Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Čipletové APU Magnus nebude pohánět jen Xbox, Microsoft má velké plány

Hahaha a tady někteří sní, jak se se Zen6 stane 12jádro se samými velkými jádry maintreamem. Když i budoucí konzole bude mít jen 3× Zen 6 a 8× Zen 6c, tak to na velké úspěchy v oblasti "ta hra skutečně dobře podporuje 8+ jádra" moc nevypadá ani do budoucna. Je zajímavé, že i dnes bych se vsadil, že 99,999 % (+0,001 %) her by krásně stačila i jen 3 silná jádra a nějací přicmrdávači okolo, ale vzhledem k tomu, že 3jádra skončila a testují se jen minimálně 4jádra (obvykle zastaralá a podtaktovaná, protože jiná už v desktopu nejsou), tak si to lze jen domyslet.

Když k tomu přidám nefunkčnost teorie "v konzoli je x jader - tedy v PC musíš mít minimálně stejný počet, abys mohl dobře hrát", tak se zasměju podruhé. V PS4 bylo jader 8, ale na PC se v té době daly hrát i konzolové hry se silným 2jádrem a ani na konci jejího životního cyklu se to podstatně nezměnilo. Takže 11 děleno 4 je dejme tomu, s přimhouřením obou očí a nasazením hodně optimistických multithread klapek na oči....voalá 4 silná jádra budou stačit i po vydání nové generace konzolí. I bez drobotiny po boku to zvládnou i na plánovaně zprasených Windows 12. Tedy zvládla by, pokud by je na nových architekturách někdo v budoucnu udělal. Snad AMD za měsíc nevydá nějaké Zen5 4jádro s normálními frekvencemi nebo nedejbože dokonce možností taktování, to by byl masakr předsudků...

Intel i AMD by klidně zítra mohli vydat moderní a poměrně levnou 3xbig+3xlittle konfiguraci, na které byste byli z herního hlediska vysmátí i po vydání next gen konzolí:))). Ale nebudeme přeci zpátečníci bourající marketingu domeček z karet, přeci tihle vývojáři jasně řekli, že jejich nová hra 8+ jádra "umí" a oni by přeci nemlžili, tak si zítra koupíme "herní" 16jádro!

+1
-26
-1
Je komentář přínosný?

Čekal jsem změnu paradigma.
A on tu je jiný demagog.

Nevíme jaký bude rozdíl mezi velkým a ceckovým jádrem. Ani na papíře a už vůbec nevíme jak se to bude chovat v testech natož v reálné zátěži.
Už ZEN 4c ukázal že ztráta výkonu je do 20%.
Novější proces TSMC rozdíl zase zmenší.
AMD ve spolupráci s M$ může vyladit scheduler takže se to bude chovat jako 11 velkých jader.

Skutečnost bude někde mezi.
Takže 3+8 bude mít výkon jako 10 velkých jader.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"AMD ve spolupráci s M$ může vyladit scheduler takže se to bude chovat jako 11 velkých jader..
Takže 3+8 bude mít výkon jako 10 velkých jader."

Tak určitě, známe frekvenční utlumení konzolových APU.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Vezmu to od podlahy: "c"-Zen je modifikací "velkého" Zenu, která je optimalizovaná na velikost a nižší takty (to spolu souvisí), takže se jich do daného rozměru vejde víc. Zároveň platí, že u vícejádrových CPU s (nejen) velkými jádry je plné MT vytížení automaticky poukázkou ke snížení frekvencí všech vysoko taktovaných jader, která tyto vysoké takty používají jen při převládající ST zátěži. Ergo z toho plyne, že "Magnus" je stavěn právě na silnou MT zátěž a počítá se s tím, že 8+ threadů se skutečně využije.
Srovnání historických PC a konzolí je sám o sobě nesmysl, protože staré konzole byly stavěny úplně jinak, jejich vývoj předcházel jejich PC současníkům a vůbec bylo vše podřízeno nízké ceně.

P.S.: BF6 beta (ano, je to neoptimální beta) vytěžuje i 5950X přes 75%... je třeba se s tím začít smiřovat, že doby ST her s "hloupým" prostředím a naskriptovanými scénami jsou passé. 🙂

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Jako kdyby tady nedávno nebyl článek, který tvojí teorii krásně vyvrací...

https://diit.cz/clanek/battlefield-6-vyhovuje-ryzen-7-9800x3d-o-110-fps-...

Kdybys náhodou nevěděl - ten Ryzen je 8jádro a ten Intel je 8+16jádro - najdi si rozdíl výkonu v multithreadu sám. Pokud by BF6 tak miloval vícejádra, tak se osmijádrový řízeček logicky pakuje.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Je to ale trošku složitější, protože tu srovnáváme dvě odlišné arch s větší latencí u Intelu a v zásadě tytéž arch u AMD. Takže až tak bych to srovnání s intelem za relevantní nebral.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Rozdíl v multithread výkonu je až moc velký, stejně jako opačný rozdíl výkonu ve hře. Až vyjdou podrobnější testy, tak se uvidí, ale nebál bych se vsadit, že pravdu mám já.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Multithread výkon je krásný, ale když potřebuješ navíc krátké latence, je to už složitější.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Však uvidíme. Testy s 6jádrovými X3D procesory budou nejvýmluvnější.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Navic CPU od AMD maji SMT, tedy osmijadro je "temer" setnactijadro. To uz se tak moc od toho Intelu nelisi.... A navic je to v silnych jadrech a tech intelich prckach a ma velkou cache.....

Takze Mirdovy argumenty jsou dost na vode. Stoji tu silnych sestnact vlaken podporenych velkou kesi proti osmi silnym a setnacti slabym.... Z toho se da vydedukovat pouze to, ze se z toho neda vydedukovat (ohledne vlivu poctu jader) temer nic.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je celkem blblost co pises. 16T v kombinaci 8C+SMT neni nikdy "skoro" 16 jadro. SMT v idelanim pripade pridava z placu +30-35%? max. V nekterych uloha treba jen 20-25%. Takze k 16 jadru, pokud beres stejna jadra, to ma sakra daleko.
Intel si zadelal sam na poblem tim, ze nerozchodil na AL architekture HT u velkych jader. Male je mozna ani nemela. Pokud byt to tak bylo, tak AL by mel MT o level dal, nez AMD v te kombinaci, ve ktere ty chipy sli na trh.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale nakonec neměl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OK, 8 silnych a 8 slabych plus kes, proti osmi velkym a sestnacti slabym. Stejne z toho nic kloudneho nevydedukujes....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Další chytrák od stolu, co se považuje za génia, tady ti vyznavači 4 jader co dodnes přežívají jsou fakt extrém, tak co tady ztrácíš čas, tak jim to tam běž ukázat, jak se to má správně dělat, čekají tam na tebe, když podle tebe tak tápou, na takové tam čekají, zjevně máš víc zkušeností než všeci v AMD dohromady. Víc jader se dělá, protože 4 jádra asi neuděláš tak výkonná jako 8, min. ne na stejnou plochu, tak ale asi víš víc než všichni ostatní. Nechápu, na čem ujíždíš, že nutně potřebuješ mít všechen ten výkon jen na 4 jádrech a nemůžeš z toho snad ani spát, že na to musíš koupit 8jádro, to jako čekáš, že takové 4jádro by bylo levnější nebo co... to těžko, protože cena se nečekaně neodvíjí podle počtu jader a vždycky vychází líp dělat jádra spíš menší a dávat jich víc než naopak, se s tím smiř, proč bychom se měli vracet zpět do pravěku na 4 jádra fakt nechápu, když se můžou dělat 8jádra, pokrok holt nezastavíš, dělat 4jádra nemá žádnej smysl.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Nezapomeň, že mu trvalo nějakou dobu než se přepnul z 2C na 4C. Očekávám, že do dvou let tu bude obhajovat 6C.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

6C obhajuji už teď, jestli si nezvládl základní počty, tak 3 velká a 3 malá jádra jsou dohromady 6.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A mluvis o intelich malych jadrech, nebo amdeckovych? To jen, aby bylo jasno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skôr si myslim ked je to čiplet tak AMD CPU použije s desktopu, lebo aj ZEN 6 do desktopu je 12 jadrovi a len 1 jadro sa vypne, alebo sa využiju kusi s chybnym jadrom.
čo sa tyka plochy 2nm proces je velmi drahy a AMD už bude automaticky davať 3D cache pod CPU, konzola ju mať nebude ale desktop na 99% ano.
Da to rozum lebo L3 cache zabera 50% plochy CPU a ked ju nedaju, tak plocha čipu sa zmenši o 50% a to ušetry hromadu penazi, to znamena že ten 12 jadrovi ZEN6 bude menši ako ZEN5 čo sa AMD velmi hodi lebo 2nm proces nieje ten s najlacnejšich a tu 3D cache môžu vyrobiť kludne aj na 6nm procese.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Desktop s GDDR7? Spíš bych to viděl na nějaký mikropočítač nebo něco přenosného.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle všeho bude ZEN6 čiplet do PC a serverů dělaný 2 nm a bude mít všechna plnotučná jádra.
Na 3 nm vzniká tento jiný čiplet s kombinací výkonných a kompaktních jader. Bude použitelný v APU, v noteboocích, konzolích, mini PC apod.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Mirda Červíček - Je docela rozdíl APU pro konzoli a CPU pro normální PC.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Ano je a já jsem ho dokonce popsal.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

pre pablba Mirda Červíček a "3 jadra musia stacit kazdemu, aj gejmerovi":

ja: Profituju dnesne PC hry z viacjadrovych CPU? Napr. 2-, 4-, 8-. ci aj 10- a 12-jadrove CPU? Daj odkaz na nejake benchmarky a porovnania.

čet-dzí-pí-tí:
Áno, modernej PC hry (rok 2025) **využívajú viacjadrové CPU**, no zmysluplný prínos nastáva približne od 6‑jadier nahor, kým extra jadrá nad 8‑12 už prinášajú len minimálny užitočný benefit. Tu je prehľad:

---

## 🕹koľko jadier majú význam v hrách?

* Štandardné hranie presne v roku 2025: **6 jadier (12 vlákien)** je už dnes minima, zatiaľ čo **8 jadier (16 vlákien)** predstavuje ideálny rozsah pre komplexné AAA tituly a budúcu výdrž ([hardwareradar.com][1], [How-To Geek][2]).
* Väčšina hier stále primárne využíva 4–6 jadier aktívne; viac ako 6‑8 jadier už prináša len vodorovný rast framerate‑u ([PC Guide 101][3], [Displate Blog][4], [TechSpot][5], [CyberPost][6]).
* Niektoré náročnejšie hry (napr. Starfield, Dragon's Dogma 2) zvládajú 8 jadier ako **minimum** a 8 jadier považujú za **dostatočné** i v extrémnych situáciách, zatiaľ čo viac sa využíva len pri heavy multitaskingu ([Linus Tech Tips][7]).

---

## 📊 Skúsenosti s 8, 10, 12 jadrami a viac

* Štúdie ukazujú, že **8‑jadrový Ryzen 7 9800X3D** so 3D V‑Cache je v herných záťažiach výrazne rýchlejší ako bežné 10 alebo 12‑jadrové Intel modely; napr. 30 % rýchlejší v Battlefield 6 s RTX 5080 GPU ([tomshardware.com][8]).
* **12‑ až 16‑jadrové CPU** (napr. Ryzen 9 9950X3D) síce excelujú v tvorbe obsahu a multitaskingu, ale **pre hry samotné neprinášajú výrazný prínos oproti dobrej 8‑jadrovej voľbe** ([theverge.com][9], [tomshardware.com][10]).

---

## ✅ Prehľad odporúčaní

| Počet jadier | Výkon v hrách | Dôvod/použitie |
| ------------ | ------------------- | ------------------------------------------------------------- |
| 2 alebo 4 | 🛑 Nízký | Už zastaralé – väčšina moderných hier potrebuje viac jadier |
| 6 | ⚠️ Základný | Min. na moderné hry, niektoré obmedzené situácie |
| 8 | ✅ Ideálny | Najlepší pomer cena/výkon pri moderných AAA hrách |
| 10–12 | ⚠️ Možno nadbytočné | Ak len hráte, nevýhodné; ak tvoríte a multitaskujete, výhodné |
| ≥16 | ⚠️ Prebudúcnosť | Výhodné hlavne pre CPU‑náročné tvorivé práce |

---

## 🔗 Reálne benchmarky a porovnania

* Tom’s Hardware: **Game Benchmarks – How Many CPU Cores Do You Need?** – detailné testy škálovania jadier v hrách ([hardwareradar.com][1], [Linus Tech Tips][7], [tomshardware.com][11]).
* TechSpot: **6 Cores vs. 8 Cores for Gaming – 24 Game Benchmark**, kde 8‑jadra dosahujú len mierny výkonový náskok oproti 6‑jadrám ([TechSpot][5]).
* ArsForum: od diskusie v komunitách ako hráči často potvrdzujú, že „herný výkon je stále hlavne o výkonoch jednému jadra / IPC“, viac jadier len sekundárne ([arstechnica.com][12], [gamefaqs.gamespot.com][13]).

---

## 🧠 Čo si z toho zobrať?

* Ak **hráš prevažne hry** a chceš dobrý výkon, bez zbytočného prepacovania – **8 jadier** (napr. Ryzen 7 9800X3D alebo 9700X) sú voľbou číslo 1.
* Pre **nie veľmi náročné hry alebo nižší budget** – 6 jadier stále postačuje.
* Ak máš zároveň **tvorivé workflow**, streamovanie, rendering – zvaž 10‑12 jadier (alebo 16‑jadrové CPU, ak chceš „budúcu“ rezistenciu).
* Pre **čisté herné využitie je 16 jadier nad rámec potrebného výkonu**.

---

### Zhrnutie:

Áno, modernejšie hry využívajú viacjadrové CPU – optimálne je 6–8 jadier. Viac než 8‑10 prináša rast výkonu len v špecifických prípadoch (produktivita, streamovanie), nie v čistej hernej scéne.

Ak chceš, môžem ti poslať priame odkazy na tieto benchmarky cez odkazy alebo PDF – len povedz, aká forma ti najviac vyhovuje 😊

[1]: https://hardwareradar.com/how-many-cores-and-threads-do-i-need-for-gamin... "How Many Cores and Threads Do I Need For Gaming?"
[2]: https://www.howtogeek.com/830844/how-many-cpu-cores-do-you-really-need-f... "How Many CPU Cores Do You Really Need for Gaming?"
[3]: https://pcguide101.com/cpu/do-games-use-multiple-cores/?utm_source=chatg... "Do Games Use Multiple Cores? - How Many Cores Games Need? - PC Guide 101"
[4]: https://blog.displate.com/how-many-cpu-cores-do-you-need-for-gaming/?utm... "How Many CPU Cores Do You Need for Gaming? - Displate Blog"
[5]: https://www.techspot.com/review/2488-pc-gaming-6-vs-8-cores/?utm_source=... "6 Cores vs. 8 Cores for Gaming: 24 Game Benchmark - TechSpot"
[6]: https://cyberpost.co/how-many-cpu-cores-do-games-need/?utm_source=chatgp... "How many CPU cores do games need? - CyberPost"
[7]: https://linustechtips.com/topic/1565480-what-is-the-reality-of-the-curre... "What is the reality of the current CPU core count for modern games"
[8]: https://www.tomshardware.com/video-games/pc-gaming/ryzen-7-9800x3d-left-... "Ryzen 7 9800X3D left Core i9-14900K in the dust in Battlefield 6 early streamer tests - both systems included an RTX 5080, but the 3D V-Cache system was roughly 30% faster"
[9]: https://www.theverge.com/reviews/626820/amd-ryzen-9-9950x3d-review-cpu-p... "AMD Ryzen 9 9950X3D review: the best CPU"
[10]: https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy%2C4312.html?utm_sourc... "CPU Benchmarks and Hierarchy 2025: CPU Rankings - Tom's Hardware"
[11]: https://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu%2C2280-10.html?utm_s... "Game Benchmarks - How Many CPU Cores Do You Need? - Tom's Hardware"
[12]: https://arstechnica.com/civis/threads/how-many-cores-do-modern-games-use... "How many cores do modern games use? | Ars OpenForum"
[13]: https://gamefaqs.gamespot.com/boards/916373-pc/78990391?utm_source=chatg... "How many cores do PC games typically use? - GameFAQs"

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Proč tapetuješ, ty to neumíš napsat sám? Tak to nedělej. Navíc dost lidí na PC dělá trochu víc věcí, než že jen hrají. To ti uniklo.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

1. a naco by som to vypisoval jak chuj, ked mam na to kuchynskeho robota? co som blby?
2. reagoval som na prvy odsek kde bola veta v zmysle volne parafrazovane ze "3 jadra kazdemu gejmerovi aj dnes musia stacit" - a dalej som ten prispevok necital
3. mne neni treba vysvetlovat ze existuju aj ne-gejmeri 😉

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

To je jedno, protože jeho nepřesvědčíš a ostaní to dávno ví. Proto je to zbytečné.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

jo, neco jako zemeplochaci 😁

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, proč bych se měl obtěžovat číst něco, co ses neobtěžoval napsat.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jsi jen opice, která se naučila používat tlačítko.

"Pre **nie veľmi náročné hry alebo nižší budget** – 6 jadier stále postačuje."

OK, tak mně tedy najdi náročnou hru, kde bude nějaké lepší či dokonce nejlepší 6jádro nestíhat - a klidně i s obludami typu RTX 4090/5090. Jestli věříš té citované pitomosti, která dělá z 6 jader volbu jen pro nenáročné hry, tak tady nemáš co dělat.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

3 roky starý procesor kupovat na hry, které vyjdoiu za 2 roky.
To je nějaká nová forma masochismu?

Ryzen 5 7600X (Sep 27th, 2022) v porovnání s 9800 X3D (Nov 7th, 2024) ukazuje, že už ve 1440 to už většinou brzdí GPU. Cokoliv o výkonu RTX 5080 a níž.
https://www.techspot.com/review/3017-ryzen-9800x3d-vs-7600x-cpu-scaling/

Ovšem je tu jistá kategorie, kde více je zkrátka s prostě více. Factorio, BeamNG a další simulátory.
Ono i taková Civilizace nebo "Mastero fo Orion" dají procesoru zabrat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak jasně, dát proti sobě procesor s X3D a bez, kdy je jasné, že největší podíl na vyšším výkonu nemají ty 2 jádra navíc, ale cache. Pokus o vtip? No i tak ten test ukazuje, že 6jádro není jen pro budget hraní, ale zvládne mnohem víc.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Beam NG uznávám, jestli to někdo chce hrát v určitých nastaveních, Factorio ne a ty ostatní už vůbec ne.

Takže tu máme jednu "hru", kvůli které má za určitých nastaveních opravdu smysl víc jak šestijádro. Wow, úspěch, kupujte šestnáctijádra. Budu si pro příště muset opravit těch 100 % her na 99,99 %.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli ty nehraješ Beam NG, tak si ho můžeš škrtnout taky 😉

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

C jadra nejsou žádní zmetci. Napovím. Jaká je maximální ustálená frekvence 12ti velkých jader na ryzenu při omezeném příkonu? Dále i doteď platilo, že jeden 8mi jádrový čiplet byl vybrán jako ten výkonnějši a druhý s horšími vlastnostmi a tedy nižšími frekvencemi pro MT. Takze opravdu nějak nechápu ten nářek. C jadra mají mit stejne IPC i stejnou instrukční sadu. Jsou navržena ale pro MT a tedy nejsou projektována na dosahování vysokých frekvencí, kterých v MT procesory stejně nedosahují. Tak snad už dobrý.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

To je jasné, ale jde o jinou věc, pokud některá vlákna vyžadují vyšší takt a jiným stačí nižší, můžou nastávat situace, kdy bude třeba přesun a ten může zdržovat. V serveru velký počet c jader znamená výhodu, hra pro konzoli bude optimalizovaná, ale jak se to může chovat na PC? Jednoduše, stačí vzpomenout, jak za to všichni nadávají Intelu.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Tak ale tohle tu je už od prvních Zenů, kdy jedno či dvě jádra dosahovala vyšších taktů, a proto se taky optimalizovalo jádro/scheduler. Tohle snad je dnes po těch letech už víceméně vyřešeno... že si Intel poskládal dvě architektury do jednoho CPU a dělá mu to superbordel, protože ty rozdíly ve výkonu jsou více než znatelné (na rozdíl od AMD Zen/Zen-c, kde je rozdíl prakticky jen v turbofrekvenci), to je druhá věc.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Ještě tu ale je druhá věc. Raději budu mít 8 nebo klidně 16 jader na zvětšené L3 cache, než jen 3 normání jádra a 8 s ještě menší cache. Kdyby udělali CPU s 8 jádry a vrstvenou L3 a k tomu 16 jeder C, neřeknu ani popel.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Amen.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Z jiného úhlu pohledu. Myslím, že opravdu velká většina uživatelů PC nepotřebuje "top" konfiguraci jader. Je zde potenciál pro binning, kdy na méně povedených čipletech lze postavit nižší kategorie notebooků, kanclstrojů či handheldů. Takové 2+6jádro Zen 6 je furt prima stroj na administrativu, studium, browsení webu...
Dneska se kromě konzolí dost rozšiřují i handhelty. Jak typu Steamdeck (ve tvary giga gamepadu s displejem), tak různé clamshell variace (mini a pidi notebooky). Přes USB-C/OCuLink lze připojit i slušnou dockinu pro práci (hraní) u stolu.
Suma sumárum, pro spoustu aplikací prima řešení. Pro náročné je tu furt "velký" Ryzen s 12, 16 a v budoucnu i více jádry, případně "párač nití".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasne, zivot byva o kompromisu. Idealni reseni vetsinou neexistuje. A pro kazdeho ta cara vede jinudy. Urcite tedy bude skupina lidi, kterym tento mix jader bude vyhovovat a jina skupina, kterym ne.

A zdaleka ne kazdy chce a je vubec schopny vyuzit trhac asfaltu, ktery vsak potrebuje vodni chlazeni....

Ja na vetsinu cinnosti pouzivam stare, intelacke, pasivne chlazene ctyrjadro. No a kdyz potrebuji vetsi vykon tak si vystacim s osmijadrem Zen3. A odvazim si tvrdit, ze to stare osmijadro je overkill pro vetsinu svetove populace.....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pak tam ještě vstupují typy her jako RPG nebo simulátory. U kterých za pomoci AI půjde paralelně využít vpodstatě cokoliv. U RPGček můžou na ostatních jádrech běžet nějaká mini AI pro NPC, vpodstatě co vlákno to postava? (Dan Vávra říkal, že to není problem implementovat, problém je nízkej výkon dnešních CPU) Beam NG je omezen počet ostatních vozidel právě počtem jader (i když asi je tam strop 40 vozidel)
Simulátory můžou počítat paralelně okolní procesy

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Na tohle je v moderních procesorech NPU. Ale samozřejmě kde není, poslouží volná další jádra nebo část výkonu dGPU. Už Doom (2016) jel na volných jádrech softwarový raytracing pro global illumination (na to stačí zlomek paprsků oproti RT odrazům).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bože, ty jsi ale pablb 🤣

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ze všeho nejvíc tenhle přípěvek připomíná "kňůůů".

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A proč? Dnes je nejlevnější 12jádro levné, takže by hráči neměli sebemenší důvod si ho nekoupit, ale prostě skutečnost je taková, že pro většinu použití je blbost ho kupovat. Jestli ty nemáš 7 litrů na procesor co tě skutečně posune na vyšší level, tak si najdi aspoň brigádu. Ale chápu, i ty tušíš, že na hry by to byla kravina...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

>> Dnes je nejlevnější 12jádro levné

To není o ceně.
Pro hráče je to o latencích.
A ze se současných 12 jádrových CPU není aji jeden, který by s těmi latencemi nějaký problém neměl.
Tudíž to hráčům nevyhovuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

12 jádrový monolit by asi problém nebyl, ale dělený na 2x 6 jader už je problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> V PS4 bylo jader 8, ale na PC se v té době daly hrát i konzolové hry se silným 2jádrem

Ano, protoze PS4 mela 8 jader Jaguar (zadny trhac IPC) na 1.6GHz; to CPU melo podobny MT vykon jako tehdejsi Intel dvoujadro+HT na 3+ GHz. Jediny drobny problem je, ze tahle situace spred ~10 let nema nic spolecneho se situaci dnes. Takze tva uzasna teorie jak dnesni 3-4 jader dorovna 11 jader z konzole je totalne mimo.

> Snad AMD za měsíc nevydá nějaké Zen5 4jádro s normálními frekvencemi nebo nedejbože dokonce možností taktování

Nejspis nevyda. Vzhledem k tomu ze Zen5 CCX ma 8 jader, a 6jadra se prodavaji, muselo by se jim nasbirat dostatek zmetku ktere maji >25% a <=50% chybnych jader. Coz asi bude docela problem vzhledem k vyteznosti 4nm procesu u TSMC (dosahovala 80% v roce 2023, ted uz bude dost mozna na >=90%); a kvuli tobe designovat nove <8 jadrove CCX nebudou.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Čistě teoreticky by to mohli poskládat z nepovedených čipů z toho křemíku pro mobilní nasazení (2 + 4).
Jeden čas se psalo o tom, že by mohla být v nabídce i varianta 1+3 (patrně ten ořez).
Ale vysoce taktované, jak by to chtěl Mirda to určitě nebude.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro zajímavost, důvod těch 8 malých jader byl ten, že zkušenost z PS3 (PowerPC + Cell) ukázala, že spoustu času hra jen plní buffery v GPU, a stačily na to ty Cell pseudojádra. Takže šli lowcost 8 malých jader, každé si plní jednu command queue v GPU, není potřeba vedle toho jedno velké silné jádro, přers které by všechno šlo. Desktopové verze těch Radeonů měly jen 2 command queue, protože na PC byla běžná dvojjádra, občas čtyřjádra.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Až na to že Cell z hlediska programování je dost rozdíl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A? Na konci života se používala Cell jádra jen na plnění bufferů. Nemělo smysl implementovat speciální efekt, který by nešel portovat na ostatní platformy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pak vůbec nevím, proč jsi ho sem napsal, když stejně nebyl využitý. Nejsi trochu schizofrenický?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Schizofrenii hledej na své straně. O principu programování se nikdo nebavil. Cell jádra byla využitá, ale jen na nezajímavou práci. Proto se v další generaci na specializovaná jádra vykašlali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bylo to dost odlišné jak programováním, tak i vnitřním zapojením, takže srovnání s dnešními osmojádry je úplně mimo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mluvil jsem o využití, takže kdo je tady mimo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Srovnávat by se mělo srovnatelné. Pointa totiž je, že programování Cellu bylo složité a proto byl málo využitý. Zatímco u drešních procesorů je využití snadnější a omezeno jen schopnostmi programátorů a případně vlastnostmi algoritmu, který zpracovávají. U Cellu bylo řídící jádro, přes které se teprve přistupovalo k těm "podřízeným". Jestli ten rozdíl nechápeš, asi se nemáme o čem bavit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To ty nechápeš rozdíl mezi programováním těch jader a k čemu byla využita, což byl můj původní komentář. Mimochodem to velké jádro jen dávalo program těm malým. Něco jako když pustíš vlákna na dalších jádrech CPU nebo shader program na GPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A právě v tom je ten velký rozdíl ve způsobu programování, reálně to bylo ještě složitější při přístupu do paměti, řídící a podřízená jádra se nebyla ani výkonově identická, podřízená byla zjednodušena. Ale moderní CPU mají všechna jádra z hlediska programátora rovnocenná. V tom byl ten rozdíl a proto bych ty procesory vůbec nesrovnával s dnešními.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Právě že se ukázalo, že nemá smysl dělat speciální jádra v CPU. Buď obecná nebo velmi specializovaná jako GPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V tom se shodneme. Z hlediska instrukčního setu tam rozdíl nebyl, vycházelo to z POWER 5 doplněné o WMX (Altivec), ale to je asi vše. Ta podřízená byla hodně zjednodušena a řídící naopak dostalo navíc vektory... Ale přístup do cache a dál k RAM, to už se lišilo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když bych se vyjádřil tady k diskuzi, jestli je lepší 3 nebo 8 jádro, tak je to úplná blbost a to z obou stran. Přeci záleží na tom, jestli je třeba kód vykonávat postupně nebo se dá paralelizovat. Zjevně u her, kde kód je o pohybu z bodu A do bodu B, moc paralelizovat nejde, ale dneska se k tomu přidává spousta jiných procesů a byť se většina zpracovává na grafice, jsou tam i další procesy, které mohou běžet paralelně na procesoru. Proto taky u některých her vzrostl požadavek na 6 jader. Ale jsou samozřejmě pořád i hry, kde stačí jedno jádro a jsou zase takové, kde to jde paralelizovat hodně - často logické hry a tam se dá naopak těžit klidně z 12 jádra.

Naštěstí je PC univerzální stroj, není to konzole a proto si uživatel obvykle nekupuje procesor jen na hry a mimo hry často víc jader využijeme, takže to, že rozumné je mít aspoň 8 jádro, je většině jasné. Nějaké biglittle je potom jen komplikace navíc, kterou si Intel zadělal na řadu problémů, které nakonec vidíme v reálu a není třeba je zde opisovat. Proto AMD zatím asi dost rozumně volí "malé" jádro, které je deformováno jen nepatrně, chybí cache, která není pro některé úlohy potřeba.

Ještě bych se vyjádřil k Microsoftím plánům nejen konzole, to známe, MS, velké plány a skutek utek. Hlavně aby mělo AMD schopné právníky a Microsoft musel nasmlouvané množství odebrat, aby MS zakázku v půlce nezrušil, až zase zjistí, že na jeho plány lidi pečou!

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tos to pochopil špatně.
Pro hraní je těch 8 ceckových™ jader.
3 velká jádra jsou pro obsluhu Windows, VBS, Cheap-Anti, Denuvo a další zátěž, bez které pořádný hráč nedá ani ránu.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jo takhle, tak to mi úplně vypadlo. Na Windows jsem ve své úvaze myslel, ale je pravda, že anticheat a Denuvo, které samy potřebují 8 jader, mi úplně vypadly. Takže sorry, je to jasné, na hry bez 12 jádra ať Mirda neleze, bez šance. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"3nm čipletové APU Magnus, které spojuje 11 jader Zen 6 s grafikou architektury RDNA 5 / UDNA, vypadá na široce modulární design určený pro větší množství produktů než jen novou konzoli Xbox…"

když už se tu opět vzpomíná "UDNA" , kterou si mnozí mylně spojují s jakousi reinkarnací VEGA arch. tedy univerzálním grafickým čipem jak pro HPC tak pro herní počítače nedá mi to , abych sem nevložil citaci oblíbeného "leakera" jménem Kepler_L2, která snad udělá v této věci trochu větší jasno:

"People misunderstood what "UDNA" meant. It's not a single architecture across gaming and datacenter, but a unification of the development pipeline.

CDNA1/2/3/4 have many architecture advancements that are not in RDNA2/3/4 because they are in a completely different architecture branch.

With "UDNA" strategy, development follows a gaming->datacenter->gaming pattern, where advancements from one type of architecture can be re-integrated into the next if they make sense, but the architectures are still different as they don't need to have the same features (i.e gaming doesn't need strong FP64 or extremely large matrix cores, datacenter doesn't need RT/Texture/Geometry/Raster features)"

https://forums.anandtech.com/threads/zen-7-speculation-thread.2630494/pa...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.