Technologie zajimava, ale stejne jsem rad, ze jeste peknych par let to bude ciste experimentalni technologie a i po vytvoreni komercnich produktu to bude tak drahy, ze rozsirovani bude hodne pomaly. Ikdyz je fakt, ze u tech stihacek to muze prijit pomerne rychle. Precijen armada je neco trochu jinyho nez civilni sektor. A tady me to desi nejvic.
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
Technologie zajimava, ale
Jakub Rydlo https://diit.cz/profil/jjrydlo
26. 8. 2013 - 07:34https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseTechnologie zajimava, ale stejne jsem rad, ze jeste peknych par let to bude ciste experimentalni technologie a i po vytvoreni komercnich produktu to bude tak drahy, ze rozsirovani bude hodne pomaly. Ikdyz je fakt, ze u tech stihacek to muze prijit pomerne rychle. Precijen armada je neco trochu jinyho nez civilni sektor. A tady me to desi nejvic.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665291
+
Já bych to neviděl jako dalekou budoucnost, právě proto že to asi ze začátku přijde jako hobby, jako hračky pro velké a bohatší kluky, tak se to začne masivně rozšiřovat. Pamatujete na diskuze jak donutit lidi na Ostravsku (i jinde) pálit jen to co se pálit má, přitom to narazilo na domovní svobodu, aby jim nikdo nelezl do kotelny, do baráku. Toto je velmi snadná, férová cesta.
Děkuji autorovi za článek, i když tam jsou drobné věci na polemiku. Také souhlasím s kritikou těch laserů, když jsou efektivnější zbraňové systémy. Bude zábavné až bude dron vybaven sadou malých dronů jako inteligentních řízených střel.
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Já bych to neviděl jako
Martin Hořice https://diit.cz/profil/martinzx
26. 8. 2013 - 10:07https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseJá bych to neviděl jako dalekou budoucnost, právě proto že to asi ze začátku přijde jako hobby, jako hračky pro velké a bohatší kluky, tak se to začne masivně rozšiřovat. Pamatujete na diskuze jak donutit lidi na Ostravsku (i jinde) pálit jen to co se pálit má, přitom to narazilo na domovní svobodu, aby jim nikdo nelezl do kotelny, do baráku. Toto je velmi snadná, férová cesta.
Děkuji autorovi za článek, i když tam jsou drobné věci na polemiku. Také souhlasím s kritikou těch laserů, když jsou efektivnější zbraňové systémy. Bude zábavné až bude dron vybaven sadou malých dronů jako inteligentních řízených střel.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665309
+
Nejefektivnejsi bude samozrejme vsechny drony spojit do jedne chytre site, ktera je bude efektivne ridit a ovladat, lepe nez by to umeli lide. A ta sit se bude jmenovat treba Skynet.
Dune: "Thou shalt not make a machine in the likeness of a human mind"
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nejefektivnejsi bude
super master https://diit.cz/profil/walkeer
26. 8. 2013 - 08:45https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseNejefektivnejsi bude samozrejme vsechny drony spojit do jedne chytre site, ktera je bude efektivne ridit a ovladat, lepe nez by to umeli lide. A ta sit se bude jmenovat treba Skynet.
Dune: "Thou shalt not make a machine in the likeness of a human mind"https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665299
+
Su to pekne veci, ale futurologia nie je veda. V zasade 95% toho co futurologovia tvrdia 100 rokov dopredu, sa vobec nestane, resp. 70% toho, co tvdia 50 rokov dopredu. Zvysok sa v istom zmysle stane, ale v diametralne odlisnej podobe.
Pr.1: cca pred storocim sa tvrdilo ze kazdy bude mat svoj lietajuci stroj. A nic. Takmrnikto nema svoj vlastny lietajuci stroj a takmer kazdy ma stroj pohybujuci sa po zemi (tie hnusne smradlave, 4-kolesove, plechove krabice).
Pr.2: cca pred 3/4 storocim sa tvrdilo, ze kazdy by mozno raz mohol mat doma elektronkovy pocitac (ktory by nebol velky jak cela cimra, ale iba ako almara starej mamy). Na druhej strane boli nazory, ze na celej planete nebude treba viac ako tucet pocitacov. Prve tvrdenie vyslo s velkou obmenou, kazdy moze mat dnes nie 1, ale aj 5 pocitacov (desktop, velky netobook, netbook, tablet, fón ...), kde uz sa zmazava rozdiel medzi pocitacom a mobilnym zariadenim beznej spotreby. No a samozrejme v ziadnom pripade nemaju 2 metraky jak almara starej mamy. Druhe tvrdenie sa ukazala byt uplna sprostost (aj ked to netvrdili futurofogovia).
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Su to pekne veci, ale
Pjetro de https://diit.cz/profil/pjetro-de
26. 8. 2013 - 08:53https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseSu to pekne veci, ale futurologia nie je veda. V zasade 95% toho co futurologovia tvrdia 100 rokov dopredu, sa vobec nestane, resp. 70% toho, co tvdia 50 rokov dopredu. Zvysok sa v istom zmysle stane, ale v diametralne odlisnej podobe.
Pr.1: cca pred storocim sa tvrdilo ze kazdy bude mat svoj lietajuci stroj. A nic. Takmrnikto nema svoj vlastny lietajuci stroj a takmer kazdy ma stroj pohybujuci sa po zemi (tie hnusne smradlave, 4-kolesove, plechove krabice).
Pr.2: cca pred 3/4 storocim sa tvrdilo, ze kazdy by mozno raz mohol mat doma elektronkovy pocitac (ktory by nebol velky jak cela cimra, ale iba ako almara starej mamy). Na druhej strane boli nazory, ze na celej planete nebude treba viac ako tucet pocitacov. Prve tvrdenie vyslo s velkou obmenou, kazdy moze mat dnes nie 1, ale aj 5 pocitacov (desktop, velky netobook, netbook, tablet, fón ...), kde uz sa zmazava rozdiel medzi pocitacom a mobilnym zariadenim beznej spotreby. No a samozrejme v ziadnom pripade nemaju 2 metraky jak almara starej mamy. Druhe tvrdenie sa ukazala byt uplna sprostost (aj ked to netvrdili futurofogovia).https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665301
+
Jedna věc je předpovídat 100 let dopředu technologie, které ještě neexistují, a jiná předpovídat pár let dopředu rozmach technologií, které již existují.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jedna věc je předpovídat 100
Marv-CZ https://diit.cz/profil/marv-cz
26. 8. 2013 - 17:00https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseJedna věc je předpovídat 100 let dopředu technologie, které ještě neexistují, a jiná předpovídat pár let dopředu rozmach technologií, které již existují.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665367
+
Tak proč jenom ve vzduchu ? Autonomní řízení bez lidí se dá nasadit už dneska na spoustě míst - třeba veškerá kolejová vozidla, kde to prakticky nemá žádnou nevýhodu. Jen přínos v bezpečnosti a nákladech.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Tak proč jenom ve vzduchu ?
r23 https://diit.cz/profil/r23
26. 8. 2013 - 09:53https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseTak proč jenom ve vzduchu ? Autonomní řízení bez lidí se dá nasadit už dneska na spoustě míst - třeba veškerá kolejová vozidla, kde to prakticky nemá žádnou nevýhodu. Jen přínos v bezpečnosti a nákladech. https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665306
+
V některých věcech technika trochu předbíhá předsudky lidí (mají z toho strach) a činnost zákonodárců (mnozí ani neví, že takové věci existují).
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
V některých věcech technika
Marv-CZ https://diit.cz/profil/marv-cz
26. 8. 2013 - 17:02https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseV některých věcech technika trochu předbíhá předsudky lidí (mají z toho strach) a činnost zákonodárců (mnozí ani neví, že takové věci existují).https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665369
+
Stíhací letoun 6. generace bude mít převážně energetické zbraně, a to laser místo kulometu, s kterým bude moci útočit na nepřátelské letadlové systémy a na pozemní cíle.
Tahle věta mi stačila abych věděl, že to je celé kravina a ještě to psal nějaký diletant.
Pomiňme zcela skutečnost, tedy fakt, že kulomety se na letadlech již x desetiletí nepoužívají a byly nahrazeny kanóny ráže 20mm a soustřeďme se na "Laser" jediná testovací mobilní laserová zbraň současnosti se vejde na loď , na velkou loď. Celková váha toho bazmeku je vice než 60 tun a potřebuje vlastní elektrárnu :-). Hlaveň, tedy zrcadlo má průměr 50cm. Představa, že by se něco takového veško roku 2030 ,ale i 2130 na male letadlo je krásně naivní. Proč?
Kde vezmete v letadle zdroj alespoň 1MW, to budete muset přidat jeden proudový motor jen pro "laser", z fyzikální podstaty zde moc není naděje na pokrok
Zrcadlo, 50cm je na stíhačce principiální kravina, ale lidstvo nemá materiál, který by dokázal odrazit stejný výkon při průměru řekněme 10cm. Žádný z současných materiálů to neumí a dost pochybuji, že se v dohledné době něco objeví.
Laser je z principu nepoužitelný za mlhy, deště, v mracích, vadí ji dokonce i smog, já teda nevím, ale nepřijde vám u letadla zbraň ,která funguje jen na jasné obloze docela na h... , s tím žádný pokrok nic nenadělá
+1
-10
-1
Je komentář přínosný?
Stíhací letoun 6. generace
kkkk https://diit.cz/profil/kkkk
26. 8. 2013 - 09:54https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseStíhací letoun 6. generace bude mít převážně energetické zbraně, a to laser místo kulometu, s kterým bude moci útočit na nepřátelské letadlové systémy a na pozemní cíle.
Tahle věta mi stačila abych věděl, že to je celé kravina a ještě to psal nějaký diletant.
Pomiňme zcela skutečnost, tedy fakt, že kulomety se na letadlech již x desetiletí nepoužívají a byly nahrazeny kanóny ráže 20mm a soustřeďme se na "Laser" jediná testovací mobilní laserová zbraň současnosti se vejde na loď , na velkou loď. Celková váha toho bazmeku je vice než 60 tun a potřebuje vlastní elektrárnu :-). Hlaveň, tedy zrcadlo má průměr 50cm. Představa, že by se něco takového veško roku 2030 ,ale i 2130 na male letadlo je krásně naivní. Proč?
Kde vezmete v letadle zdroj alespoň 1MW, to budete muset přidat jeden proudový motor jen pro "laser", z fyzikální podstaty zde moc není naděje na pokrok
Zrcadlo, 50cm je na stíhačce principiální kravina, ale lidstvo nemá materiál, který by dokázal odrazit stejný výkon při průměru řekněme 10cm. Žádný z současných materiálů to neumí a dost pochybuji, že se v dohledné době něco objeví.
Laser je z principu nepoužitelný za mlhy, deště, v mracích, vadí ji dokonce i smog, já teda nevím, ale nepřijde vám u letadla zbraň ,která funguje jen na jasné obloze docela na h... , s tím žádný pokrok nic nenadělá https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665307
+
Bude to hodne velky letadlo aby se to tam veslo a potahne za sebou kabel do nejblizsi elektrarny :)
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
Bude to hodne velky letadlo
Tudva https://diit.cz/profil/tudva
26. 8. 2013 - 10:14https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseBude to hodne velky letadlo aby se to tam veslo a potahne za sebou kabel do nejblizsi elektrarny :)https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665311
+
Jaký je rozdíl mezi kulometem a kanónem? Jenom v ráži nebo i v něčem jiném?
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Jaký je rozdíl mezi kulometem
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
26. 8. 2013 - 10:28https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseJaký je rozdíl mezi kulometem a kanónem? Jenom v ráži nebo i v něčem jiném?https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665313
+
No alespoň podle wiki kanón je ráže 20mm a výš. Kulomety budou teda ráže pěchotních zbraní. Což je na velké vzdálenosti docela neúčinná záležitost. :)
Hlavní rozdíl je ale ve vysoké úsťové rychlosti projektilu.
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
No alespoň podle wiki kanón
Vojtěch Hanzlík https://diit.cz/profil/bunik
26. 8. 2013 - 11:01https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseNo alespoň podle wiki kanón je ráže 20mm a výš. Kulomety budou teda ráže pěchotních zbraní. Což je na velké vzdálenosti docela neúčinná záležitost. :)
Hlavní rozdíl je ale ve vysoké úsťové rychlosti projektilu.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665321
+
Ten hlavní rozdíl bude v tom, že kulomet střílí kulky, kdežto kanón střílí granáty, takže po 1 zásahu třeba křídla není jen dírka, ale třeba půlmetrová díra...
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Ten hlavní rozdíl bude v tom,
Tom V https://diit.cz/profil/svitivka
26. 8. 2013 - 14:53https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseTen hlavní rozdíl bude v tom, že kulomet střílí kulky, kdežto kanón střílí granáty, takže po 1 zásahu třeba křídla není jen dírka, ale třeba půlmetrová díra...https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665344
+
Nie to záleží na čo chcete strielať Na prerážanie panciera je vhodný karbid wolfrámu/DU t.j. "kulky" a vo väčších kalibroch aj HEAT/HESH naproti tomu protiletecké granáty obsahujú trhavinu
+1
-5
-1
Je komentář přínosný?
Nie to záleží na čo chcete
Fake Name https://diit.cz/profil/ramiliez
26. 8. 2013 - 16:09https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseNie to záleží na čo chcete strielať Na prerážanie panciera je vhodný karbid wolfrámu/DU t.j. "kulky" a vo väčších kalibroch aj HEAT/HESH naproti tomu protiletecké granáty obsahujú trhavinuhttps://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665355
+
Rozhodující kritérium je, kulomet používá puškové náboje. Zjednodušeně se dá říci, že kulomet je větší útočná puška, používající výkonnější munici a mající větší kadenci. Nejvýkonnějším kulometným nábojem je asi 14.5x114mm , který byl vyvinut za II.S.V. pro protitankovou pušku, dnes se používá v ruském "těžkém" kulometu KPV a KPVT.
Naproti tomu kanon je dělo určené pro přímé odstřelování cíle, u kterého je délka hlavně 25-80 násobek ráže. Prakticky začínají kanony na ráži 20mm, větší ráže a delší hlaveň zajištují kanonu vyšší úsťovou rychlost, která v kombinaci s hmotností střely zajištuje podstatně větší dostřel a devastační účinek na cíl.
Pokud chcete vidět jak by vypadá puška na 20mm náboje do kanonu tak zde,
munice je primárně určena pro M61 Vulcan, tedy rotační kanon ráže 20mm systému Gatling, http://www.youtube.com/watch?v=1xh2tfZrhB0
+1
-11
-1
Je komentář přínosný?
Rozhodující kritérium je,
kkkk https://diit.cz/profil/kkkk
26. 8. 2013 - 16:15https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseRozhodující kritérium je, kulomet používá puškové náboje. Zjednodušeně se dá říci, že kulomet je větší útočná puška, používající výkonnější munici a mající větší kadenci. Nejvýkonnějším kulometným nábojem je asi 14.5x114mm , který byl vyvinut za II.S.V. pro protitankovou pušku, dnes se používá v ruském "těžkém" kulometu KPV a KPVT.
Naproti tomu kanon je dělo určené pro přímé odstřelování cíle, u kterého je délka hlavně 25-80 násobek ráže. Prakticky začínají kanony na ráži 20mm, větší ráže a delší hlaveň zajištují kanonu vyšší úsťovou rychlost, která v kombinaci s hmotností střely zajištuje podstatně větší dostřel a devastační účinek na cíl.
Pokud chcete vidět jak by vypadá puška na 20mm náboje do kanonu tak zde,
munice je primárně určena pro M61 Vulcan, tedy rotační kanon ráže 20mm systému Gatling,
http://www.youtube.com/watch?v=1xh2tfZrhB0
https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665357
+
26. 8. 2013 - 17:12https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseLaserové zbraně se vejdou i do letadla
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1
a na zmenšování se hodně úporně pracuje
http://www.osel.cz/index.php?clanek=7076https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665375
+
Vejde, tedy pokud vám nevadí, ze je tím letadlem B747-400 a kromě cca 45tonového laseru a 50tun paliva pro laser se tam nic víc nevejde. Možná není bez zajímavosti, že na jeden jediný výstřel se spotřebuje stejně chloru kolik se vejde do základních nádrží F16 :-)
K zmenšování, ta zmenšená verze je verze s 50cm zrcadlem.
Bez nějakého zásadního objevu na úrovni jisté Nobelova cena za fyziku není z principu jak zlepšovat.
Účinnost vysokoenergetických laseru je taková jaká je, schopnost lidstva skladovat energii je také dána, Z toho vyplývá hmotnost paliva pro laser.
I když pominu samotný laser tak pro mířeni je nutné zrcadlo ,které dokáže energii výstřelu odrazit a přežít.
J laseru v B747, i americká vláda prozřela a celý projekt zařízla. :-)
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Vejde, tedy pokud vám nevadí,
kkkk https://diit.cz/profil/kkkk
26. 8. 2013 - 18:59https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseVejde, tedy pokud vám nevadí, ze je tím letadlem B747-400 a kromě cca 45tonového laseru a 50tun paliva pro laser se tam nic víc nevejde. Možná není bez zajímavosti, že na jeden jediný výstřel se spotřebuje stejně chloru kolik se vejde do základních nádrží F16 :-)
K zmenšování, ta zmenšená verze je verze s 50cm zrcadlem.
Bez nějakého zásadního objevu na úrovni jisté Nobelova cena za fyziku není z principu jak zlepšovat.
Účinnost vysokoenergetických laseru je taková jaká je, schopnost lidstva skladovat energii je také dána, Z toho vyplývá hmotnost paliva pro laser.
I když pominu samotný laser tak pro mířeni je nutné zrcadlo ,které dokáže energii výstřelu odrazit a přežít.
J laseru v B747, i americká vláda prozřela a celý projekt zařízla. :-)
https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665386
+
A co vláknové lasery ? Před časem jsem pracoval na systému starém několik let, 1KW ve světle, řezali jsme s tím 11mm ocel, celý výkon tažený jedním vláknem. A to jen jen běžně dostupná, roky stará civilní technologie za pár miliónů. Příkon byl cca 10kW, celý systém (mimo hlavy) se vešel do 8U racku, chlazené vodou.
+1
-11
-1
Je komentář přínosný?
A co vláknové lasery ? Před
r23 https://diit.cz/profil/r23
26. 8. 2013 - 22:05https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseA co vláknové lasery ? Před časem jsem pracoval na systému starém několik let, 1KW ve světle, řezali jsme s tím 11mm ocel, celý výkon tažený jedním vláknem. A to jen jen běžně dostupná, roky stará civilní technologie za pár miliónů. Příkon byl cca 10kW, celý systém (mimo hlavy) se vešel do 8U racku, chlazené vodou.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665408
+
No já bych to tak pozitivně neviděl. Lidi nejsou ochotni dát automatické řízení do vlaků (a metra), i když už na pár místech je v provozu. Co se týká automatů v autech, tak o tom se jedná (hlavně o právní stránce věci, kdo je zodpovědný za případnou nehodu), ale je otázkou jak to dopadne no a v letadlech? Ano, už dnes je možné mít plně automatický provoz, ale dokud se lidé budou bát a nebudou chtít dát peníze, budou pořád piloti a řidiči...
26. 8. 2013 - 10:02https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseNo já bych to tak pozitivně neviděl. Lidi nejsou ochotni dát automatické řízení do vlaků (a metra), i když už na pár místech je v provozu. Co se týká automatů v autech, tak o tom se jedná (hlavně o právní stránce věci, kdo je zodpovědný za případnou nehodu), ale je otázkou jak to dopadne no a v letadlech? Ano, už dnes je možné mít plně automatický provoz, ale dokud se lidé budou bát a nebudou chtít dát peníze, budou pořád piloti a řidiči...https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665308
+
Ono se třeba ukáže jak jsou lidští piloti levní a málo „poruchový" a vývoj těhle hraček ztratí intenzitu. USA jsou zadlužený natolik, že nevěřím v udržení současného rozpočtu na armádu a Čína má zase tolik levných lidí s lepšími schopnostmi než jakákoliv UI, že se jí nevyplatí tomu dát větší prioritu než klasice - bude to jen pro málo náročné činnosti jako např. hlídkování. Stačí si to vztáhnout na auta a jejich poruchovou elektroniku (už dnes), která má největší procento poruch a je jasné, že to tak horké nebude.
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Ono se třeba ukáže jak jsou
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
26. 8. 2013 - 12:19https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseOno se třeba ukáže jak jsou lidští piloti levní a málo „poruchový" a vývoj těhle hraček ztratí intenzitu. USA jsou zadlužený natolik, že nevěřím v udržení současného rozpočtu na armádu a Čína má zase tolik levných lidí s lepšími schopnostmi než jakákoliv UI, že se jí nevyplatí tomu dát větší prioritu než klasice - bude to jen pro málo náročné činnosti jako např. hlídkování. Stačí si to vztáhnout na auta a jejich poruchovou elektroniku (už dnes), která má největší procento poruch a je jasné, že to tak horké nebude.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665328
+
Čína sice má spoustu levných dělníků, ale výcvik špičkového stíhacího pilota je vždy drahý, tam plat a množství uchazečů nehrají roli.
Já si naopak myslím, že automatické řízení dopravních prostředků dříve či později přijde, viz Google auta apod.
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Čína sice má spoustu levných
Trebus https://diit.cz/profil/trebus
26. 8. 2013 - 14:01https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseČína sice má spoustu levných dělníků, ale výcvik špičkového stíhacího pilota je vždy drahý, tam plat a množství uchazečů nehrají roli.
Já si naopak myslím, že automatické řízení dopravních prostředků dříve či později přijde, viz Google auta apod.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665336
+
Já si zase myslím, že to tak rychlé nebude. Vy to vnímáte podle aut, ale auta jsou téměř poslední štace, kam se automatizace dostává ztěžka.
Metro může být 100% automatické a někde se taková staví - rozhodně ne plošně. Úspora nákladů se zmiňuje hlavně při prosazování, ve skutečnosti není obvykle žádná, protože nějací zaměstnanci kolem toho být prostě musí.
Vlaky (zejména rychlovlaky) mohou mít vysoký stupeň automatizace, ale v praxi se téměř nevyžívá a kombinuje se humanoidním strojvedoucím, jehož dozoruje vlakový zabezpečovač vysoké úrovně.
Letadla jsou našlapaná počítači a automatickými systémy, za nornální situace ani piloti nemají úplnou kontrolu nad letounem (tzv. flight director kontroluje všechny parametry - náklon, úhel náběhu atp a nedovolí je překračovat). Větší část letu probíhá plně automaticky pod monitoringem pilotů. Nicméně stačí odchylka od normální situace (zamrzlá pitotka, nesoulad údajů z přístrojů, příliš turbolentní vzduch) a automatické systémy se začnou odpojovat a piloti to musí vzít do teplých. Takových situací není málo a přestože lidský faktor dokáže dělat ošklivé chyby, tak také dokáže používat mozek a kombinaci smyslů k tomu aby vyřešil neobvyklou situaci. Dokáže nouzové přistát na letišti, kterému nemá žádná podrobná data atd atd. Současní dva piloti jsou na dlouhou dobu asi minimum (ještě nedávno to byli 4 a více členů posádky - kapitán, druhý pilot (FO), navigátor, palubní mechanik (řídil pomocné systémy letounu a dodával pilotům spoustu průběžných dat co dnes dodávají automaty)..
+1
-11
-1
Je komentář přínosný?
Já si zase myslím, že to tak
Fotobob https://diit.cz/profil/fotobob
26. 8. 2013 - 19:21https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseJá si zase myslím, že to tak rychlé nebude. Vy to vnímáte podle aut, ale auta jsou téměř poslední štace, kam se automatizace dostává ztěžka.
Metro může být 100% automatické a někde se taková staví - rozhodně ne plošně. Úspora nákladů se zmiňuje hlavně při prosazování, ve skutečnosti není obvykle žádná, protože nějací zaměstnanci kolem toho být prostě musí.
Vlaky (zejména rychlovlaky) mohou mít vysoký stupeň automatizace, ale v praxi se téměř nevyžívá a kombinuje se humanoidním strojvedoucím, jehož dozoruje vlakový zabezpečovač vysoké úrovně.
Letadla jsou našlapaná počítači a automatickými systémy, za nornální situace ani piloti nemají úplnou kontrolu nad letounem (tzv. flight director kontroluje všechny parametry - náklon, úhel náběhu atp a nedovolí je překračovat). Větší část letu probíhá plně automaticky pod monitoringem pilotů. Nicméně stačí odchylka od normální situace (zamrzlá pitotka, nesoulad údajů z přístrojů, příliš turbolentní vzduch) a automatické systémy se začnou odpojovat a piloti to musí vzít do teplých. Takových situací není málo a přestože lidský faktor dokáže dělat ošklivé chyby, tak také dokáže používat mozek a kombinaci smyslů k tomu aby vyřešil neobvyklou situaci. Dokáže nouzové přistát na letišti, kterému nemá žádná podrobná data atd atd. Současní dva piloti jsou na dlouhou dobu asi minimum (ještě nedávno to byli 4 a více členů posádky - kapitán, druhý pilot (FO), navigátor, palubní mechanik (řídil pomocné systémy letounu a dodával pilotům spoustu průběžných dat co dnes dodávají automaty)..https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665389
+
Otázka je, co si představujete pod pojmem "rychlé". Myslím si, že za 15 let bude k dispozici technika, která bez většího rizika dokáže řídit auto nebo letadlo. Potom nastoupí právní a psychologické problémy spojené s tím, že by nás měly vozit počítače.
Největší přínos vidím v automobilech - přece jen letadlo nebo vlak by měli ovládat školení profesionálové, zatímco auto může řídit každý hňup a podle toho to na silnicích vypadá.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Otázka je, co si
Trebus https://diit.cz/profil/trebus
26. 8. 2013 - 20:14https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseOtázka je, co si představujete pod pojmem "rychlé". Myslím si, že za 15 let bude k dispozici technika, která bez většího rizika dokáže řídit auto nebo letadlo. Potom nastoupí právní a psychologické problémy spojené s tím, že by nás měly vozit počítače.
Největší přínos vidím v automobilech - přece jen letadlo nebo vlak by měli ovládat školení profesionálové, zatímco auto může řídit každý hňup a podle toho to na silnicích vypadá.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665399
+
Když si odmyslíme technologické nadšence, odvařené z toho, že samohyb může být skutečně samohybný, tak prostředky veřejné dopravy mají zatím (už tak dvě desetiletí) tendenci využít to nejlepší z obou pólů - stroje i člověka. Člověk se hodí tam kde stroj nemá dostatek podkladů pro bezpečnou činnost, stroj zase brutálně usnadňuje práci tomu člověku a umí jej hlídat, aby nedělal chyby. Akorát ta plně automatická metra asi budou přibývat, protože tam se dá zejména prostředí (rozuměj infrastruktura) úplně "vyčistit" od narušutelů pravidel a programu.
Jak to bude s auty jsem zvědavý. Netroufám si dělat predikce časového horizontu, ale stačí jedna nepříjemná nehoda ve zkušebním provozu a na dlouho se to zadrhne. Ono to má vždy více měřítek, než jen to že je to technicky možné.
+1
-6
-1
Je komentář přínosný?
Když si odmyslíme
Fotobob https://diit.cz/profil/fotobob
26. 8. 2013 - 20:54https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseKdyž si odmyslíme technologické nadšence, odvařené z toho, že samohyb může být skutečně samohybný, tak prostředky veřejné dopravy mají zatím (už tak dvě desetiletí) tendenci využít to nejlepší z obou pólů - stroje i člověka. Člověk se hodí tam kde stroj nemá dostatek podkladů pro bezpečnou činnost, stroj zase brutálně usnadňuje práci tomu člověku a umí jej hlídat, aby nedělal chyby. Akorát ta plně automatická metra asi budou přibývat, protože tam se dá zejména prostředí (rozuměj infrastruktura) úplně "vyčistit" od narušutelů pravidel a programu.
Jak to bude s auty jsem zvědavý. Netroufám si dělat predikce časového horizontu, ale stačí jedna nepříjemná nehoda ve zkušebním provozu a na dlouho se to zadrhne. Ono to má vždy více měřítek, než jen to že je to technicky možné.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665402
+
Tahle dronova bezlidska euforie ve mne evokuje podobnou situaci z minuleho stoleti na prelomu padesatych a sedesatych let, kdy doslo k prekotnemu vyvoji elektroniky, raketove techniky a bylo rozhodnuto, ze hlavnova vyzbroj je prezitek. Jak velky to byl omyl, se mohli zahy presvedcit piloti nejmodernejsich stihacek vyzbrojenych jen rizenymi strelami. Kanon je totiz jednoduchy, pohotovy, spolehlivy, uzitecny a nebezpecny.
+1
-13
-1
Je komentář přínosný?
Tahle dronova bezlidska
Pe Le https://diit.cz/profil/pcmaker
26. 8. 2013 - 21:24https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseTahle dronova bezlidska euforie ve mne evokuje podobnou situaci z minuleho stoleti na prelomu padesatych a sedesatych let, kdy doslo k prekotnemu vyvoji elektroniky, raketove techniky a bylo rozhodnuto, ze hlavnova vyzbroj je prezitek. Jak velky to byl omyl, se mohli zahy presvedcit piloti nejmodernejsich stihacek vyzbrojenych jen rizenymi strelami. Kanon je totiz jednoduchy, pohotovy, spolehlivy, uzitecny a nebezpecny.https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665405
+
Lasery sú neefektívne v aerosoli (rozumej hmla ,dym) a navyše proti laserom je možné sa brániť ablatínymi povrchmi https://en.wikipedia.org/wiki/Ablation
+1
-8
-1
Je komentář přínosný?
Lasery sú neefektívne v
Fake Name https://diit.cz/profil/ramiliez
27. 8. 2013 - 14:13https://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuseLasery sú neefektívne v aerosoli (rozumej hmla ,dym) a navyše proti laserom je možné sa brániť ablatínymi povrchmi
https://en.wikipedia.org/wiki/Ablationhttps://diit.cz/clanek/ceka-drony-v-21stoleti-zarna-budoucnost/diskuse#comment-665465
+
Technologie zajimava, ale stejne jsem rad, ze jeste peknych par let to bude ciste experimentalni technologie a i po vytvoreni komercnich produktu to bude tak drahy, ze rozsirovani bude hodne pomaly. Ikdyz je fakt, ze u tech stihacek to muze prijit pomerne rychle. Precijen armada je neco trochu jinyho nez civilni sektor. A tady me to desi nejvic.
Já bych to neviděl jako dalekou budoucnost, právě proto že to asi ze začátku přijde jako hobby, jako hračky pro velké a bohatší kluky, tak se to začne masivně rozšiřovat. Pamatujete na diskuze jak donutit lidi na Ostravsku (i jinde) pálit jen to co se pálit má, přitom to narazilo na domovní svobodu, aby jim nikdo nelezl do kotelny, do baráku. Toto je velmi snadná, férová cesta.
Děkuji autorovi za článek, i když tam jsou drobné věci na polemiku. Také souhlasím s kritikou těch laserů, když jsou efektivnější zbraňové systémy. Bude zábavné až bude dron vybaven sadou malých dronů jako inteligentních řízených střel.
Nejefektivnejsi bude samozrejme vsechny drony spojit do jedne chytre site, ktera je bude efektivne ridit a ovladat, lepe nez by to umeli lide. A ta sit se bude jmenovat treba Skynet.
Dune: "Thou shalt not make a machine in the likeness of a human mind"
Su to pekne veci, ale futurologia nie je veda. V zasade 95% toho co futurologovia tvrdia 100 rokov dopredu, sa vobec nestane, resp. 70% toho, co tvdia 50 rokov dopredu. Zvysok sa v istom zmysle stane, ale v diametralne odlisnej podobe.
Pr.1: cca pred storocim sa tvrdilo ze kazdy bude mat svoj lietajuci stroj. A nic. Takmrnikto nema svoj vlastny lietajuci stroj a takmer kazdy ma stroj pohybujuci sa po zemi (tie hnusne smradlave, 4-kolesove, plechove krabice).
Pr.2: cca pred 3/4 storocim sa tvrdilo, ze kazdy by mozno raz mohol mat doma elektronkovy pocitac (ktory by nebol velky jak cela cimra, ale iba ako almara starej mamy). Na druhej strane boli nazory, ze na celej planete nebude treba viac ako tucet pocitacov. Prve tvrdenie vyslo s velkou obmenou, kazdy moze mat dnes nie 1, ale aj 5 pocitacov (desktop, velky netobook, netbook, tablet, fón ...), kde uz sa zmazava rozdiel medzi pocitacom a mobilnym zariadenim beznej spotreby. No a samozrejme v ziadnom pripade nemaju 2 metraky jak almara starej mamy. Druhe tvrdenie sa ukazala byt uplna sprostost (aj ked to netvrdili futurofogovia).
Jedna věc je předpovídat 100 let dopředu technologie, které ještě neexistují, a jiná předpovídat pár let dopředu rozmach technologií, které již existují.
Tak proč jenom ve vzduchu ? Autonomní řízení bez lidí se dá nasadit už dneska na spoustě míst - třeba veškerá kolejová vozidla, kde to prakticky nemá žádnou nevýhodu. Jen přínos v bezpečnosti a nákladech.
V některých věcech technika trochu předbíhá předsudky lidí (mají z toho strach) a činnost zákonodárců (mnozí ani neví, že takové věci existují).
Stíhací letoun 6. generace bude mít převážně energetické zbraně, a to laser místo kulometu, s kterým bude moci útočit na nepřátelské letadlové systémy a na pozemní cíle.
Tahle věta mi stačila abych věděl, že to je celé kravina a ještě to psal nějaký diletant.
Pomiňme zcela skutečnost, tedy fakt, že kulomety se na letadlech již x desetiletí nepoužívají a byly nahrazeny kanóny ráže 20mm a soustřeďme se na "Laser" jediná testovací mobilní laserová zbraň současnosti se vejde na loď , na velkou loď. Celková váha toho bazmeku je vice než 60 tun a potřebuje vlastní elektrárnu :-). Hlaveň, tedy zrcadlo má průměr 50cm. Představa, že by se něco takového veško roku 2030 ,ale i 2130 na male letadlo je krásně naivní. Proč?
Kde vezmete v letadle zdroj alespoň 1MW, to budete muset přidat jeden proudový motor jen pro "laser", z fyzikální podstaty zde moc není naděje na pokrok
Zrcadlo, 50cm je na stíhačce principiální kravina, ale lidstvo nemá materiál, který by dokázal odrazit stejný výkon při průměru řekněme 10cm. Žádný z současných materiálů to neumí a dost pochybuji, že se v dohledné době něco objeví.
Laser je z principu nepoužitelný za mlhy, deště, v mracích, vadí ji dokonce i smog, já teda nevím, ale nepřijde vám u letadla zbraň ,která funguje jen na jasné obloze docela na h... , s tím žádný pokrok nic nenadělá
Bude to hodne velky letadlo aby se to tam veslo a potahne za sebou kabel do nejblizsi elektrarny :)
Jaký je rozdíl mezi kulometem a kanónem? Jenom v ráži nebo i v něčem jiném?
No alespoň podle wiki kanón je ráže 20mm a výš. Kulomety budou teda ráže pěchotních zbraní. Což je na velké vzdálenosti docela neúčinná záležitost. :)
Hlavní rozdíl je ale ve vysoké úsťové rychlosti projektilu.
Ten hlavní rozdíl bude v tom, že kulomet střílí kulky, kdežto kanón střílí granáty, takže po 1 zásahu třeba křídla není jen dírka, ale třeba půlmetrová díra...
Nie to záleží na čo chcete strielať Na prerážanie panciera je vhodný karbid wolfrámu/DU t.j. "kulky" a vo väčších kalibroch aj HEAT/HESH naproti tomu protiletecké granáty obsahujú trhavinu
Rozhodující kritérium je, kulomet používá puškové náboje. Zjednodušeně se dá říci, že kulomet je větší útočná puška, používající výkonnější munici a mající větší kadenci. Nejvýkonnějším kulometným nábojem je asi 14.5x114mm , který byl vyvinut za II.S.V. pro protitankovou pušku, dnes se používá v ruském "těžkém" kulometu KPV a KPVT.
Naproti tomu kanon je dělo určené pro přímé odstřelování cíle, u kterého je délka hlavně 25-80 násobek ráže. Prakticky začínají kanony na ráži 20mm, větší ráže a delší hlaveň zajištují kanonu vyšší úsťovou rychlost, která v kombinaci s hmotností střely zajištuje podstatně větší dostřel a devastační účinek na cíl.
Pokud chcete vidět jak by vypadá puška na 20mm náboje do kanonu tak zde,
munice je primárně určena pro M61 Vulcan, tedy rotační kanon ráže 20mm systému Gatling,
http://www.youtube.com/watch?v=1xh2tfZrhB0
Laserové zbraně se vejdou i do letadla
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1
a na zmenšování se hodně úporně pracuje
http://www.osel.cz/index.php?clanek=7076
Vejde, tedy pokud vám nevadí, ze je tím letadlem B747-400 a kromě cca 45tonového laseru a 50tun paliva pro laser se tam nic víc nevejde. Možná není bez zajímavosti, že na jeden jediný výstřel se spotřebuje stejně chloru kolik se vejde do základních nádrží F16 :-)
K zmenšování, ta zmenšená verze je verze s 50cm zrcadlem.
Bez nějakého zásadního objevu na úrovni jisté Nobelova cena za fyziku není z principu jak zlepšovat.
Účinnost vysokoenergetických laseru je taková jaká je, schopnost lidstva skladovat energii je také dána, Z toho vyplývá hmotnost paliva pro laser.
I když pominu samotný laser tak pro mířeni je nutné zrcadlo ,které dokáže energii výstřelu odrazit a přežít.
J laseru v B747, i americká vláda prozřela a celý projekt zařízla. :-)
A co vláknové lasery ? Před časem jsem pracoval na systému starém několik let, 1KW ve světle, řezali jsme s tím 11mm ocel, celý výkon tažený jedním vláknem. A to jen jen běžně dostupná, roky stará civilní technologie za pár miliónů. Příkon byl cca 10kW, celý systém (mimo hlavy) se vešel do 8U racku, chlazené vodou.
No já bych to tak pozitivně neviděl. Lidi nejsou ochotni dát automatické řízení do vlaků (a metra), i když už na pár místech je v provozu. Co se týká automatů v autech, tak o tom se jedná (hlavně o právní stránce věci, kdo je zodpovědný za případnou nehodu), ale je otázkou jak to dopadne no a v letadlech? Ano, už dnes je možné mít plně automatický provoz, ale dokud se lidé budou bát a nebudou chtít dát peníze, budou pořád piloti a řidiči...
Ono se třeba ukáže jak jsou lidští piloti levní a málo „poruchový" a vývoj těhle hraček ztratí intenzitu. USA jsou zadlužený natolik, že nevěřím v udržení současného rozpočtu na armádu a Čína má zase tolik levných lidí s lepšími schopnostmi než jakákoliv UI, že se jí nevyplatí tomu dát větší prioritu než klasice - bude to jen pro málo náročné činnosti jako např. hlídkování. Stačí si to vztáhnout na auta a jejich poruchovou elektroniku (už dnes), která má největší procento poruch a je jasné, že to tak horké nebude.
Čína sice má spoustu levných dělníků, ale výcvik špičkového stíhacího pilota je vždy drahý, tam plat a množství uchazečů nehrají roli.
Já si naopak myslím, že automatické řízení dopravních prostředků dříve či později přijde, viz Google auta apod.
Já si zase myslím, že to tak rychlé nebude. Vy to vnímáte podle aut, ale auta jsou téměř poslední štace, kam se automatizace dostává ztěžka.
Metro může být 100% automatické a někde se taková staví - rozhodně ne plošně. Úspora nákladů se zmiňuje hlavně při prosazování, ve skutečnosti není obvykle žádná, protože nějací zaměstnanci kolem toho být prostě musí.
Vlaky (zejména rychlovlaky) mohou mít vysoký stupeň automatizace, ale v praxi se téměř nevyžívá a kombinuje se humanoidním strojvedoucím, jehož dozoruje vlakový zabezpečovač vysoké úrovně.
Letadla jsou našlapaná počítači a automatickými systémy, za nornální situace ani piloti nemají úplnou kontrolu nad letounem (tzv. flight director kontroluje všechny parametry - náklon, úhel náběhu atp a nedovolí je překračovat). Větší část letu probíhá plně automaticky pod monitoringem pilotů. Nicméně stačí odchylka od normální situace (zamrzlá pitotka, nesoulad údajů z přístrojů, příliš turbolentní vzduch) a automatické systémy se začnou odpojovat a piloti to musí vzít do teplých. Takových situací není málo a přestože lidský faktor dokáže dělat ošklivé chyby, tak také dokáže používat mozek a kombinaci smyslů k tomu aby vyřešil neobvyklou situaci. Dokáže nouzové přistát na letišti, kterému nemá žádná podrobná data atd atd. Současní dva piloti jsou na dlouhou dobu asi minimum (ještě nedávno to byli 4 a více členů posádky - kapitán, druhý pilot (FO), navigátor, palubní mechanik (řídil pomocné systémy letounu a dodával pilotům spoustu průběžných dat co dnes dodávají automaty)..
Otázka je, co si představujete pod pojmem "rychlé". Myslím si, že za 15 let bude k dispozici technika, která bez většího rizika dokáže řídit auto nebo letadlo. Potom nastoupí právní a psychologické problémy spojené s tím, že by nás měly vozit počítače.
Největší přínos vidím v automobilech - přece jen letadlo nebo vlak by měli ovládat školení profesionálové, zatímco auto může řídit každý hňup a podle toho to na silnicích vypadá.
Když si odmyslíme technologické nadšence, odvařené z toho, že samohyb může být skutečně samohybný, tak prostředky veřejné dopravy mají zatím (už tak dvě desetiletí) tendenci využít to nejlepší z obou pólů - stroje i člověka. Člověk se hodí tam kde stroj nemá dostatek podkladů pro bezpečnou činnost, stroj zase brutálně usnadňuje práci tomu člověku a umí jej hlídat, aby nedělal chyby. Akorát ta plně automatická metra asi budou přibývat, protože tam se dá zejména prostředí (rozuměj infrastruktura) úplně "vyčistit" od narušutelů pravidel a programu.
Jak to bude s auty jsem zvědavý. Netroufám si dělat predikce časového horizontu, ale stačí jedna nepříjemná nehoda ve zkušebním provozu a na dlouho se to zadrhne. Ono to má vždy více měřítek, než jen to že je to technicky možné.
Tahle dronova bezlidska euforie ve mne evokuje podobnou situaci z minuleho stoleti na prelomu padesatych a sedesatych let, kdy doslo k prekotnemu vyvoji elektroniky, raketove techniky a bylo rozhodnuto, ze hlavnova vyzbroj je prezitek. Jak velky to byl omyl, se mohli zahy presvedcit piloti nejmodernejsich stihacek vyzbrojenych jen rizenymi strelami. Kanon je totiz jednoduchy, pohotovy, spolehlivy, uzitecny a nebezpecny.
Lasery sú neefektívne v aerosoli (rozumej hmla ,dym) a navyše proti laserom je možné sa brániť ablatínymi povrchmi
https://en.wikipedia.org/wiki/Ablation
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.