Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Čip GPU PowerVR GX5300 pro nositelnou elektroniku zabírá jen 0,55 mm2

Nejmenší GPU na světě zvládající OpenGL ES 2.0 uvádí na trh Imagination Technologies. Jejich řešení, pokud je vyrobeno u TSMC 28nm technologií, zabírá na čipu pouze 0,55 mm².

Určeno je pro trh „nositelností“, resp. internet věcí, tedy všemožnou elektroniku, tu úplně nejvíc mobilní jakou si vůbec dokážeme představit. Od hodinek po holinky.

V Imagination Technologies se, jak je jejich zvykem, zaměřili výrazně na GPU část. Ta je dle firmy hlavním úrazem této miniaturní elektroniky, jelikož dosavadní řešení prostě nejsou to pravé ořechové. Firmě se podařilo navrhnout konstrukci, která je extrémně energeticky úsporná a současně zabírá na čipu minimum místa a tedy i minimálně tepelně září do okolí. Pro aplikace typu chytrých hodinek pak poskytuje plnou podporu 3D akcelerace skrze OpenGL ES a další věci.

GPU PowerVR GX5300 dokáže akcelerovat grafiku v rozlišeních jako 480p či 720p a tím odlehčit CPU části, která až dosud v chytrých hodinkách měla grafiku kvůli chybějící GPU akceleraci na starosti - buď běžela softwarové (což hodně baštilo baterii), nebo byla - jako ústupek - aplikace odkázána na jednodušší 2D grafiku.

Nové GPU je samozřejmě možné implementovat do různých kombinací výsledných SoC. Imagination Technologies jako referenční implementaci berou 28nm výrobu u TSMC, na níž GX5300 zabere již uvedený minimální prostor. Jde o řešení speciálně navržené pro tyto superúsporné aplikace, vychází přitom z úspěšné rodiny GPU PowerVR Series5 - nabízí tedy unifikované shadery, podporu FP16 přesnosti pro nízkou spotřebu energie, stejně jako vysokou FP32 přesnost, již zmíněné OpenGL ES 2.0 či firemní kompresi textur PVRTC.

Tagy: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Čip GPU PowerVR GX5300 pro nositelnou elektroniku zabírá jen 0,55 mm2

Pátek, 18 Červenec 2014 - 09:28 | Jaroslav Houdek | Nějak mi uniká, k čemu potřebují hodinky 3d...
Čtvrtek, 17 Červenec 2014 - 21:23 | Pastelka | Jak přesně chcete 64 bitovou adresaci spočítat...
Čtvrtek, 17 Červenec 2014 - 14:46 | Kert | Těch 16 bit pro grafiku mi přijde super, jako se...
Čtvrtek, 17 Červenec 2014 - 11:52 | Michal Hak | mozna by stacilo si dat pozor na alias u...
Čtvrtek, 17 Červenec 2014 - 11:40 | David Ježek | člověk se každý den učí nové věci ... třeba...
Čtvrtek, 17 Červenec 2014 - 11:35 | del42sa | Ježku Ježku ..... jak to děláš ? to je už druhý...

Zobrazit diskusi