Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Bude mít Vega 20 400W TDP?

Po všech těch internetech začala kolovat zvěst, že 7nm GPU Vega 20 bude mít 400W TDP. Podíváme se, do jaké míry je tato informace věrohodná…
nepřehlédněte

Údaj o 400W TDP je pozoruhodný hned z několika důvodů. Za prvé by šlo o historicky nejvyšší TDP, jakého kdy jednočipová grafická karta dosáhla. Za druhé by bylo pozoruhodné sledovat, jakým způsobem by podobné řešení chtěla AMD chladit, protože při čipu výrazně menším než má Vega 10 by TDP bylo výrazně vyšší než má Vega 10, muselo by se přes každý čtvereční milimetr z křemíkového jádra protlačit dvojnásobné množství teplat než s Vegou 10, respektive 295W Radeonem RX Vega 64. Za třetí se v podstatě předpokládalo, že AMD 7nm proces využije především proto, aby mohla snížit spotřebu a zvýšit tím konkurenceschopnost jinak výpočetně potentního produktu.

Při pátrání po původu údaje ale stopa končí u článku japonského webu ASCII (tak se jmenuje), který je ovšem spekulativního charakteru. Je to ale zajímavé: Na základě plochy jádra, která je odhadována z fotografie (1. nepřesnost - co odhad, to jiný údaj), je s ohledem na zmenšení plochy při přechodu z 14nm na 7nm uváděné GlobalFoundries dopočten údaj o tom, jak velký čip by Vega 20 byla, pokud by byla 14nm. (2. nepřesnost - jde o papírový údaj týkající se ideálního stavu)

Na základě plochy, která by podle ASCII dosahovala 720 mm² (3. nepřesnost - denzitu procesu může ovlivnit i výrobce návrhem čipu) pak podle údajů GlobalFoundries o závislosti spotřeby na taktech dopočítává, jaká by byla spotřeba při zvýšení taktovacích frekvencí o 40 %, tedy právě o tolik, při kolika by spotřeba o 40 % výše taktovaného 7nm čipu byla stejná jako u 14nm ekvivalentu stejného návrhu. (4. nepřesnost - proč by se frekvence měla lišit právě o 40 %?).

Ač je spekulace zajímavá, jistě nelze tvrdit, že říká něco o reálné spotřebě GPU Vega 20, protože krom nepřesností, kterých se dopouští a krom volby konkrétních taktů (které AMD vůbec nemusí zvolit) přináší jednu zásadní chybu a opomíjí jeden fakt. Tou zásadní chybou je, že vychází z údajů o procesu GlobalFoundries, zatímco Vega 20 je alespoň prozatím vyráběna u TSMC. Zapomenutým faktem pak je informace pocházející z prezentace AMD, podle které je Vega 20 určena pro 150-300W segment.

Amd Vega 20 Specifications

Mějte tedy na paměti - ať už na údaj o 400W TDP narazíte kdekoli - že vznikl kombinací spekulace s generátorem náhodných čísel, navíc postavený na parametrech jiného procesu než na jakém se čip vyrábí. Číslo je to ale zajímavé, snadno bulvarizovatelné, takže si jistě ještě nějakou dobu bude žít vlastním životem.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Bude mít Vega 20 400W TDP?

Pondělí, 16 Červenec 2018 - 16:17 | tomas-marny_1_2_3_4 | hej,no tak nebavte se o kravinách. Přidám. Víte z...
Pondělí, 16 Červenec 2018 - 08:01 | Nox Hubux | To je vazne taky problem napisat slovo "...
Neděle, 15 Červenec 2018 - 20:39 | rathanuviel | Trola nelze přesvědčit, aby netrolil. To by pak...
Neděle, 15 Červenec 2018 - 20:38 | rathanuviel | Reakce mimo mísu, mimo téma a celkově tak za -10...
Neděle, 15 Červenec 2018 - 13:54 | tombomino | Nechces si idiote strcit hlavu do prdele a uz ji...
Sobota, 14 Červenec 2018 - 20:30 | del42sa | Ne to nedovolil, vlastne jsi ani nemusel. Ono...
Sobota, 14 Červenec 2018 - 19:32 | Jakub P | Ja ju v kompe zrovna mam, takze si s nou pocinam...
Sobota, 14 Červenec 2018 - 18:45 | del42sa | Co byste si vy chudacci bez Nvidie pocali... :-)
Sobota, 14 Červenec 2018 - 18:43 | del42sa | Ze by vlastni zazitek ? :-D
Sobota, 14 Červenec 2018 - 18:41 | Jakub P | Pravda, zabudol som. Tak s ocikanymi slipami od...

Zobrazit diskusi