Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD skokově zvýšila počet her s podporou FSR 4, funguje i v FSR 3.1 hrách

To je hodně nebo málo?

Nějak mi tam chybí srovnání s konkurencí. Spočítá někdo dlss4 hry a dlss2+, které lze přepnout v ovladačích hromadně na dlss4?
A pochopitelně xess2, ale těch je snad jen pár desítek.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem celkem překvapený, co všechno se dá rozchodit na Linuxu - třeba FSR4 i na starěím hardware nebo i RT na nepodporovaných kartách. Výkon je něco jinýho, ale rozchodit to očividně takový problém není ;)
Tady je příklad:
https://www.youtube.com/watch?v=4wBGgt3r2NA

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Má to i reálný význam, kdy na Linuxu můžeš hrát nové Windows AAA hry, které na Windows neběží. Hry, které vyžadují RT, ale pro nejnižší nastavení "RT: Low", které je např. jen pro low quality verzi stínů a global illumination, ti stačí v pohodě výkon emulace počítáním přes shadery:

Indiana Jones and the Great Circle running on Vega
https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/1i1wvpy/indiana_jones_and...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jj, zrovna u Linuxu bych nečekal, že bude oproti Windows napřed v podpoře těhle nových grafických features jako je FSR a RT :)
Jako i díky Steamu a Protonu už dává Linux na hry smysl i pro běžnýho uživatele. Ovšem je to stále s kompromisy, třeba i to, že podpora není hned po vydaní ani u AAA her.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono to zas tak nevadí, když je hodně AAA her, které hned po vydání jsou jaksi ... v kvalitě Alfa testování.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Blbost? Nesmyslné utrácení času vývojářů, kteří mohli dělat něco smysluplnějšího?

Ano, jistě, ale trendy určuje NVidia a ta tyhle softwarové nesmysly natlačila hráčům do hlav a AMD se prostě musí přizpůsobit a udělat konkurence schopnou technologii, což se jim podařilo. Může za to ale NVidia, ne AMD. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty furt ještě FURT nechápeš, že hrubou silou žádný velký výkon už nenahoníš?
Že DLSS je největší přínos od dob startu 3D akcelerace jako takové???
Kolik si myslíš, že bys a každou novou kartou (za 80tisíc mimochodem) nahonil výkonu kdyby nebylo žádné DLSS??
25-30% je 4090 vs 3090, 25% je 5090 vs 4090...

Co čekáš že předvede v hrubém výkonu 6090???
furt nic? Nedochází?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

kdyby necpali tranzistory na podporu kravin jako ray tracing a misto toho je pouzili na rasterizaci, tak je vykon jinde i bez dlss..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby tak ještě byly děrovací štítky, možná by na tom Sweeney rozjel i pong...
Beru to tak, že konzervativní uživatel, amatér ( ještě k tomu bez pochyby Atinář) by nejraději žil na rastru nejlépe do důchodu..
Ale rastr už dávno taky není jak kam posouvat, a když, tak s neskutečným úsilím (vývojáře) a obrovským nákladem na hrubý výkon. A to, že odmítáš RT bych ještě pochopil, ale odmítat DLSS, a razit to místo toho násobkama (stejně to nedáš) hrubého výkonu??

RayTracing je přirozené vykreslení scény dle fyziky.
Rastr je to čemu bys měl BERLIČKA, už od dob 3Dfx patche pro Quake1.

Nicméně, uteče ještě nějaká voda než to poberou všichni. A koneckonců máme tady "retronauty" co odmítají jakékoli moderní hry vyžívají se v dohrávání (polo)zapomenutých věcí jako je Strafe nebo třeba TheDig.

Takže proč by nemohla vyrůst celá komunita okolo kultu DX11 navždy.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

cely ten problem je v tom, ze prinos RT ≠ spotrebovanym prostriedkom
vsetky tie Unreal sracky ktore vysli posledny rok 2 nevyzeraju lepsie ako hry z pred 7 / 10 rokmi

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je tvůj názor.
Tak hrej 10let staré hry a máš po problémech.
Stačí ti gtx1660 - navždy.
Už jsem zmiňoval lidi co hrají (spíše pokořují) DOS hry, protože prostě chtějí

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to mozno staci tebe, v zivote by som nekupil gtx1660

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mě to nestačí, neumí to DLSS a RayTracing.
Tak si najdi alternativu v AMD woe :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ja nepotrebujem hw alternativy, ja chcem dobre hry :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale velmi dobré hry si můžeš zahrát i na té alternative GTX1660, pokud ti ta nevoní.
Fanboyi. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ano, priznam si, ze som fanboy,...neberiem to ako urazku :)
u mna nvidia nema sancu, kvoli monopolizmu a sposobu spravania sa k zakaznikom (dojne kravy) ale vacsine fanboyov to nevadi, evidentne

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Problém fanboyství je obecně v tom, že nemají objektivní pohled na věc.
Koupí si např. RNDA3 kartu a přesto, že už testy ukázaly, že tam cosi (velmi) shnilého..
Ale je to AMD, a Nvidii nikdy!! (protože je zlá) a tím pádem RDNA3.

Vše co umí RDNA3 je "moje priorita" a vše co neumí je stejně debilní zoufalá zbytečnost a špatné..

Takový člověk staví své potřeby okolo karty, jejíž je fanouškem (za mě tedy megabizár)..
Karta, ať už jakákoli by měla být hlavně prostředek, prostředek k vykreslování her - světů, kde chci trávit čas.
A bez her je karta pro hráče superdrahé těžítko.

V diskuzích často sleduju stav, kdy lidi hrají hry, aby nějak zaměstnali svou milovanou kartu (mají k ní citový vztah) , nekupují karty jako prostředek ke hraní her. Divné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

popripade si kupia blackwell a vedia ze drivery su zhnite, a neopravene poriadne dalsieho polroka
ups, gro ludi :)
jj, nvidia je zla
na tajnasa predava gpu cinanom cez Bloomberg
zneuziva monopolne postavenie (uz roky)
takym ja peniaze nedam, ty si daj...kvoli svetielkam odleskom a tienom a DLSS

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"""takym ja peniaze nedam, ty si daj...kvoli svetielkam odleskom a tienom a DLSS"""

Jj to je přesně ono, o tom jak na tom běží hra nebo v mém případě zásadní MODy (které na Radeonu (ne)fungují) to dávno není.
Řešíš co Nvidia prodává Číňanům a že má monopol. Jak to sakra souvisí s tebou osobně? Mimochodem Radeon umí taky upscalovat a RT.. To tě nesere?
Trochu po to připadá jak lidi chodí po obchoďáku s mobilem a skenují jaké žrádlo je "od Babiše" aby ho jako náhodou nekoupili :)
Inu věř tomu, že když si koupíš jednu kartu za 3roky, asi tu situaci nepřevrátíš.
A abych přestal hrát "velké" hry ve VR MODech jen proto, že mi čest velí míti Radeon, to fakt sorry :)
PS: Radeonů jsem měl tuny v době kdy mi vyhovovaly, ještě jeden mám.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tomu sa hovori moralka :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No ještě že tam máš smajlíka.. :)
Ale obecně Soucítit se slabšími je rozhodně ušlechtilé - jakože bez ironie.
Ale asi bych raději jel stavět škoky do Afriky nebo tak něco a nezachraňoval AMD.
Ono si pomůže samo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ty si fakt kus zeleného chuja. Radšej fanboj ako zmanipulovaný zelený hejter.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Chápej ně zajímají hry ne fanboyství do kusu kuprexidu jde je uprostřed kostička křemíku. A celé to má fešné vrtulky. Když chceš být fanboy, kup si alespoň BMW nebo jachtu, ne součástku do kompu. :)
Karta je pro mě prostředek, nic víc, racionální důvod proč jsem upustil od ATiny jsem sdělil.
Jeden z nejvlivnějších VR MODerů na svém patreonu prohlásil, že jen 9% jeho patronů má Radeon a zaručit se za 100% chod na Radeonech zatím nelze. VorpX, další SW pro převod her do VR mi na RX6600 v polovině prostě nechodil. Nikdo neporadil, nikdo neměl AMD kartu.
A jaký máš objektivní důvod ty?
Prostě nemáš rád korporáty a sere tě tak jako všechno :))

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Oni i bez VR statisticky skoro nikdo nemá AMD.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych si i 9060xt koupil, RDNA4 je bomba. - teď když má tunu věcí s FSR4. Ale ten R.E.A.L VR má prostě zabudovanou bezproblémovou funkčnost čistě pro DLSS a vzhledem k tomu, co za výkon požaduje VR set + 3A hra, tam se bez “berliček” jak to tady rádi častují prostě neobejdeš..
Ego a fanboyství musí prostě stranou ! :)
VR Rozlišení bez DLSS v dostatečných fps - abys nehodil tyč neutáhne na plné detaily ani 5090 !!
Natož nějaký Radeon - pokud to na něm zrovna běží bez problémů.
Já když s 3D začal , jel jsem jenom na Radeonech, (7870,570,6600) přes jejich dvorní SW - TriDef..
Ale už je 15let a Tridef je dead a 3D se dnes realizuje přes MODy… Jenže Radeon má 10% trhu.
To je pak tězký :-/
Takže fanboyové nakupujte víííc :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Právě naopak, není optimalizovanějšího řešení pro přidání ray tracing efektů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> A koneckonců máme tady "retronauty" co odmítají jakékoli moderní hry vyžívají se v dohrávání (polo)zapomenutých věcí

Máte něco proti Pacman, Manic Miner a delaším 8-bit věcem?
Nebo (ať se posuneme na PC) Dungeon Master?

Chcete něco, mocí mermou, hrát pod Win11?
https://store.steampowered.com/app/599390/Battle_for_Wesnoth/
PS: Má to i české titule

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nerozumím, nemám nic proti Pacmanovi.
Ale 8-bit už mi nevoní, trpěl jsem u toho už v době, kdy to bylo ještě relativně aktuální. Ale 16bit (BlackCrypt) a DOS obecně byly už mega žůžo. Tam byl konktrétně z dungů asi nejoěknější Lands of Lore. A později “Rohlíkovy Brány”. :)
Vždycky mě braly “filmové hry”, ale kdysi na to nebyly technologie - nejvíc se k tomu blížily adventury.
A Dnes už si mohu užít dosyta ty mainstream sračky s gay tracingem :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fígl je právě ale v tom, že ty kraviny přidají podobný efekt za cenu zlomku tranzistorů. Jako na přechod 2K30 --> 8K120 bys potřeboval 64x větší rasterizační výkon. To by místo jedné GPU byl potřeba arcade machine s několika deskama.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"""Jako na přechod 2K30 --> 8K120 bys potřeboval 64x větší rasterizační výkon"""

Ne, někteří to nikdy nepochopí. Budou čekat na 6090 za sto litrů, aby pak byli zklamáni, že to má jen o 20% víc výkonu než "ta super drahá karta co vyšla roky zpátky" .))))

Ke splnění dávného snu některých odpůrců DLSS a příznivců 4k + 200fps bys fakt potřeboval rovnou celý rack 1x1x1metr a spotřebou 10kW.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuju na Matrox Perhelia s 512bit sběrnicí. Akorát že AMD a NVidia v tu generaci přidali kompresi barev a z-bufferu. Takže pro stejný výkon jim stačila poloviční sběrnice, a tím pádem za menší cenu. Tehdy taky 90 % lidí nepoznalo rozdíl ve vizuálu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak dřevní doby akcelerátorů, kdy byli všichni na startu a jen bylo otázkou času, kdo se vydá správným směrem a bude nejdravější byly celkově zajímavé.
Na hodiny debatovaní :)
Já si tedy nejsem jistý, ale Perhelia vyšla už v době, kdy se Matrox už nepovažoval za přímou konkurenci k herním akcelerátorům.. Spíš se profilovali do "pracovní" sféry ne?
Každopádně kroků vedle měli všichni fest :)
NV1, Voodoo5500, RageMAX, FX5800ultra, FG4mx, Intel740, Savage2000.
Bylo toho nemálo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podívej, na jednu stranu chceš vylepšovat scénu skrz RT a na druhou stranu ji degraduješ DLSS, tak k čemu to je dobré?
Možná, kdyby tam nebylo ani jedno, obraz by rasterizací byl stejný a přitom by bylo spousta výkonu. Nebo holt se smířím s tím, že budu mít výkonu méně, ale hra bude přes RT vypadat lépe.

Jinak RT přirozený efekt není, protože světlo putuje obráceně, bys na to, aby se to chovalo naprosto reálně, potřeboval bys to vykreslovat pathtracingem a na ten nemáš výkon ani s DLSS6.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak degraduješ???
Jsi slepý? Nebo jen to vidíš jen "v hlavě",, protože (teoreticky) víš, jak to funguje..
DLSS sníží kvalitu naprosto neporovnatelně méně, že než ji RT (někde jinde) zvýší....

Mimochodem kdy ses naposled díval na NEkomprimované video, v mobilu, na Netflixu, v obyčejné televizi experte.???
To není DEGRADOVÁNÍ kvality??? Proč zvedáme rozlišení na 4k, když pak degradujeme pomocí H265??
Co hudba, posloucháš Spotify?

Fakt se musím bavit s někým do podobných debilitách? Srovnej si statický obrázek z nativu hry (samozřejmě nezkomprimovaný v JPG :))) a s DLSS (TM) v režimu Quality..

Trollíš, nic víc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten statickej nativ vs statickej DLSS bude k nerozeznání, pohyblivej bude DLSS horší. Ono to co vidim na monitoru neni žádné JPG, to je RAW co leze z karty, ten screenshot pak můžu uložit vpodstatě jakkoliv.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V pohybu to bude horší, ale v pohybu naopak rozhodně nepostřehneš ani zlomek těch detailů co vidíš na statickém framu.
Takže to stejně nerozpoznáš.
A i kdyby jo, tak úbytek kvality je tak NESKUTEČNĚ malý proti přidané hodnotě, že se o tom nebudem ani bavit.
To je smysl toho, co chci sdělit.
Pokud by obraz s DLSS vypadal jako streamované video v pekelně nízkém datovém toku, neřeknu slovo.
Ale ten rozdíl prostě nestojí za řeč.
Na tom samém principu fungují MP3 zvuk ne H265 video.
Zkus si pustit nekomprimovaný seriál ve 4k, protože kodek je přeci berlička - to bys dokoukal dřív, než bys začal.

Ale pokud chce někdo mermomocí hrát na kartě za 40 a vidět to samé co já na kartě za 15,, nemám problém ať si každý rve peníze kde chce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Srovnání s MP3 je docela trefnej. Někomu MP3 stačí třeba s datovym tokem 128kb/s a bude řikat, že víc neni potřeba (u reproduktoru od NTB nebo telefonu bude mít i pravdu) a někdo bude řikat, že je to neposlouchatelný a bude mít taky pravdu, protože na hi-fi aparatuře to bude hrát fakt špatně.
Pro někoho bude DLSS v pohodě, protože kouká na monitor ze 2m a hraje hry kde to nevadí. Někomu kdo má 4k display 5cm od oka bude ztráta detailů a tvorba ruzných artefaktů asi vadit. Za mě je prezentace zvýšení výkonu v interpolaci jako zvýšení vykonu obecně prostě podvod.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Spousta lidí by bez brejlí nebo laserové operace ani ten rozdíl od DLSS Quality nepostřehla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fousek - MP3 s 128kbit si přirovnej k DLSS performance.
MP3 s 320kbit si přirovnej k DLSS quality.
Pokud ti nevoní MP3 320kbit kvalita nebo alternativa, tak prostě plať...!
Ale jsi 1% vzorek populace - max.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Právě ten poměr je jinak
projekce pro 3090->4090 byla přes 100%, reálně se podařilo >40% a 4090->5090 je reálně >10%. AMD totiž pro RDNA 3 hrozilo že chiplety nakopnou výkon na slibovaných 150%. Momentálně s chiplety je ticho po pěšině, i když Nvidia tvrdila, že generace po Backwellu bude taky chipletová jako AMD. Je to jen důsledek toho, že pro generaci RDNA 4 AMD chiplety zrušilo, takže Nvidia si dala pohov a generační nárůst založila na vojebu. Holt chiplety v GPU je asi velké nebo neřešitelné sousto, ale pokud se podaří najednou se začne řešit zase hrubý výkon a ojeby jako DLSS a FSR půjdou do pozadí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chiplety jsou na papíře moc fajn, ale ty "mosty" mezi jednotlivýma chipama to celé posílají do kopru.
Minimálně v "herní" zátěži..
Prostě ta efektivita neodpovídá "papírovým" parametrům.
Dojel na to Arrow, dojelo na tom RDNA3, Ryzeny se dvěma CCX - ok, ale na hry jsou to v podstatě vyhozené peníze.. Nehodí se to na to.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Por doplnění, dojel na tom i Apple Silicon. V dalších generacích už to nenabízeli.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tím v podstatě definitivně zabili RDNA3.
Ano má cenu si nechat 7900XT+, protože to hrubou silou scénu upočítá v nativu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Majitelé RDNA3 volí rasterizaci bez pitomostí, takže jim to neva!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano nic jiného jim nezbývá..
Nic.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

mam RDNA2 a sere me to o to mene.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

RDNA2 byla ještě fajn, s ohledem na dobu, kdy přišla.
To žádné FSR ani nebylo.
A RayTracing byl taková technická zajímavost - v podstatě v plenkách..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.