Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Gabe Newell: DirectX 10 jen pro Vistu je chyba

No ked uz v Mrkvoshite nechcu vytvorit DX10 pre XP (inak by im klesol predaj hlisty este viac) tak dufam ze sa coskoro objavi finalny OpenGL 3.0 a ze ho zopar vyvojarov implementuje do svojich enginov.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Na Vistu si lidé časem prostě zvyknou a přejdou"
Tak to aspon takhle nahlas nerikejme, zahryzne se to lidem do podvedomi nebo se toho chyti mrkwosoft a nebude s tim delat opravdu nic...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2 DTSmaniac....on MS s tym nebude robit tak ci tak nic....

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

hmm... no kdysi se lide take nechteli zbavit "svych spolehlivych Windows 2000" a nakonec jim "nic jineho nezbylo". A predtim kazdy nadaval na hracsky nepouzitelne Windows 2000, preferovaly se W9x...
 
Rika se tomu vyvoj... a neni to snad nic spatneho...
 
Stabilita Windows Vista je vec, ktera bude odladena v prubehu nekolika mesicu... stejnym procesem si prosly i XP a ostatne kazdy OS. Takze na co si tu stezovat? Na neschopnosti ATI a Nvidia vydat poradne a stabilni drivery pro sve grafarny pod Vista? Anebo na Microsoft, ze nema zajem podporovat vyvoj DX 10 pro dve odlisne platformy OS? Od komercni firmy, ktera se snazi prinutit zakazniky na prechod na novou verzi Windows, je to docela logicky krok ne?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vytvoření Direct X 10 po Win XP je dle mého názoru otázkou času. Jediné co je obestřeno záhadou je - z jakého pramene se nám ho dostane. A k argumentu, že si Vistu nepořizují lidé z obavy ze spolehlivosti bych podotkl, že si jí (včetně mě) nepořizují spíše proto, že chtějí sami rozhodovat o tom jaký soft si nainstalují a nepotřebují, aby je v tom operační systém jakkoli omezoval, nebo dokonce rozhodoval za ně.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2 MS: "Rika se tomu vyvoj... a neni to snad nic spatneho..."
 
No na prirozenem vyvoji trhu, kdy hlavnim faktorem je preference zakazniku, opravdu neni nic spatneho. Na pokrivenem vyvoji manipulovanem vyrobcem tak, aby zakaznik nemel moznost vyberu (coz odpovida prave soucasne situaci kolem OS od MS a DirectX 10) je toho spatneho dle meho nazoru docela dost!
 
Neschopnost vyrobcu grafickych komponent vydat poradne a stabilni ovladace pro sve grafiky je sice povestna ale je znacne ovlivnena prave schopnosti vyrobce vydat poradny a stabilni OS, s cimz ma prave MS dost velky problem a pokud tvrdis, ze "Stabilita Windows Vista je vec, ktera bude odladena v prubehu nekolika mesicu... ", pak je jen logicke, ze vyrobci grafickych komponent pockaji s vydanim poradnych a stabilnich ovladacu pro sve graficke karty az na dobu, kdy MS vyda poradny a stabilni OS :-)
To je zase docela logicky krok od komercnich firem, ktere nemaji zajem nest odpovesnost za chyby jineho komercni firmy (MS) v jejich peracnich systemech, ktere jsou ke spravne funkci poradnych a stabilnich ovladacu jejich grafickych karet pro tyto OS bezpodminecne nutne.
 
Co tomu rikas ted, mily MS?
 
Ono obecne poukd chce jakakoli komercni firma prinutit zakazniky k cemukoli, tezko se to da nazvat "vyvojem, na kterem prece neni nic spatneho"....
 
 

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

MS: To jsem nevěděl, že Win XP a Win Vista jsou úplné jiné platformy ;)...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

já jsem si teda nevšiml, že by mi WV bránily v instalaci něakého sw.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A když pominu to, že by pro ms byla strategická chyba ho vydávat, tak jde taky o to, že implementace do xp by něco stála, a to už ba se jim pravděpodobně nevrátilo. 

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

nemyslim, ze by implementacia DX10 do XP stala nejako vela...ja som absolutne spokojny s XP SP2 a nemam dovod prejst na Vistu, a to ani vtedy ked budem kupovat nove PC...S novym zelezom tie XP a soft pojdu este lepsie...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle Lenova a Dellu odladit WV bude otázkou několika let než několika měsíců. Proto na letní olympiádě v Číně poběží stabilní WXP.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

ms chce prodavat visty nvidia zas nove dx10 grafiky vyrobci pocitacu zas nove vista ready pc atd je to porad stejne za komunistu se vyrabelo na sklad za kapitalistu se vyrobek udela schvalne nekvalitne a je treba porad kupovat nejake nove verze atd ucel je porad stejny udrzet vyrobu platy zamestnanost

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

v jinem clanku na jinem webu take pisou ze je pro ne DX9 prijitalnejsi take z hlediska portovani na konzole ktere maji prave DX9 chipy a take pisou ze je pro ne neni vyuziti DX10 vychytavek krz DX9 problem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Podpora pro DX10 pro WinXP je samozrejme mozna - staci "pouze" do XP implementovat WDDM a predelat pametovy manager (tedy lehce upravit cele jadro) tak, aby bral v uvahu i pamet na GPU. Dale je jeste nutne nejak zajistit, aby puvodniho GDI v XP bylo nahrazeno DXGI, coz je samozrejme taky snadne. Plus par dalsich drobnosti :)

A to jsou preci jednoduche veci na predelani ze? Takove upravy nebudou mit zadne negativni nasledky (jako treba nekompatibilita ruznych verzi XP) ze?

Obcas se divim, ze si v Redmondu nenajmou par lidi treba odtud z diskuse, kteri by jiste radi poradili, jak ze to maji vlastne predelat snadno a rychle :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2Tom007: Zajimave, ze DX9 byly taky XPonly a na w9x nikdy nemohly fungovat. Zive si pamatuju jak mi instalator DX9 vynadal, ze jde o nepodporovany OS. Slo to resit tak, ze se knihovny do systemu natvrdo nakopirovaly. A kupodivu, dneska se mi DX9 nabidne primo na aktualizacnim webu M$ (pro win98SE).

Mimochodem, videl jsem par tech uzasnych DX10 efektu, a taky jsem videl, jak tehoz vysledku dosahnout v DX9 a dokonce to bylo !rychlejsi!.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nevíte někdo jestli Dx 10/10.1 pojede také pod Linux Wine?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

"Microsoft tak dle Gabea udělal vypuštěním DirectX 10 pouze pro Windows Vista obrovskou chybu, která má negativní dopad na celý herní průmysl" - Omyl ! Microsoft uděl zásadní chybu při vypuštění Windows která má negativní dopad na celý herní průmysl :-D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

2 jjjjj:

Omezeni DX9 na WinXP byla ciste SW vec instalatoru.

Obavam se, ze ty vidis cely DX (at 9 nebo 10) pouze z pohledu uzivatele a tedy jedine, co te zajima, jsou ty obrazky co z toho lezou. Podle toho ale tezko muzes soudit co je a co neni mozne.

Zamysli se treba nad nasledujici situaci - pustis hru v exklusivnim fullscreen modu pod D3D9 (coz je typicka situace vsech AAA her, protoze je to nejvykonnejsi mod) a pak najednou zmacknes ALT-TAB a prepnes se do Windows. Na XP s DX9 to znamena, ze vsechna data, ktera byl ulozena v pameti GPU jsou nenavratne ztracena, system se o to nestara - nevirtualizuje totiz pamet na GPU. Timpadem jako programator musis obnovit vsechna data, ktera byla na GPU ulozena.

Kdyz to same udelas ve Vista s DX10 tak pri preruseni takove aplikace dojde k tomu, ze pametovy manager zacne komunikovat s DX10 runtime a vsechny graficke prvky (VB,IB, tektury) nekam prelozi - typicky do RAM nebo na swap podle moznosti. Timpadem je aplikace oprostena od neustaleho hlidani, jestli ten blbec za klavesnici nahodou neprepnul do Windows aby se kouknul kolik je hodin.

A co se tyka rychlosti, tak DX10 je navrzen prave pro ni. Bohuzel zadna aktualni hra neni psana tak, aby se to projevilo. Musel bys pochopit zakladni design DX9 a DX10 abys videl ty rozdily. Mimochodem DX10 nebylo navrzeno pouze od MS, ale take tam byly brany pripominky vyvojaru a predevsim do toho hodne zasahovali NVIDIA a ATI, kteri moc dobre vedi, co byly nejproblematictejsi casti puvodni OpenGL-like pipeline.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

při dnešních cenách disků se divím těmto debatám - kupte si 250ku pro VISTY, 250ku pro XP, 250ku pro DOS .. a máte to nejlepší ze všech světů

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

tyhle diskuse na tema windows me proste bavi. At je to jak je to stejnak 90% lidi bude za rok az dva Visu pouzivat naprosto bezne, netvrdim ze vsichni legalne, ale bude to tak. Dle dosavadniho vyvoje od vydani MS 3.11 to tak proste funguje a NIKDO s tim nic neudela. Co se tyce DX, tak je mi to putna, pokud mi to bude chodit pod DX10 nebo 9 me nezajima, hlavne kdyz to bude chodit a bude to ke koukani a myslim si ze takhle na to kouka drtiva vetsina uzivatelu (vyjma zatvrzelich zastancu novinek).

Ted z jineho soudku: Uprimne, sice porad na MS nadavame, ale nevidel bych to zas tak blede, je treba si uvedomit proc k tomu doslo a co by bylo kdyby MS a Windows sli jinou cestou ci jinou obchodni strategii. Neverim tomu ze by jina firma uz ze sve podstaty ovladla trh tak jako MS (ted neobdivuju technologie a le marketing). Proste udelali neco, co se lidem libilo natolik ze to proste muselo mezet na jejich pocitaci. Nejde o to jestli MS neco nekde okoukl nebo ukrad, deje se to i v jinejch firmach, ale holt od toho jsou soudy a pravnici .... bohuzel. Proste a jasne MS trefil to co obycejny clovek uzivajici pocitac potreboval a vyzadoval. Ruku na srdce kolik z nas se setkalo s OS2, BeOS, Solarisem ???? Jasne dneska je situace hlavne diky linuxu (Unixu) trosku jinde, ale uprimne, byl by treba linux v jeho nahe podobe zajimavej pro BFU ??? NEBYL, opet by to byla zalezitost skupiny zasvecenych a vyvolenych, to diky MS a windows se ruzne distribuce snazi priblizit uzivatelske privetivoti Windows, proto se linux zacina dostavat do podvedomi. Ne kvuli tomu ze je tak stabilni, ma tak skvelou praci s pameti ci snad vyuziva jine souborove systemy, ale kvuli tomu ze je uz taky koukatelnej a klikaci, pro BFU !!!

Jedine co jeste dneska hendikepuje linux na desktopu jsou prave HRY + DX. Az vyvojari zacnou delat hry pro obe platformy rovnocene, pak teprve e muzeme dockat nejakeho vyrovnanejsiho souboje, ale do te doby bude kralovat MS a Windos a je jedno jaka verze.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

omlouvam se za cestinu a stydim se za ni .....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2 Tom007 - to přidání DX10 do XP ber tak, že to udělá někdo, kdo na PC nepracuje, má ho jen pro zábavu, ale na druhou stranu se mu nechce kuli jedné hře přeinstalovat celý systém na Visty. Ovšem proč nevyužít DX10, když máš hru i GPU s touto podporou? Zase tak velký zásah do Win to není ;)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Paegas: Tvuj nevelky zasah by mozna stal neco kolem jedne miliardy dolaru ;-) a z Win XP by byly Win XP SE, ktere by nebyly kompatibilni ani s XP SP2 ani Vistou. Ve vysledku by je ani nikdo nechtel. Moznost, ze by slo "pouhy" ServicePack je nulova, nebot by se zmenil prakticky cely system vcetne kernelu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2Tom007: DX je jen API a kdyz dostanu pro to API dokumentaci a rozhrani, tak ho klidne prepisu pod tuxe. Ostatne implementace starsich verzi existujou. Takze o zmene kernelu a podobne si nechej zdat. Je to totez jako OpenGL, urcite linuxova verze funguje uvnitr uplne jinak nez verze widlowsi (co se tyce komunikace se systemem). Takze provoz DX10 na XP neni vubec otazka zmeny jadra a dalsi veci, je to jen otazka upravy DX.

2LPK: Uzivatel jako ty, ja, kdokoli je M$ uplne uprdele. M$ zajimaji korporace ktery kupujou desitky tisic licenci. u XP trvalo 3 roky, nez se jejich podil doskrabal mezi widlema k 50%. U visty to zatim vypada ze totez bude trvat 5+let. Muzu ti rict, ze v nejblizsim roce 2008 jakozto admin rozhodne zadny visty k nakupu neschvalim. V roce 2009 mozna zacnu testovat, co vsechno na tom nefunguje. Ted to nema zadnou perspektivu, protoze po zbeznym testu na tom z myho pohledu nefunguje nic. Nefunguje sit, nefunguje pripojeni do domeny, nefunguje na tom nas IS, pripravovanej 3G SP stejne zmeni celej system ...

2Bespi: Jasne, aktualni stav je takovej, ze hraci to vidi tak "proc kupovat/instalovat nejaky visty, kdyz mi to nic neprinese" a vyvojari pro zmenu tak "nemuzem delat neco DX10 only, kdyz to pak nikomu nebude fungovat".

Obecne nejpodstatnejsi argument pro vyvojare ale je DX9 na konzoli od samotneho M$. Odhaduju ze nova konzole by se mohla objevit nejdriv za 2 roky a situace kdy by si vyvojari mohli dovolit starsi konzoli pominout nastane tak tak za 5 let. Do ty doby budou stejne vsechno vyvyjet jako DX9 a mozna k tomu pridaj pro PCckare nejakej DX10 patch.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2 jjjjj:

Tak aspon vidis jak tomu nerozumis :) D3D10 neni jen API, je kompletne soucasti systemu - to je ten hlavni rozdil, ktery tu je oproti DX9 a ktery brani jeho preneseni na XP.

Staci kdyz si proctes priklad, ktery sem uvadel nize - D3D10 predpoklada virtualizaci pameti GPU v systemu - kdyz ji nedostane tak ti to napr. pri prvnim ALT-TAB zhavaruje cely system.

Samozrejme ze implementace je mozna vsude(XP, Linux), ale jde o to jak moc to bude narocne. Kdyz bys to chtel dostat do systemu, ktery nepocita pamet na GPU do svych pametovych prostredku tak to bude vzdy znamenat, ze budes muset prepsat cely pametovy manager, coz primo souvisi s jadrem, schedulerem atd. ... nakonec zjistis, ze to zas tak lehke neni a proto to ani MS nedelal.

A co se tyka OpenGL tak to vubec se systemem nekomunikuje - je navrzeno nezavisle, pouze vrstva napojeni na okenni system je zavisla na OS, nic vic.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

to Tom007:
Uprimne, ty tomu taky prilis nerozumis. Predpoklad virtualizace pameti pro GPU nebude resit OS ale Ovladace Graficke karty, kdyby to resil OS tak by si tim uplne odstrihl implementace vyrobcu grafickych karet.
Nebo snad myslis ze nejprve MS udela SW a potom k nemu nekdo udela HW? To je hodne divoka predstava.
OpenGL a DirectX jsou dve veci, ktere sou si vice ci mene podobne (hovorim tend o grafickem systemu nikoliv o ostatnich vecech ktere byli nasledne do DirectX integrovany).
Nejvetsi rozdil je v tom jak je implementuji ovladace vyrobcu. Defakto by stacilo aby nekdo Direct X vzal prenesl na XP potrebne soubory, udelal nekolik oprav ohledne volani jadra systemu (a protoze DIrectX stale jako vzdy system dost obchazi) bylo by vsechno hezky OK.
Proc se tak nestane a proc se mlzi pomoci nejakych nutnych zasahu? Je to snadne DirectX 10 jsou jediny duvod proc by Vistu presel nekdo kdo hraje hry, jiny duvod neni! A MS potrebuje prodavat Vistu a tohle je jeden z jeho typickych pristupu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

co vim tak puvodne mely dokonce byt DX10 pro XP, ale pak si to hosi (mozna i naka devcata) od MS spocitali ze by neprodali Visty a tak udelaly DX10 Vista only - protoze DX10 jsou jednim z mala featurku co ve Vistach zbylo z puvodnich planovanych funkci (WinFS, atd..)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

2 Grovik:

Obavam se ze jsi vedle - ovladace graficke karty pro DX/OGL obsahuji jen to co je od nich vyzadovano. V pripade OGL musis splnit zakladni OGL + volitelna rozsireni. V pripade DX se vse ridi podle DirectX DDK - to urcuje jak maji byt ovladace napojene na API - nic vic.

Tys zrejme vubec nepochopil o cem je virtualizace pameti. Vysvetlim ti to jednoduse. OS je propojeny s DX10 na urovni pametoveho manageru a tedy ma informace o pameti na GPU. Kdyz pustis nejakou aplikaci vyuzivajici 3D a nejaka jina uz nahodou bezi tak o tom OVLADACE (napsane vyrobcem) nemaji ani zdani, ale system to vi. V takovem pripade SYSTEM (nikoliv ovladace) zajisti, ze vsechny graficke zdroje z puvodni aplikace jsou uklizeny tak, aby nova aplikace mohla maximalne vyuzit GPU. Pokud se pak prepnes do puvodni aplikace tak to opet system zjisti a provede opacny presun grafickych zdroju. V obou pripadech nema aplikace ani poneti o tom, ze se neco deje - nezmeni se ukazatele na zdroje ani nic podobneho. A to diky tomu, ze se o to stara OS.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Grovik: Dobry - jako vtip urcite.

Docela jsi se trefil trefil. Prvne se opravdu udela SW a pak teprve se podle toho dela HW. To je realita. Prve se totiz vytvori SW model planovaneho HW a pak teprve se namodelovane funkce prevadi do HW. Ty divochu ;-)
Jinak DX tezko muze obchazet system, kdyz v NT nejde HW adresovat primo. Veskera komunikace musi prochazet pres systemova API. A jestli si myslis, ze jediny duvod proc prejit na Vistu je DX10 tak asi zijes v jinem svete nez mi ostatni. XP dokaze adresovat jen cca 3GB RAM (na nektere zakladni desce vic na nektere min). XP ma mizernou podporu pro viceprocesorove systemy (ctyrjadro na XP je znacne brzdeno), Vista prinasi znacne vylepseni v audio oblasti (SP1 ma navic pridat kompatibilitu zvuku s XBOX360 - snadnejsi portace her). Mnohem lepsi sprava pameti. A to nemluvim o mnoha dalsich vetsich ci drobnejsich vylepseni napric celim systemem. Ano je pravda, ze zatim jsou s Vistou stale nejake problemy, ale postupne ubivaji a to daleko rychlejsim tempem nez u Win2000 nebo WinXP po jejich prichodu na trh.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

2 Bespi: asi si nikdy nezkousel napsat driver pro Visty, to by si asi mluvil jinak

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hnz: Tak to se vis spatne. DX10 od zacatku byly planovany jen pro Vistu. Jen par lidi to stale nechtelo pochopit a vymyslelo si DX9.0L ovsem to je interní oznaceni uprav v DX9.0c aby fungovali pod Vistou (ano pod Vistou je potreba mit nainstalovane DX9.0c aby slo spustit hry se starsim DX nez 10)

Jinak k WinFS je dobre, ze do Visty nebylo nakonec integrovano. Vsichni o nem porad mluvi, aniz by vubec chapali o co jde. Jedna se o upravenou verzi Microsoft SQL Server 2005, do ktereho se ukladaji pres API souborového systemu soubory, se kterymi je pak mozne pracovat jako s databazovimi polozkami. Pro normalniho cloveka by to melo prinos jen v moznosti umistovani souboru ve virtualnich slozkach. To znamena, ze jeden fyzicky soubor by sji mohl mit ve 20 slozkach. Bylo by jednodusi vyhledavani souboru - ale to ve Viste resi intexovane vyhledavani. Takze pokrok pro bezneho uzivatele opet minimalni. Zato prostredky, ktere WinFS ke svemu behu potrebuje jsou opravdu znacne. Pocitej tak 200-500MB RAM pro bezny domaci PC.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hnz: Vista obsahuje dva druhy ovladacu. Kernel ovladace (ty pristupuji primo k HW) je jich minimum a jejich velikost je par kilobajtu. A pak klasicke ovladace. Ty pristupuji k API systemu - ne primo ke kernel ovladacum.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bespi: zda se, ze ty vsechno vis, vsechno znas, ale opravdu se musim smat, pac tu pises jeden hlod za druhym, aspon v poslednich dvou prispevcich, vic nemam cas cist :-)

a "XP dokaze adresovat jen cca 3GB RAM" je opravdu ROFL :-) nic vtipnejsiho sem asi dnes jeste necetl, jeste ze na internetu sou lidi, jako ty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2 specnaz:

XP (32-bit) opravdu muzou adresovat "jenom" 3 GB RAM. Ale to je obecne problem 32-bit systemu. Adresovy prostor je omezen na 4 GB (2 na 32 bajtu) a to se tam musi vlezt i ostatni napamovane zarizeni - treba prave ta VRAM, takze na samotnou RAM zbyvaji prave ty 3 GB. Z podobneho duvodu je omezen pametovy prostor na jeden proces na 2 GB (posledni bit vetsinou urcuje user / kernel space). To se da ale za urcitych okolnosti castecne obejit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bespi. nezer ten mrkvosoft jako patnactilete devce z mesta bez vojenske posadky:) Pokud maly mekky dokaze vyrobit updatovaci system, ktery sezere veskery vykon 1GHz procesoru po dobu 15 minut a 80 MB RAM, je schopen cehokoli. Fakt, ze z puvodne super novinky, bez ktere nejde zit (WinFS) je najednou nepotrebna vec, by ti snad mel napovedet, ne ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2Bespi-: V NT se TEORETICKY musi vsechno delat pres system, ale pokud neco napises jako ovladac, tak samozrejme primej pristup k HW mas a ze existuje spousta takovych aplikaci, to ti doufam nemusim vysvetlovat.

Co se FS tejce, sem zvedav, kdy M$ implmentuje jinej FS nez FAT nebo NTFS - dva nejhorsi FS ktery znam. Nedaj se na tom rozumne udrzet konzistentni data, je to pomale at pro male nebo velke soubory, ...

2xR: Jasne, to je limit okamzite adresovatelny pameti, ale viz nektera ze starsi diskusi, da se adresovat daleko vic, jen to desktopovy widle default neumi (a to plati i pro 32bit Visty!).

BTW: neznate nekdo virtualizacni SW, ktere vladze adresovat pro jedinej virtualni stroj 64+GB ram + umi fungovat na clusteru ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

xR: Technicky je možné i na 32bitovém systému díky rozšíření Intelu PAE možné zapnout 36bitové adresování (cca 68GB), ale pro to musí být podpora jak v systému, tak v aplikacích.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Velice zajímavá diskuse. Zvlášť ty části, kde se BFU snaží přesvědčit odborníka o své pravdě. Ale to odbočuju :-) Jsou tu názory odborníků, jsou tu názory řadových uživatelů, ale nějak se vytrácí praktická podstata:

1. ATi a nVidia v současné době musejí pracovat na DX9 driverech pro WinXP, DX9 driverech pro Vistu a DX10 driverech pro Vistu. Pokud by DX10 byly oficiálně podporovány i v XP, znamenalo by to další tříštění D3D driver týmů. Jak ATi, tak nVidia pracují minimálně rok na intenzivním vývoji DX10 ovladačů pro Vistu a že se situace ani po tak dlouhé době nedá nazvat bezproblémovou, ví každý. Nechci vidět, na jaké úrovni by ovladače dnes byly, kdyby krom Vista DX10 driveru museli oba výrobci ještě pracovat na XP DX10 driverech.

2. Na trhu máme nějakých +-5 "DX10" her. Jejich hardwarové požadavky jsou takové, že na čemkoli slabším, než je GeForce 8800 nebo Radeon HD2900 a 2GB RAM, je nemá cenu spouštět. A praxe je taková, že kdo si může dovolit high-end sestavu, pro toho nebude nový OS (po šesti letech) problém.

3. Gabe má mnohdy správné názory, ale tahle jeho dedukce postrádá logiku. Kusově nejprodávanější DX10 karty jsou GF8500, HD2400 a podobné. Ty si nikdo na hraní v DX10 nekupuje - ty si vlastně na hraní nekupuje skoro nikdo. Pak tu jsou HD2600XT a GF8600GT, jenže ty si taky většina lidí nekupuje jako DX10 grafiky, ale kvůli poměru cena/výkon, případně lepší kvalitě obrazu a podpoře pro video, než měla minulá generace (kdo by taky platil za morálně zastaralé produkty, když za tutéž cenu může mít výhodnější novinku). Nicméně ani v tomhle případě nejde o DX10. Pak tu je GeForce 8800GTS 320MB, kterou si většina uživatelů bere kvůli poměru cena/výkon a zbytek - GK přes 10000 - může dělat ty dvě procenta uživatelů s Vistou, kteří si hardware skutečně koupili kvůli DX10. Bohužel nejsem schopen pochopit, jak absence DX10 na hardwaru, na němž je DX10 v podobě současných her stejně nepoužitelné, negativně ovlivňuje vývoj a herní průmysl...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

specnaz: Co se ti nezda na tom ze WinXP (respektive vsechny 32bit systemy) umi jen cca 3GB RAM? Sice existuji klicky jako PAE, ale jejich funkcnost pro bezne uzivatele je nulova - kdyz klicku nepodporuje aplikace = pamet navic nejde pouzit. A mam pocit ze v teto diskuzi jde o hrace her ... tedy bezne aplikace.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jjjj: Mas pravdu v NT to tak opravdu je. Vista, ale zacala delit ovladace na kernelove a uzivatelske. Uzivatelsky ovladac nema primi pristup k HW. Kernel ovladac pak je delan jako co nejmensi mozny ovladac zarizeni, ktery funguje jako rozhrani mezi HW a systemovym API. Kernel ovladace jsou potreba jen pro VGA, radice a podobne slozitejsi zarizeni. Uživatelský ovladač by teoreticky nikdy nemel pod Vistou zpusobit pad systemu.

--------
NTFS je jako souborovy system naprosto v poradku. Problem je se zpusobem jakym jsou do nej data zapisovana. Tim dochazi k ponekud vetsi fragmentaci dat nez by clovek ocekaval. Coz je skoda. Ve Viste je to pry vylepseno, ale protoze jsem zatim na vsech testovacich strojich mel dual boot s WinXP/2003 tak to nemohu poradne overit. Kazdopadne po instalaci Visty byla fragmentace pokazde silena !!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Najviac na tom nastve, ze ked uz mate poriadny komp, aj tak na tie hry musite pockat rok, tie co su teraz, no dobre par ich je ale realne ich nikto este nehra
Mam tri nove notebooky, DX10 karty v nich (8600GT) , na jednom mam MAC OS, na ostatnych som originalne visty pouzival tyzden, potom som jednoducho naformatoval disk a supol XP-cka. Vista je na hovno, co by som za to dal mat DX 10 na XPckach.
Mikrosoft sa zasa raz ukazal, co si moze dovolit debilita monopolu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde vzal pan Gabe ve Steamu informaci o tom, že hráči si chtějí nechat spolehlivé Windows XP???

Stjně jako autor článku píše o tom, že lidé stejně přejdou. On asi zapoměl, že také přecházel mezi OS. Ať si vzpomene na dobu kdy ty nenažraný XP chtěli tolik operační paměti, přotom jeho krásné Windows 98, byly super výkoné a odladěné, že?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kompi: A je dalsi, kdo si musi za kazdou cenu rejpnout. Informacni hodnota prispevku nula nula nic. Nepises kolik mas RAM, jesli jsi upravoval nastaveni systemu (vypnuti automaticke defragmentace a tak) atd. Ani jaky mas vlastne s Vistou problem (nerikam ze zadne nejsou, jsou i s XP).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

>> hololoď:
Zapomínáš na jeden zajímavý precedentní případ: Windows ME. Nevšiml jsem si, že by na ně svého času lidé masově přecházeli. Pravda, byly už lepší - Windows 2000, takže nasazovat ME vlastně nebyl důvod.
Moc se mi líbí přezdívka Windows Vista jako "Windows ME II". A zatím bych pořád ještě nevylučoval, že dopadne podobně (ne stejně, ale podobně). Totiž proč přecházet na něco nového (Windows Vista), když tu máme něco lepšího? (Windows XP - léty prověřený, stabilní a hlavně tak nějak "nejvíce kompatibilní" OS, který drtivé většině uživatelů bude ještě hodně dlouho dostačovat).
BTW - viděli jste na různých webech prezentované rozdíly mezi DX9 a DX10? Já nevím, jak vy, ale já mám dojem, že DX10 vypadá prostě jen "jinak", rozhodně nemůžu říct lépe, nebo hůře. A možná jsem tomu velice rád, že jsem z hraní her už vypadl (jednak na to nemám čas a jednak už taky nejsem nejmladší, jak si někteří "nebudu jmenovat" nejspíše myslí).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bespi-: Kernel/User driver nezavedla Vista, to uz bylo v NT.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

WIFT: Srovnavat Vistu a ME je hodne legracni. ME byly Win98 s nekolika zmenami portovanymi prave z Windows 2000. ME 2, jak ty rikas by byly prave Windows XP s DX10 ... pravdepodobne by dopadly ale jeste hur nez puvodni ME.

Co se tyce srovnani DX10 a DX9 bych od tebe jako redaktora CDR.CZ cekal vic. DX10 nezavadi oproti DX9 zadne nove vlastnosti. Meni k nim jen pristup k nim, ktery je DX10 mnohem jednodussi a rychlejsi + pridava GS a unifikovane shadery. Za dalsi, zadna soucasna hra neni DX10 hrou, vsechny jsou maximalne dopneny "drobnym" patchem - vysledkem je pochybny prinos a jeste navic znacne zpomaleni. Takze podle ceho porovnavas ??

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

>> Bespi-:
Já se v DX9 a DX10 nevyznám, od toho máme jiný kádry ;) Já k tomu přistupuju jako koncový uživatel - vidím, co vidím a podle toho soudím, technické pozadí mě jako průměrného koncáka nezajímá :).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bespi-: WIFT to evidentně srovnává právě podle těch dostupných her. A jinak se to ani v praxi srovnávat nedá, protože je to v současné době jediný "přínos" DX10. Že je to smutné a že tímto způsobem DX10 využito být nemělo, je až druhá věc. Bohužel, současné enginy jsou psané pro SM3.0 a aby byl vidět vůbec nějaký rozdíl mezi SM3.0 a SM4.0 verzí, tak je ještě SM3.0 verze graficky degradována. Tohle vrhá na DX10 a samozřejmě i na Vistu dost špatný světlo...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Poslední bitva vzplála .. Microsoft si už dost dlouho podřezává svoji monopolní větvičku . Vista nejsou pro 70% lidí stejně účelné jako staré XP  (pro mne osobně jsou chaotické a tím víc co si s nimi hraji  ).  DX10 zajímá jen úzkou skupinu nadšenců a stále noví uživatelé  objevují kouzlo Linuxu který to v poslední dobře ostře cílí s nativní podporou NTFS zápisu u všech hlavních distribucí  .
Bylo už na čase říct si -  Bille ale my to co nabízíš vlastně ani nechceme !
 

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Uměni MS jak prodat 100x jeden SW je neuvěřitelné:-) To co jiní výrobci SW prodávají jako "upgrade" stávajícího SW, to MS stále prodává jako tzv nový SW, což ovšem není pravda. Své Windows oblékají do nových kabátků a přidavájí funkce a možnosti, je to ale pořád stále stejný SW.:-)

Tak proč by mělo být divné, že DX 10 budou jen v tzv. Vistě

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hnz: Tady jsem nasel jednu starou prezentaci WinFS. Normani clovek sice uvidi jen moznosti WPF, ale ono vizualne predvest API tak nejak nejde :-) . http://download.microsoft.com/download/c/e/2/ce28874c-4f44-4dbd-babb-727...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

V_Vcz: Windows XP ma cca 500MB Vista 3000MB jsi si jisty ze je to stejny produkt ? Na Viste pracovalo vic jak 15.000 lidi. Jinak Vista se prodava i jako upgrade. No a nevim jestli se ti zda normalni platit za pouhy SW DVD prehravac 2000 Kc s tim ze jednou rocne vyjde upgrade na novou verzi za 1000 Kc. Za 6 let dat tedy za DVD prehravac na kterem pracuje hrstka lidi vic nez za OS !!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No dobre, Bespi, po lopate, Visty stoja za hovno, ak mas notebook povedzme 3500+semprona s 512 ram a integrovanou grafikou, tak proste sa to nehybe. Ak mas 2GB pamate a dobru grafiku, tak to ide ako tak ale povedzme si otvorene, v mac OS na tej konfiguracii dostnes nieco co vyzera o 5 rokov v predu. Uzivatelske rozhranie ... vsak to ma MAC OS aj LINUX davno a ovela privetivejsie a jednoduchsie. Nespocitam kolko krat som mal problemy s driverami a s nastaveniami wireless na Viste, to co slape v XP normalne, nejde vo viste. Aka je podpora? smiesna. Co vravia vyrobcovia antivirov a firewallov.. buria sa aky biedny system je to. po vyzualnej stranke nestoji za nic, hybe sa pomaly. Ked ju vyladia, opravia 1000.000+ chyb, tak potom si ju mozno dam, ale teraz je na nic. Ak mas system na novom notebooku na surfovanie a na pocuvanie hudby tak potom prosim, ale inak ak chces robit nieco seriozne, navistu rozhodne zabudni.

A okrem toho uz od casu XP ciek je to rovnako. Mikrosoft vyda nieco, ked to prirovnam, to je ako kupit si nove auto, ktore je vlastne pokazene a cely cas len nieco orpavujem a opravujem, antiviry, firewally a len instalujem a instalujem ....... MAC OS to neportebuje ani linux. Cakal som ze vista s tym daco spravi ale je to velke sklamanie pre mna.

Ak mas slaby komp, tak to neutiahne a na novom kompe v podstate nic nove nedostanes, okrem DX10, zbtok pomocou programov dostanes hravo do XPciek, a tie sa hybu podstatne rychlejsie.

A este nieco,ukaz mi ludi co su s vistou spokojni a ja ti dam 10x viac protikladov. A potom sa pozrem na trh v amerike a do kazdeho notebooku skratka na silu daju vistu, za ktoru musis zaplatit. a ver mi ze to nie je len par desiatok tisic notebookov ale daleko viacej. Potom 15.000 ludi nie je vela na vytvorenie OS. Skor je hamba co vytvorili, zasa 90% pocitacov vo svete bude mat sitovny OS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bespi:
To potom můžu lehce argumentovat. Když jsou takto velké kde je potom ten SW ve Vistě který obhájí takto velkou instalaci? Instalace linuxu je stejně veliká, ale počet programů včetně kancelářského balíku je zřejmě viditelný a užitná hodnota čísté instalace je neodiskutovatelná. Již není třeba nic dokupovat. Hovořím hlavně o linuxu v enterprisove edici.
Tím že windows jsou stále jeden produkt, myslím to, že je to pořád Os Windows a ne nějaký nový produkt, jako byl třeba Win NT 4.0 či NT 3.x namísto grafické nadstavby win 3.11 v OS DOS. Tehdá se dalo mluvit skutečně o novém produktu, který si mimochodem nechal MS stejně udělat na zakázku a je založen na Unixu.
Dramatická změna nastala až u V2k, kdy se plně upustilo od dosovských windows a plynule se přešlo na NT line. Nyní jsou to prostě pořád windows NT v novém kabátě se spoustu zabazpečení, které otravují uživatelům život, ale znovu zaplacených, jako kdyby šlo o nový OS.
Nevidím prostě nový OS, jen vylepšený ten předešlý.
Snad tohle vysvětlení je pochopitelné.-)

V_V

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to: Kompi, V_Vcz: mam pro vas jen jedno slovo "CHUDACI". Protoze byt takto zaslepeny ...!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.