Podvádí AMD Polaris v HDR renderingu?
Takové je aktuální zjištění německého webu Heise.de, který se kombinaci Radeonů Polaris, 4k HDR TV a her s podporou HDR jal ověřit. Nutno na úvod podotknout, že problém se netýká v případě připojení skrze DisplayPort, zde vše běží s 10bitovými barvami. HDMI 2.0 má ale hrdlo užší, což znamená 8bitové barvy a také třeba vzorkování nikoli 4:4:4, ale jen 4:2:2 či dokonce 4:2:0.
Autoři testu předpokládají, že tento problém by se tak mohl týkat i konzole Playstation 4 Pro, která GPU generace Polaris využívá, nicméně další nezávislý testík tvrdí, že tam je to v pořádku.
Smutné je toto zjištění zejména v kontextu toho, že když už na DisplayPortu tento problém není, tak to vlastně moc neznamená. HDR monitorů s DisplayPortem je méně než šafránu, zato 4k TV s HDR, ale bez DisplayPortu, nýbrž pouze HDMI 2.0 je prakticky 100 %. A HDMI 2.0 prostě nemá dostatečnou datovou propustnost pro UltraHD rozlišení s 10bitovými barvami, vzorkováním 4:4:4 a 60Hz refreshem.
Dřívější informace o generaci Polaris hovořily o tom, že na HDMI 2.0 výstupu bude k dispozici 10bitová přesnost s vzorkováním 4:2:2. Lze předpokládat, že uvedené informace budou potvrzeny či vyvráceny v dohledné době, případně se zjistí, že šlo o nějakou chybu v ovladačích či firmwaru Radeonů Polaris. Otázka kardinální pro naše chudé končiny je ta, kolik lidí v ČR / SR tohle aktuálně vůbec trápí :-).