Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k ASUS uvádí herní monitor ROG Strix XG258Q: FullHD, 240Hz a FreeSync

TN panel si koupi jenom uplnej blbec.

Ja sice chapu, ze jsou nekteri lide barvoslepi nebo maji proste spatny zrak a je jim jedno do ceho koukaji, ale stale plati, ze 144Hz (165Hz) IPS panel prekona prihlouple TN 240Hz v kazdem ohledu i ve hrach!

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasim, IPS má rozhodně lepší barvy. Problém ale je (alespoň co jsem koukal např. na alzu) tak tam je snad jen jeden monitor IPS, který by měl odezvu pod 2ms při FullHD rozlišení. Tedy se dá říct, že IPS je kvalita a TN je performance :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

no kvalita... IPS purple glow a IPS backlight bleed by si chteli pokecat
ne nadarmo je kupovani tehle monitoru loterie, ktera v prumeru vychazi na 4tej pokus :P

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nikoliv, tohle je takova frkulinska neznalost, na kterou spolehaji marketingova oddeleni vyrobcu. Zatimco frekvence je meritelny jednoznacne dany parametr, doba odezvy neni. Dobu odezvy si kazdy vyrobce definuje sam a kazdy trochu jinak, tudiz to neni porovnatelne.
Udelejme obrovsky a nesmyslny overkill a rekneme si, ze hrac rozezna 240Hz frekvenci na monitoru, uz to je nesmysl. Ale nechme to pro nazornost. Znamena to, ze ke zmene obrazu dojde za 4ms. Ty vsak operujes s polovicni dobou odezvy 2ms. Je to opravdu tak dulezite?
Odpovim, neni. Zadny clovek nedokaze zareagovat na zmenu umisteni predmetu ve 2ms. Zde se proste o zadny pridany performance nekona a hrac s 240Hz monitorem s dobou odezvy 2ms nema zadnou vyhodu proti hraci se 144Hz monitorem a dobou odezvy 5ms.

Je sice pravdepodobne, ze jsem timto nastval hodne frkulinskych diskuteru na diitu, ale tak to proste je, fyziku neoblafnes.

Warden: Ano, mas pravdu, konstatovani, ze je to IPS jeste neni vypovedi o tom, ze bude obraz kvalitni. U monitoru plati, ze je to casto od kusu a je treba vybirat s moznosti vraceni a nebat se nevyhovujici vratit a zadat jiny kus.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Povodne som chcel reagovat na "Ursuul", ale sam pises kopu nepresnosti, ktore tu vyzeraju velmi pravdivo, ale vyrazne to zlahcujes. Uz som tu spominal v diit na diskusii ohladom fps hier, ze si ludia mylia realitu s fyzikou a schopnosti amaterov porovnavaju s maximalnym skillom. Vsetko ostatne povazuju za zbytocnost.

Problem hrania hier, fps grafiky, Hz monitora, delay (elektroniky monitora, kablov, mysi, operacneho systemu, ovladacov) je dost komplikovany.
Zacnem u schopnosti ludi. Kedze nie sme pasovo vyrabani roboti, tak kazdy clovek inak rychlo vnima na farebne zmeny prenasanych svetlom, a inak reaguje teda rychlost spracovania vnemu mozgom (uvedomenia si zmeny). To je prvy fakt, a nic to nezmeni na tom, ze operujes s vacsinou. Pokial to ta "vacsina" nema objasnene tak nevie co si ma vsimat a pozeraju na zastarale technologie ako na nutnu a postacujucu vec.

3D priestor na 2D ploche:
U plynuleho pohybu (beh jednym smerom, alebo statickeho pozerania sa na beziacich spoluhracov alebo hybajucich objektov) to je velmi tazke poznat. Pretoze zmena pohybu na monitore je v case je relativne mala.
U pohybu hraca, otacanim jeho pohladu a sucasnym pohybov objektov spoluhracov, inych objektov je to naopak velmi lahke poznat, ak si hrac zvykne na kvalitnejsi HW. Ako som davnejsie spominal, staci si predstavit chodby v tvare pismena "H". Dvaja hraci bezia kazdy po svojej chodbe "I" proti sebe tak, aby sa cez kratku spajajucu chodbu "-" dokazali identifikovat a napriklad zasiahnut sa. Rychlost behu, sucasneho otacania a v dialke sucasneho pohybu do protismeru opacneho hraca zatial nedokazal vyjadrit ziadny 60Hz monitor. Pretoze zobrazovany objekt sa na ploche monitora prilis rychlo mihne z jednej strany na druhu. Su na to milisekundy az desiatky milisekund reagovania ako cloveka, tak aj HW. Cele toto riesia viac Hz monitory a zdokonaluju to technologie FreeSync a GSync. Tuto extremnu situaciu podla mna nedokazu dostatocne dobre zobrazit ani 144 Hz monitory. Aj ked je to uz velmi velky posun oproti 60Hz.

Teraz TN vs IPS.
Rozdiel nie je len vo farbach, ale aj v schopnosti zobrazit kazdu farbu v deklarovanom case. TN matrica, aj ked sa na hlavu postavis, dokaze len velmi obmedzene spektrum farieb prepnut v deklarovany cas (1ms). TN je praveze zname tym, ze su kombinacie farieb, ktore maju enormne vysoky cas zobrazenia farby (>5 ms). V zavislosti od zobrazovaneho obrazu tak uzivatelovi sposobuje fakt, ze v rychlych scenach sa objekty farebne chveju. Je to velkym rozdielom medzi typmi farieb. U IPS aj ked ma horsie parametre je rozdiel medzi najlepsou kombinaciou a najhorsou vyrazne mensi. Pocit farebneho chvenia je nizsi. Vyssie spominanu extremnu situaciu TN panel farebne zobrazi otrasne, aj ked hrany/obrysy/skica hraca je skor identifikovatelna na TN paneli, panel IPS ich zobrazi krajsie a mozog sa menej trapi s identifikaciou objektu.

Nemozes rozpravat za ostatnych, co sa da a co sa neda a este to zovseobecnovat. Niekto sa rad kocha farebnostou, niekomu je to fuk, hlavne ze ma cas na zareagovanie.

Sam som ako student hraval Unreal Tournament na 2MB S3 Trio grafike 400x300 v softverovom rezime na 14" gulatom monitore asi 30-50 fps. Starsi studenti s nadupanymi Riva TNT a Geforce 1-2 kartami, sa nasrati museli ist pozriet, proti komu to hraju. Ked to zbadali, tak prva otazka bola... "Kde ma hlavu???" Ano, jeden pixel bol krk, a dva pixely boli hlava. Na farbach mi nemohlo zalezat, hlavne ze som "mal cas na reagovanie". Neskor v timovych hrach (ako CS) som ale pochopil, ze reagovanie nestaci, a je pohodlnejsie a efektivnejsie hranie s velmi dobrou vizualnou kvalitou subezne s vysokym FPS na klasickom monitore CRT.

Cize kvalitny (rozumej aj drahy) IPS aj ked len 4ms, s xSync technologiou pri 144 Hz moze pomahat k ovela stabilnejsiemu vykonu hraca pre kvalitu farieb a lepsiu rovnomernost odozvy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, s vetsinou textu souhlasim.

Nicmene jsou tam jeste dve veci, ktere jsem chtel naznacit.
Doba odezvy sice nezavisi na frekvenci, ale oba deje se deji v urcitem casovem okamziku a jestlize se u frekvence bavime o prodleve 7ms pri 144Hz monitoru, je zrejme, ze samotna doba odezvy 2ms nemuze hrat roli. Oba deje jsou na sobe nezavisle, nescitaji se.

Jinak u frekvence vychazim ze studie testovani vojenskych pilotu, kdy jsem cetl, ze dokazi vnimat na simulatoru zablesk az ve 200Hz. Neni to uplne stejna situace jako u hrani her, ale muzeme z toho odvodit, ze kdyz toto trenovane oko se dokaze pohybovat ve 200Hz, tak u hrace to nebude vic, spis mene.

Mne osobne staci na hrani 60Hz monitor, uvital bych G-Sync ale nemam. Nicmene rozumim pozadavku na 144(165)Hz monitor, u profi hrace to muze udelat prave tu mikrovyhodu, kterou ziska naskok nad stejne schopnym protihracem. Ovsem sance, ze se najde nekdo, kdo dokaze vyuzit vyhodu 240Hz monitoru je extremne nizka az temer vyloucena.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Suhlasim s tym, ze velmi malo hracov ma zrak ako piloti a zachytit zablesk pri 200 Hz nedosiahnu. Piloti to ale dosahuju perifernym videnim cez sklo, alebo ak v obrazovkach, tak staticky zablesk (kedze im tam nepriemietaju 3D prostredie).

U hracov to je ale ine. Oni sleduju 3D objekty na 2D ploche monitora. Tam je hlbka definovana "graficky" (narocnejsia pre pochopenie mozgom, pretoze musi pouzivat vacsiu predstavivost) ale sucasne velmi rychle prepinanie pixelov na jednotlive farby za sucasneho pohybu, otacania a protismerneho pohybu 3d objektu (hraca, prisery).

Cize tu "zablesk" neprebieha v realnom case odchyteny velmi dobrou schopnostou oka pilota, ale prebieha za pomoci schopnosti hardveru (monitoru) zobrazovat 3D svet, v ktorom sa nieco mihne, co musi hrac nie len pochopit ale musi byt schopny to odchytit.

Dajme tomu, ze beziaci a sucasne rychlo otacajuci hrac sa pozera na monitor pri 144 Hz, tak obraz moze posobit plynulo, no uz pri tejto frekvencii je oproti pilotovi obmedzeny voci realnemu svetu. A to sa mu tam este nemihol protichodne beziaci a otacajuci sa objekt.

Ak by totiz hrac staticky stal, a objekt by mu prefrcal cez obrazovku, tak zasa ho moze rozlisovat len pri 144 Hz (nie viac). No za sucasneho pohybu hraca sa mu schopnost rozlisovat pohyblivy objekt vyrazne znizuje.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jenže u (primárně) herního monitoru je rozhodující doba odezvy, ne kvalita barev, takže kdo potřebuje herní monitor, ten po IPS nešáhne

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

> kdo potřebuje herní monitor, ten po IPS nešáhne

Jo, zvlaste ty desitky milionu lidi co hraji kdejake farming simulatory, civky a ruzne RPG, zcela zasadne potrebuji odezvu 5 mikrosekund..... zkuste priste zapojit mozek, nez neco napisete do diskuze.

BTW lidske oko -> mozek -> reakce je IIRC minimalne kolem 50ms, u nektrenovanych lidi to bude daleko vic. Takze par milisekund dolu vam pomuze kdyz jste profi hrac, jinak vam to bude platne asi jako padak v ponorce.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tento rok som zháňal ASUS ROG SWIFT PG278QR, márne :( Dúfam že tento model bude mať lepšiu dostupnosť.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A sehnal si? Alza má skladem 65 ks.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslim, ze adrenalin to bude spis pro akcionare AMD :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.