Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Informace o NV30, NV31 a NV40

nVidia logo staré
Informace to budou především o NV30, což je v současné době to nejzajímavější, co můžeme od nVidie čekat. U NV31 se nyní dozvídáme trošku rozporuplné informace, které říkají úplně něco jiného, než co jsme se mohli dozvědět na konci června. U NV30 je ještě velmi zajímavé nejen co bude umět, ale také jak vlastně vznikla, jak a kým byla vyvíjena. Na to všechno se pokusíme podívat.

Na Internet se dostaly zajímavé informace o těchto připravovaných grafických chipech od nVidie. NV30 by měla podporovat AGP 8× a bude se dodávat s 900 MHz DDR pamětmi. Podle všeho by měla umožňovat práci více chipů najednou, ale prý pouze v lichém množství a pod 8. Velmi zajímavá je informace, že prý NV30 bude schopna provádět vyhlazování metodou 4×FSAA bez jakéhokoliv postihu na rychlost. Podle specifikací také dokáže zpracovat 16 textur na jeden pixel v jednom průchodu. Dnes už příliš moc nepřekvapí komprese textur, i NV30 ji bude obsahovat. Co se týče výkonu, tak NV30 by měla nabízet zhruba dvakrát vyšší oproti GeForce4 Ti4600. A zajímavý je ještě FireWire port, který bude také na NV30 kartách k nalezení. Má to souvislost s MPEG2 akcelerací, která bude v chipu přítomna - FireWire port totiž potkáte prakticky na každé digitálních videokameře...

No a nyní k NV31. Zatímco na konci června proběhla po Internetu informace, že půjde jen o GeForce4 s rozhraním AGP 8×, nyní se objevilo něco zajímavějšího. NV31 prý bude jen ořezaná NV30 a to ořezaná jen rychlostí. Prostě jen pomalejší karta.

O NV40 není prakticky známo nic, jen že nVidia by ráda dosáhla 600 milionů polygonů za sekundu a čtyřgigapixelového fillrate.

Protože informace o NV30 jsou v prvním odstavci trochu schované, tady je máte natvrdo:

  • 4×FSAA bez jakéhokoliv postihu na rychlost
  • Komprese textur (4-1)
  • Možnost nanést až 16 textur na pixel v jednom průchodu
  • 900 MHz DDR paměti
  • Podpora více chipů, lichý počet, méně než 8
  • FireWire port
  • DirectX 9 (o tom se v prvním odstavci nehovoří, jelikož je to bráno jako samozřejmost)

A já bych se rád ještě zastavil u toho, jak vlastně NV30 byla vyvíjena. Na první pohled se jedná o dosti značné vylepšení oproti GeForce4 Ti. Ono totiž nVidia od uvedení TNT na trh stále "jen" vylepšovala tuto architekturu a přidávala k ní nové a nové prvky, až do GeForce4 Ti. NV30 bude něco zcela nového a proto se také nebude jmenovat GeForce5.

A za vývojem něčeho zcela nového nejsou jen lidé z nVidie. Tedy, abych byl přesný, ano, jsou nyní všichni u nVidie, ale původně pocházejí z jiné firmy. Pokud tušíte, tak asi tušíte správně: 3Dfx. NV30 bude vlastně takovým hybridem mezi 3Dfx technologií a nVidia technologií. Dle mého skromného názoru jsou právě za vývojem 4×FSAA bez postihu na rychlost právě bývalí zaměstnanci 3Dfx.

Jenže asi nebylo zkloubení přístupu návhářů nVidie a 3Dfx tak jednoduché, jak nVidia původně očekávala a tak má NV30 oproti plánům poměrně znatelné zpoždění a zatím ještě není jisté, zda-li se vůbec objeví ještě letos. Snad ano.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Informace o NV30, NV31 a NV40

Žádné komentáře.