Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Amazon nabízí sklady se 4000 pracovními místy, obyvatelé Dobrovíze protestují

Amazon sklad 01
Amazon jistě neočekával, že na nabídku tisíců pracovních míst zareaguje skupina Středočechů téměř vztyčeným prostředníkem. Nesouhlas s výstavbou skladového centra dali najevo zástupci pětice obcí…

Výstavba dvou skladů, pro které si společnost Amazon z geografických důvodů vybrala Českou republiku, se neobjede bez komplikací. Každý z areálů by měl do tří let nabídnout zhruba 2000 pracovních míst (plus dalších až 3000 sezónně) a významně tak pomoci snížení nezaměstnanosti. Možná právě s tím souvisí negativní postoj obyvatel: Jedno z center má stát u Brna, druhé u Prahy, takže hovoříme o velkoměstských oblastech, kterých se problém nezaměstnanosti týká nejnižší měrou.

Zatímco až do začátku listopadu zmiňovala média problémy, se kterými se bude muset vypořádat brněnská pobočka, dostala se nyní pod lupu naopak ta pražská, která se má rozkládat u obce Dobrovíz. Do čela tamějších nespokojených obyvatel se postavila místní podnikatelka, paní Mgr. Jitka Ungerová.

Podle jejích slov vadí obyvatelům Dobrovíze (ale i čtyř dalších okolních obcí), že přes místní památkovou zónu bude denně projíždět 450 kamionů, což povede k celkovému zhoršení životního prostředí. Tyto informace nás poměrně překvapily, ve srovnání s jinými zdroji totiž působí poněkud rozporuplně, a tak jsme se k nim pokusili dohledat nějaké podrobnosti. Například magazín E15.cz ještě v říjnu informoval o tom, že obyvatelé Dobrovíze nemají s halou Amazonu problém, neboť hala bude napojena přímo na rychlostní silnici R6 právě budovaným sjezdem.

Při pohledu na mapu je patrné, že trasa R6-areál nezasahuje ani do památkové zóny Dobrovíze, ani do zástavby samotné obce, která se rozkládá zcela mimo ni. Jak by mohly obci uškodit kamiony, které se jí podle říjnových zpráv mají obloukem vyhnout, bohužel ze slov Mgr. Ungerové patrné není.

Dobrovíz
okolí Dobrovíze - Mapy.cz

O mnoho lépe jsme neuspěli ani při snaze objasnit, odkud pochází informace o konkrétních 450 kamionech denně. Podle vyjádření starosty Dobrovíze pro IDNES.cz totiž Amazon zatím své plány obci nepředložil a jednání se teprve chystá. Tedy jinak. Hovoříme-li o konkrétním počtu kamionů, mluvíme zároveň o zboží, které je třeba vyložit, rozdělit, rozvézt v rámci haly o rozloze 95 tisíc metrů čtverečních, administrativně zpracovat - a přesně totéž, jen v opačném sledu, musí následovat při nakládání. Při 2000 zaměstnancích by vycházelo, že 4 pracovníci musejí za směnu kompletně vyložit jeden kamion, náklad rozdělit, připravit nový a kamion opětovně naložit. Prakticky to ale bude složitější.

Vzhledem k tomu, že těchto 450 kamionů se nemůže k hale zároveň vměstnat (při obvodu, který může mít hala o ploše 95 tisíc čtverečních metrů, je možné k jejímu obvodu přistavit tak třetinu uvedeného množství), by se na každém místě musely vystřídat tři kamiony denně, což by výrazně zkrátilo čas, jenž je k dispozici pro nakládku, vykládku a především zpracování, které bude v případě různorodého obsahu (zboží vracené od zákazníků) velmi časově náročné. Domníváme se proto, že uvedených 450 kamionů denně bude poměrně nadnesený „odhad“.

Mgr. Ungerová v Dobrovízi založila i občanské sdružení, které má sjednotit obyvatele s negativním postojem k realizaci velkoskladu. Jeho existenci ale s ohledem na předložené a výše rozebrané argumenty nechápeme. Lze snad jedině předpokládat, že skutečné důvody leží jinde. Může jít o obavy místních podnikatelů? Lze předpokládat, že by v oblasti, která má již nyní minimální nezaměstnanost, mohlo dojít k přetahování zaměstnanců, kterému by stávající firmy nemohly konkurovat jinak, než navýšením finančního hodnocení. Pochopit lze i hlasy, které poukazují na to, že sklad nebude navěky fungovat pouze jako logistické centrum, ale dříve či později Amazon vstoupí i na český trh a stane se významným konkurentem drtivé většiny stávajících online obchodů. Klíčovou otázkou v tomto případě je, zda by Amazon při vstupu na český trh zásoboval naši zemi pouze zbožím od zahraničních dodavatelů, nebo by zprostředkovával prodeje i tuzemským firmám (pak by nebyly tyto obavy na místě).

Dalším tématem k diskusi může být otázka, proč Amazon plánuje k dopravě využívat primárně kamiony, když areálem prochází železniční trať. Právě pro transport takového množství nákladu by železniční přeprava mohla vycházet výhodněji (o ekologii a zátěži na silniční síť nemluvě).

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Amazon nabízí sklady se 4000 pracovními místy, obyvatelé Dobrovíze protestují

Pátek, 17 Duben 2020 - 19:46 | mira99 | Naprosto souhlasím, Ostravě by podobná investice...
Středa, 11 Prosinec 2013 - 15:16 | Milan Bryx | Osobně si myslím že by lidi měli myslet globálně...
Středa, 4 Prosinec 2013 - 20:02 | BTJ | Asi mas pravdu .... staci se podivat na dnesni...
Středa, 4 Prosinec 2013 - 16:35 | Vrah Smrt | no-X a jeho schizofrenicti pratele v jeho...
Středa, 4 Prosinec 2013 - 16:29 | Vrah Smrt | "Me kdyby chtěl někdo stavet halu na pozemku...
Středa, 4 Prosinec 2013 - 16:25 | Vrah Smrt | No tak pokud je sklad urceny pro nemecko, tak...
Středa, 4 Prosinec 2013 - 16:12 | Vrah Smrt | vsiml sis lojzo, ze bespi mluvi o manazerech a...
Středa, 20 Listopad 2013 - 11:05 | a b | este by som dodal, ze mozno tu lokalitu vybral...
Středa, 20 Listopad 2013 - 10:58 | a b | moj nazor. amazon by mohol radsej vyuzivat...
Úterý, 19 Listopad 2013 - 11:52 | Lucie Kozáková | Zdravím, čtu tu Vaše komentáře a nedá mi to se...

Zobrazit diskusi