Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AV2 sníží datový tok o ~30 % při zachování kvality, zvládne to i bez AI

Při přehrávání se využije AVX512.
Tak na to pamatujte, až budete kupovat CPU ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono to nějak pojede i bez něj..
Dyť to dekódují grafiky.
Ale konečně se to AVX512 k něčemu kromě RPCS3 to AVX bude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podpora AV2 bude integrovaná až v budoucích generacích grafik. Ale je možné, že se na to využije výpočetní výkon GPU tak jako tak. To už záleží na konkrétním SW asi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Než se z nějakým AV2 setkáš, bude to mít půlka karet.
Jinak budeš prostě dekódovat procesorem.
Výkonu na přehrávání videa je jako sraček.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Starý stroje s iGPU u mě končili jako přehrávač videa.
Jenže 300W spotřeba a zvuk vrtulníku toto použití předem vylučuje.
Jo ono to nějak pojede i s AVX2, ale všechny jádra naplno.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na 30% datového toku jim kašlu.
HD video potřebuje 5Mbps.
4k video potřebuje 15Mbps.
Linku mám 260Mbps
Ale ta mazanina plná artefaktů, které říkají HD, na to se nedá koukat. Hlavně scény s rychlejším pohybem, kde se hýbe kamera i objekt na scéně.
4k zase cuká při pomalém pohybu kamery.
Jako jsou čím dál používanější záběry z dronu.
Proč to Tmobile nepustí alespoň na dvojnásobek?
Netflix je na tom trochu lépe. Ale ten si už rok neplatím.

Takže jsem nadšený z informace v článku:
"Transformační systém nyní používá naučené a křížové transformace k zachování textury s menším počtem artefaktů."
To je cesta správným směrem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Při archivaci videa na disk mě nezajímá rychlost připojení na net, ale potřebné místo. 30% úspora je masakrální výhoda a mrzí mě, že se možná nedožiju toho, že AV2 bude podporovat můj hardware, tedy grafiky v počítačích pro komprimaci a televizor pro přehrávání..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tady dochází k nepochopení.
1. 15Mbit/s je běžně střední (průměrná) hodnota streamu, jsou okamžiky, kdy tam teče prd a okamžiky, kdy to vyleze na dvojnásobek
2. Tvých 260MBit/s je rychlost tvé poslední míle, resp. rychlost v rámci sítě poskytovatele, ale už i tam dochází k agregaci. Další agregace je na straně IXP (internet exchange port) kde má tvůj ISP typicky několik 10GBit portů (ti největší už používají 100Gbit porty), přes které vše tlačí. Sám si pak můžeš propočítat, kolik to dělá alikvotně na každého zákazníka, pokud se všichni rozhodnou "sosat" v jeden čas.Tvůj ISP počítá s tím, že k takové situaci buď vůbec nedojde, nebo k ní dojde omezeně.
3. co platí pro zákazníky, totéž platí pro poskytovatele, ti mají jen tu výhodu, že mohou nasadit své CDN do jednotlivých IXP a tím distribuovat a rozkládat svou zátěž.
4. Že to není žádná sranda lze demonstrovat na historicky opakovaných průserech O2TV, kde docházelo/dochází v unicastovém vysílání přes internet k zahlcení na straně poskytovatele (jak O2, tak ostatních ISP) v případě masově sledovaných událostí typu MS v hokeji/fotbale, olympiádě apod.

Takže suma sumárum: dává to smysl redukovat datový tok, jednak kvůli technickým limitům sítí, jednak kvůli úsporám nákladů.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Tiež záleží, či sa streamuje film, ktorý sa môže načitať o niečo dopredu alebo je to živé vysielanie a ešte k tomu napríklad cez DVB-T. Tam sú potom tvrdé limity na bitrate a zložitejšie scény tým dosť trpia.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ja bych jen upresnil, ze na FullHD nepotrebujes 5Mb/s. Kvalitni video (v ramci streamu) udelas na 3Mb/s celkem s prstem v nosu. K tomu si pripocti treba 320Kb/s AAC 5.1 jsi nekde na 3.3Mb. Podle mne se to da stalcit cele i do 3Mb s tim, ze oproti 5Mb na koncovem zarizeni prd poznas. V principu jen zalezi, z jak kvalitniho Masteru tyhle FullHD a jakym zpusobem ho budes reencodiovat. :)
To stejny plati v principu i pro 4k, kde se asi da vlizt do 10Mb bez toho, aniz by jsi nekde videl viditelny pokles kvality u streamu. Ale je potreba to mit kvalitne zpracovane.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak u Netflixu není problém, u amatérské tvorby alá YT je to jiná káva. Spousta moderních bezzrcadlovek a smartphonů stále natáčí do H264, příp. H265. A teď to malý Franta uploadne na YT, kde se to přeenkóduje do VP9, od roku 2024 rovnou do AV1. Průser jsou videa letitá, která už prošla reencodingem několikrát (master upload > VP8 > VP9 > AV1?). Tam to chce větší bitrate, ale ten nebývá k dispozici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jojo, reencode reencodingu (z reencodingu) je pruser :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A nie je to cukanie pri pohybe kamery dané proste snímkovou frekvenciou? Scény so statickými objektmi kde sa hýbe kamera sú typický prípad kde vidno obmedzenia vyplývajúce z 24/25/30 fps.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

presne tak. cukani je spis znakem male snimkovaci frekvence nebo i schopnosti zobrazovani. Nizka kvalita se projevuje snizenim detailu, romazanim barev, kostickovanim, vytvarenim "map", atd.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Filmové kamery často využívají závěrku 180°, při níž je snímač osvícen cca polovinu času. To zajistí částečné rozmazání obrazu ať již pohybem snímaných objektů či kamery při švenku přispívajíc tak vjemu plynulejšího pohybu byť za cenu částečné ztráty detailu.
https://www.captureguide.com/180-degree-shutter-rule/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Áno, 180° uzávierka je štandard ale to by si s tým pri natáčaní museli dať prácu a použiť vhodne silný ND filter. Takže je kľudne možné, že tie zábery z dronu sú s výrazne kratším expozičným časom ako by zodpovedal 180°. A to rozmazanie môže byť pri takom nízkom frame rate nezanedbateľné a úplne zničiť výhodu 4K rozlíšenia. Pri dosť rýchlom pohybe sa môže vyskutnúť aj kombinácia, že je obraz rozmazaný a aj tak sa cuká a nie je plynulý.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U dronů točících typicky z větší výšky(vzdálenosti) a to na spíše kratší ohniska bude samotný pohyb ve scéně prakticky zanedbatelný, rozhodující bude pohyb (otáčení) samotného dronu (případně jeho kamery). U takto dynamických záběrů je schopnost lidského oka vnímat detail stejně omezená (zdůrazněný vjem pohybu může k dojmu naopak přispět). Oproti klidnému letu kdy jde prakticky o sled statických záběrů.

Samozřejmě na šílené FPV záběry to chce do podvěsu něco lepšího. A když je to dobré pro Michaela Baye měli bychom to zkousnout i my. ;-)
https://youtu.be/1Ka88r5bTuY?t=385

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dron v tom videu letí rychle, takže to vypadá plynule. Dobré pro akční filmy.

Já mluvím o pomalých záběrech kde si člověk může vychutnat detaily 4k. Něco jako tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=2HDKlF9UgHA&t=21

Oni ty drony možná letí stejnou rychlostí.
Jen z větší dálky ten pohyb vypadá pomalejší.

Každopádně TM má jen jeden program ve 4k.
Přírodu. A tam přesně tyto záběry na krajinu jsou trhané. Jo asi to bude málo FPS protože to vypadá jako slideshow.
A možná to není problém TM protože většinou to jde plynule. To je pak pastva pro oči.

Někdy se to cukne na mé straně. Jednou za 10 hodin sledování. Stačí přetočit zpátky a projede to plynule. A někdy nepomůže nic. Prostě to od výroby drhne na stejných místech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejaké občasné cuknute by mohlo byť spôsobené aj stabilizáciou na drone ale to kontinuálne cukanie a rozostrenie pri pohybe je naozaj kvôlí nízkemu fps. Dobre to vidno aj tu: https://youtu.be/Fl1QasgQGgs?t=202 V čase cca 3:30 sa pohyb kamerou na moment zastaví a obraz sa okamžite zaostrí a potom keď pohyb pokračuje tak sa zase obraz rozmaže. Na to by pomohlo jedine vyššie fps.

A čo sa týka rozlíšenia oka pri sledovaní pohybujúcich sa objektov, tak tam nejaké zníženie je ale nie je moc veľké ak je pohyb plynulý a predvídateľný. Oko v tom prípade stíha bez problémov aj desiatky stupňov zdanlivého pohybu za sekundu. Ja som to niekedy dávno počítal z nejakého článku, kde bolo zmerané to rozlíšenie pri rôzných uhlových rýchlostiach a vyšlo mi, že na sample-and-hold displejoch by to chcelo určite cez 1000 Hz/fps (skôr tak 1.5-2 kHz) aby bol človek vždy limitovaný svojim zrakom a nie displejom. Takže asi tak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty záběry v odkazovaném videu jsou na YT v 4Kp30 pokud se obraz(objekt) neposune o více než 30px/sec, vyšší framerate by na plynulosti asi moc nepřinesl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Určite sú v tom zábery kde je pohyb rýchlejší ako 60 px/s, pretože niektoré boli máznuté aj na full HD monitore. Ale je fakt že sa to tam občas nejak podivne pocukáva (musím to skúsiť ešte na stolnom PC) a za tým bude ešte niečo iné. Občas robia neplechu niektoré druhy stabilizácie, ktoré síce udržia stred snímku nehybný ale kraje sa môžu aj tak klepať alebo poskakovať. Tak či by to náhodou nebol aj tento prípad.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No hodilo by se. Sice streamuju lokálně 75mbps v AV1 přes wifi7, ale až přijde GPU encode AV2, tak budu upgradovat, i kdyby GPU jinak stíhala hry bez problému. WiFi8 pak má ještě vylepšit stabilitu (byť MLO 5GHz + 6GHz je úplně super).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Začít znacit wifi4, wifi5,... je fajn. Lepší než 802.11ax.
I když tady byla proti tomu vlna nevole.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, hlavně od té doby, co přidali 6E. Ona i ta wifi 7 nemá povinnou podporu 6GHz, takže se to začíná znepřehledňovat i v této řadě. Přesto Wifi 7E asi neexistuje.
Nicméně stále lepší než ax, be ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podle informací ze začátku roku má AV2 přibližně 2-3x vetší výpočetní náročnost, ale už na úrovni snímku počítá s multithreadovým kódováním a dekódováním, takže by vše mělo podstatně efektivněji škálovat s počtem jader a zjednodušit HW encoding s více jednotkami v jednom chipu. Navíc se tím snižuje latence zpracování.

AV1 je trochu slepenec, ale všichni zúčastnění věděli, že potřebují překonat H.265 dřív než později. Jedním ze slabých míst je právě náročnost implementace v HW. AV1 vychází ze Xiph Daala a Google VPX a Cisco Thor. NVidia, Intel, Mediatek a AMD se dostali k vývoji až později. Pokud si to pamatuji správně, tak jednou ze stížností od HW firem v AOM byla nutnost podstatně výšší frekvence HW jednotek v porovnání s H265.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.