BitBoys Oy Acceleon
Firma BitBoys Oy je známa jako firma, která má velké plány, ale ve výsledku skutek utek. Uvidíme, zda-li to bude případ i nově představených grafických chip Acceleon G10, G20 a G30. Jde samozřejmě o 3D chipy a jsou určeny pro malá mobilní zařízení, typicky PDA. Liší se od sebe podporou vlastností, G20 totiž umí vše co G10 a G30 potom zas vše co G20. Pokud však něco v G10 schází, co by bylo zapotřebí, dá se to samozřejmě naemulovat v software, ale to už za cenu ztráty nějakého toho výkonu. BitBoys to prezentují následujícím obrázkem:

Jako jednu z důležitějších věcí BitBoy Oy uvádí podporu standardních API:
- OpenGL ES 1.0 (raná verze)
 - JSR-184 (raná verze)
 - SVG 1.1 (včetně podmnožin SVG Tiny a SVG Basic)
 - Java 2D
 - Acceleon vector graphics library
 - Acceleon 3D graphics library
 - Gaming middleware
 
Acceleon G10
Nejméně nadupaná verze Acceleonu určená pro low až mid-end PDA. Je tvořena pouze 60 tisíci hradly a cílem je dosáhnout 25 až 50 snímků za sekundu. Udávané vlastnosti jsou tyto:
- Rendering antialiasované vektorové grafiky
 - Rendering antialiasované 3D grafiky
 - Rendering antialiasovaných vektorových fontů
 - Rendering antialiasovaných zakřivených polygonů (tj. s nerovnými hranami - pomocí bézierových křivek)
 - Přímé vykonávání vektorových grafických příkazů
 - Minimální nároky na energii
 - Výkon je možné zvýšit zvýšením taktu
 
A tady máte tři ukázky toho, co s Acceleonem G10 bude možné:
![]() Hra využívající 3D grafiku s antialiasingem (vyhlazováním hran)  | 
![]() Mapa založená na vektorovém popisu visualizována v 3D. Mapa může být do PDA doručena pomocí MMS zprávy.  | 
![]()  | 
Uživatelské prostředí založené na animované vektorové grafice, které je možno zvětšit či zmenšit | 
Acceleon G20
Nové vlastnosti oproti G10:
- Nanášení textur s možností filtrace
 - Podpora pro komprimované textury (je uváděn poměr 4:1)
 - Rendering s korekcí perspektivy
 - Stínování povrchů
 - Operace pro kopírování a vyplňování 2D bitmap(ami)
 - Rastrovací operace
 - Podpora sprites
 
A znovu pro ukázání možnosti jsou zde dva příklady, tentokráte pouze her:
   
Acceleon G30
Tato nejnadupanější verze Acceleonu nabízí oproti střední G20 navíc:
- Bilineární a MIP map filtraci textur
 - Stínování povrchu: ambient, diffuse a specular
 - Efekt mlhy
 - Z-buffer a stencil-buffer
 
Napravo můžete vidět jedinou ukázku, kterou BitBoy k této nejnadupanější verzi připojili. Jde o hru Ball Mania, která využívá texturování povrchů a Z-buffering.
Závěr
Přiznám se, že Acceleony vypadají velmi slušně a jsou díky svému odstupňování teoreticky schopny pokrýt velký segment trhu. Problém je v tom, že pouze teoreticky, praxe u BitBoys bývá poněkud problémová záležitost. V současné době tuto technologii vystavují na výstavě SIGGRAPH (ode dneška do čtvrtka v San Diegu - to kdybyste se chtěli na to podívat v reálu). A že na tom ani nyní nejsou zatím o mnoho lépe dává tušit fakt, že v tiskové zprávě nebylo oznámeno, které firmy hodlají Acceleon používat.
Diskuse ke článku BitBoys Oy Acceleon

            




















