Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Bryan Catanzaro (Nvidia): DLSS 10 by mohlo renderovat hry kompletně přes AI

Extrém. Nechtějí rovnou změnit značení karet na TRTX nebo tak něco a plnit je ze sta procent tensor jádry a vysrat se na rasterizaci...
A ideálně začít rovnou u 6000 řady... a k tomu napálit cenu za top model 10k$ a lowend za 2500$ xD

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Tak já si myslím, že k tomu teď budou směřovat, klasické počítání RT bude postupně ustupovat a budou to nahrazovat RT generovaným jen přes AI, pomalu už na něco takového nabíhají přes to DLSS 3.5.

Stačí se teď podívat na Cyberpunk, pokud chceš mít v triple-A titulu plně RT, být poměrně dobře optimalizovanou, přesto stále velmi náročnou scénu s detaily na ultra, tak je výše těch nároků naprosto nesmyslná a neutáhne to spolehlivě ani monstrum jako je RTX 4090, jedině když si rozlišení stáhneš na FHD nebo to celé necháš ve výsledku rozmazat přes DLSS3.

Než bychom se dostali do bodu, kdy toto pohodlně utáhne i mainstream, tak s těmi dnešními pokroky ve výkonu by sis musel počkat XXXX generací na nový model za nějakej šílenej ranec chechtáků a to se bavíme už o pár let staré hře s fyzikou pomalu na úrovni nějakého GTA SA. Oni potřebují, ať to grafiky utáhnout hned při releasu a ne až za několik let, to si pak už na tu hru nejspíš stejně skoro nikdo nevzpomene, že by tam konečně mohl jít vyzkoušet nějaký PT.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"nebo to celé necháš ve výsledku rozmazat přes DLSS3."

Na urovni Quality nic nemaze (a nie, par pekne vybranych statickych obrazkov, kde moze byt nieco "maznute" nie je dokaz o opaku). Na nizsich urovniach je to uz o kompromisoch. Ale zavisi aj od hry a hlavne od nativneho rozlisenia. By si sa cudoval ako dobre vyzeraju niektore hry s DLSS performance pri nativnom 4K rozliseni (kedy sa renderuje vo FHD).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne, ne, RTX 5000 je poslední generace karet, další ponese název AIX 6000. (Cenovky ti souhlasí.)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AIX to urcite nebude, to uz par desiatok rokov pouziva IBM

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ok, tak to bude AIDIVN, pro karty se to zkrátí na AID 6000.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To su take pekne famy, ze NVIDIA odrazu zacne predavat GPU za ceny, za ktore si ich vacsina ludi nebude moct dovolit kupit. NVIDIA do hier co sa tyka grafiky vzdy prinasala nieco navyse, co konkurencia nemala - PhysX, Gameworks, raytracing, zapravovavanie AI do pocitacovej grafiky. Tiez prevadzkuju aktualne najlepsiu cloud sluzbu na hranie hier. Ale tu sa budu stale sirit hovadiny o tom ako NV kasle na hracov a ako si napali ceny do nebies. Ako keby sa chceli sabotovat a zahodit vsetky investicie, ktore im priniesli viac ako 80% trhu s dedikovanymi GPU. Uz tolko nezer tie Stachove nezmysly (ehm. suvislosti).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Huanguv vlhký sen. A pak se probudil s dírou v koženém kabátě na dešti..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle přináší několik nepříjemných otázek:
Od které generace karet to bude podporované?
Jak dlouho budou muset majitelé karet generace X-1 čekat, než ty vymyšlenosti implementuje konkurence?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zatím to spíš je jakási vize do vzdálenější budoucnosti jak by to možná mohlo být, žádné plány zatím nejsou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A co teprve DLSS 23, bude stačit prázdný vypnutý monitor bez připojeného počítače a zážitek to bude lepší než u Cyberpunku ve 4k :)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Stačí vyjít z doupěte ven a máš realistický svět před sebou v plné své kráse už teď i bez DLSS.:)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

No přesně tak, takže já se spokojím s DLSS2 do konce života :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozhovor jsem přímo viděl na DF, tak budu reagovat spíše na to co zaznělo per huba od Briana.

Zajímavá byla poznámka z jeho strany, kdy přiznal, že během vývoje DLSS zkoušeli i postupy přes snímání levelů skrze pilotovaný gameplay a následný sběr dat pro trénování modelu na akceleraci upscalingu via AI-cores. Hned dodával, že to bylo pracné a už to dále nerozebíral, podle mě tím ale dost naznačil, kam budoucnost směřuje.

Někteří možná zachytili projekt Voyager pro Minecraft:

https://github.com/MineDojo/Voyager

Jedná se o autonomní AI, která hraje Minecraft, jednou z možností je ale právě použití takové technologie na masivní sběr in-game dat pro následné trénování modelu. Podle mě se Nvidia pokouší vybudovat něco podobného, ale univerzálního na hry - tak, aby ideálně podpora byla skrze drivery bez závislosti na vývojářích. Pokud dokáží navrhnout univerzálního autonomního AI hráče, který jim nasbírá data ve všech možných konfiguracích pro následné brutální trénování modelu na generování obrázků, nemuselo by to být úplně nefunkční. Výpočetní platformu už mají up&running ve formě GeForce Now, stačí to jen propojit s Grace Hopperem na nějaké to trénováníčko.

Osobně kdybych na vlastní bulvy neviděl frame gen v DLSS 3 tak bych asi taky byl výrazně skeptičtější, ale oni si umí "vymýšlet" snímky přes AI už dneska a vypadá to prostě dobře (aspoň pro moje oči na mém monitoru během gameplaye, slow-mo analýzy s 300% zoomem mě nějak neberou). Během hraní jsem si žádných *výrazných* negativ nevšiml, naopak si pochvaluji velmi plynulý "stabilní" obraz, testováno na Wicherovi 3 a CP2077. Vzhledem k tomu, jak AI dokáže škálovat a kolik optimalizačních metod ještě vůbec čeká na implementaci, Nvidia by tímto taky mohla začít generovat stovky ne-li tisíce FPS a dostat se tak úplně na jiný level vzhledem ke konkurenci. Tak si to aspoň podle mě malují v Nvidii.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No pro tvé oči možná ano, ale ty vkládané snímky mezi těmi co generuje hra mají jeden dle mého problém. Dnes se vkládá jeden snímek, pak si řeknou použijeme AI a budeme vkládat 2 nebo 3. Možná to bude vypadat pořád dobře, ale problém s tímto konceptem nebude možná patrný u SP hraní. U MP hraní se může snadno stát že díky generování snímků AI, že každý hráč uvidí ve stejné scéně něco jiného, protože ta AI tu scénu každému vykreslí jinak. Přitom hráči vyžadují nejvíc snímků právě u MP hraní, ale to AI to MP hraní může úplně rozbít. Né každý totiž bude mít hardware stejného výkonu a tedy AI bude u různých hráčů mít rozdílný výkon a tedy i jiný výstup.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak no, prostě čím víc využíváš na ty výpočty AI, tím je jakoby větší ta nepřesnost a může z toho vzejít cokoliv, jen ne to, co tam má skutečně být, toto je asi největší nevýhoda tohoto řešení.

U DLSS3 se už teď projevuje plno nepřesností kvůli tomu generování snímků a ne vždy se povede přesně odhadnout jak by to mělo vypadat, hlavně u rychlých akčních her je to docela problém, když se z někama najednou zjeví něco uprostřed obrazovky s čím ta AI vůbec nepočítá, třeba efekt výstřelu ze zbraně, který pak může místama vypadat dost zvláštně, i když to v té rychlosti nemusí být tak znát, ale pokud to počítá jen z nějakého nízkého počtu snímků a necháš si je generovat ať to máš plynulé, tak si toho dá všimnout.

Tak ale možná i toto by mohlo mít časem nějaké řešení, třeba kdyby ta AI uměla trochu i předvídat dopředu co se může asi tak stát, i když to ještě není úplně zřejmé, že se to stane a předpřipravila si třeba nějaké snímky, které pak může hned použít v případě, jak tedy skutečně zrovna dojde třeba k tomu výstřelu, ale to už zas potřebuješ mít ten výkon trochu jinde, aby sis mohl dovolit si takhle něco počítat ještě jakoby bokem a zbytečně na tom plýtvat výkon, když se to pak nejspíš stejně ani nevyužije.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To má vlastně docela jednoduché řešení
Jednou za čas se renderuje "keyframe" v plných detailech a docela velkém rozlišení
A mezitím se dělají jenom snímky bez detailů v nízkém rozlišení, které řeší právě tu nepředvídatelnost

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na MP se proste ... nezapne

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha, tak to je super no, a jaký to pak bude mít výkon, když se má tak spoléhat na AI a má jít výrazně do popředí a zbytek do pozadí? To jako zas budem muset ještě někde v šuplíku mít shovaný nějaký záložní Radeon, kdyby se nám náhodou jejich výkon ještě někdy hodil a DLSS bylo nepoužitelné?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pochybuji, že nás během následující dekády opustí grafiky se schopností rasterizace a že tyto grafiky budou mít horší rasterizační schopnosti než měli jejich předchůdci.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já bych byl obecnější - RT se nezapne na MP i SP a problém je vyřešen. Žádné výkonově náročné a v praxi hodně nedokonalé hádání obrazu, žádné náklady na vývoj navíc. Back to the basics.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

.. to by jsi pak za to, ale nemohl chtit platit vic. AI je preci mega hyper dokonala vec, bez ktere uz dnes neni mozne ani vychazet na ulici :))
Vzdycky mne pobavi, kdyz si zapnu MS Bing chat, jak to ma algoritmicky naucenou jednu cestu a nic vic..proste budouctnost lidstva :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, a nejlépe také zrušit screen space odlesky, ambientní okluzi, pak stíny, fyziku, postupně i 3D grafiku protože přece je moc výkonově náročná...

A najednou zjistíme že jsme udělali kroužek a jsme zase v 90 letech

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nedávno jsem četl nějakou recenzi, kde se objevila věta "grafická část má HW jednotky pro RT, ale výkon na RT stejně nemá". Tak k čemu sakra tahle komedie? Half Life 2 s perfektní fyzikou jsem hrál i na Pentium 4 a o tom to je - důvod ke kritice fyziky v HL2 jsem ještě neslyšel, důvody proti RT čtu často a jsou to pořád ty samé a těžko vyvratitelné důvody, proč to nezapínat. Nové věci musejí mít smysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

""grafická část má HW jednotky pro RT, ale výkon na RT stejně nemá". Tak k čemu sakra tahle komedie? "

O aku kartu islo a v akom rozliseni? Pocitalo sa pri tom aj s upscalingom alebo iba nativ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je možno pořídit (pokud Vám to Váš účet dovolí) zobrazovadlo s 16k.
I s nastavením upscalingu na nejvyšší rychlost (a nejnižší kvalitu) by se musel obraz renderovat ve 4k.

A teď to porovnejte s výkonem, který mají aktuální grafiky na trhu.
Některé jsou dokonce tak ošizené, že to ani neproženou přes kabel i kdyby to zvládli spočítat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ale na čom sa to DLSS bude učiť, keď žiadna grafika od NVIDIE nebude obraz vykresľovať rasterizáciou ale "AI vymyslením"? Možno to dopadne tak, že si spustím hru Call of Duty 49 a DLSS mi bude generovať obrázky zo Cyberpunk 2189... Ale tak hlavne, že to bude super plynulé a v 8K rozlíšení, no nie?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mýlím se, nebo je králem rastru RTX 4090? Asi tolik k tomu, že Nvidia rastr neumí. Naopak bude zajímavé sledovat co předvedou v další generaci, pro hráče zřejmě zůstanou stávající optimalizované procesy a výsledné produkty budou čiplety, což minimálně cenově bude schůdnější než drahé (+ neprověřené) nejnovější procesy od TSMC.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kde tvrdí, že neumí rastr? Chiplety tu máme už od AMD a dopadlo to jak to dopadlo, že se sotva chytají, takže Nvidie je teď sice za kinga, ale moc to nevypadá, že by se měli k tomu na ně taky přejít a rači to furt právě sází na to TSMC a přemrštěnou cenu, protože to je pro ně jednodušší cesta než experimentovat s nějakými chiplety, jejichž vývoj může dopadnout všelijak, takže to je celkem zbytečný risk, u monolitu se toho už zas tak moc posrat nedá, takže je nepravděpodobné, že to skončí průserem. Pravděpodobně se očividně soustředí jen na zlepšování DLSS, takže je nějaké chiplety zrejmě asi moc nezajímají minimálně pro herní GPU a sází vše na to, že výkon naženou generováním obrazu přes AI.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD v GPU jen oddělila paměť od výpočetního zbytku - to už je pro mě víc "chipleťácký" design Quad 6600. V oblasti grafiky jsme z tohoto hlediska na úplném začátku/první nesmělé krůčky a řekl bych, že to bude chtít i máknout na přístupu k softwaru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jednoho dne budou návrháři GPU konkurovat dealerům LSD.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No AMD taky chystá FSR 100, ale, to má být opravdu pecka, 1000 fps no problémo, má to jednu drobnou, ale opravdu drobnou nevýhodu, děje se to, kdy na monitoru není nic zobrazováno.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Něco jako "Frame generation" uměly už moje LCD TV od roku 2015, ale tehdy to přidávalo velkou latenci.
Když jsem letos hrál Zeldu Tears of the Kingdom, která na Switchi běží na ubohých 30 FPS,
tak jsem nechal zapnutou interpolaci na OLED TV od Philips (model s procesorem P5) a světe div se latence se pocitově vůbec nezvýšila, akorát hra byla po 95% času naprosto "plynulá" (čti cca 60 FPS).
Přijde mi to podobné jako u kauzy v článku "Korunu celé situaci nasadily testy, ve kterých pro některé hry vycházel kvalitativně lépe i upscaling integrovaný v čipu LCD monitoru."

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Třeba se dočkáme, že grafický čip bude jednotka AI, která bude kreslit obraz podle pokynů hry. Plus tam možná budou akcelerátory kodeků.
Ona by to mohla být sranda, třeba by každý tu hru viděl trochu jinak, protože ta AI by samozřejmě sbírala zkušenosti na tom, co by zobrazovala.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mno a kdy vyjde FSR3, ktery AMD oznamila pred cca rokem? Kdyz jsem tehdy psal, ze to nejspise ohlasili pouze jako reakci na DLSS a realne zatim nic nemaji, tak jsem byl tuze minusovan.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Až vyjde, tak vyjde.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli se nepletu, tak platformou pro FSR 3 měl být Forspoken, který nakonec skončil neslavně, takže došlo na změnu titulu, na kterém bude poprvé uvedeno (tuším Starfield)? Oficiálně je potvrzen podzim, některé zdroje mluvily konkrétně o konci září, ale kde se tohle datum vzalo, nevím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Později téhož dne - zázrak moderního žurnalismu:
https://winbuzzer.com/2023/09/26/nvidia-dlss-10-will-be-a-completely-neu...
NVIDIA: DLSS 10 Rendering System Will Be Completely AI-Based
To je tak smutný...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

BOMBA, BOMBA, BOMBA.
Hrozně moc se těšim. DLSS 10 bude naprosto famózní.
Například si představte, že jste milovníky Zaklínače, ale už ho máte dávno dohranej a jdete hrát Cyberpunk Phantom Liberty.
AI z DLSS si vás nejprve oťuká, zjistí, že Zaklínač je pro vás top, zatímco Cyberpunk považujete za odpad, tak prsk a přerenderuje vám nové Phantom Liberty do podoby Zaklínače 3.
AMD bude blednout závistí, co karty od NVidie dokážou.
Jedině snad bude škoda, že tou dobou budou kvůli konzolím všechny hry podporovat FSR a na DLSS už bude ujíždět pouze CD Projekt, takže to vlastně nic jinýho než ty dvě hry od nich, umět nebude. :-D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Iste. To je take tvrdenie ako ze 'h273' nam zmesti celovecerak na disketu (pre mladsich 1.44 MB).
Realita bude vsak inde

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ked ten celovecerak bude obsahovat iba titulky a ine metadata a z toho to bude renderovat AI, tak by to aj slo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Což o to, scénář (i s replikami) by se na tu disktu vejít mohl.
Už jenom najít funční FDD a zařízení, do kterého ještě jde připojit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Což o to, funkčních FDD mám několik, už jen najít konektor, do kterého jdou připojit... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Legrace pánové...ale snad jdou ještě pořídit USB 3,5" mechaniky, ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"byť tvrzení Nvidie, že detaily jsou s DLSS 2.0 kvalitnější než v nativním rozlišení, nakonec vyvrátila Nvidia sama, když při ohlášení DLSS 3.5 prohlásila, že s DLSS druhé a třetí generace chybějí některé ray-tracing efekty, které jsou v nativním rozlišení přítomny."

Lepsi obraz ako je nativ plati iba za urcitych podmienok. Hlavne ked sa s nativom pouziva TAA, ktore obraz maze, tak s DLSS je ostrejsi a este aj s antialiasingom.

A tie chybajuce ray-tracingove efekty su naozaj v native? Pretoze podla tohto porovnavania nie:

https://youtu.be/aIF91ThXDr8?si=EA4AJAVtWzNLNawT

Chapem to tak, ze v native (DLSS off) nie su, pretoze ich "eliminuje" zakladny denoiser a nie DLSS. A prave ray-reconstruction zakladny denoiser obchadza (tusim ho nahradza ich "AI denoiserom") a tieto stratene detaily sa snazi zachovat. Ak sa nemylim, tak NVIDIA sama seba potom nepopiera.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bomba, NV je o několik světelných let před AMD. Cyberpunk PL vypadá na 4080 s DLSS 3.5 a full raytracingem přímo bombasticky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.