ATI Catalyst 8.3 - CrossFire X přichází
CrossFireX
Tou první novinkou, kterou letošní březnové Catalysty přinášejí, je podpora CrossFire X neboli nejen dvou, ale i tří a čtyř grafik současně v jednom systému tak, aby všechny počítaly grafickou scénu jedné aplikace. Tomuto režimu AMD oficiálně říká „CrossFireX Quad“ a může do ní být zapojena libovolná kombinace grafik Radeon HD 3580, 3870 a 3870 X2. Smutnou, ale celkem očekávatelnou zprávou pro ty, kteří nechtějí přejít na Windows Vista, je pochopitelně podpora CrossFireX Quad pouze v tomto systému.
Hybrid Graphics
I tato technologie je doménou výhradně Windows Vista (abychom byli přesní, ono to chodí i ve Windows Serveru 2008, protože jsou oba postaveny na stejném základním kódu, jen ta „omáčka“ je jiná). Hybrid Graphics umožňuje spojit výkon integrované grafiky ATI Radeon HD 3200 v čipsetu AMD 780G a do slotu přidané grafiky ATI Radeon HD 3400. Vypnutím Hybrid Graphics režimu, pokud jej nepotřebujete, lze navíc trochu snížit spotřebu celé sestavy, neboť ATI Radeon HD 3400 disponuje technologií PowerPlay. Ukázka pochází z naší testovací sestavy, nainstalován je Windows Server 2008 (za což si můžete dosadit Windows Vista SP1).
DirectX 10.1
Nové Catalysty také přinášejí podporu rozhraní DirectX 10.1, která je do systémů Windows Vista aplikována příchodem Service Packu 1. Hardwarově ji podporují všechny Radeony HD řady 3000.
Digital Panel GPU image scaling
Mezi další novinky, které stojí extra za zmínku, je schopnost přímo grafikou upravit zobrazení rozlišení, které má jiný poměr stran než displej, na širokoúhlých displejích připojených digitální cestou. To například znamená, že sama grafika s ovladačem se bude starat o přepočet rozlišení, řekněme, 1024 × 768 na displeji s rozlišením 1920 × 1080 tak, aby nedocházelo k natahování obrazu, popřípadě i naopak, z čehož pochází naše další ukázka. Nejprve jak to vypadá v nastavení Catalystů:
A takhle to pak vypadá na monitoru:
Z dalších vlastností už jen zmiňme podporu HydraVision ve Windows Vista (možnost efektivně si uspořádat aplikace na jednom nebo i více displejích), vylepšení Anti-Aliasingu, které de-facto znamená podporu AA vyhlazování ve hrách založených na Unreal Engine 3.0 (Gears of War, Unreal Tournament 3) a možnost zvolit „narrow tent“ či „wide tent“ anti-aliasing filtr v CrossFire Super Anti-Aliasing režimech pro DirectX 9 aplikace. V neposlední řadě jsou tu i rozšířené možnosti nastavení kvality videa jako zvýraznění hran nebo „denoise“ pro potlačení „duchů“ v obrazu.
A nakonec je tu ještě drobnost pro vývojáře, kterou je podpora Tessellation pro Radeony HD řady 3800, což by mělo vývojářům zjednodušit práci a v konečném důsledku i zvýšit výkon aplikací (ty s tím musejí ovšem počítat).
Navýšení výkonu
Pokud jde o tradiční navyšování výkonu v některých hrách, což bývá dobrým zvykem většiny novějších ovladačů, pak hra Call of Juarez by měla zaznamenat nárůst okolo 20 % na CrossFire systémech s Radeony HD řady 3800, na stejných kartách by měla DirectX10 verze Company of Heroes v nižších rozlišeních jet o 17 % svižněji, DX10 se týká též Crysis se zlepšením o zhruba 15 % na všech ATI Radeon grafikách, Lost Planet (DX9) dokonce 36 % a Unreal Tournament 2004 o přibližně 10 % na grafikách ATI Radeon HD 2400, 2600 a 3400, případně i v CrossFire režimech. Polepšit by si měly i výsledky v Shadermarku 2.1, a to přibližně o 35 %.
Opravy chyby s AGP kartami
Pro majitele Windows XP a grafik v AGP slotu je v poznámkách k vydání mezi spoustou dalších jedna dobrá zpráva: AGP karty by už neměly mít problém se spouštěním DirectX aplikací (čili většiny her), což se mělo v lednu řešit Catalyst 8.1 hotfixem (jaká byla realita, víte sami, takže zkuste tyto březnové Catalysty a dejte vědět).
Odkazy ke stažení hledejte na obvyklém místě u AMD.
Linux
Linuxové Catalysty přidávají podporu X-Video pro Xpress 1200 a něco málo bugfixů. Zahrnují opravu chyb v 3D zobrazení na kartách FireGL, k němuž občas docházelo. Dále blikání displeje při spuštění gnome-screensaver, opravy korekce jasu a gamma, diagonální „tečení“ a kostičkování videa při X-Video zobrazení, fglrx pak povyšuje na verzi 8.47. Nadále však nepočítejte s podporou pro AGP verze řady R600. Stahujte přímo od ATI.