Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

BitBoys Oy Acceleon

BitBoys logo
Firma BitBoys Oy je známa jako firma, která má velké plány, ale ve výsledku skutek utek. Uvidíme, zda-li to bude případ i nově představených grafických chip Acceleon G10, G20 a G30. Jde samozřejmě o 3D chipy a jsou určeny pro malá mobilní zařízení, typicky PDA. Liší se od sebe podporou vlastností, G20 totiž umí vše co G10 a G30 potom zas vše co G20. Podíváme se, co je u těchto chipů slibováno a také na ukázky toho, co by jednotlivé verze měly být schopny vykreslovat.

Firma BitBoys Oy je známa jako firma, která má velké plány, ale ve výsledku skutek utek. Uvidíme, zda-li to bude případ i nově představených grafických chip Acceleon G10, G20 a G30. Jde samozřejmě o 3D chipy a jsou určeny pro malá mobilní zařízení, typicky PDA. Liší se od sebe podporou vlastností, G20 totiž umí vše co G10 a G30 potom zas vše co G20. Pokud však něco v G10 schází, co by bylo zapotřebí, dá se to samozřejmě naemulovat v software, ale to už za cenu ztráty nějakého toho výkonu. BitBoys to prezentují následujícím obrázkem:

BitBoys Acceleon Visual Platform

Jako jednu z důležitějších věcí BitBoy Oy uvádí podporu standardních API:

  • OpenGL ES 1.0 (raná verze)
  • JSR-184 (raná verze)
  • SVG 1.1 (včetně podmnožin SVG Tiny a SVG Basic)
  • Java 2D
  • Acceleon vector graphics library
  • Acceleon 3D graphics library
  • Gaming middleware

Acceleon G10

Nejméně nadupaná verze Acceleonu určená pro low až mid-end PDA. Je tvořena pouze 60 tisíci hradly a cílem je dosáhnout 25 až 50 snímků za sekundu. Udávané vlastnosti jsou tyto:

  • Rendering antialiasované vektorové grafiky
  • Rendering antialiasované 3D grafiky
  • Rendering antialiasovaných vektorových fontů
  • Rendering antialiasovaných zakřivených polygonů (tj. s nerovnými hranami - pomocí bézierových křivek)
  • Přímé vykonávání vektorových grafických příkazů
  • Minimální nároky na energii
  • Výkon je možné zvýšit zvýšením taktu

A tady máte tři ukázky toho, co s Acceleonem G10 bude možné:

Acceleon G10 demo: 3D hra
Hra využívající 3D grafiku s antialiasingem (vyhlazováním hran)
Acceleon G10 demo: 3D mapa
Mapa založená na vektorovém popisu visualizována v 3D. Mapa může být do PDA doručena pomocí MMS zprávy.
Acceleon G10 demo: Užiavelské rozhraní Uživatelské prostředí založené na animované vektorové grafice, které je možno zvětšit či zmenšit

Acceleon G20

Nové vlastnosti oproti G10:

  • Nanášení textur s možností filtrace
  • Podpora pro komprimované textury (je uváděn poměr 4:1)
  • Rendering s korekcí perspektivy
  • Stínování povrchů
  • Operace pro kopírování a vyplňování 2D bitmap(ami)
  • Rastrovací operace
  • Podpora sprites

A znovu pro ukázání možnosti jsou zde dva příklady, tentokráte pouze her:

Acceleon G20 demo: 3D hra   Acceleon G20 demo: 2D hra

Acceleon G30

Acceleon G30 demo: 3D hraTato nejnadupanější verze Acceleonu nabízí oproti střední G20 navíc:

  • Bilineární a MIP map filtraci textur
  • Stínování povrchu: ambient, diffuse a specular
  • Efekt mlhy
  • Z-buffer a stencil-buffer

Napravo můžete vidět jedinou ukázku, kterou BitBoy k této nejnadupanější verzi připojili. Jde o hru Ball Mania, která využívá texturování povrchů a Z-buffering.

Závěr

Přiznám se, že Acceleony vypadají velmi slušně a jsou díky svému odstupňování teoreticky schopny pokrýt velký segment trhu. Problém je v tom, že pouze teoreticky, praxe u BitBoys bývá poněkud problémová záležitost. V současné době tuto technologii vystavují na výstavě SIGGRAPH (ode dneška do čtvrtka v San Diegu - to kdybyste se chtěli na to podívat v reálu). A že na tom ani nyní nejsou zatím o mnoho lépe dává tušit fakt, že v tiskové zprávě nebylo oznámeno, které firmy hodlají Acceleon používat.

Diskuse ke článku BitBoys Oy Acceleon

Žádné komentáře.