Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Raymond James: Herní Ampére byl o pár měsíců odložen, ale může vyjít v červnu

A jste si jistí tím, že Samsung na 7nm EUV už nevyrábí? :) Já jen že mám v telefonu Samsung Galaxy Note 10+ už 3 měsíce Exynos 9825, který je výráběn v samsungu na 7nm EUV...Telefon je v prodeji od začátku sprna...

The Exynos 9825 brings evolved power to deliver next generation mobile experiences from gaming to intelligent photography and AI-powered assistants. Featuring the industry’s first 7nm EUV processing technology

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/exynos/products/mobilepro...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na finanční konferenci na přelomu října a listopadu Samsung prohlásil, že masovou výrobu na 7nm EUV zahájí ve čtvrtém kvartálu. Pro vlastní potřebu zpravidla svoje procesy používá dříve, než je nabídne trhu, ladí je na svých produktech vyráběných v menších objemech. Něco jako Intel a 10nm Cannon Lake, který byl dostupný před oficiálním zahájením 10nm sériové výroby.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kromě toho ARM SoC jsou proti výkonným grafikám pidičipy, se kterými se vždycky začíná, protože se u nich snáze dosahuje dostatečné výtěžnosti. Složitější a větší čipy se vyrábějí až později, kdy je proces dostatečně spolehlivý.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji moc za vysvětlení, to jsem opravdu nevěděl, já si myslel, že je to přesne opačně, první 800mm2 čipy a pak teprve začnou dělat menší...

První si radši pořádně přečti, co jsem psal, pak se zamysli a nepiš blbosti, co každý ví :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty se to snažíš vždy tak okecat :D

Psal jsi tohle: Můžeme tedy spekulovat, zda je pravděpodobnější, že Nvidia vzala 7nm proces TSMC na milost nebo že spustí výrobu u Samsungu v době, kdy na jeho 7nm procesu začnou teprve sériově vznikat první malá ARM SoC.

ARM SoC už ale dávno vznikají na 7nm EUV - Když šel telefon na trh už v srpnu, tak větší produkce už musela sjíždět z linek tak v květnu :)

Asi bych si upravil tu tvojí větu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Herní Ampére byl o pár měsíců odložen, ale může vyjít v červnu "

Architektúra Ampere sa spomína už niekde pred 6 rokmi, ale pre Nvidiu je to len pár mesiacov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

??? Jak suvisi nieco, "co sa spomina" s tym, kedy sa ohlasi vydanie?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tesim se. A jak to vyjde, tak kupuju!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

..a jak to vyjde, Redmarx začne plánovat nákup budoucí řady grafik....

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

S řadou nvidia přes 9000 mu ten nákup určitě výjde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Můj PC už taky začíná nutně potřebovat upgrade, ale zatím zůstávám v klidu a rozhodnu se, až budou dostupné všechny informace. V následujícím období se asi ukáže, co bude lepší volba. Další generace konzolí asi nastolí trend a já chci koupit PC, které tomu bude odpovídat. Nejen výkonem, ale i kompatibilitou. Největší otazník je asi ray tracing a já nebudu upgradovat, dokud nebude jasné, na jaké technologii se ray tracing bude v následujících letech přednostně realizovat. Pokud Ampere výrazně zlepší výkon RTX, tak to zní zajímavě, protože vysoký propad výkonu v RTX byl asi největší problém současných RTX karet. Ale pokud AMD do následující generace GPU a konzolí protlačí jinou technologii, na kterou se budou hry primárně optimalizovat, vezmu AMD.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

RTX je normalni implementace DXR, AMD nic jiného nevymysli a na konzoli rozumej PS5 to stejne bude přes jejich vlastní API. na Xboxu pak bude klasicke DXR.
Pristi generaci to bude jako vždycky, bude nas nakonec zajímat hlavne hrubej vykon a AMD zatím nic s moznym pomyslenim na atak NVidie nepředvedla. Jiste ale do leta predvest muze, uvidíme.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No já v tomhle ohledu nejsem žádnej expert a jako laik to prostě dělím do dvou kategorií - nVidia ty výpočty řeší přes dedikované tensor cores a AMD to chce řešit optimalizací těch standardních jednotek a žádná dedikovaná jádra neplánuje. A předpoklad je, že by se podobné řešení mohlo objevit i v konzolích, takže by na tento způsob ty hry mohly být lepé optimalizované. Jestli jsem to špatně pochopil, rád se nechám opravit. Ten maximální hrubý výkon mě až tak nezajímá, nepotřebuju mít nutně to nejlepší a dávat 20k za GPU se mi nechce. Takže úplně nesouhlasím s tím, že AMD nic nepředvedla, 5700 (XT) jsou podle mě dobré karty. A přesně v "mé" cenové kategorii. Jen si počkám, až se vyřeší ta situace ohledně ray tracingu. Protože nechci teď kupovat kartu, která bude (třeba) za rok stará.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ale dyť přece NV uchodila RT i na kartách kde toto: "nVidia ty výpočty řeší přes dedikované tensor cores" neplatí. Chápu Vás s 5700 (XT), je sice hezké že NV má gk za 20+ tisíc ale reálně si je koupí asi tolik lidí jako procesor s 48+ jádry :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No asi není pochyb, že ray tracing lze počítat i jiným způsobem než přes tensor cores, ale rozhodně se v takovém případě nejedná o hratelný zážitek. Jako já celkem chápu, že nVidia ray tracing zprvu podmínila vlastnictvím RTX karty, protože možnost ray tracing spustit na ostatních kartách je v podstatě zbytečnost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Crytek vypustil mozno pred pol rokom demo, kde v cca 30fps bezal nejaky ten RT na Vega 56, co je teraz vykonnostny mainstream, takze nehadz flintu do zita.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V nízké kvalitě ve kterém to RT dělali. Také řekli že s využitím RT jader na RTX by to svištělo daleko lépe.

30FPS třeba v SotTR s RTX ON zvládne i GTX1080 a to je karta s průměrným počtem Cuda jader. 1080Ti to zvládá výrazně lépe.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

a co, 99% (hracskeho) sveta na nejake RT serie.je to umelo zivene nvidiou a par zapalencami v diskusiach. Mozno horsia kvalita, ale zaciatok, a terajsi mainstream to zvlada (a bez hw a cenoveho priplatku). to je podstatne, a nie ci nejaky odraz alebo tien v tme odpoveda realite.

si to stiahni, to demo/benchmark je volne dostupne a vyskusaj.

"Také řekli že s využitím RT jader na RTX by to svištělo daleko lépe."
dont say it, cpt. obvious

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To, ako je v HW raytracing implementovaný nie je pre používateľov až tak dôležité. Myslím, že v dobe keď sa RT dostatočne rozšíri bude toto už ošetrené. Nepredpokladám, že vznikne výrazná nekompatibilita, pretože sa zdá, že obe strany budú mať pomerne silnú základňu.

Sám som zvedavý, ako to bude v 2021/202, predovšetkým s rozšírením v hrách a inom SW.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No já mám právě strach, aby to nedopadlo jak s konzolemi a jejich exkluzivitami.. jako že nVidia zaplatí vývojářům, ať do hry implementují ray tracing optimalizovaný pro tensor cores a AMD udělá to samé s jinou hrou. Nemyslím si, že budou vývojáři do her implementovat či je optimalizovat pro obě technologie, ale snad se pletu. Ideální by bylo, aby se v tomto ohledu nastavil nějaký standard, který budou ctít všichni výrobci a vývojáři. Ale to je v kapitalismu asi utopie..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty optimalizace urcite budou, to je téměř na 100%, ale zaroven to neznamena, ze to na druhé grafice nepujde vůbec. S tim, ze většina her bude mit RT optimalizovane pro AMD kvůli konzolim, bych moc nepocital. Vzdyt i dnes a v minulosti mame priklady her, kde byly vyslovene proprietarni technologie NVidie (Hairworks) a přitom ty hry vysly i na konzolich, kde se to pouzit nedalo.
A pokud AMD říká, ze by na RT chtěla pouzit standardni jednotky a ne dedikovane, tak to je presne o tom hrubem vykonu, jak jsem psal v první odpovedi.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

NV může platit za implementaci RTX, to jestli to pak poběží na GTX kartě bez RT jader nebo na RTX kartě s RT jádry je irelevantní. RTX podporují obě, jestli to budou počítat ty či oné jádra rozhoduje driver karty, ne vývojář.

To je asi jako věčné připomínky o nepodpoře AS u NV karet.

AS jsou součástí DX12, když vývojář dělá DX12 titul a použije to, tak to bude fungovat na každé kartě co má DX12 nálepku. To zda ta asynchronní fronta vznikne a bude řešena na straně HW nebo SW, nebo vůnec nevznikne a požadavek bude zařazený do běžného zpracování je buřt. Hra poběží a vývojář se nemusí starat.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

V skutočnosti raytracing na GPU už nejakú dobu funguje napr. rendered viewport v Blenderi. Na real-time použitie je to pomalé, preto treba HW akcelráciu. A to, či sa jeden výrobca rozhodne použiť tensor cores, druhý upraví nejakú inú časť je viac-menej pre hráčov jedno. Ak bude mať grafická karta dostatočný výkon na RT, tak sa to v API objaví a kompatibilita bude.

Myslím, že RT je (a ešte len bude) dosť viditeľná zmena na to, aby sa pomerne rýchlo presadila. Ako v minulosti, tak aj s tým sa asi objavia nejaké proprietárne drobnosti, ale raytracing ako taký sa asi rýchlo rozšíri.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jak to řeší HW není podstatné, podstatné je co to znamená pro vývojáře.

Ten má dnes možnost použít základ obsažený v DX12 či Vulkanu nebo použít RTX od NV, to je nadstavba třeba jako game works. Například BFV je pokud se nepletu čistě DX12 DXR, žádné RTX. Ostatní používají RTX nadstavbu.

To co běží na DXR, by mohlo, pokud by to pro AMD bylo výhodné, běhat i na AMD už teď. Ale proč ukazovat mizerný výkon, když nemáme výkonnější alternativu.

PS má vlastní grafické API a RT si jistě budou řešit po svém. U XBOXu se dá předpokládat že se použije DXR.

AMD, pokud nechce být zcela proprietární, musí DXR implementovat. Mohou udělat nějakou vlastní nadstavbu, stejně jako udělala NV s RTX.

To je to co vývojář potřebuje implementovat ve hře. O to zda HW za tím má RT jádra pro akceleraci, nebo použije CU nebo to vyřeší úplně jinak vývojáře hry nezajímá, to je věc vývojáře GPU potažmo jejího driveru.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nemyslím si že konzole nastaví trend. Příkladem poslední "port" na PC - RDR2. Hra je vizuálně o hodně dále než na konzolích, stejně tak třeba nedávný Control nabízí nesrovnatelný vizuál na PC.

To že AMD vydá něco na co se všichni budou sostředit? Nedává moc smysl, pokud to všem nezaplatí AMD. Aktuální RT se začíná prosazovat, ohlášených titulů je spousta, s výkonnějšími RTX kartami to začne být zajímavější i pro ty, kteří nejsou spokojeni s výkonem. Nové RTX karty nezačnou od nuly, ale budou tu lidi se současnou generací = větší rozšířenost = větší šance prodat. AMD začne od píky, bude tu málo HW, menší šance takovou úpravu prodat.

Předpokládám ale že AMD bude určitě podporovat základ obsažený v DX12 a Vulkanu, stejně jako to podporují NVIDIA karty (ne jen ty s RT jádry ale i starší Pascaly). AMD případně přidá něco svého, ale jak bylo řečeno, problém to prosadit proti rozjeté konkurenci.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, ale o par mesicu pozdeji pak vyjde rada Super, napt 3070Ti Super. Nebude lepsi pockat az na to?
Navic uz budou v te dobre odladene ovladace pro radu RTX3xxxx, ktere nebudou padat a budou mit vyssi vykon.

Ja bych se proste neunahloval.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

:DDD Trefa

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Caso dále zmínil, že od Ampere očekává výrazný nárůst raytracing výkonu, nárůst rasterizačního výkonu, o 200-300 MHz vyšší takty oproti Turingu a nižší TDP v jednotlivých hladinách. Jako první jsou z herních modelů Casem očekávané GeForce RTX 3080 a GeForce RTX 3080 Ti."

A zminil take na zaklade ceho ocekava takove narusty?

IMHO kazda z tech casti, tedy vyssi rasterizacni vykon, frekvence, nizsi TDP je datelny ale ne vsechny dohromady. To mi prave prijde, ze nove procesy nikdy neprinasi vsechny tyhle veci naraz, tedy frekvence, energeticke uspory i hustotu tranzistoru. Ale treba to poladi.

Jinak ten RTX vykon by mel samozrejme stoupnout adekvatne k rasterizacnimu uz z principu, ze neni problem (malinke procento jadra) s RTX obvody, ktere akceleruji hledani pruseciku paprku a ploch... problem je pote dostat to skrze zbytek te hybridni pipeline.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

7nm EUV proces je dost podstatný posun oproti 14/12nm procesům. Na dlouho asi poslední svého druhu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jn, snad klesne i trochu cena, to kolik chtej ted za 2080ti je dost vtipne, bohuzel se najde dost lidi co jsou ochotni jim ty prachy dat a diky takovejm lidem se ta cena nejspis dolu nehne

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ale nabizi podstatny posun ve vsech oblastech najednou?

Co jsem cetl, tak 20-30% takty, 30-50% spotreba a 40% zmenseni, ale pokazde to bylo zmineno v jinem kontextu, takze jsem z toho nedostal pocit, ze muze nejaky konkretni produkt vyuzit veskere bonusy najednou.

Jako 1:1 jen ciste prepracovane pro 7nmEUV by to asi mohlo byt, ze vlastne produkt zustane co se tyce tranzistoru stejny, ale tech 300MHz navic a nizsi spotreba (a tim padem treba prostor pro boost) se projevi na celkovem vykonu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano jedno z toho, pokud chceš vytřískat maximum z té oblasti, může to ale kombinovat, přidáš nějaký ten takt ale ne maximum, tzn, může být při stejném výkonu nižší spotřeba a zmenšení bude tak jak tak.

A výkon se nezískává jen využitím vyšších taktů ale úpravou uvnitř, věci které nikde nevidíme, nejsou ani ve specifikacích, například latence cache, nebo vylepšená komprese, nové - efektivnější instrukce, specializovaný křemík....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No a na to jsem se presne ptal. Z jakych informaci soudi. Ma nejake zpravy z nVidie o konkretnich upravach v jadre?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proč by to nebylo možné. 200-300MHz je 15% navýšení taktů, proces slibuje více. Tzn další část toho zisku z technologie jde na vrub snížené spotřebě. Navýšený RT a rasterizační výkon může být vylepšením návrhu, třeba nižší latence cache, větší cache, různé vylepšené komprese atd..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.