Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Duální ATI R680 a Radeony HD 3800 podrobněji

MSI "Radeon HD 2950 Pro" (RV670-XTX)
S blížícím se datem uvedení Radeonů HD 3800 se to na internetu začíná hemžit parametry karet. Ty v zásadě potvrzují jejich vývoj za poslední dny/týdny, ale protože tentokrát unikly z firmy Diamond, jednoho z výrobců grafik, můžeme si je snad definitivně potvrdit. Současně si přidáme další novinky o duální R680…

RV670

Diamond Viper HD 3850 Diamond Viper HD 3870

Důkazem toho, že na zprávách o řadě HD 3800 něco bude, je fakt, že Tech Report je ze svého webu na žádost Diamondu stáhnul (odůvodněním je, že prý nejde o finální, ale znáte to ;-). Parametry uniklé od tohoto výrobce jsme vám s těmi dosud známými shrnuli do tabulky.

GPU Stream procesory Paměti Rychlost pamětí Paměťová sběrnice
HD 3850
(dříve)
668 MHz
750 MHz
320 256 MB 1 656 MHz
1 800 MHz
256 bit
HD 3870
(dříve)
775 MHz
825 MHz
320 512 MB 2 400 MHz
2 400 MHz
256 bit

Sami můžete vidět, že oproti dřívějším informacím „pavlačového charakteru“ jsou frekvence o něco nižší. O tom se hovoří již pár dnů, tento jev očekávané grafiky ATI provází celkem pravidelně. Vždy se najde někdo, kdo si parametry karty „vysní“ a princip tiché pošty pak ve vodách internetu nadělá slušnou paseku. Zářným případem budiž někdejší spekulace o 32 pixel shaderech v R520 (Radeon X1800) v podání Inquireru, ze kterých se nakonec vyklubalo ve skutečnosti 16. Takže se není třeba ničeho obávat, ATI má všech pět pohromadě a RV670 bude s poměrem cena/výkon bezesporu důstojnou konkurencí pro nVidii, jejíž GeForce 8800 GT je mimochodem stále poměrně nedostatková (spíše by se hodilo slovo „zoufale“). Mimochodem, do uvedení Radeonů HD 3800 zbývá již jen týden.

Inquirer dále přidává zajímavou zmínku o novinkách v poslední verzi programu RivaTuner. Ten v sobě má již ukrývat podporu Dynamic Power Management v GPU RV670, které má být schopno za běhu podle aktuální potřeby 3D výkonu měnit své frekvence GPU i pamětí. Tato finesa spadající jakoby spíše do mobilního segmentu by měla stát za optimalizací spotřeby karty v situacích, kdy z ní zrovna nepotřebujete ve 3D ždímat maximum výkonu (třeba v Crysis) protože třeba hrajete nějakou starší hru s „primitivním engine“ (např. můj oblíbený System Shock 2). I tato vlastnost by mohla být tahákem, neboť GeForce 8800 GT podle všeho ničím takovým nedisponuje. Ale uvidíme, jak se to projeví v praxi.

R680

ATI R680

Ještě se také krátce zmiňme o R680 alias dvoučipové kartě využívající dvě GPU RV670. Asi nepřekvapí, že Fudzilla její výkon posazuje nad úroveň GeForce 8800 Ultra, nic menšího od této grafiky ani nečekáme. Oproti ní naopak nabídne PCI Express 2.0, UVD či podporu DirectX 10.1, resp. Shader Modelu 4.1 shodně jako jednočipové karty. Jak na tom bude se spotřebou, to zatím nechme v rovině spekulací, s ohledem na známá čísla u HD 3850 a HD 3870 to můžeme odhadovat někam mezi 200 až 250 W v závislosti na parametrech GPU a pamětí. Výkon R680 samozřejmě stojí a padá s kvalitou ovladačů. Podpora interního CrossFire bude asi největším úkolem pro vývojáře Catalystů, kteří nyní jistě usilovně pracují na co nejlepší implementaci, která zajistí, že karta poběží v co nejširším spektru her s nejvyšším možným výkonem. Princip se ostatně nebude výrazně lišit od dvou, tří či čtyř „obyčejných“ RV670 grafik v CrossFire X. Duální karta by pak měla stát zhruba 799 USD, což při dnešním kurzu dolaru dělá v přepočtu 14 800 Kč ;-).

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Duální ATI R680 a Radeony HD 3800 podrobněji

Pondělí, 12 Listopad 2007 - 11:35 | Anonym | "Prevalcovanie" sa na tomto...
Pátek, 9 Listopad 2007 - 15:28 | petrsuchy | A to je dobre.
Pátek, 9 Listopad 2007 - 01:08 | cc dd | petrsuchy: Ano, to Valve dělá běžně, že všecky...
Čtvrtek, 8 Listopad 2007 - 20:54 | petrsuchy | Dobre nebudu se hadat...Ale nedavno sem cet ze...
Čtvrtek, 8 Listopad 2007 - 09:41 | Martin Materna | pardon fps neklesne pod 100
Čtvrtek, 8 Listopad 2007 - 09:32 | Martin Materna | po novych upgradech co sou na steamu na CSS tak...
Čtvrtek, 8 Listopad 2007 - 07:52 | Anonym | happymaster23 Presne tak, ten mitus vznikol v...
Čtvrtek, 8 Listopad 2007 - 02:59 | cc dd | petrsuchy: Ale to je nesmysl ;) Sice možná Valve...
Středa, 7 Listopad 2007 - 20:31 | Anonym | A já myslel, že Anti-Aliasing, kterým, se provádí...
Středa, 7 Listopad 2007 - 18:13 | petrsuchy | 2 tominot : Doporucoval bych ti spis tu ATI...

Zobrazit diskusi