Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Hráči se 4 GB RAM se dočkali u Call of Duty Ghosts nemilého překvapení. Je 6 GB RAM fake?

Kde jsou ty časy, kdy se Civilizace 2 ptala, jestli mám víc než 8MB RAM a může zapnout efekty...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

toto sa bude stale opakovat, mladí budu spominat kde su tie casy ked sme plakali za 6GB RAM

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

A je to teda 32bitova hra, nebo 64bit? Protoze jestli se nemylim tak 32bit proces umi naalokovat maximalne 2GB RAM...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

64bit, 32bit exe to ani neobsahuje

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak z toho bych pak tragedii nedelal.. spis z toho ze si nekdo nainstaluje 64bit Windows na 4GB RAM.. to se pak neni co divit.. bohuzel hodne laptopu je treba takhle predkonfigurovana... to je ta tragedie.. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

4GB az doted bohate stacilo na vsechny hry, jen maloktera vyuzila vic nez 2 GB. Holt az doted.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak, jak to podáváš, mi to zní, jako kdyby počítače se 4 GiB RAM a OS Windows byly vždy nesmyslně nakonfigurované. S 32bit. OS Windows je při osazení 4 GiB RAM kus paměti nevyužité (a v drtivé většině případů nevyužitelné), takže x64 Windows se 4 GiB RAM jistý smysl má.

4 GiB RAM je dnes pro Windows (a speciálně pak Windows x64) tzv. „optimální minimum“. Že já mám na svých počítačích zpravidla víc (obvykle 8 nebo 16) z této konfigurace nedělá nesmysl. Nicméně jestli takhle blbě optimalizovaných her začne vycházet víc a víc, posune se optimální minimum na 8 giga.

Stejně je ten svět šílený. Máme čím dál tím víc výkonnější mašiny s čím dál tím větší kapacitou a nenapadne nás nic blbějšího než se vykašlat na optimalizace. Jsem evidentně předurčen k návratu do jeskyně.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

IMHO, v drtive vetsine to umi prostor nad 3,5 GB vyuzit vestavena Intelacka grafika. Dale pak muzes tenhle prostor vyuzit treba na diskovou cache pres 3rd part tooly, ktere to umi.

4GB RAM pro 64bit Windows je velice neoptimalni minimum.. jelikoz samotne widle si vemou neco pod 2GB a vetsina binarek kompilovana na 64bit architekturu je cca o 15-20% vetsi nez pro 32bit architekturu.. Takze pamet se vycerpa docela rychle. Pro me je tech 8GB pro 64bit optimalni minimum uz par let..

A kdyz uz jsme teda u tech optimalizaci, tak by me zajimalo, jak jeste vic optimalizovat treba 4K textury? Komprimovane uz jsou.. Ja bych to praveze delal tak, ze bych prubezne plnil prave RAM texturama jako cache, ktera by je pak rychle predavala pameti graficke karty.. Nevim jestli to uz takhle i nefunguje... To by mohla byt optimalizace :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

heh, no zrovna `call of duty` potrebuje tu 64bit verziu jak sol :o)))))

ok, berem ze na MP to ma snad aj sancu vyuzit, ale ked ovela kvalitnejsie (nielen graficky) tituly bezia aj na 32bit a 2gb ram, tak je to fail tak ci tak!

Co sa tyka textur, tak ma az fascinuje pristup bud ich odflaknut (typicky pri konverzii z konzol), alebo zas urobit `hires` ale taky extremny, ze clovek ma sancu pozerat rozdiely ked sa nacapi ksichtom v hre uplne na objekt a grabne si screenshoty! 8-O
-> ale hlavne ze su tie textury `hitech` obrovske a pekne zatazia system!

Co sa tyka bohatosti roznorodych kvalitnych textur, tak ked sa uz autorovi s tym chce babrat, mohol by sa babrat aj s inteligentnym dotahovanim pocas hry (t.j. nie je nutne tam narvat vsetky textury naraz) a gigabajty maju textury v aktualnej scene ci dokonca leveli naozaj len ked su uberhypermegahires....

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

to sa ale velmi mylis, pretoze prakticky je castokrat vyuzitelnejsie > 3.5GB pod 32bit pre bezne programy ako `nativnych X GB pod 64bit...

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

4 GB je paměť naprd, protože buď tam dáš 32 bit a nevyužiješ asi 1 GB a nebo 64 bit a sice ho využiješ, ale budeš mít v paměti 2x víc knihoven a víc zabraného místa na disku (to je zajímavé v případě SSD), takže osobně nevidím moc důvodů k 64bit OS na 32 GB RAM.

Ohledně optimalizací: pokud máme k dispozici výkonný hardware, tak je nesmysl optimalizovat, když jsou ochotní si ten HW koupit. Samozřejmě záleží na cenách, ale při současné ceně RAM je jedno, jestli mám 4 nebo 8 GB (já třeba už dlouho 16 a celkem se mi to fláká). Druhá věc je marketing, že to znepřístupnili pro hodně lidí s typickou konfigurací.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Win 32bit vyuziji nejvic 3,5GB, takze pokud nekdo nechce aby mu 0,5GB lezelo ladem tak si nainstaluje Win 64bit. Malokdy jsem videl, ze by procesy, hry zabraly vic nez 4GB. pouzivam pocitac k beznym ucelu a k temto ucelum jej pouziva drtiva vetsina lidi. Windowsy si sice hned po startu zaberou velkou cast pameti, ale tu si drzi k optimalizace a poskytnou ji nasledne i programum v nem spustenych. Takze 4GB je jeste dnes dostatecna kapacita. Proste tahle hra to neukeca. Uvidime co Battlefield.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Argument "pokud nekdo nechce aby mu 0,5GB lezelo ladem tak si nainstaluje Win 64bit" neberu.. grafarny v APU to umi vyuzit, taky 3rd party diskove cache..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nehledě na to, že x86 aplikace žerou podstatně méně paměti. Osobně se domnívám, že pod 64bit Windows a 4 GB RAM člověku dojde paměť dřív, než kdyby měl 32 bit systém a jen 3,5 GB. A taky je tu PAE, které, alespoň v Linuxu, funguje bez nějakých závažných výkonnostních propadů už léta a umožňuje i 32bit systému adresovat až 64 GB paměti, akorát nelze adresovat víc než 2GB na aplikaci, což někdy může být problém, ale troufám si hádat, že pro většinu uživatelů nijak závažný.

Nicméně sám mám 64bit windows na 4 GB ram, nenažranost systému na paměť jmenuju z vlastní zkušenosti, ale přeinstalovávat nehodlám, protože mám takhle aspoň pocit, že jdu s dobou :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prave kolik uzivatelu pousti vic nez jednu "velkou" aplikaci? S limitem na aplikaci 2GB a spotrebou OS + Cache 2GB je velikost pameti 4GB pro windows dostatecna.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Grafici a hudebnici treba... a myslim ze v dnesni dobe je jich docela pozehnane..

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

neviem ako vam, ale mne sa rozhodne nechce vypinat browser (ktory v dnesnej dobe v pohode zozere cez 1GB) ked idem pustit nejaku hru, takze to uz mam hned dve velke aplikacie a 4GB by uz nemuselo nutne stacit

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Asi jsem žil v bludu ale já měl za to že se k adresaci paměti počítá i adresace paměti na GK. Tak že pokud někdo má v PC GK kartu s 2 GB a 4 GB RAM tak je už na 6 GB celkem.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

první část je v podstatě v pořádku - do adresace započítává NEJEN paměť grafiky (ale i ostatní I/O zařízení, která jsou přímo adresovatelná). Ale neplatí (nebo nemusí platit), že 2GB grafika "ubere" ve 32b OS právě 2GB z adresovatelné RAM. To záleží, kolik té RAM BIOS karty zpřístupní pro mapování ze systému, může to být klidně jen 256MB.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Aha díky

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Pokud vím, tak 32bitové CPU umí adresovat max. 3,5GB. Možná se ale mylím. To je také důvod, proč jsou COD Ghost jenom 64bitové.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Zalezi spis od CPU.. Staci mit podporu PAE ktera je od roku 1995 temer ve vsech procesorech.. Pak to taky musi podporovat OS, bohuzel u Windows to jsou jenom serverove edice...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To bohuzel neni pravda. Ve skutecnosti uz od Win XP i 32-bitove verze jedou rovnou v PAE. Limit 4GB pro desktopove verze je tam nastrelen M$ jako "licencni politika".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejaky dukaz by nebyl?

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

pouzi google!
mne ako dokaz staci ze na mojom xp pro pae velmi realne a aj prakticky funguje....

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

SP2 a zapnout DEP mi neprijde jako ze to "rovnou" funguje, resp. ze to podporuje odjakziva..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ked nevies ako, tak pouzi google...

ze to `rovno a realne` funguje som zistil u seba velmi rychlo - to som aj napisal...

co je to `odjakziva`? nestaci minimalne poslednych niekolko rokov (ked to zacalo byt zaujimave kvoli 4GB 32bit limitu - predtym to ani len mainboardy a chipsety `nezozrali`)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Over si informace radsi.. nebudu se tady hadat... ve WINXP bez SP2 PAE nefunguje.. to bylo v reakci na kubu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to mozne a aj logicke - ved SP1 bol aktualny prave v tej dobe, ked ani standardne mainboardy nezvladali viac ako 4GB -> t.j. strkat do comsumer OS takuto funkciu naozaj nemalo realny zmysel...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

btw. DEP je nieco uplne ine ako PAE... ;o)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Faktická - ten důvod, proč MS u consumer Woken zařízl PAE je katastrofální kvalita ovladačů které nepočítají s více než 4GB paměti (zdravím Creative ale i další). Vlastní omezení je (pokud vím) opravdu realizováno skrz licenci.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Je to trosku komplikovanejsi. Pentium Pro kdysi davno prineslo tzv. podporu PAE a sice vnitrni adresny prostor az 36bit (AMD to pak rozsirilo jeste vice). Teda kazdy procesor novsi a stejny jako Pentium Pro umi adresovat az 64GB (treba Windows XP server edition 32bit)
Ovsem, vacsina programu neumi obsahnout vice nez 2GB ve svem uzivatelskem prostoru (novsi kompilator umi zapnout a adresovat 4GB pres unsigned long). A taky ne kazdy program se spokoji s behem nad 2GB, nektere to odmitaji. Toz tak.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

pentium M a athlony XP a starsie PAE nepodporuju, ak sa nemylim

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ono do takeho mainboardu pre athlon XP mas uz znacny problem nacpat aj tych 4GB fyzicky....

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

ne 3,5GB, ale 4GB.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

32bit proces může umět naalokovat až 4GB na 64bit systému, pokud se ve visual studiu nastaví volba /LARGEADDRESSAWARE
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778%28v=vs....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je treba sledovat vyuziti pameti v prubehu hry.

Pri startu 1,5GB, po 3 hodinach hrani multiplayeru 5,2GB. Takze asi takhle - nejspis hodne spatna optimalizace.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ani to by nemuselo vadit, pokud se to nepoužívá a Wokna to zahodí do swapu.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Pokud to nema memory leaky a nejsou ochotni a schopni to opravit :D

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

V podstate ste mi to vzal z ust/klavesnice. Toto robi ale viacero aplikacii. Aj taky obycajny firefox, ked ho aspon 3x za den nezhodim uplne a nespustim nanovo, tak po niekolkych hodinach pouzivania, rozbalovania a likvidacie zaloziek a dalsich veci v pameti zabera neskutocne vela. Ide to do stoviek MB. Preco? Co sa deje s tou obsadenou pametou? Asi som blby alebo prilis stary, ale nerozumiem principu, ze po zatvoreni zalozky FF neuvolni danu pamet, ktoru kvoli zalozke pri jej otvoreni obsadil a pouzival.
Takze tento natlak na 6GB beriem bud ako ucelovy (napr. aj podporit vyrobcov pameti), alebo ako totalnu neschopnost programatorov a vzajomnu nekompatibilitu modulov vnutri hry.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

ale vy to furt nechapate. tvurci proste udelali aplikaci, ktera si bere nejdriv pamet RAM a az pak kdyz neni resi co a kam zahodit. Kdyby to tak nedelali tak by byly o trosku pomalejsi a v benchmarku by se to treba projevilo a vy byste byly prvni ktery by hned rvali jakto ze je muj prohlizec pomalejsi nez Chrome atd. proste kdyz aplikace narazi na strioop tak az potom neco resi. ma to svoji logiku

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

ono to zas nie je taka hracka robit memory management, pretoze aj pri dokonalom `odhlasovani` dochadza aj k fragmentacii uvolnenych blokov pamete a `ucesavat` ich pre dalsie pouzitie je robota naviac....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Můžu se zeptat, k čemu tu paměť v počítači máte? To je jako s tím chlapem, co chtěl hospodu, ale chodili mu tam lidi - já chci mít 0 volné paměti, ať se o ni programy pěkně rozdělí a jedou svižně a ne, že budou optimalizovat každý byte, až se uoptimalizují. K čemu mi je 12GB volné paměti (ze 16)?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem psal v komentari pro WIFTa, jestli to vyuziva RAM jako mezipamet na textury, tak je to z meho pohledu docela povedena optimalizace..

Rad bych jeste pripomel takove pravidlo, ze "Nevyuzita RAM je promarnena RAM..."

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jedna vec je, jestli program najde kus RAM, do ktere muze expandovat ( skrze system ).

Druha vec je pak kdyz uz nazacatku pozaduje pro chod vic, nez je zdravo.

Me to spis pripada jako ze zjistili dost memory leaku, zjistili ze nejsou schopni to opravit vcas ( distributor tlacil ) a tak proste zbastlili podminku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

I tohle je docela mozne.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Hru jsem už zkoušel. Ubírá si kolem 2 GB paměti z mých 6 GB. Můžu říct a potvrdit, že je super neoptimalizovaná. I přes rapidní ubrání detailů se vyskytují často zádrhele a sekání hry, což není dobře. Paradox je, že je v maximálních detailech za Battlefieldem 4 a ten mi běžel bez problémů.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby chtěli tak by hra prostě měla i 32bit režim, při kterém by byl limitem 4GB a v tomto režimu by prostě nešly zapnout textury v nejvyšším rozlišení.
Otázkou tak je, jestli je to dáno nedodělaností hry, nebo marketingovým tahem, aby hra vypadala enormně náročně, aby si z toho lidi vyvozovali, že má hra nejmodernější náročnou grafiku (což nemá ani náhodou).

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

naprosta zdechlost vyvojaru nic ineho ale stejnak ta hra je tak nehorazny odpad ze to ani neni mozne

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to mas asi podobnu `taktiku`, ako ked si fizli ked uz ani moja babka neveri ze `pomahaju a chrania` aspon nacapia `nalepku` na tragace....

CoD, ked uz kazdy vidi ze nie je spracovanim ziadny hitech - tak si tam drbnu aspon hitech poziadavky na spustenie!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je zhovadilost uvest hru ktera se neda nainstalovat i na XP-pecka, bezi jenom v 64-bitovem modu a chce vic jak 4GB Ram. Urcite neni nejaky pitomy Chost ala Call of Duty tak kvalitny aby si zadal o neco naco narok vubec nema, napr. Crysis 1 bezi jak v 32 tak 64-bitovem modu, 4GB Ram je dostacujici pro nastaveni Very High, XP-ecko problem nedela a je to i dnes lepe hratelne tudiz citelne lepsi grafika nez nejake presackovane Ghost a autor spravne napsal, hlavne ze to jde spustit na Playstation 3 a Xbox-u 360, coz 7 let stare konzole. Hra ma hlavne vyuzit grafickou pamet a ty dnes mame s prepacenim jak nasrano, zakladem kazde graficke karty stredni tridy je 1 az 2GB vysokorychlostni GDDR5 napojene na 128/192 bitove sbernici(pred par lety neuveritelne!). Vidim tu zpackanou praci a snahu vytriskat penize, kdyby to bylo aspon kvalitny a melo podporu tak dobre ale takhle nak si s tym namazou vlastni prdel.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ale ich zaujima hlavne aby utrzili svoju `miliardu` -> uz aj preto som taky priaznivca warez, pretoze taketo hovada si nic ine nezasluzia a potrebujes este aj crack nielen na nejake otravne DRM ale aj vypnut podobne chujoviny jak taketo ehm `poziadavky na spustenie`....

na celom ghost bola asi naj zabava jak som sa rehotal citajuc v recenzii nan, ze `pes sa plazi akoby mal haluz v riti strcenu` :o)))))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ach jo. V prvom rade Intel 32bit CPU su schopne priamo adresovat v 32bit 4GB RAM. Tvrdenie ze pod Win v 32bit sa vyuzije iba 3-3.5 GB neni uplne pravda. Totiz cast adresneho priestoru ram sa prekryva z adresnym priestorom externych zariadeni (graficka karta, radice atd.), takze to vyuzitie/nevyuzitie zalezi od konkretnej konfiguracie PC. Dalej pomocou PAE su Intel CPU schone od roku 1995 tj Pentium Pro adresovat 64GB RAM (36bit) len priamo pre proces je stale pristupnych len tych 4GB, ale system moze procesy rozhadzovat/mapovat prave do volnej fyzickej ram, takze sa vyuzije cela a nemusi sa tolko swapovat pri behu viacerych procesov. Ano MS to ale limituje na desktop Windowsoch na 4GB z dovodu ze rozne ovladace 3tich stran maju s tym problem a OS sa stava nestabilnym takze to radsej zakazli ale existuju nastroje na patchnutie kernelu.
Co sa tyka memory budgetu pri 3d enginoch tak najviac zeru prave loadovane data - textury, 3d modely, audio. Premenne samotneho enginu a jeho stavu sa casto v pohode daju vpratat do par desiatok maximalne stoviek MB. Vzhladom na to ze dnes vyvojar do grafickej karty nevidi, vecsina pamete sa pouzije na nahranie textur a modelov ktore si potom driver grafickej karty natiahne do dedikovanej pamete, takze lokalna ramka sa vecsinou vyuziva ako cache. Ostatne dnes su dost popularne texture atlas/megatexture metody, kde vlastne textury pre dany "level" su ulozene v jednotnom adresnom priestore kde prave karta vdaka virtualnemu adresovaniu si vie dotahovat len to co potrebuje na vykreslovanie. Vdaka tomu je 3d engine schopny bezat aj na dedikovanej karte ktora ma par MB, lebo nemusi byt vsetko loadnute v jej pameti. No a este vyssi level je, na co tlaci Carmack a par dalsich, aby vyrobcovia 3d kariet uvolnili specifikacie ako su interne ulozene data v kartach a umoznili cez driver priamo pametovo mapovat fyzicky subor na disku. V takom pripade by v podstate skoro odpadla potreba nieco nahravat do RAMky , karta by si tahala data rovno z fyzickeho suboru do svojej dedikovanej pameti.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mě to porovnání přijde fake. Ty videa z current-gen jsou schvláně míň kontrastní a víc zkomprimované, aby neměly takové detaily. Jinak si těžko vysvětlit, proč má obraz z next-gen tak ostré hrany a current-gen je jak po extrapolaci...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Našťastie ja disponujem s 16GB SO-DIMM DDR3-1600 CL11 (2×8GB) takže nejaký Call of Duty Ghosts ma nemôže nemilo prekvapiť a to ani s VIA QuadCore 1.2GHz procesorom.
link: http://diit.cz/sites/default/files/imagecache/highslide_full/via_qc_l470...

P.S. tí skôr narodení pamätáme na dobu kedy som na to aby som si mohol zahrať vtedajšiu pecku NHL 97 na svojom Cyrix 6x86MX-PR233 @ 188MHz potreboval opravný patch pre Cyrixa... :-) No vtedy som sa nesmial.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Neboj, za 15 let dnešní 15letí budou tkay vzpomínat na ramfixy pro ghosts..... :-P

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jo já si taky pamatuju, že jsem musel na prvního Unreala nahodit patch pro cyrix cpu.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Taky se vam zda, ze to silne zavani next-gen konzolema? Skoro je podezrivam ze zpatlanyho portu z XBox One. Tam muze hra spolehat na 5GB ramky vcetne mista pro GPU. Prida se nejakej ten blbou portaci zpusobenej PC humus okolo a jsme na nutnejch 6GB v pripadech plnyho multaku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je na to fix aby to slo so 4GB RAM.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.