Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AIseek podstatně blíže realitě

AIseek logo
O plánované přídavné kartě (čipu) počítající umělou inteligenci jsme si povídali takřka na den přesně před rokem. Izraelská společnost AIseek samozřejmě na svém produktu značně zapracovala a my se tak můžeme podívat blíže. Firma představila čtyři ukázková videa, na kterých demonstrovala funkcionalitu svého řešení. Jedná se samozřejmě o jednu z ranných verzí, takže promiňte tvůrcům nedostatečnou animaci postav. Možná ji záměrně vynechali, aby se divák více soustředil na chování subjektů ve scéně, ne na scénu samotnou. Pojďme si videa představit blíže.

První z nich nese jméno „Tank Battle 1“ a demonstruje umělou inteligenci vojáků pohybujících se v neustále se měnícím prostředí. Jejich chování je počítáno v reálném čase na základě prvků okolního prostředí (tedy i vzájemné interakce s dalšími postavami).

AIseek demonstrační video Tank Battle 1

„Fully Simulated City“ představuje ukázku chování několika postav v jednom scénáři, kdy se jejich vzájemné reakce mění v závislosti na chování okolních postav.

AIseek demonstrační video Fully Simulated City

„Helicopter Hunt“ pak předvádí schovávání se množství individuálních postav před odhalením reflektory helikoptér. Ve svém základu se jedná o obdobnou úlohu jako v prvním videu.

AIseek demonstrační video Helicopter Hunt

Pokračování „Tank Battle 2“ ukazuje detailněji pohyb vojáků po stále se měnícím bojišti, zejména je krásně vidět jejich stále se měnící „hledání cesty“, jak jsme si popisovali před rokem.

AIseek demonstrační video Tank Battle 2

AIseek uvádí, že jejich řešení je obecně 100 až 200× rychlejší, než kdyby úlohu počítal klasický procesor. Jedná se doslova o tisíce paralelních výpočtů, přičemž se počítá umělá inteligence jak postav ve scéně, tak i těch, které jsou zrovna mimo záběr.

Všechna videa naleznete ke stažení na stránkách společnosti. dohromady mají 175 MB.

Drobná rada na závěr. AIseek má velmi těžkou situaci. Umělá inteligence není něco, co je vidět ve statické scéně (obraz 3D akcelerátoru) a ani není příliš výrazná oproti počítáni fyziky (což je pěkně vidět v demonstracích PhysX). Zkuste se proto na daná videa podívat vícekrát a zaměřit se třeba na jednoho konkrétního vojáka a pozorovat, jak se ve scéně chová. Tento aspekt samozřejmě neukazuje kvality hardwarového řešení izraelské společnosti. Ukazuje pouze hloubku potřebných výpočtů, a pokud preciznost těchto AI výpočtů a počet objektů, pro které se počítá, přesáhne jistou mez, pak klasický procesor prostě nemá šanci stíhat. A právě toto má být doména AIseek. Sice nikde zatím nepadly konkrétní údaje, ale pro představu si vezměme oblíbený Oblivion, který si na realistickém chování postav velmi zakládá. Zkuste si jen představit, že by se postavy v něm chovaly „realističtěji“ a současně by procesoru odpadlo nezanedbatelné množství výpočtů (což by se mohlo pozitivně podepsat na fps).

Prasátko pak prozatím financemi plnit nemusíte, nikdo momentálně nemůže říci, kdy se AIseek řešení dostane na trh a už vůbec ne, za jak dlouho poté se skutečně ve „větším množství než malém“ začne používat ve hrách (pokud mu samozřejmě nevytvoří zdatnou konkurenci nějaké řešení na bázi API pro GPU, tak jako třeba Havok vs. Ageia ve fyzice).

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AIseek podstatně blíže realitě

Středa, 13 Září 2006 - 09:22 | Petr Tlaskal | Ja osobne si myslim, ze hlavni proc na tom pani...
Úterý, 12 Září 2006 - 16:01 | Anonym | >m Ale ano, jasně. Ale ty brouky pro...
Úterý, 12 Září 2006 - 11:56 | Anonym | -->X-22: takových specializovaných čipů už...
Úterý, 12 Září 2006 - 08:48 | Anonym | Mám pocit, že PCčko se začne podobat mozku....
Pondělí, 11 Září 2006 - 21:03 | Anonym | Cim vic reality budem chtit tim vic vykonu to...
Pondělí, 11 Září 2006 - 09:36 | David Ježek | to pajaz: diky, opraveno
Pondělí, 11 Září 2006 - 08:36 | kubik | No, sice je to pekny, ale PhysX podle uvodnich...
Pondělí, 11 Září 2006 - 07:21 | Anonym | zajimave, tohle by naslo uplatneni ve vsech...

Zobrazit diskusi