Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k 24 let od vydání vyrobil modder mobilní 3Dfx Voodoo 4

To je neuvěřitelné jak tohle dokáže jediný člověk :-O

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Dnes sa vyrobne technologie stali tak dostupne, ze jedinou prekazkou k domacej vyrobe state of art technologii je nedostatok vedomosti a/alebo schopnosti.

Prototypova vyroba plosnych spojov na state of art technologii je financne dostupna aj pre smrtelnika, SMD suciastky sa bezne pajkuju doma na kolene a datasheety ide bezne zohnat snad k vsetkemu.

Open-source software na EDA je na vysokej urovni (CERN donho nalial strasne peniaze, asi ich niekto od Altia strasne nasral).

Co bolo 10-15 rokov dozadu pre kutilov v risi science fiction je dnes uplne bezne pomaly pre zaciatocnikov. Je to jeden z dosledkov akceleracie technologickeho vyvoja.

Podobne su na tom napr. DIY analyzy starych cipov. V 80. rokoch boli komanci so vsetkymi peniazmi co mali radi, ze dokazali reverse engineerovat 8080 a 8086. Dnes si typci doma na kolene reverse engineeruju 386 a 486tky len tak.

Pre velmi hardcore ludi je tu este DIY vyroba integrovanych obvodov :)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Největší problém na tom je sehnat dokumentaci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ako po strane moderstva a kutilstva je to dost pecka. Na druhu stranu, ten hw asi bude najmensi problem. Radic PCI/PCIe je jeden cip, na riadenie LCD je lcd controller RTD2662, pamete budu nejaka bezna bizuteria a napajacia vetva bude asi tiez nieco bezne. Jedine tam zostava ten cip nad radicom LCD - fpga SPARTAN-7. Ten musel navrhnut/naprogramovat. Samotnu vyrobu si asi niekde objednal.
To co bolo asi najtazsie je mat komplet dokumentaciu k VSA-100, aby mohol navrhnut to fpga pole a potom asi dost zaujimave mozu byt ovladace. Lebo napisat na to funkcny ovladac pod moderny asi bolo celkom problem.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Je mozne, ze datasheet proste niekde leakol. Nie je uplne zriedkave, ze schemy a datasheety k EOL veciam leaknu na Internet. Ak je to zariadenie vypadnute z vyroby a neda sa zohnat, zas az tak vela sa tym datasheetom neprezradi (ak firma nie je paranoidna ako Infineon alebo Renesas).

Driver je v pohode mozne, ze bezal nejaky z tej doby. Voodoo este asi stihli mat oficialnu podporu v dvojlitroch a/alebo XPckach.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je i opensource driver "Mesa" (který např. automaticky downscaluje textury větší než čip umí). Takže jen upravil jeho napojení na konkrétní HW.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no leak na 20 rokov stary hw hmm, to je skor zazrak. Zvlast ked je to kus hw ktory nebol az tak moc rozsireny, firma isla do krachu a bola odkupena konkurenciou. A nVidia si svoje veci celkom strazi. A zrovna gpu nie je kus najjednoduchsieho kremiku, aj ked toto je este z tych "jednoduchsich" cias.

No zalezi na com to testoval ale ovladac z XP vo windows 10/11 nerozbeha a zvlast nie na gpu. Ale nizsie je spomenute ze existuje nejaka fanusikovska verzia aktualizovanych ovladacov. To je rozsah vacsi nez pre jedneho cloveka, tak aspon ze tie ovladace mu niekto iny vyriesil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

drobná chybka: "3DMark 2021"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Škoda, že 3DFx nepřežila, třeba by na trhu byl jiný stav. S Voodoo 3 2000 jsem si užil něco zábavy.

https://wccftech.com/nvidia-dominated-aib-gpu-market-q1-2024-88-percent-...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Technicky vzato jako přežila, koupená Nvidií. Ostatně kde asi vzala Nvidia režim SLI? 3DFx umřela na pouze 16 bit kvalitu obrazu. Nestihli povýšit na 32 bitů a to byl problém.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A kde najdu SLI teď? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Už nikde. Roky je chcíplé multiGPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Každopádně malé plány s VSA-100 v mobilním segmentu si 3dfx vykompenzovala velkými plány v desktop segmentu.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/voodoo5-6000.c3536

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Měli místo hrubého výkonu zapracovat i na barevné hloubce. VSA-200 měl jít už místo VSA-100.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Až na to, že si zřejmě pleteš VSA-100 s předchozím Voodoo 3. To neumělo 32bit, jen jejich 24bit postfilter. VSA-100 právě vznikla proto, aby s těmito v té době nVidií vyvolanými marketing žvásty, skoncovala a 32bit umělo. VSA-200 neexistovala vůbec. Jen Rampage.

Vtipné, že nVidia toto dělá stále a lidi na to stále slyší a konkurenci to stále stejně dobře likviduje :-). Viz. všechny ty HDR 2006, pak Physx, pak teselace. Teď RT.

Více najdeš třeba na no-Xových stránkých http://www.3dfx.cz/articles/postfiltering.htm

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano tohle si pletu. VSA-200 vím, že nebyl, ale plánovali ho. Nicméně s tou změnou přišli pozdě a těch věcí okolo kvality obrazu bylo víc u těch starších řad. Vše na VSA-100 už bylo pozdě a nebo drahé. To byl problém firmy. Moc dlouho se zaměřovala jen na výkon a pak měli problém s dlouhým vývojem. Tedy snad si tohle pamatuju dobře. Mě vždy víc zajímaly procesory než grafiky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

VSA-100 neumělo T&L aka geometrická část (první GPU vůbec - GeForce), což byl tenkrát další marketingový majstrštych nVidie, co pohřbil 3dfx, způsobil problémy S3 a Matroxu. A ATi, která nalila mnoho peněz do vývoje Rage 128 Pro ji musela vydat aspoň jako dual GPU a pak díky štestí, že byli zadrátovaní v OEM, jediní asi vyšli relativně nepoškození a po nákupu ArtX získali i konkurence schopné návrhy a týmy.

Než to v roce 2006 koupilo zadlužené AMD a postupně dovedlo do sraček, ve kterých jsou ATI/AMD grafiky a potažmo i celý GPU trh dnes - v monopolu nVidie :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia měla jeden veliký náskok už od začátku. Techniky a vývojáře ze samotného Silicon Graphics. A dobře to využili. Jen tedy tu historii neznám tak dobře, abych věděl, kde do začátku vzali prachy. Ale s prvním GPU málem zkrachovali až pak se zadařilo. A taky první profi grafiku dodávali i do levné řady SGI, což je pikoška.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Techniky z SGI mělo i 3Dfx ;-) A jinak ty 16bit barvy byly problém jen pro screenshoty recenzentů. Na monitoru to bylo už deditherované (vizuálně téměř jako TruColor).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Možná jim vadilo to jen téměř. Fakticky jde asi o to, že když někdo tetuje grafiky, tak se snaží o stejné podmínky. A 3Dfx tu mělo přrozenou "nefér" výhodu. To se přece řeší furt, že když se zdá někomu, že obraz na grafice jednoho s čipem onoho výrobce má trochu horší obraz než jiého, tak to hned analyzují. A je to každou chvíli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

3dfx hlavně udělalo spoustu velkých managerských chyb, nebýt Ballarda a celé té nevydařené anabáze s STB mohli tu ještě být, právě tenhle člověk stáhnul 3dfx do bahna, nikoliv VSA-100 čip. Každopádně je škoda, že skončili, bylo by zajímavé sledovat vývoj Rampage a jak by se jim podařilo skloubit vlastní IP s Gigapixel technology a co všechno z toho mohlo vzejít...... Třeba bychom měli dneska zakladní desky s chipsetem 3dfx a logem Voodoo :-D

PS: každopádně smekám před tím člověkem co sestavil a rozběhal tuhle MXM grafiku

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nekdo ma zajem o cca 2x 500W v PC ? + idealne Intel CPU s dalsimi 300W+ ? ;-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tehdy ty grafiky tolik nebaštily a CPU taky ne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže by se dalo říct, že moc nepřežilo ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To muselo dát práce.....přitom taková blbost :)

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

A pod kterým OS to testoval? Jak vyřešil ovladače?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

WDM je tu s nami niekde od Windows 98 a aj napriek tomu, ze sa ho Microsoft snazil nedavno nahradit novsim modelom, tak ten koncom minuleho roka odvydali a z DDK bol odstraneny.

Cize driver ma celkom slusnu sancu fungovat.

Mna by skor zaujimalo, ako na tom spustili nejaky test. Voodoo mali svoje vlastne rozhranie Glide a pokial ma pamat neklame, OpenGL ani DX nepodporovali. Ak by aj hej, tak urcite nieco na urovni DX 7 alebo 8.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jednotlivé driver modely nejsou mezi sebou zcela kompatibilní. Zvláště naroubovat win9x drivery do NT řady je prakticky nemožné. Co vím, tak vzájemně zaměnitelné drivery měly akorát 95-98-Me, 2K-XP a Vista-7
3DFx krom vlastního Glide podporovala i DirectX, ale myslím, že tak max. DX7. Vím, protože v mém prvním pc (i166MMX, 16-64MB SD-RAM PC133, 1,6GB 3,5 PATA Seagate HDD) hrála prim 3DFx Voodoo Banshee (od Creative).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Logicky. Pokud máme OS v zásadě coby nástavbu DOS, to byly ja 9xx tak Millenium a proti tomu úplně jiné jádro NT, samozřejmě, že to nejde. On to mohl být problém i třeba Win2000 a XP i když je to obojí NT...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale samozřejmě že to šlo. Win ME obsahovalo vedle driver modelu Win9x i ten z Win2000. Dokonce OEM výrobci (např. Compaq) dávali ovladače pro Win2000, protože jen s těmi fungovalo uspání do RAM a na disk.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak je vidět, že tohle už si nepamatuju, přitom W2000 jsem instaloval často.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

WDM je vacsinou kompatibilne dopredne a pokial driver nepouziva nieco, co bolo v novsej verzii Windows (typicky kvoli oprave nejakej bezpecnostnej chyby) zmenene/zrusene, driver pobezi.

Do Visty slo bez vaznych problemov nahadzat vela oficialne nepodporovanych XPckovych driverov, ked sa poladili INF subory.

Ale nasiel som takuto vec:

"SFFT driver has been designed and developed to work with Microsoft Windows 2000, Windows XP, Windows Vista and Windows 7 Operating Systems, and to get full advantage of 3dfx hardware acceleration for a wide range of games and apps based on the graphics APIs Direct3D, OpenGL, and Glide."

Zda sa, ze magorov, co sa Voodoo venuju / venovali je viac a ta SW podpora daleko presahuje oficialnu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hledal jsem ovladače k Voodoo 4 a ejhle:
MS Direct 3D up-to 6.0 + new features
3Dfx Glide up-to 3.0
SGI OpenGL
Krom toho jsou wrapery z Glide na OpenGL

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Osobně nechápu nostalgii kolem této firmy. Koncept přídavné karty byl od samého začátku hloupý a přinášel samé nevýhody. Proprietární API Glide weaponizované jako konkurenční výhoda včetně praktik typu "když tu hru vydáte jen pro glide, tak dostanete všimné". Ceny oproti stejně výkonné a nevyžadují 2d kartu konkurenci skoro dvojnásobné, omlouvání všech průserů fanoušky... Celé to připomíná Apple-like kult.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To ale platilo pouze pro první dva modely: "Voodoo 1" a "Voodoo 2" ... ano ty nejznámější kdy 3Dfx kralovala. Voodoo Banshee, Voodoo 3 a Voodoo 4 byly 2D + 3D karty.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale čtyřka už došla moc pozdě, asi byla chyba v tom, že se snažili ten čip udělat tak, aby mohl ve větším počtu fungovat paralalně. Na výslednou cenu základního modelu to mělo negativní vliv, řekl bych.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.