Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Hasselblad uvádí 60Mpix středoformát s unikátním systémem ostření

Predpokladame ze tam je CCD.. otazka od koho.. bude to znovu DALSA nebo ze by Kodak? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten true focus se mi líbí, na zrcadlovce fotím většinou právě se zapnutým středovým ostřením a namáčknutím a pootočením dotvářím kompozici, snad to vezmou za své i výrobci spotřebních dslr

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

eeeeeee mozna ze za pel let to bude mit cenu tak 3000 ne ? :) (jestli by nad koupi nekdo premyslel)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

tuto funkci ostredni ma jiz nekolik let Nicon, D300 a novejsi (napr i mainstreamova D90), nesleduje se pohyb kamery ale zaostreny kus obrazu, funguje to spolehlive a i u hasselbladu bych rekl ze bude kamera sledovat obekt spise nez pohyb kamery ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nikon sorry...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

for neznalek1, nevím, nevím, vzhledem k těm posledním dvěma větám :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Opravdu nekdo dotahl digitalniho Hasselblada do vesmiru ? ... nebyl to spise filmovy, vime, ono to neni ani prachotesne, je tam mrizka a ventilator.

K ostreni, zrcadlovky to nepotrebuji, nebot maji vice ostricich bodu, zatimco Hasselblad ho ma jenom stredovy a jenom jeden ;-)) ... tedy to ostri pres ten ultra pomaly digitalni chip ... coz na reportaz nebude ... ono nastesti to ma tak velky hledacek, ze lze ostrit i rucne, coz je nejpouzivanejsi ostreni u tehle tridy nedodelanych fotaku.

Jo a jake to ma ISO ... ze by tradicne max 400 ;-))

Tahle trida ma same nevyhody, je to drahe, neodolne, pomale, male ISO a minimalni komfort ... zato: ma sice malo skel, jsou predrazene, ale jsou kvalitni uz na plnou diru, zacinaji sice od F3 bezne 4 ale zase diky velikosti chipu je hloubka ostrosti super, dla e to ma unikatni DOF ... pokud nekdo necloni jak blazen a pak to nema zadny smysl pouzivat, no a hezky se s tim foti ve studiu z PC

Jinak kdyz jsem si dal zvetsovaci hledacek na D700 tak mam stejne velky hledacek jako Hasselblad ... tedy skoro, ale ten rozdil je minimalni.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No ono je to hlavně na portréty a marketingové fotky... Taková Heidi Klum na 20m plakátu...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Izak: Rejpat za kazkou cenu? Nevsiml jsem si toho ze by prvni veta vyjadrovala cokoliv ve smyslu ze Astronauti meli digital, pouze stredoformatovej fotak...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Až vymyslí fotoaparát, který bude umět zaznamenávat ostře celý obraz, ne jen určitou část, pak to bude opravdu průlomový objev a fotoaparáty dostanou nový rozměr. Nějaké ostření a megapixely jsou z mého pohledu zákazníka naprosto irelevantní.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Takovy fotoaparat existuje - mobilni telefon.

Jinak cim vetsi je zaznamove medium (snimac, film) a vetsi ohnisko, tim mensi je hloubka ostrosti. Udetlat aparat s velkym snimacem a sklo ostre od 0 do nekonecna je technicky nemozne.

Navic prace s hloubkou ostrosti je presne to, co fotografove chteji. Kdyz chces ostre vsechno a kresbu jak 2d plakat, fot kompaktem nebo telefonem.

Ad cena za 3 roky - 12 let stara 6 megapixelova zadni stena na Hasselblad stoji cca 1000 USD (stala nova 20x tolik) a kvalita obrazu a ostrost nakope jakoukoliv dnesni 10 mega zrcadlovku.

Jenom ISO 400 ? No a ? Pro ty co je aparat urcen to staci, navic uchladit ten snimac je skoro nemozne. Delsi expozice se dela zasadne na film.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ptc:
Souhlas.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Izak: NASA model byl Hasselblad 500ELs ve formátu 6 x 6 cm.

A o kvalitě foťáků Hasselblad něco málo napovídá jejich ruský "klon" ;-) Kiev 80

http://history.nasa.gov/alsj/a11/a11-hass.html

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

p-ako: No ale to je trochu protimluv, protože hasselblad si zakládá na tom, že fotka je co nejvěrnější, kdežto Heidi Klum na 20m plakátu je výsledek cca 50 filtrů photoshopu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ja se priznam ze nerozumim co ten system koriguje.
Pokud prece zaostrim na nejaky bod a rekomponuji, tak se nemeni zaostrena vzdalenost a neni co korigovat a tato se v principu ani nemeni pri zmene zoomu.
Pavel

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

willcz:
Při zaostření je rovina snímače(filmu) rovnoběžná s rovinou zaostřeného objektu. Při překomponování roviny už rovnoběžné nejsou a změní se tak i vzdálenost od snímače k zaostřenému objektu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> notorius : Navíc nikdo netvrdí, že se ten objekt nemůže pohybovat...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

to hcbd: Asi nevies ze vo vacsine fotografii je (relativne nizka) hlbka ostrosti ziaduca.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

pao:
No, to bych u námětů, které budou snímány tímhle strojem asi neočekával.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2JM_: jj 6x6 takze umelecky format, takze film ;-))
ja treba porad nechapu, proc sel fotak umelcu smerem ke komerci, tedy formatu A4 ... kdyz byl celou dobu ctverec a to je jeden z duvodu, proc jej umelci zavrhuji, dalsi je ten, ze digitalni print nevydrzi, nebo nikdo nevi jak dlouho, za to uslechtili tisk, stribr, zlato, platina ano.

2hcbd: No tak stredoformat a taky velkoformat je hlavne o unikatnim dofu, tedy unikatne nadherne rozostrenem pozadi a o nadherne vinetaci v rozich, ktera temto formatum dava jedinecnou atmosferu ... dnesni fullformaty (zrcadlovky) sice vinetaci koriguji, ale jde ta korekce vypnout.

Znam taky lidi, co razi FF a spickove skla se svetelnosti 1.x, ja mam taky bezne 1.8, 1.4 az 2 max 2.8 ... tam jde pak dof trochu dohnat

PS: a nerypu za kazdou cenu, i na tohle telo lze nasadit filmova kazeta, nikdo nerika, ze je hasselbalad vylozene spatny fotak, skla delaji super, ale dokonaly taky nenei

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Někomu tu nebylo jasné zaostřování: pokud se zaostří na předmět, který je od foťáku daleko, tak změna kompozice samozřejmě zaostření neovlivní (krajina). K problémům ale může dojít tehdy, fotí-li se na kratší vzdálenosti a/nebo s hodně světelným objektivem o delší ohniskové vzdálenosti. Např. u některých portrétů můžeme vidět, že je hloubka ostrosti opravdu nepatrná. A podobně u makrofotografie. Samozřejmě, že u krajiny se zaostření opravovat nebude.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Izak:
"ja treba porad nechapu, proc sel fotak umelcu smerem ke komerci, tedy formatu A4 ... kdyz byl celou dobu ctverec a to je jeden z duvodu, proc jej umelci zavrhuji" - na to jsi prisel jak? Asi pesky, ne? Duvod, proc dnes foti spousta lidi na 3:2, je ten, ze DSLR je prece jen levnejsi nez zadni stena a prislusne vybaveni. V tom se nic nezmenilo, kinofilm ma uplne stejny pomer stran, predstav si.

"No tak stredoformat a taky velkoformat je hlavne o unikatnim dofu, tedy unikatne nadherne rozostrenem pozadi a o nadherne vinetaci v rozich, ktera temto formatum dava jedinecnou atmosferu ... dnesni fullformaty (zrcadlovky) sice vinetaci koriguji, ale jde ta korekce vypnout." - dalsi nepresnost. Stredoformat a velkoformat byl predevsim o velikosti zaznamoveho media a s tim souvisejicm narustem polotonu a detailu. DOF k tomu je jako bonus. Ovsem u velkych formatu je to nekdy spis problem, kdyz je potreba proostrit celou scenu a nestaci ani f64 a nastoupi pohyby standard. Onu vinetaci se krajinari snazili odstranit napriklad pomoci centrfiltru, dodnes je vyrabi treba Rodenstock. Vinetaci si mohli dodelat v komore dle libosti.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

notorius: klasicky Hasselblad mel ctverec, vzdy to byl ctverec, narozdil od komernich fotaky, jako Mamina etc, ktere mely format A4, nebot casaky jsou vetsinou A4 ... a pak prijde digitalni stena, ketera je A4.

Jako rozdil mezi kino fullformatem a stredoformatem je na papire 0, od toho je RIP program, ktery to dopocita a roziseni tiskaren je jake je, prelicku tomu dava Canon, kteremu kdyz zaschne 1/3 trisek, to nikdo ani nepozna, h;avne ze jich tam maji tolik ;-)))

Takze ne, o DOF tam jde predevsim az v prvni rade, pokud chci fotit neco, co je ostre az nekde, pouziju jiny fotak, nebo sirokac, kazdopadne, treba na arch. je lepsi mech, ten schift focus je neco uzasneho ;-))

Dival jsem se na RAWy z 60, jsou super, samozrejme to nesmim tisknout na malou fotku, ale kdyz vesmu zrcadlovku, doostrim a vytisknu, nikdo nepozna rozdil, kvalita prechodu je dana poctem bitu na barvu ... ale nevim, jakou ma tahle stena, ja mam ted 14 a je to sakra rozdil ... hold 2^12 a nebo 2^14 je velky rozdil ... ale hlavne pro upravy v PC, na papir to nedostanu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Oprava, rawy z 30Mpx ... ;-)) ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Stredoformat nema zandy pomer na filmu, ma ho takovy, jak je udelany fotak, limitujici je jenom sirka ....

Kinofilm byl vytvoren na komerci ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Izak:
Nemuzu si pomoct, ale zase jsi napsal snusku blabolu.
1. Nikde jsem nepsal, ze Hasellblad nebyl ctverec.
2. Mamina? Myslel jsi Mamiya? Ktera vyrabela ruzne stredoformaty, 6x 4.5, 6x6, 6x7, 6x9? Pouze Mamiya Press(Universal) urcena pro akci foceni mela kazety pro 6x9(=3:2), ovsem i pro 6x7. Jinak se napr. RB(a pak RZ67) vyuzivala uplne stejne jako Hass v atelierech, dokonce je pro mnoho lidi daleko vetsim symbolem v tomto ohledu.

Stojim si za tim, co jsem napsal v predchozim prispevku o narustu detailu a polotonu. Precti si to poradne. A presne jak uz ti napsal nekdo v jinem tematu na teto diskusi: nez zacnes psat, napocitej do desteti a pak si jeste pro jistotu znova precti na co reagujes. Koncim.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jeste posledni:
Kinofilm nebyl vytvoren jen a uplne pro komerci. Zkus si neco prvne precist o vzniku prvnich kinofilmovych aparatu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Izak__: ...kvalita prechodu je dana poctem bitu na barvu ...
Významně ano, ale nejen tím.

notorius: ...velikosti zaznamoveho media a s tim souvisejicm narustem polotonu a detailu.
Svatá pravda.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Mamina je familierni nazev ;-))

Jasne ze cim vetsi snimac, tim lepsi, ale v digidatech muzes mit co chce, pokud to nedas na papir, tak je to jedno, stredoformat se pouziva hlavne kvuli DOFu a rozliseni, stejne tak velkoformat na film.

... jeden zakaznik chtel nerelane rozliseni skupiny 300lidi ... pouzil se velkoformat s jeptiskou a jeden scan mel pres 60GB ;-)) ... stena i stredoformat na to bylo malo.

Mimochodem jeden kolega nesnasi stredoformaty, pouziva Lka s F1.2 a pod a dosahuje podobnych vysledku DOFu ma nejaky Canon Mark1 (posledni verze) ... opravdu nepoznas rozdil, ja mam doma nejake RAWy z Hasselbladu a jedine co je super jsou detaily ... jenze jak je vyuzit? na maly format rekneme A2 A1 to nepoznam a na megaformatech uz to nezabere oko, takze bych musel prijit k plakatu a zkoumat detaily ... ale neuvidim celou fotku ... takze kdyz si stoupnu tak, abych to videl cele nevim detaily ;-))

Ja videl narypovanou velkou folii z 6Mpx .... a uroven detailu byla super a to byla prosim 12bit D70 ;-))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No ale muzes delat vyrezey, jenze to me nezajima, orezavam ve fotaku ... jedine vyuziti je sport a zviratka ... jenze nato je to moc pomaly stroj

Pritom filmovy Hasselblad je velice rychly, jenze kdyz tam ten film rychle jede, nepileha k plose ... katze se delaji tlakove kazety ... nevim kolik to ma snimku za sekundu, ale kdyz to omylem nastavil, tak zmack spoust a film byl v pr...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.