Ceny flash pamětí přestaly klesat, Ultrabooky poptávku nezvýšily
Nezávisle na sobě se nám na redakčním stole sešly dvě zprávy, které se týkají téhož tématu, ale obě se na něj dívají z odlišného hlediska. První se týká postoje Samsungu a Toshiby. Obě společnosti očekávaly výrazný nárůst poptávky po NAND flash / MLC v důsledku nástupu Ultrabooků, ale k velkému překvapení obou firem k ničemu takovému nedošlo (což může nepřímo naznačit míru tržní úspěšnosti těchto mobilních počítačů).
Obě firmy měly podobné plány se zvýšením produkce: Prvotní navýšení umožnil přechod na 21/19nm výrobní proces (na wafer se vejde více čipů), druhá část měla spočívat v rozšíření výrobních kapacit. Vzhledem k tomu, že už první krok zajistil výrazně vyšší dodávky, než jaké zákazníci poptávají, uvažují Samsung s Toshibou o zrušení či odkladu druhého kroku - zkrátka výrobu zatím rozšiřovat nebudou.
19nm NAND flash wafer Toshiby
Další část do skládačky k nám přisvištěla mailem v podobě analýzy od společnosti TrendForce. Situace s MLC pamětmi je totiž tou lepší zprávou (lepší alespoň z hlediska jejich výrobců) - poptávka se sice nezvyšuje tak, jak se čekalo, ale přesto nepatrně roste. Horší to je se segmentem paměťových karet a UFD, kde poptávka klesla na bod mrazu.
Do jisté míry to dává smysl - když si uvědomíme, že rozlišení fotoaparátů již neroste tak rychle jako doposud, pak uživatele nic nenutí kupovat stále větší a větší karty. Rovněž s nástupem cloudových a webových úložišť nejsou zákazníci ničím tlačeni do nákupu USB flashek, jejichž funkci částečně nahradila i všemožná mobilní zařízení s vlastním úložným prostorem (moderní mobily, tablety a podobně).
Výrobci se proto rozhodli utlumit produkci těchto zařízení a uvolněné výrobní kapacity věnovat MLC čipům pro SSD zařízení, kde ještě lze nějaký ten nárůst poptávky čekat - konkrétně by se tak mělo stát později ve třetím kvartálu či koncem letošního roku, kdy by poptávku po SSD discích (nebo zařízeních, které je integrují), mohl zvýšit Microsoft s Windows 8.
I když jsou si výrobci vědomi, že nabídka zatím překonává poptávku, nechtějí už dále snižovat ceny - nezdá se totiž, že by slevy jakkoli motivovaly zákazníky k nákupům (uvažovat můžeme i nad tím, zda v retail segmentu naopak neustálý pokles cen nemotivuje zájemce k vyčkávání, kam až padnou).
TrendForce pak poukazuje i na to, že poprvé za posledních 12 měsíců došlo na situaci, kdy smluvní ceny NAND flash zůstaly na stejné úrovni - neklesly. Samozřejmě může ještě nějaký čas trvat, než se stabilizace promítne i v cenách koncových produktů.
TrendForce (e-mail), DigiTimes