. Se trosku spletli zase a prodavali ho jako MK1 takze vyrazne levneji nez se tahle MK2 normalne prodava. 14-140 jsem koupil na cestovni ke GX80 nebo GM1, ale mozna na dalsi cestu beru obe tela a na GM1 necham palacinku 14mm F2.5 nebo 25mm F1.7 na indoors.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

dual IS a elektronicka uzavierka je to co chyba Nikonu.
D7100 + IBIS + el.Shutter = dream camera.
Sony sice ma IBIS, ale su to pomale lagroidy.
rad by som si vyskusal GX8, IS musi byt luxus. ale potom v praxi honit ISO do extremu je zhovadilost. btw ten zralok bieda, bieda

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GX8 trpi na shuttershock, nebrat. Myslim, ze zatim nejblize k mojemu idealnimu fotaku ma hybrid mezi GX8 a Olympus Pen-F. Chci implementaci auto ISO v M rezimu tak jak to ma Pen F nebo ma Sony A7 + Dual IS od panasonicu + plne artikulovatelny display jako GX8, PEN F, atd.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.