Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel snížil spotřebu Arc v klidu se dvěma připojenými monitory

Pěkný by byl reálný test spotřeby s jedním, se dvěma i třema monitory a hodit tam jednu Lovelace, jednu Amperu, jeden RX6000, jeden RX7000 a ARC. A porovnat, kolik si které grafiky berou. Takhle nevíme, jestli je teď Intel nejlepší nebo pořád nejhorší, ikdyž to snížil.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

RDNA3 má s více monitory spotřebu nejhorší, jde to až ke 100W pokud vezmeme 144hz monitory jako standard (podle mě to aktuálně už standard je když se dají sehnat od 3500Kč)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

O důvod víc brát max. 75 Hz. V mobilech je i třeba 90-120 Hz, což bych tedy ještě za určitých okolností bral, ale víc je už jen pro profi hráče co hodlají do pcgamingu investovat víc než je obvyklé.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

75Hz je málo. Ta plynulost a hladkost pohybu je znát i u vyšších frekvencí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zvolil sis omylem špatné zvíře, trefnější by byla Moucha. Já ti tvoji náročnost neberu, ale seš v pozici člověka co ohrnuje nos nad Superbem, protože esko Mercedes je pohodlnější - ano je, jenže 95+ % populace nos ohrnovat nebude. Třeba já jako globální mírný nadprůměr hraju často starší hry při konstantních 60 fps a ty novější na těch 50-75 fps (občasné propady k 40 fps většinou nevadí).

Někdo tady minule vyplodil teorii, že hry na Source enginu musí mít víc jak 300 fps, jinak to není plynulý. Před týdnem jsem si na téměř pasivně chlazeném linux-PC (zoufalá grafická karta) prošel na zkoušku pár levelů v Portalu při 40-60 fps a i při dynamických scénách, kdy letíš vzduchem a snažíš se orientovat, jsem netrpěl. Konzolisti a tabletisti/phonisti by za těch 40 konstantních fps ještě byli rádi a to není zanedbatelná skupina herních živočichů.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Já bych rozlišoval Hz a fps. Ono stačí i 60fps, když ta hra při nich vypadá prostě líp než na nějaký low detaily, ale 200 fps. Omezovat se ovšem automaticky monitorem na max 60/75 Hz není rozumný. Pak těch 60/75 Hz je limit i u her, který by třeba těch 120+fps daly a ten rozdíl v plynulosti by člověk cítil.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

No, hlavně u monitoru pro pohodu očí těch 100+ Hz chci. Ale více než 60 FPS mám u zadele, anžto nemám na hraní na PC už dlouhé roky tak nějak náladu. Výjimečně si s "dětma" zahraju Original War, kde o nějaké FPS vůbec nejde :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak já mám štěsti, že mým očím při delším civění vadí jen opravdu vyblité barvy/kontrast nebo nízké Hz u CRT monitorů. I na ten blikající CRT jsem při 75 Hz vydržel koukat bez problémů hodně dlouho.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, jak ti pohodu očí zvedne u LCD 100Hz oproti 60Hz. To platilo u CRT, ale u LCD to nedává smysl.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je to - cítit. Osobně jsem se zařekl, že dokud nebudu okolnostmi donucen, tak 144 Hz nekoupím. Kdysi tady byl boom dokonalých 100 Hz LCD TV a najednou to zase nestačí? Evoluce lidského těla tak rychle určitě neprobíhá. Max u čeho skončím je 120 Hz, protože ty nárůsty všemožných čísel nejsou zadarmo, přínos čím dál menší a já rád ušetřím i na decibelech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já jen můžu doporučit si to někde vyzkoušet. Není to o tom, že to nestačí. Je to jen další aspekt, který zlepšuje prožitek z hraní. Problém je, že limit Hz na monitoru je zároveň limit pro všechny hry. Nejvíc se to projevuje u 3D her. Je to "cítit" proto, že hry vykreslují snímky, narozdíl o filmů, bez rozmazání pohybem. Motion blur efekt ve hrách je bohužel dost nepřirozený.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mainstream skočil z 60 na 75 Hz a je to přínosné. Až se objeví víc monitorů nad 75 Hz a pod 144 Hz, tak se ukáže co tvrdím. Že kolem 100 Hz je vše naprosto v pohodě a trápit grafiku kvůli dalším 44 fps navíc už nebude moc populární. To je ten důvod proč je tak omezená nabídka monitorů s 90-100-120 Hz - negativně by to ovlivnilo prodeje 144-165-240 Hz kusů u kterých by zmizel wow efekt resp. byl výrazně menší. U vícehertzového monitoru je navíc přirozeně větší riziko většího kolísání fps, což je o dost horší než rozdíl konstantních 90 vs konst. 144 fps.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vážně je tak dramatický rozdíl si koupit 144Hz a 120Hz monitor? Na tom 144Hz lze samozřejmě nastavit i těch 120Hz a nižší frekvence podle potřeby. Co se týče propadů fps, tak to je komplikovanější. Některé hry umožňují nastavit max fps. Ideální by asi bylo, kdyby nastavily i frekvenci monitoru. Např. HDR už mi některé hry zapnou automaticky. U některých to musím před spuštěním zapnout ručně. Je to jen klávesová zkratka, ale i tak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je.
Zkus si najít, co potřebuješ na krmení monitoru 120Hz a co potřebuješ, abys to mohl krmit 144Hz.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro me je zasadnejsi co vidim, nez to ze se prekresli 144x za vterinu. Filmy doted jedou na 50hz/25fps a nejak sem si nevsim, ze by lidi z kin odchazeli unaveny s bolestmi hlav. A ze nektery filmy jsou pres 3hod

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A ja som si myslel že ked hrám Cyberpunk2077 na vysoké nastavenie pri stabilných 75fps na 1440p že je to taký lepší štandard a zrazu je to málo, to aby som išiel kúpiť novú grafiku a monitor aspoň za 2000 Euro...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není to málo. Cyberpunk je velice náročná hra. Hlavně s ray tracingem. Zde nemá cenu si zhoršovat vizuál kvůli fps. Pokud člověk nehraje jen takto náročné hry a bude dnes kupovat QHD monitor, tak bych mu doporučil nějaký 144Hz. Nemyslím si, že jsou nějak zásadně dražší. I minulá generace grafik to dokáže u řady her využít.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hele, i na blbým skrolování textu je mezi 60Hz a 175Hz monitorem rozdíl jak Brno.

Na statický obraz je 60 Hz v pohodě, ale jak se tam něco hýbá...

https://www.testufo.com/framerates-text

To je jako se vším, člověk to nepotřebuje a nevnímá to, dokud to nemá. Nevnímá to ani, když přejde na lepší. Až když se pak posadí zpátky k tomu horšímu, tak to teprve vidí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hodně záleží na použití.
Aktuálně žiju s 30Hz a většinu času to na práci moc nevadí. Pravda, že myš je trochu utahaná a přesouvání oken na ploše vypadá trochu zvláštně. Ale není to něco vyloženě problematického.
Ani na pomalé budovatelské hry to taky nevadí.
U akčních her je to něco jiného, ale tam se většinou neřeší spotřeba v klidu.
A asi není důvod mít třeba těch 140Hz i na ploše, prostě se tam nechá 60, nebo 75.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, mně už na 30 Hz vadí i lag u kurzoru myši. A na televizi, která má input lag o něco větší než monitory, je znát rozdíl i mezi 60 a 120 Hz.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tak bylo jasné že se nejvíc soustředili na hw stránku aby to bylo na úrovni, bohužel sw šel dva tři kroky za ní. Myslím že do budoucna ještě tyhle Arc můžou příjemně překvapit. Obzvlášť Radeonkáři tohle budou chápat, vždyť znají důvěrně tezi o "zrání ovladačů"...
Je ovšem dost dobře možné že to plně doladí až na trh půjdou od konkurence další série, nicméně pak už bude Intel grafika plnohodnotná konkurence se kterou budou muset NV i AMD počítat.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Intel se pro nVidii či AMD stane konkurencí jedině tehdy, pokud do 2 let vydá o parník lepší sadu grafik, než má teď. A jedině tak, že budou mít stabilní chod, kvalitní ovladače a cenu odpovídající výkonu. Plus pochopitelně sadu funkcí odpovídající konkurenci (HW komprese dekomprese AV1, HVEC...).
Může se zkusit zabodovat větší VRAM či lepší podporou profi aplikací. Protože hráčů je sice mnoho, ale profi sféra má větší bakšiš.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Tu HW sadu funkcí jako např kodeky mají Intel Arc nadprůměrnou už teď, tak bych nečekal že s další generací toto odříznou

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já se třeba dost rozhodoval mezi 12GB RTX 3060 a Arc 16GB na Machine Learning... Těch 16GB je skoro zadarmo, ale nakonec to zabily ovladače a hlavně CUDA...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby dal Arc 750 za 150USD tak to bude zajimava alternativa a kapku se narovnaj ceny. Momentalne je to k smichu nebo k placi

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"nicméně pak už bude Intel grafika plnohodnotná konkurence se kterou budou muset NV i AMD počítat."
...hele tak si na to vzpomen az vyjde Battlemage jaro 2024, pokud nebude mit zpozdeni. Pokud to nema zapadnout uplne stejne jako Arc, tak bude muset prinest aspon vykon 4050, 4060, 4070 a odladene drivery za lepsi ceny nez NV/AMD. Pokud predvede cokoliv vic, tak to podle mne bude mega uspech Intelu.
V opacnem pripade to bude jen dalsi plytvani kremikem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

4050 bude mit stejnej vykon jako 3050, ale bude 2x drazsi, na to Intelu staci udelat refresh Arcu a udrzet cenu

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"....otevření ovládacího panelu grafické karty zvýší spotřebu na 25 wattů..,"

To víte, vyrenderovat tak složitou grafiku nějakou tu elektřinu sežere, nemůžete čekat že se spotřeba vyhoupne z 10W v klidu na 12W při otevření panelu ovladače
XD XD XD

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou zase hacky, tvl. Nastavovat maximální úsporu energie PCIe, ke který je připojeno i všechno ostatní kromě GPU, místo aby to prostě vyřešili na úrovni SW/HW jako AMD/nVidia.
Microsoft začal nastavovat nižší výchozí prodlevy pro usínání v rámci globální úspory energie a tady si BFU půjde do BIOSU štelovat nastavení spotřeby. Tak jako určitě.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

AMD melo pri uvedeni RDNA3 take velky problem se spotrebou pri pripojeni dvou LCD s ruznymi parametry (rozliseni, refresh). Ti to uz vyresili?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dneska na trh přijde nová generace karet dřív, než se podaří napsat pořádné ovladače pro tu předchozí. Ono tak nějak obecně se už dost dlouho nevyužívá potenciál hardwaru na 100%. Virtualizace, skriptovací jazky, runtime-environmenty a abstraktní vrstvy všude možně. Tak třeba se ta slavná AI naučí assembler a pomůže.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

.. Tak třeba se ta slavná AI naučí assembler a pomůže ..

Nenaučí.
Není k dispozici dostatečně velký vzorek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Moment, mrknu, jestli nevyšly dnes nové ovladače...

Ne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

U nejnovějších ovladačů to je stále napsané v "known issues", takže ne

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.